تراكتورهاي كشاورزي

آیورودا

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=2]طبقه بندی انواع تراکتور[/h]

طبقه بندی انواع تراکتور
از آنجا که کاربرد تراکتور در دنیای جدید بسیار گسترده است , تراکتور هایی که ساخته می شوند دارای توان , اندازه و طرح های متفاوتی هستند . تحویل تدریجی تراکتور , موجب به وجود آمدن طبقه بندی های گوناگون برای آن شده است . ترکتورهای ساخته شده :
الف) بر اساس تامین خاصیت کششی و خودرو بودن
1- تراکتورهای چرخ دار
2- تراکتورهای زنجیری
ب) بر اساس موارد استفاده
1- تراکتور های عمومی یا تراکتورهای خدماتی
2- تراکتئرهای همه کاره یا تراکتور های ردیف کار
3- تراکتورهای پا بلند یا شاسی بلند
4- تراکتورهای باغی
5- تراکتورهای صنعتی
6- تراکتورهای یونیورسال
7- تراکتورهای باغچه ای و تراکتورهای چمن زن
8- تراکتورهای دو چرخ یا تیلر های موتوری
ج) بر اساس نوع شاسی یا قاب
1- تراکتورهای با شاسی
2- تراکتورهای نیمه شاسی
3- تراکتورهای بدون شاسی
الف) طبقه بندی بر اساس خاصیت کششی و خودرو بودن- تراکتورهای چرخ دار متمایز ترین و پیشرفته ترین نوع ماشین به خصوص جهت مقاصد کشاورزی هستند . این تراکتورها سه چرخ یا چهار چرخ ساخته می شوند.انواع تراکتورهای چهار چرخ به قرار زیر است:
تراکتورهای چهار چرخ معمولی, تراکتورهای چهار چرخ محرک, تراکتورهای چهار چرخ متحرک محرک با چرخ های کوچک جلو ,تراکتورهای چهار چرخ محرک با چرخ های بزرگ و و هم اندازه.
- طی سال های متمادی از تراکتورهای زنجیری به منظور کاهش فشار برروی خاک و بالا رفتن کشش در زمینهای نرم , که دارای مقاومت کمی هستند, استفاده شده اند . این تراکتورها همچنین در زمین های مرطوب و باتلاقی, یا در مناطقی که پایداری چرخ های تراکتور با اشکال روبرو می شود , مانند مناطق تپه ای با شیب های تند و زمین های ناهموار مورد استفاده قرار می گیرد.
گرچه استفاده از تراکتورهای زنجیری در کشاورزی محدود است , اما از این تراکتورها می توان به خوبی در موارد زیر استفاده کرد:
1- استفاده در باغات میوه و بیشه زارها
2- پاک کردن و احیای زمین
3- انجام عملیات حفاظتی خاک
4- ایجاد استخرهای ذخیره سازی آب در مزرعه
5- عملیات خاکبرداری و تسطیح زمین های زراعی به خصوص مزارع آبی
6- ایجاد نهرهای انتقال آب
7- به کار بردن زیر شکن ها و وسایل خاک ورزی عمیق
8- تعمیر جاده
ب) طبقه بندی بر اساس موارد استفاده
- یک تراکتور عمومی یا خدماتی, کم و بیش مشابه یک تراکتور چهار چرخ متداول و معمولی است. در این تراکتورها ممکن است فاصله ی بین چرخ های جلو یا چرخ های عقب ثابت یا قابل تنظیم باشد.
- تراکتورهای همه کاره یا تراکتور ردیف کار , تراکتوری است که عملا برای انجام تمام کارهای مزرعه به انضمام عملیات کاشت و وجین و سله شکنی در مزارعی که اندازه ی آنها متوسط است طراحی شده است.
- اکسل جلویی تراکتورهای پا بلند عریض و قابل تنظیم بوده و ارتفاع آن از سطح زمین زیاد است تا بتواند عملیات وجین و سله شکنی محصولات ردیفی پا بلند , مانند نیشکر را انجام دهد.
- در شرایطی که فاصله یبین درختان زیاد بوده و شاخه های درختان نیز بلند می باشند تقربا می توان از هر تراکتوری در باغ های میوه و بیشه زارها استفاده کرد. اما در صورتی که باغ های میوه , بیشه زارها و تاکستان ها از اهمیت بیشتری برخوردارند , بهتر است از تراکتورهای مخصوص که برای کار در این شرایط طراحی شده اند استفاده نمود. تراکتورهای باغی ممکن است از نوع چرخ دار یا زنجیری باشند.
- تراکتورها یصنعتی ماشین هایی هستند در اندازه و انواع مختلف که برای کارهای مخصوص صنعتی و حمل وسائل سنگین در کارخانجات , فرودگاه ها و غیره ساخته شده اند. این تراکتورها را می توان به دستگاه های بالا بر, حفاری, بارکن مکانیکی و ضمائم مشابه که روی آنها سوار می شوند مجهز نمود. در بسیاری از مواقع می توان از بعضی تراکتورهای صنعتی در کارهای کشاورزی نیز استفاده نمود.
- تراکتورها ییونیورسال که به واحد توان یا تراکتور مخصوص نیز معروف است به طریقی طراحی شده است که بتواند هم تولید توان نموده و هم انواع مختلفی از ماشین های برداشت سوار, از قبیل ماشین ذرت چین , ماشین برداشت علوفه ی سیلو کردنی , کمباین و ماشین دانه کن ذرت و بعضی وسائل مخصوص را قبول و حمل کند. این نوع تراکتور نه تنها دارای خصوصیت ماشین های خودرو است بلکه دارای مزایای اقتصادی یک واحد تولید توان چند منظوره نیز هست.
- تراکتورهای باغچه ای یا باغی کوچک ع که به آنها تراکتورهای شاسی کوتاه نیز گفته می شود , تراکتورهای چهار چرخ کوچکی هستند که توان آنها بین حدود 8 تا 25 است بخار است. این تراکتورها برای انجام بسیاری از کارهای باغات کوچک و باغچه ها از قبیل خاک برداری , حفر گودال , برش چوب و غیره قابل استفاده هستند.
- تراکتورهای دو چرخ یا تیلر های موتوری که به تراکتورهای دستی نیز معروف است, دارای دو چرخ محرک است که به وسیله ی دست حمایت و هدایت می شود.
ج) طبقه بندی بر اساس نوع شاسی یا قاب
- تراکتورهای با شاسی دارای یک قسمت حمایت کننده به نام شاسی یا قاب هستند.
- در تراکتورهای نیم شاسی دو تیرک یا محور طولی به دو طرف بدنه ی موتور ع محفظه ی کلاچ و یا محفظه ی جعبه دنده به وسیله ی پیچ و مهره متصل می شود.
- تراکتورهای بدون شاسی فاقد هر گونه حمایت کننده اضافه هستند . د راین نوع بدنه ی تراکتور به صورت یکپارچه است.
 

shs1366

عضو جدید
تراكتورهاي كشاورزي

تراکتورهای کشاورزی





تراكتورهاي كشاورزي

ریشه لغوی
واژه تراکتور یک کلمه خارجی است. و معنی آن «کشنده» می‌باشد. این واژه اسم فاعل ساخته شده از واژه (tratiox) به معنی کشش است.
تراکتور به ماشین خودرویی اطلاق می‌شود که از قدرت آن برای کشیدن ادوات و ماشینهای کشاورزی قابل حرکت استفاده می‌شود. همچنین از این ماشین برای بکار انداختن ماشینهای ساکن در مزرعه استفاده می‌گردد. که در این موارد قدرت مورد نیاز از طریق محور توان‌دهی تراکتور تامین می‌گردد.
دیدکلی
این کلمه به ماشینهایی اطلاق می‌شود که جهت کشیدن یک بار یا یک وسیله بکار می‌ر‌وند. ‌در واقع تراکتور وسیله ایست که برای تامین قدرت مورد نیاز جهت کشیدن وسایل و تجهیزات مورد استفاده قرار می گیرد. شاید اکثریت مردم با شنیدن کلمه تراکتور ذهنشان به کشاورزی و کاربرد این وسیله در کشاورزی معطوف گردد، لیکن لازم است بدانیم که تراکتورها دارای انواع گوناگونی می‌باشند. مثلا تراکتورهایی با عنوان تراکتورهای صنعتی و یا راهسازی نیز وجود دارند.
تاریخچه پیدایش و سیر تکاملی
· پیدایش ماشینهای کشش (تراکتورها) به شکل امروزی در حدود 100 سال قبل آغاز شد. نمونه‌های اولیه تراکتورها برای استفاده در مزارع و به منظور کشیدن وسایل کشاورزی مثل گاو آهن مورد استفاده قرار می گرفتند.
· در این انواع اولیه برای تامین کردن توان مورد نیاز تراکتور از یک موتور بخار استفاده می شد. این موتور بخار برای آنکه کار کند به مقادیر زیادی آب و ذغال سنگ نیاز داشت. بنابراین این تراکتورهای اولیه بسیار بزرگ بودند و نیاز به مراقبت و نگهداری زیادی داشتند بطوری که گاهی برای به حرکت درآوردن و استفاده از یک تراکتور ، موتور بخار به 15 نفر کارگر نیاز بود. این مدلهای اولیه تراکتور دارای چرخهای بسیار بزرگ فلزی بودند که می توانستند وزن بسیار زیاد تراکتور را تحمل نمایند. البته فلزی بودن چرخهای تراکتور باعث کاهش سرعت ماشین می شد. بنابراین در نمونه های بعدی و مدرن‌تر از چرخهای لاستیکی استفاده شده است.
سیر تکاملی تراکتورها با اختراع موتورهای درون سوز روند سریعتری را پیدا کرد و البته در کنار این اختراع که باعث اضافه شدن توان تراکتورها شد ، متعلقات و مکانیسم های پیچیده ای نیز مختص تراکتورها طراحی و استفاده شده است ، که نتیجه آن ساخت تراکتورهای بسیار مدرن و همه کاره در حال حاضر است.

ساختمان تراکتور
تراکتورهای امروزی همگی به موتورهای درون سوز که از سوخت های فسیلی (بنزین ، گازوئیل ، گاز مایع) استفاده می کنند. مجهز هستند. موتورهای این تراکتورها برای تولید توان از سوزاندن این سوخت‌ها استفاده می کنند. این ماشینها (تراکتورها) دارای یک سری سیستم های مجزا ولی متصل به همدیگر می‌باشند که باعث می‌شوند انرژی ذخیره شده در سوخت‌های فسیلی به انرژی مفیدی که کار انجام می‌دهد، تبدیل شوند. این سیستم ها عبارتند از :
· سیستم تبدیل انرژی سوخت به انرژی جنبشی (موتور)
· سیستم انتقال نیرو
· سیستم هیدرولیکی
· سیستم الکتریکی
· سیستم کنترل بار (کنترل کشش)
· سیستم فرمانگیری
· سیستم تواندهی
اندازه تراکتورها
تراکتورهای کشاورزی دارای انواع گوناگونی می‌باشند. اندازه آنها از تراکتورهای دوچرخ کوچک گرفته که دارای 10 اسب بخار قدرت می‌باشند. تا تراکتورهای بزرگ کمرشکن 8 چرخ که دارای بیش از 500 اسب بخار قدرت می‌باشند ، تغییر می‌کند. این گوناگونی و تنوع زیاد تراکتورها به خاطر گوناگونی و تنوع زیاد کارهایی است که به کمک این وسیله انجام می پذیرد. بر این اساس تراکتورها را بر مبنای نحوه کاربرد طبقه بندی می‌کنند. در ادامه طبقه بندی تراکتورها را ذکر می‌کنیم.
· تراکتورهای همه کاره (معمولی)
· تراکتورهای چرخ زنجیری
· تراکتورهای شاسی بلند
· تراکتورهای باغبانی
· تراکتورهای چمن زنی
· تراکتورهای حمل تنه درخت از جنگل
· تراکتورهای بارکن یا بیل مکانیکی
· تراکتورهای دستی (تیلر)
· انواع تراکتورهای چهار چرخ محرک
کاربردهای تراکتور
برای بکارگیری و استفاده نیروی ایجاد شده توسط تراکتور یک سری پیش بینی‌ها در نحوه ساخت این وسیله انجام شده است. مثلا در پشت این وسیله جاهایی تعبیه شده است که بتوان وسایل مربوط به کشاورزی مثل گاو آهن یا دیسک را به آنجا متصل کرد و کشید. از تراکتورها برای کارهای دیگر نظیر حمل و نقل نیز استفاده می شود. حتی اگر هیچ باری هم به تراکتور متصل نباشد، حداقل این وسیله می‌تواند خود راننده را جابجا کند. کاربردهای تراکتور را می توان بصورت زیر بر شمرد.
· وسیله کشنده:
ادواتی مثل گاو آهن ها ، دیسک های سنگین و غیره به مالبند تراکتور قلاب شده و بوسیله آن کشیده می شوند.
· تامین کننده حرکت دورانی:

برخی از ماشینهایی که به تراکتور وصل می شوند خود دارای قسمت‌های متحرک داخلی هستند که برای تامین نیروی مورد نیاز آنها به تراکتور متکی می باشند. مثل: کمباین های کششی ، دروگرها و چاپرها.
· راه اندازی ماشینهای ثابت:
گاهی برای تامین توان مورد نیاز ماشینهای ثابت از قبیل آسیابها ، پمپ‌های آبیاری ، ژنراتورهای برق ، خرمنکوب‌ها و غیره از تراکتور استفاده می شود.
·استفاده به عنوان بیل مکانیکی یا جرثقیل:

چنانچه تجهیزات لازم به یک تراکتور اضافه شود، می‌تواند به عنوان بیل مکانیکی یا جرثقیل از آن استفاده شود.
نقش تراکتور در زندگی ما
با توجه به توضیحات مذکور و گستردگی دامنه فعالیت تراکتورها کمیت و گستردگی کاربرد و تاثیر آنها بر زندگی بشر قابل تصور است. بگونه‌ای که می‌توان گفت چنانچه از این وسیله استفاده نشود تعداد بسیار زیادی از مردم کره زمین به علت نداشتن غذا جان خواهند سپرد.
نگاه اجمالی
تراکتور مهمترین وسیله کمکی در زراعت مکانیزه محسوب می‌شود که از لحاظ سرعت و از لحاظ تحرک ، قدرت و حمل ادوات و ماشینهای مختلف بر حیوانات کشنده ارجعیت دارد و شرط اولیه تقلیل و تسهیل کار بدنی است. بطور کلی وظیفه تامین قدرت در مزرعه به علت سختی کارهای زراعی و نیز دراز مدت بودن آنها از عهده انسان و حیوان خارج است و در این زمینه تنها تراکتور است که باعث انجام کارهای کشاورزی در مقیاس گسترده می‌گردد.
تراکتور بر خلاف ماشینهای صنعتی ، یک ماشین متحرک است. که بوسیله انسان هدایت می‌گردد و در حین همین حرکت نیز کار انجام می‌دهد. معمول‌ترین انواع تراکتورها عبارتند از : تراکتور بخار که در آن یک موتور احتراق خارجی (موتور بخار) تولید قدرت می‌کند و تراکتورهای احتراق داخلی که معمولا احتراق داخلی که معمولا با بنزین و یا گازوئیل کار می‌کنند.
تراکتور بخار

اختراع و توسعه موتور بخار یکصد سال قبل از اختراع موتور احتراق داخلی صورت گرفت (موتور بخار در سال 1769 میلادی توسط جیمز وات اختراع شد.) نتیجتا قدیمی‌ترین نوع شناخته‌شده تراکتورها از نوع بخار بوده‌اند. این تراکتورها برای اولین بار جهت بکارانداختن خرمنکوب‌ها در کشور آمریکا و در اواخر قرن نوزدهم مورد استفاده قرار گرفتند.
از خصوصیات خودرو بودن این تراکتورها عمدتا برای رفتن از یک خرمن به خرمن دیگر استفاده می‌گردید و فقط جهت انجام کارهای ساکن از آنها استفاده می‌شد. بعدها با بوجود آمدن مزارع بزرگ گندم در غرب و شمال غربی ایالات متحده تراکتورهای بخار تا حدودی جایگزین قدرت حیوانات شدند. از قدرت تراکتورهای بخار در انجام کارهایی نظیر شخم‌زدن ، کشت بذر ، و برداشت محصول استفاده می‌شد.
تراکتور بخار برای انجام کار در مزرعه دارای محدودیت‌هایی مخصوص به خود بود. بدین ترتیب که این تراکتور خیلی سنگین بود و به کندی حرکت می‌کرد، سوخت آن پرحجم بود و با اشکال مورد استفاده قرار می‌گرفت. و اشکال تامین آب دیگ بخار و سوخت مورد نیاز باعث می‌شد تا به مواظبت و توجه مداومی نیاز داشته‌باشد. بطوری که یک نفر مراقبت از تامین سوخت و آب را بر عهده می‌گرفت و نفر دوم متوجه طرز کار تراکتور بود و هدایت آنرا بعهده داشت.

تراکتورهای بنزینی اولیه
بعضی از صاحبان کارخانجات که پیش‌بینی می‌کردند در آینده تقاضای بیشتری برای قدرت مکانیکی مناسب کار در مزرعه ، به خصوص در بخشهای گندم‌ خیز وجود خواهد داشت. ساخت تراکتورهای بنزینی را حتی قبل از پایان قرن نوزدهم آغاز کردند. در سال 1892 م یک تراکتور بنزینی به بازار عرضه گردید. همچنین بر اساس گزارشات در سال 1897 م در داکوتای شمالی در کشور آمریکا از یک تراکتور بنزینی استفاده شد.
اما در سال 1902 م یک نمونه تراکتور بنزینی به نام تراکتور هارت-پار به بازار عرضه گردید. این ماشینهای سنگین پر زحمت جلودار صنعت تراکتور به شکل امروزی بوده‌اند. این روند رو به رشد پس از سال 1905 حرکت خود را با آهنگی بسیار سریع ادامه داد.
این تراکتورهای اولیه معمولا شامل یک موتور تک سیلندر بزرگ بنزینی بودند که روی یک شاسی سنگین سوار می‌شد و شاسی به نوبه خود روی چهار چرخ قرار می‌گرفت (شاسی در اینجا به معنی مکانیزم نگهدارنده سایر لوازم است). دو چرخ عقب بوسیله یکسری چرخ‌دنده سنگین به میل‌لنگ موتور متصل شده و ماشین را خودرو می‌ساخت.
این تراکتورها مانند تراکتورهای بخار ، سنگین ، پرزحمت و قوی بودند و در حقیقت به نظر می‌رسید که صرفا به منظور جایگزینی تراکتورهای قبلی ساخته شده‌باشند. اما آنها دارای مزایایی نیز بودند. برای مثال جابجاکردن سوخت در آنها آسانتر بود، آب ‌کتری را حمل می‌کردند و نیاز به توجه و صرف وقت کمتری در هنگام کار داشتند. بطوری که معمولا یک نفر به تنهایی قادر به کنترل بزرگترین نوع آنها بود.
تراکتورهای سبک
در حدود سال 1910 م طراحان توجه خود را به سمت امکان تولید تراکتور بنزینی کوچکتر که بتواند تقاضای زارعین غلات و دامداران را در تامین قدرت مکانیکی برآورده کند معطوف داشتند. نتیجتا در حدود سالهای 1913 م مقداری تراکتور در بازار دیده می‌شد. که نسبتا سبک وزن بوده ولی از لحاظ ساختمان و شکل ظاهری بسیار متفاوت بودند. در بیشتر موارد این تراکتورها به موتورهای دو و یا چهارسیلندر مجهز بودند.
تا سال 1915 م زارعین با تعداد گوناگونی از انواع مدل‌ها و اندازه‌ها حیرت انگیز تراکتور مواجه شدند. از تراکتورهای غول پیکر تک سیلندر یا دو سیلندر چهارچرخ گرفته تا یک اتصال تراکتوری برای اتومبیل‌های کوچک ، رقابت بسیار داغ شده‌بود و بسیاری از ماشینهای عجیب و غریب به فروش رسیدند که برخی از آنها با شکست مواجه شدند و برخی دیگر موفقیت آمیز بودند.
دوره تراکتورهای عجیب و غریب کوتاه بود. بطوری که تا سال 1917 بسیاری از ‌آنها از بازار ناپدید شده و طراحان دور اندیش دریافتند که در طراحی تراکتور اساس و واجبات مشخصی وجود دارد که می‌بایست به آنها توجه کرد.
تحولات مهم
بعضی از نکات برجسته و مهم در توسعه و تکمیل تراکتور از سال 1915 به بعد عبارتند از :
· در فاصله سالهای 1915 تا 1919 میلادی
محور توان‌دهی تراکتور معرفی شد.
قانون آزمون تراکتور نبراسکا به تصویب رسید.
· در فاصله سالهای 1920 تا 1924 میلادی
تراکتور همه کاره مزرعه با موفقیت زیادی توسعه پیدا کرد.
· در فاصله سالهای 1925 تا 1929 میلادی
سیستم محور توان‌دهی به مرور مورد استفاده قرار گرفت و پذیرفته شد.
· در فاصله سالهای 1930 تا 1937 میلادی
موتور دیزل در تراکتورهای بزرگتر مورد استفاده قرار گرفت.
لاستیکهای بادی و تراکتورهای با سرعت بیشتر مرسوم گشتند.
لوازم برقی ارایه و پذیرفته شدند.
توجه به موتوهای با تراکم زیاد افزایش یافت.
· در فاصله سالهای 1937 تا 1941 میلادی
محل نصب محور تواندهی و محل نصب مالبند به صورت استاندارد در آمد.
سیستم خنک کننده تحت فشار مرسوم گشت.
پرکردن لاستیک چرخها با آب برای اضافه کردن سنگینی تراکتور جهت بهبود کشش آن مرسوم شد.
مالبند تراکتور و اتصال سه نقطه به بازار عرضه شد.
سیستم‌های کنترل کشش هیدرولیکی اتوماتیک معرفی شدند.
· در فاصله سالهای 1941 تا 1949 میلادی
سیستم تواندهی زنده معرفی شد.
کنترل هیدرولیکی برای وسایل کششی مورد قبول قرار گرفت.
تراکتورهایی عرضه شدند که با گاز مایع کار می‌کردند.
· در فاصله سالهای 1950 تا 1960 میلادی
قدرت تراکتورها به سرعت افزایش یافت.
درصد تراکتورهای دیزل افزایش یافت.
دستگاههای جدیدی از قبیل فرمان هیدرولیکی ، دنده اتوماتیک و چرخدنده با دنده‌های سریعتر بطور وسیعی در دسترس قرار گرفت.
· در فاصله سالهای 1961 تا 1970 میلادی
قدرت تراکتورها همچنان افزایش یافت.
به غیر از تراکتورهای کوچک تقریبا همه تراکتورها به موتورهای دیزلی مجهز شدند.
جعبه دنده‌های هیدرواستاتیک در دسترس قرار گرفت.
لاستیک‌های رادیال چند لایه تراکتوری در دسترس قرار گرفت.
· در فاصله سالهای 1970 1980 میلادی
توربوشارژر و اینترکولر به موتورهای دیزل اضافه گشت.
اغلب تراکتورها به اتاقک راننده مجهز شدند.
توجه عموم به تراکتورهای چهارچرخ متحرک افزایش یافت.
تراکتورهای با بیش از 800 اسب بخار قدرت رواج یافتند.
پس از این سالهای نیز تغییراتی نظیر استفاده از سیستم‌های اتوماتیک در هدایت تراکتورها و نیز تولید تراکتورهای کمرشکن و غیره انجام پذیرفته است. که در حال حاضر نیز در حال تکامل و توسعه هستند. لذا در آینده شاهد نمونه‌های غیر متعارف و جالبی از تراکتورهای خواهیم بود.

منبع: http://www.zoomlink.ir/index.php/rticle-one/papers/100-tracto
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

shs1366

عضو جدید
ادوات آماده کردن زمین

ادوات آماده کردن زمین

ادوات آماده کردن زمین





بخش اول :
بذور برای رشد و بیرون آمدن جوانه یا گیاهک ، محتاج به رطوبت می باشد و برای گرفتن رطوبت می بایست بذر با دانه های خاک تماس حاصل نماید، از این رو هرچه سطح تماس بیشتر باشد رطوبت جذب شده نیز بیشتر گردیده ، لذا دانه های خاک به اندازه ای متناسب با بذر خورد و کوچک شده باشد بهتر بوده .
مراحل مختلف عملیات در کشاورزی :
1- خاک ورزی یا آماده کردن زمین
2- عملیات کاشت
3- عملیات داشت
4- برداشت
5- عملیات بعد از برداشت
خاک ورزی یا آماده کردن زمین : یا عملیات قبل از کشت دو حالت بوده:
1-1 عملیات اولیه یا شخم که توسط گاو آهن ها صورت می گیرد و بهترین زمان بلافاصله بعد از برداشت محصول قبلی می باشد که هنوز خاک رطوبت دارد و راحت تر شخم می خورد.
2-1- عملیات ثانویه یا تهیه بستر بذر، که در این عملیات کلوخهای درشت به قطعات ریزتر تبدیل می گردد، که درجه ذرات خاک خرد شده بستگی به نوع بذر قابل کشت دارد که این عملیات توسط وسایلی از قبیل دیسک، کلتیواتور ، پنجه و ... صورت می گیرد.
ادوات قابل استفاده در عملیات اولیه ( شخم)

ادوات اولیه شخم از لحاظ نیروی کشنده به گاو آهن دامی و تراکتوری تقسیم می گردد و هر دو می تواتند یک طرفه و یا دو طرفه باشد
گاو آهن بومی عبارت است از یک تیغه که بوسیله تیرک به دام بسته می شود و در حین کار بدون آنکه خاک را برگرداند، فقط شیار ایجاد می کند و دام نیز چون نمی تواند مسیر مستقیم را طی کند، شیارهای کار نشده باقی می ماند و هدایت گاو آهن با فشار دادن فرد به تیرک است.

یک قاعده کلی در زمان شخم زدن است که زمین حالت گاو رو باشد یعنی وقتی مقداری خاک را مشت می نمائیم، نباید حالت چسبیده و یا پخشیدگی تحت الارض به خود بگیرد و همچنین عملیاتی که در خاک ورزی صورت می گیرد نباید موجب شود که خاک تحت الارض مرده را با سطح الارض مخلوط نماید.
گاو آهن تراکتوری عبارتند از گاوآهن برگردان دار- گاوآهنهای مخصوص ،
گاو آهن برگردان دار به 3 حالت :
1- کششی
یک خیشه
یک طرفه
2- سوار
3- نیمه سوار
چند خیشه
ساختمان گاو آهن برگردان دار
1- قسمتهای مختلف خیش عبارتست از :

1-1- تیغه یا سک
2-1- برگردان
3-1- کفش یازمین سو بهمراه پاشنه
4-1- سینه
5-1- ساقه ( مجموعه تیغه و برگردان را تنه گویند.)
2- قسمتهای مختلف برگردان عبارتست از :
1-2- پیشانی
2-2- قطعه اصلی صفحه برگردان
3-2- دنباله ( جهت کمک بیشتر به برگردان کردن خاک )
3- انواع تیغه: ( آنچه که در ساختمان تیغه مهم است مقاومت به سائیدگی و ضربه است)
1-3- ساده
2-3- منقاری
3-3- گوشه دار
4-3- دیلم دار
گاو آهن دو طرفه : دو سری خیش داشته که پس از زدن شخم ردیف اول ، در طر ف دیگر زمین خیش ها، بطور اتوماتیک وارد 180 درجه می چرخد، تلفات زمانی در گاو آهن برگردان دار یکطرفه 25 درصد است در حالیکه دو طرفه تلفات نداشته که از دو شکل زیر می توان پی برد.
با وجود مزیتهائی که گاو آهن دو طرفه دارد اما نتوانسته از دید کشاورزان ، جایگزین گاو آهن یک طرفه شود به دلایل :‌
1- سنگینی دستگاه
2- گرانی
3- مکانیزم مخصوص
ضمائم یاملزوماتی که برای سرعت بخشیدن به اجرای شخم به گاو آهن اضـــــافه می کنند می تواند به عنوان پیش برکاردی یا بشقابی قرارداد که جلوتر از خیش بسته شده و قبل از آن که خیش عمل کند پیش برخاک را شکافته و کار خیش اصلی را آسانتر نموده.
طرق اجرای شخم :

1- شخم بطریق قطعه بندی : زمین را برحسب تعداد خیش قطعه بندی می نمائیم و هرچه طول زمین بیشتر باشد عملیات بهتر انجام می شود و طبق جدول زیر ، عرض قطعه زمین عبارتست از :
تعداد خیش
عرض قطعات (متر)
پهنای حاشیه
2
18 تا 27
6 تا 7 متر
3
27 تا 36
6 تا 7 متر
4
36 تا 45
6 تا 7 متر
5
45 تا 54
11 متر
-1- شخم باز ( از کنار زمین شروع کرده به وسط ختم شده )
1-2- شخم بسته( از وسط زمین شروع شده (
شخم دور را دور ( مزرعه شکل منظمی ندارد) باید شعاع دور زدن را طوری تنظیم نمود که به گاو آهن وتراکتور فشار وارد نگردد و حین دور زدن گاو اهن از زمین اصلی بیرون باشد، بدو صورت بوده :
الف ) از کنار مزرعه شروع کرده با توجه به شعاع دور زدن، زمین را شخم زد تا یک حد معینی، قطعه وسط باقیمانده را بصورت عادی با بیل شخم زده، زیان این روش، موقع خارج کردن تراکتور از زمین شخم خورده می باشد.
ب ) شخم از وسط زمین مورد نظر آغاز کرده ( باتوجه به مساحت زمین) و قسمت وسط را که نامنظم است با بیل شخم زده و سپس شخم را دور را دور ادامه داده تا کار تمام شود.
گاوآهنهای مخصوص
1- گاو آهن دوار ( تیلر) ساخته شده از یک محور عرضی با تعدادی تیغه ( پره) که با گرفتن حرکت از شافت عقب تراکتورعملیات شخم را انجام می دهد و جهت جلوگیری از پخش خاک حاصله ، یک چادر برزنتی روی آن قرار گرفته ، و این گاو آهن بدلیل اینکه بیش از اندازه خاک را نرم (پودر) می کند یعنی دانه بندی خاک را بهم می ریزد و با آمدن کوچکترین بارندگی ، قشر روی خاک ، سله می بندد نسبت به سایر گاو آهنها مورد استقبال قرار نگرفته است.
2- گاوآهن بشقابی مواقعی که قادر نیستم از گاو آهن برگردان دار استفاده کنیم از این گاو آهن استفاده می شود و بدلیل استفاده آن در شرایط سنگین ، نیز این دستگاه به قدرت کشش بیشتری یعنی 10 درصد بیشتر نسبت به گاو آهن برگردان دار داشته. بشقابها به علت چرخش مداوم باعث تیزتر شدن وایجاد شیار و شکاف رو خاک شده و از نظر ساخت از تعدادی خیش بشقابی تشکیل شده که توسط ساقه یا بازو به قاب متصل گردیده اند و بشقاب ها حول محور خودش می چرخد. برای نفوذ بیشتر بشقابها در خاک ، به ازاء هر بشقاب می توان 220 تا 550 کیلوگرم وزنه به آن اضافه نمود.
بشقابها بدو شکل صاف و یا کنگره دار بوده که هر یک مزیت خودش را داشته ، بشقاب ها بادور صاف عامل مؤثر نفوذ تیزی است ( سطح خارجی بشقاب و یا سطح داخلی )که اکثر بشقابها از لبه خارج تیز شده اند که هم لبهای کنگره ای را حترمواد اضافی را از داخل خاک بیرون می آورد بخصوص در زمینهای کلشتی و زمینهای سخت، و مزیت دومش این است که بدلیل تماس کمتر با خاک ، در زمین بیشتر نفوذ می کند.

3- کلتیواتور مزرعه
مزرعه که از تعدادی بازوی فنری متصل به تیغه تشکیل شده که در حین کار، کلوخ ها با لا آمده و خرد می شوند ( به عبارتی کلوخ شکن گویند) و چون بازوها حالت فنری و خمش دارند، کلوخها را به پیشانیر می رساند.
بازوها بصورت ثابت ، نیمه فنری ، تمام فنری (s شکل) بوده و تیغه ها نیز به اشکال بیلچه ای ، سنبه ای ، پنجه غازی می باشد.
4-گاو آهن اسکنه ای یا زیرشکن
اسکنه ای را همان سک های اولیه گویند زیرا از چوب، سنگ و آهن ساخته شده بود و گاو آهن اسکنه ای یک نوع کلتیواتور است که هرچه بازو و تیغه ها بلندتر باشند عمق کار بیـــــــشتر است (حداکثر 90 سانتی متر) و چون نیاز به نیروی زیاد دارد حداکثر 1 یا 2 خیشه بوده و بکسل C یا L می سازند. و گاهی در زمینهای باتلاقی برای زهکشی بدنبال آن یک وزنه استوانه ای قرار داده.
5- گاو آهن چیزل یا شفره ای
چیزل تشکیل شده از یک شاسی که به آن بازوهائی متصل است و بسر آنها نیز تیغه هائی نازک و یا پهن بوده ( پنجه غازی ) و طوری بازوها وتیغه ها در ردیفهای موازی قرار می گیرند که حین کار، پوشش ردیف جلوئی خود را انجام دهند.
ماشین آلات قابل استفاده در عملیات ثانویه
( آماده سازی بستر بذر )
جهت خورد شدن کلوخ های حاصل از عملیات شخم و آماده سازی یک بستر مناسب و مطلوب برای بذر بکار می رود که شاملند : دیسک، کلیتواتور، پنجه ها، غلطک ها، ماله ها ،
دیسک ها همان گاو آهن بشقابی است و کلیتواتور در قسمت اول توضیح داده شده است . منتهی فرق کلیتواتور و دیسک عبارتند از :
عمل کلیتواتور در حین کار ، با انجام ضربه، باعث خورد شدن کلوخها به صورت طبیعی و حفظ دانه بندی خاک گردیده در حالیکه دیسکها فقط شیار ایجاد می کند، به عبارتی کلوخهای مقابل خود را می برد و آنها را زیر خاک نمی کند.
و همچنین عمق کار کلیتواتور در خاک مناسب بوده در مقابل، عمق کار دیسک کمتر بوده دیسکها از نظر محور یک راهرو و دو راهه ( قیچی) می باشد و نصف دو راهه را افست گویند و بشقابها کروی شکل ( لبه صاف، کنگره دار) و بشقابهای مخروط ناقص ( لبه صاف- کنگره دار ) بوده، محور وسط بشقابها ، بصورت 4 گوش بوده که بشقابها دور محور نچرخند و برای حمایل بشقابها و بین بشقابها، قرقره قرار داده اند.
پنجرها ( هرس) : بصورت دندانه ثابت ( میخی) ، دانه فنری و قاب توری بوده که دستگاهی ضعیف و دارای عمق و نفوذ کم و خاک را بیشتر می شکافد و داندانه ها بشکل میخ روی میله های طولی و عرضی با وزن کم با تعداد زیاد تعبیه شده است.
غلطک ها: خاک نشانی کردن بوده و خاکهائی را که سست و پیوستگی ندارند کاربرد خوبی داشته و یا اینکه پس از کشت بذر گندم جهت چسبیدن بذر به خاک غلطک می زنند و اشکالی مختلفی داشته ( سطح صاف، پره دار، استوانه های لبه صاف و کنگره دار با قطرهای کوچک و بزرگ )
ماله: برای صاف کردن سطح مزرعه و قبل از کاشت بکار می رود و برای فشرده کردن و تسطیح سطح خاک و بخــــصوص گیاهان ریشه ای بکار می رود که بصورت ورق تخته و یاقطعات فلزی می سازند.
ویژگیهای گاوآهن دوطرفه:
تیغه‌های گاوآهن دوطرفه در دو سمت شاسی قرار گرفتنه‌اند و از لحاظ وزن و اندازه با هم مساوی هستند، اما برگردان آنها مخالف یکدیگر عمل می‌کند، یعنی اگر تنه‌های یک سمت ، خاک را به سمت راست برگردانند تنه‌های سمت مخالف خاک را به چپ برمی‌گردانند.
گاوآهن‌های دوطرفه سوارشونده ساخته می‌شوند.
عمل چرخانیدن تنه‌ها حول محور اصلی بوسیله جک دوطرفه صورت می‌گیرد. این جک هربار تنه‌ها را به اندازه 180 درجه جابجا می‌کند و برای جلوگیری از گرد و خاک در جای خود استتار می‌باشد.
نحوه کار با گاوآهن دوطرفه:
شروع کار گاوآهن از یک سمت زمین می‌باشد. یعنی تراکتور در کنار و امتداد یک ضلع مزرعه حرکت می‌کند و خاک را به سمت بیرون برمی‌گرداند. در انتهای خط پس از دورزدن تراکتور را به‌صورت درجا باید تنه‌ها را 180 درجه برگردانده و چرخ سمت شخم تراکتور را در داخل شیار ایجاد شده توسط آخرین تنه قرار دهید و عمل شخم تا ضلع مقابل به همین نحو ادامه پیدا می‌کند.
مزایای گاوآهن دو طرفه :
عدم نیاز به عملیات تسطیح } : در گاوآهنهای یک‌طرفه ، مزرعه به قطعات فرضی کوچکتر تقسیم شده و در محل شروع و اتمام شخم جوی و پشته ایجاد می‌شود. با تکرار شخم طی چند سال بعلت جابجایی زیاد خاک ناهمواری ایجاد می‌شود. در حالیکه با گاوآهنهای دوطرفه ( بدون تقسیم‌ مزرعه به قطعات کوچک) چون شخم از یک ضلع مزرعه شروع می‌شود همیشه خاک به یک طرف ریخته شده و هیچگونه جوی و پشته در وسط زمین ایجاد نمی‌شود و زمین ناهمواری پیدا نمی‌کند.{
جلوگیری از اتلاف وقت: } چون در قطعات کوچک برای ادامه شخم با گاوآهن یک‌طرفه راننده مجبور می‌باشد با دنده عقب یا دور زدن و حرکت بدون شخم تا محل شروع بیاید وقت زیادی تلف خواهد شد ولی در شخم با گاوآهن دوطرفه چنان که قبلاً ذکر شده این مشکل برطرف گردیده است.{
نمای ظاهری شخم با گاوآهن یک‌طرفه:
الف) یک پشته در وسط و دو شیار در کناره‌های زمین ایجاد می شود.
ب) یک شیار در وسط و دو پشته در کناره‌های زمین ایجاد می‌شود. در هر دو حالت الف و ب پشته و شیارهای ایجاد شده و زمین را باید توسط عملیات تسطیح ترمیم نمود.
نمای ظاهری شخم با گاوآهن‌های دوطرفه:
در این شخم خاک همیشه به یک سمت جابجا می‌شود و نیاز به عملیات تسطیح ندارد و در شخم بعدی از جهت مقابل خاک به جای اولیه بازمی‌گردد.
نحوه کار چرخ عقب:
چون چرخ عقب گاوآهن به دومنظور یکی تثبیت عمق شخم و دیگر حمل‌و‌نقل طراحی گردیده در هنگام شخم بین چرخ را طوری قرار دهید که چرخ در سمت زمین ساده قرار گیرد و بوسیله پیچهای مخصوص عمق شخم را تنظیم نمائید و در هنگام حمل‌و‌نقل پین چرخ را جابجا نموده و گاو‌آهن را بصورت افقی درآورده و با پیچ مخصوص در جای خود ببندید تا گاوآهن بصورت یکپارچه قرار گیرد.
صرفه‌جویی در زمان کار:{ در استفاده از این گاوآهن ، تراکتور پس از پایان یک خط برخلاف گاوآهن یک‌طرفه ، درجا دور زده و همان خط را از برگشت ادامه می‌دهد که درضمن سرعت بخشیدن در کار شخم، همزمان نیز می‌توان تراکتور دیگری را برای عملیات کلوخ‌شکنی (دیسک‌زنی) وارد زمین نمود بدون‌اینکه نیازی به قطعه ‌بندی باشد.


منبع: http://www.zoomlink.ir/index.php/rticle-one/papers/94-chizel
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

BLOOD STONE

عضو جدید
کاربر ممتاز
تراکتور:

تراکتور:

[FONT=arial, helvetica, sans-serif]
[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]​
[/FONT]​
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]

ریشه لغوی


[/FONT]​
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]واژه تراکتور یک کلمه خارجی است. و معنی آن «کشنده» می‌باشد. این واژه اسم فاعل ساخته شده از واژه (Tratiox) به معنی کشش است.
[/FONT]​
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]​
[/FONT]​
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]دیدکلی :


[/FONT]​
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]این کلمه به ماشینهایی اطلاق می‌شود که جهت کشیدن یک بار یا یک وسیله بکار می‌ر‌وند. ‌در واقع تراکتور وسیله ایست که برای تامین قدرت مورد نیاز جهت کشیدن وسایل و تجهیزات مورد استفاده قرار می گیرد. شاید اکثریت مردم با شنیدن کلمه تراکتور ذهنشان به کشاورزی و کاربرد این وسیله در کشاورزی معطوف گردد، لیکن لازم است بدانیم که تراکتورها دارای انواع گوناگونی می‌باشند. مثلا تراکتورهایی با عنوان تراکتورهای صنعتی و یا راهسازی نیز وجود دارند.


[/FONT]

[FONT=arial, helvetica, sans-serif]​
[/FONT]​
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]تاریخچه پیدایش و سیر تکاملی :


[/FONT]​
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]پیدایش ماشینهای کشش (تراکتورها) به شکل امروزی در حدود 100 سال قبل آغاز شد. نمونه‌های اولیه تراکتورها برای استفاده در مزارع و به منظور کشیدن وسایل کشاورزی مثل گاو آهن مورد استفاده قرار [FONT=arial, helvetica, sans-serif]می گرفتند.

[/FONT][/FONT]

[FONT=arial, helvetica, sans-serif]در این انواع اولیه برای تامین کردن توان مورد نیاز تراکتور از یک موتور بخار استفاده می شد. این موتور بخار برای آنکه کار کند به مقادیر زیادی آب و ذغال سنگ نیاز داشت. بنابراین این تراکتورهای اولیه بسیار بزرگ بودند و نیاز به مراقبت و نگهداری زیادی داشتند بطوری که گاهی برای به حرکت درآوردن و استفاده از یک تراکتور ، موتور بخار به 15 نفر کارگر نیاز بود. این مدلهای اولیه تراکتور دارای چرخهای بسیار بزرگ فلزی بودند که می توانستند وزن بسیار زیاد تراکتور را تحمل نمایند. البته فلزی بودن چرخهای تراکتور باعث کاهش سرعت ماشین می شد. بنابراین در نمونه های بعدی و مدرن‌تر از چرخهای لاستیکی استفاده شده است.


[/FONT]

[FONT=arial, helvetica, sans-serif]​
[/FONT]​
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]سیر تکاملی تراکتورها با اختراع موتورهای درون سوز روند سریعتری را پیدا کرد و البته در کنار این اختراع که باعث اضافه شدن توان تراکتورها شد ، متعلقات و مکانیسم های پیچیده ای نیز مختص تراکتورها طراحی و استفاده شده است ، که نتیجه آن ساخت تراکتورهای بسیار مدرن و همه کاره در حال حاضر است.

[/FONT]

[FONT=arial, helvetica, sans-serif]​
[/FONT]​
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]ساختمان تراکتور :

[/FONT]​
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]تراکتورهای امروزی همگی به موتورهای درون سوز که از سوخت های فسیلی (بنزین ، گازوئیل ، گاز مایع) استفاده می کنند. مجهز هستند. موتورهای این تراکتورها برای تولید توان از سوزاندن این سوخت‌ها استفاده می کنند. این ماشینها (تراکتورها) دارای یک سری سیستم های مجزا ولی متصل به همدیگر می‌باشند که باعث می‌شوند انرژی ذخیره شده در سوخت‌های فسیلی به انرژی مفیدی که کار انجام می‌دهد، تبدیل شوند.

[/FONT]

[FONT=arial, helvetica, sans-serif]​
[/FONT]​
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]این سیستم ها عبارتند از:

[/FONT]​
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]سیستم تبدیل انرژی سوخت به انرژی جنبشی (موتور)
[/FONT]​
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]سیستم انتقال نیرو

[/FONT]​
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]سیستم هیدرولیکی

[/FONT]​
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]سیستم الکتریکی

[/FONT]​
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]سیستم کنترل بار (کنترل کشش)

[/FONT]​
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]سیستم فرمانگیری

[/FONT]​
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]سیستم تواندهی

[/FONT]​
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]​
[/FONT]​
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]اندازه تراکتورها :

[/FONT]​
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]​
[/FONT]​
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]تراکتورهای کشاورزی دارای انواع گوناگونی می‌باشند. اندازه آنها از تراکتورهای دوچرخ کوچک گرفته که دارای 10 اسب بخار قدرت می‌باشند. تا تراکتورهای بزرگ کمرشکن 8 چرخ که دارای بیش از 500 اسب بخار قدرت می‌باشند ، تغییر می‌کند. این گوناگونی و تنوع زیاد تراکتورها به خاطر گوناگونی و تنوع زیاد کارهایی است که به کمک این وسیله انجام می پذیرد. بر این اساس تراکتورها را بر مبنای نحوه کاربرد طبقه بندی می‌کنند.

[/FONT]

[FONT=arial, helvetica, sans-serif]​
[/FONT]​
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]در ادامه طبقه بندی تراکتورها را ذکر می‌کنیم:

[/FONT]​
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]تراکتورهای همه کاره (معمولی)

[/FONT]​
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]تراکتورهای چرخ زنجیری

[/FONT]​
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]تراکتورهای شاسی بلند

[/FONT]​
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]تراکتورهای باغبانی

[/FONT]​
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]تراکتورهای چمن زنی

[/FONT]​
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]تراکتورهای حمل تنه درخت از جنگل

[/FONT]​
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]تراکتورهای بارکن یا بیل مکانیکی

[/FONT]​
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]تراکتورهای دستی (تیلر)

[/FONT]​
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]انواع تراکتورهای چهار چرخ محرک

[/FONT]​
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]​
[/FONT]​
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]کاربردهای تراکتور :

[/FONT]​
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]برای بکارگیری و استفاده نیروی ایجاد شده توسط تراکتور یک سری پیش بینی‌ها در نحوه ساخت این وسیله انجام شده است. مثلا در پشت این وسیله جاهایی تعبیه شده است که بتوان وسایل مربوط به کشاورزی مثل گاو آهن یا دیسک را به آنجا متصل کرد و کشید. از تراکتورها برای کارهای دیگر نظیر حمل و نقل نیز استفاده می شود. حتی اگر هیچ باری هم به تراکتور متصل نباشد، حداقل این وسیله می‌تواند خود راننده را جابجا کند. کاربردهای تراکتور را می توان بصورت زیر بر شمرد.[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]​
[/FONT]​
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]​
[/FONT]​
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]وسیله کشنده:

[/FONT]​
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]ادواتی مثل گاو آهن ها ، دیسک های سنگین و غیره به مالبند تراکتور قلاب شده و بوسیله آن کشیده می شوند.

[/FONT]

[FONT=arial, helvetica, sans-serif]​
[/FONT]​
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]تامین کننده حرکت دورانی:

[/FONT]​
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]برخی از ماشینهایی که به تراکتور وصل می شوند خود دارای قسمت‌های متحرک داخلی هستند که برای تامین نیروی مورد نیاز آنها به تراکتور متکی می باشند. مثل: کمباین های کششی ، دروگرها و چاپرها.

[/FONT]

[FONT=arial, helvetica, sans-serif]​
[/FONT]​
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]راه اندازی ماشینهای ثابت:

[/FONT]​
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]گاهی برای تامین توان مورد نیاز ماشینهای ثابت از قبیل آسیابها ، پمپ‌های آبیاری ، ژنراتورهای برق ، خرمنکوب‌ها و غیره از تراکتور استفاده می شود.

[/FONT]​
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]​
[/FONT]​
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]استفاده به عنوان بیل مکانیکی یا جرثقیل:

[/FONT]​
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]چنانچه تجهیزات لازم به یک تراکتور اضافه شود، می‌تواند به عنوان بیل مکانیکی یا جرثقیل از آن استفاده شود.

[/FONT]​
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]​
[/FONT]​
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]نقش تراکتور در زندگی ما :

[/FONT]​
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]با توجه به توضیحات مذکور و گستردگی دامنه فعالیت تراکتورها کمیت و گستردگی کاربرد و تاثیر آنها بر زندگی بشر قابل تصور است. بگونه‌ای که می‌توان گفت چنانچه از این وسیله استفاده نشود تعداد بسیار زیادی از مردم کره زمین به علت نداشتن غذا جان خواهند سپرد.[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]
[/FONT]
 

BLOOD STONE

عضو جدید
کاربر ممتاز
تراکتور زیبا ساخت شرکت لامبورگینی

تراکتور زیبا ساخت شرکت لامبورگینی

پیش از آنکه فروچیو لامبورگینی دست به ساخت خودروهای پرسرعت بزند، مهندس جوانی بود که روی محصولات کشاورزی مانند کمباین و تراکتور کار می‌کرد. بعدها وقتی او توانست شرکت خودروسازی Lamborghini را تاسیس کند، بخش ساخت تراکتور را نیز هم‌چنان حفظ کرد.


دانش طراز اول مهندسی که در محصولات سوپراسپرت این شرکت استفاده می‌شد، کم‌کم به تراکتورهای آن نیز سرایت کرد. تراکتورهای این شرکت سال‌ها مورد استفاده کشاورزان اروپایی قرار می‌گرفت. پس از وقفه‌ای یکی دو ساله مدل جدید این خودرو با نام Nitro معرفی شده است.


طراحی جسورانه و تهاجمی آن در نگاه اول چشم بیننده را به خود می‌دوزد. نصب چراغ‌های LED جلوه شاسی‌بلندهای بلند بالا را به آن بخشیده است. به لطف نصب شیشه‌های بزرگ در اطراف کابین راننده، دید سرتاسری او به میزان 360 درجه افزایش پیدا کرده است.


برای این تراکتور زیبا چند موتور در نظر گرفته شده است. مدل پایه دارای 3000 سی‌سی حجم و 139 اسب‌بخار قدرت است. مدل متوسط آن دارای موتور 5000 سی‌سی به قدرت 268 اسب‌بخار است. دست آخر قوی‌ترین قوای محرکه نیترو دارای 8000 سی‌سی حجم و 671 اسب‌بخار نیرو است.


جعبه‌دنده اصلی آن 5 سرعته و جعبه‌دنده کمکی یا قدرتی آن نیز 3 سرعته است.







 

تیرنگ

عضو جدید
[FONT=&quot]از آنجا که کاربرد تراکتور در دنیای جدید بسیار گسترده است , تراکتور هایی که ساخته می شوند دارای توان , اندازه و طرح های متفاوتی هستند . تحویل تدریجی تراکتور , موجب به وجود آمدن طبقه بندی های گوناگون برای آن شده است[/FONT][FONT=&quot] . [/FONT][FONT=&quot]ترکتورهای ساخته شده[/FONT][FONT=&quot] :

[/FONT]
[FONT=&quot]الف) بر اساس تامین خاصیت کششی و خودرو بودن[/FONT][FONT=&quot]

[/FONT]
[FONT=&quot]۱[/FONT][FONT=&quot]- [/FONT][FONT=&quot]تراکتورهای چرخ دار[/FONT][FONT=&quot]
[/FONT]
[FONT=&quot]۲[/FONT][FONT=&quot]- [/FONT][FONT=&quot]تراکتورهای زنجیری[/FONT][FONT=&quot]

[/FONT]
[FONT=&quot]ب) بر اساس موارد استفاده[/FONT][FONT=&quot]

[/FONT]
[FONT=&quot]۱[/FONT][FONT=&quot]- [/FONT][FONT=&quot]تراکتور های عمومی یا تراکتورهای خدماتی[/FONT][FONT=&quot]
[/FONT]
[FONT=&quot]۲[/FONT][FONT=&quot]- [/FONT][FONT=&quot]تراکتئرهای همه کاره یا تراکتور های ردیف کار[/FONT][FONT=&quot]
[/FONT]
[FONT=&quot]۳[/FONT][FONT=&quot]- [/FONT][FONT=&quot]تراکتورهای پا بلند یا شاسی بلند[/FONT][FONT=&quot]
[/FONT]
[FONT=&quot]۴[/FONT][FONT=&quot]- [/FONT][FONT=&quot]تراکتورهای باغی[/FONT][FONT=&quot]
[/FONT]
[FONT=&quot]۵[/FONT][FONT=&quot]- [/FONT][FONT=&quot]تراکتورهای صنعتی[/FONT][FONT=&quot]
[/FONT]
[FONT=&quot]۶[/FONT][FONT=&quot]- [/FONT][FONT=&quot]تراکتورهای یونیورسال[/FONT][FONT=&quot]
[/FONT]
[FONT=&quot]۷[/FONT][FONT=&quot]- [/FONT][FONT=&quot]تراکتورهای باغچه ای و تراکتورهای چمن زن[/FONT][FONT=&quot]
[/FONT]
[FONT=&quot]۸[/FONT][FONT=&quot]- [/FONT][FONT=&quot]تراکتورهای دو چرخ یا تیلر های موتوری[/FONT][FONT=&quot]

[/FONT]
[FONT=&quot]ج) بر اساس نوع شاسی یا قاب[/FONT][FONT=&quot]
[/FONT]
[FONT=&quot]
[/FONT]
[FONT=&quot]۱[/FONT][FONT=&quot]- [/FONT][FONT=&quot]تراکتورهای با شاسی[/FONT][FONT=&quot]
[/FONT]
[FONT=&quot]۲[/FONT][FONT=&quot]- [/FONT][FONT=&quot]تراکتورهای نیمه شاسی[/FONT][FONT=&quot]
[/FONT]
[FONT=&quot]۳[/FONT][FONT=&quot]- [/FONT][FONT=&quot]تراکتورهای بدون شاسی[/FONT][FONT=&quot]

[/FONT]
[FONT=&quot]الف) طبقه بندی بر اساس خاصیت کششی و خودرو بودن- تراکتورهای چرخ دار متمایز ترین و پیشرفته ترین نوع ماشین به خصوص جهت مقاصد کشاورزی هستند[/FONT][FONT=&quot] . [/FONT][FONT=&quot]این تراکتورها سه چرخ یا چهار چرخ ساخته می شوند.انواع تراکتورهای چهار چرخ به قرار زیر است[/FONT][FONT=&quot]:

[/FONT]
[FONT=&quot]تراکتورهای چهار چرخ معمولی, تراکتورهای چهار چرخ محرک, تراکتورهای چهار چرخ متحرک محرک با چرخ های کوچک جلو ,تراکتورهای چهار چرخ محرک با چرخ های بزرگ و و هم اندازه[/FONT][FONT=&quot].

- [/FONT]
[FONT=&quot]طی سال های متمادی از تراکتورهای زنجیری به منظور کاهش فشار برروی خاک و بالا رفتن کشش در زمینهای نرم , که دارای مقاومت کمی هستند, استفاده شده اند . این تراکتورها همچنین در زمین های مرطوب و باتلاقی, یا در مناطقی که پایداری چرخ های تراکتور با اشکال روبرو می شود , مانند مناطق تپه ای با شیب های تند و زمین های ناهموار مورد استفاده قرار می گیرد[/FONT][FONT=&quot].

[/FONT]
[FONT=&quot]گرچه استفاده از تراکتورهای زنجیری در کشاورزی محدود است , اما از این تراکتورها می توان به خوبی در موارد زیر استفاده کرد[/FONT][FONT=&quot]:

[/FONT]
[FONT=&quot]۱[/FONT][FONT=&quot]- [/FONT][FONT=&quot]اشتفاده در باغات میوه و بیشه زارها[/FONT][FONT=&quot]
[/FONT]
[FONT=&quot]۲[/FONT][FONT=&quot]- [/FONT][FONT=&quot]پاک کردن و احیای زمین[/FONT][FONT=&quot]
[/FONT]
[FONT=&quot]۳[/FONT][FONT=&quot]- [/FONT][FONT=&quot]انجام عملیات حفاظتی خاک[/FONT][FONT=&quot]
[/FONT]
[FONT=&quot]۴[/FONT][FONT=&quot]- [/FONT][FONT=&quot]ایجاد استخرهای ذخیره سازی آب در مزرعه[/FONT][FONT=&quot]
[/FONT]
[FONT=&quot]۵[/FONT][FONT=&quot]- [/FONT][FONT=&quot]عملیات خاکبرداری و تسطیح زمین های زراعی به خصوص مزارع آبی[/FONT][FONT=&quot]
[/FONT]
[FONT=&quot]۶[/FONT][FONT=&quot]- [/FONT][FONT=&quot]ایجاد نهرهای انتقال آب[/FONT][FONT=&quot]
[/FONT]
[FONT=&quot]۷[/FONT][FONT=&quot]- [/FONT][FONT=&quot]به کار بردن زیر شکن ها و وسایل خاک ورزی عمیق[/FONT][FONT=&quot]
[/FONT]
[FONT=&quot]۸[/FONT][FONT=&quot]- [/FONT][FONT=&quot]تعمیر جاده[/FONT][FONT=&quot]


[/FONT]
[FONT=&quot]ب) طبقه بندی بر اساس موارد استفاده[/FONT][FONT=&quot]
- [/FONT]
[FONT=&quot]یک تراکتور عمومی یا خدماتی, کم و بیش مشابه یک تراکتور چهار چرخ متداول و معمولی است. در این تراکتورها ممکن است فاصله ی بین چرخ های جلو یا چرخ های عقب ثابت یا قابل تنظیم باشد[/FONT][FONT=&quot].

- [/FONT]
[FONT=&quot]تراکتورهای همه کاره یا تراکتور ردیف کار , تراکتوری است که عملا برای انجام تمام کارهای مزرعه به انضمام عملیات کاشت و وجین و سله شکنی در مزارعی که اندازه ی آنها متوسط است طراحی شده است[/FONT][FONT=&quot].

- [/FONT]
[FONT=&quot]اکسل جلویی تراکتورهای پا بلند عریض و قابل تنظیم بوده و ارتفاع آن از سطح زمین زیاد است تا بتواند عملیات وجین و سله شکنی محصولات ردیفی پا بلند [/FONT][FONT=&quot], [/FONT][FONT=&quot]مانند نیشکر را انجام دهد[/FONT][FONT=&quot].

- [/FONT]
[FONT=&quot]در شرایطی که فاصله یبین درختان زیاد بوده و شاخه های درختان نیز بلند می باشند تقربا می توان از هر تراکتوری در باغ های میوه و بیشه زارها استفاده کرد. اما در صورتی که باغ های میوه , بیشه زارها و تاکستان ها از اهمیت بیشتری برخوردارند , بهتر است از تراکتورهای مخصوص که برای کار در این شرایط طراحی شده اند استفاده نمود. تراکتورهای باغی ممکن است از نوع چرخ دار یا زنجیری باشند[/FONT][FONT=&quot].

- [/FONT]
[FONT=&quot]تراکتورها یصنعتی ماشین هایی هستند در اندازه و انواع مختلف که برای کارهای مخصوص صنعتی و حمل وسائل سنگین در کارخانجات , فرودگاه ها و غیره ساخته شده اند. این تراکتورها را می توان به دستگاه های بالا بر, حفاری[/FONT][FONT=&quot], [/FONT][FONT=&quot]بارکن مکانیکی و ضمائم مشابه که روی آنها سوار می شوند مجهز نمود. در بسیاری از مواقع می توان از بعضی تراکتورهای صنعتی در کارهای کساورزی نیز استفاده نمود[/FONT][FONT=&quot].

- [/FONT]
[FONT=&quot]تراکتورها ییونیورسال که به واحد توان یا تراکتور مخصوص نیز معروف است به طریقی طراحی شده است که بتواند هم تولید توان نموده و هم انواع مختلفی از ماشین های برداشت سوار, از قبیل ماشین ذرت چین , ماشین برداشت علوفه ی سیلو کردنی , کمباین و ماشین دانه کن ذرت و بعضی وسائل مخصوص را قبول و حمل کند. این نوع تراکتور نه تنها دارای خصوصیت ماشین های خودرو است بلکه دارای مزایای اقتصادی یک واحد تولید توان چند منظوره نیز هست[/FONT][FONT=&quot].

- [/FONT]
[FONT=&quot]تراکتورهای باغچه ای یا باغی کوچک ع که به آنها تراکتورهای شاسی کوتاه نیز گفته می شود , تراکتورهای چهار چرخ کوچکی هستند که توان آنها بین حدود [/FONT][FONT=&quot]۸[/FONT][FONT=&quot] تا [/FONT][FONT=&quot]۲۵[/FONT][FONT=&quot] است بخار است. این تراکتورها برای انجام بسیاری از کارهای باغات کوچک و باغچه ها از قبیل خاک برداری , حفر گودال , برش چوب و غیره قابل استفاده هستند[/FONT][FONT=&quot].

- [/FONT]
[FONT=&quot]تراکتورهای دو چرخ یا تیلر های موتوری که به تراکتورهای دستی نیز معروف است, دارای دو چرخ محرک است که به وسیله ی دست حمایت و هدایت می شود[/FONT][FONT=&quot].

[/FONT]
[FONT=&quot]ج) طبقه بندی بر اساس نوع شاسی یا قاب[/FONT][FONT=&quot]

- [/FONT]
[FONT=&quot]تراکتورهای با شاسی دارای یک قسمت حمایت کننده به نام شاسی یا قاب هستند[/FONT][FONT=&quot].

- [/FONT]
[FONT=&quot]در تراکتورهای نیم شاسی دو تیرک یا محور طولی به دو طرف بدنه ی موتور ع محفظه ی کلاچ و یا محفظه ی جعبه دنده به وسیله ی پیچ و مهره متصل می شود[/FONT][FONT=&quot].

- [/FONT]
[FONT=&quot]تراکتورهای بدون شاسی فاقد هر گونه حمایت کننده اضافه هستند . د راین نوع بدنه ی تراکتور به صورت یکپارچه است[/FONT][FONT=&quot].


[/FONT]
[FONT=&quot]الف) طبقه بندی بر اساس خاصیت کششی و خودرو بودن[/FONT][FONT=&quot]:
[/FONT]
[FONT=&quot]تراکتورهای چرخ دار متمایز ترین و پیشرفته ترین نوع ماشین به خصوص جهت مقاصد کشاورزی هستند . این تراکتورها سه چرخ یا چهار چرخ ساخته می شوند.انواع تراکتورهای چهار چرخ به قرار زیر است[/FONT][FONT=&quot]:

[/FONT]
[FONT=&quot]تراکتورهای چهار چرخ معمولی, تراکتورهای چهار چرخ محرک, تراکتورهای چهار چرخ متحرک محرک با چرخ های کوچک جلو ,تراکتورهای چهار چرخ محرک با چرخ های بزرگ و و هم اندازه[/FONT][FONT=&quot].

- [/FONT]
[FONT=&quot]طی سال های متمادی از تراکتورهای زنجیری به منظور کاهش فشار برروی خاک و بالا رفتن کشش در زمینهای نرم , که دارای مقاومت کمی هستند, استفاده شده اند . این تراکتورها همچنین در زمین های مرطوب و باتلاقی, یا در مناطقی که پایداری چرخ های تراکتور با اشکال روبرو می شود , مانند مناطق تپه ای با شیب های تند و زمین های ناهموار مورد استفاده قرار می گیرد[/FONT][FONT=&quot].

[/FONT]
[FONT=&quot]گرچه استفاده از تراکتورهای زنجیری در کشاورزی محدود است , اما از این تراکتورها می توان به خوبی در موارد زیر استفاده کرد[/FONT][FONT=&quot]:

[/FONT]
[FONT=&quot]۱[/FONT][FONT=&quot]- [/FONT][FONT=&quot]استفاده در باغات میوه و بیشه زارها[/FONT][FONT=&quot]
[/FONT]
[FONT=&quot]۲[/FONT][FONT=&quot]- [/FONT][FONT=&quot]پاک کردن و احیای زمین[/FONT][FONT=&quot]
[/FONT]
[FONT=&quot]۳[/FONT][FONT=&quot]- [/FONT][FONT=&quot]انجام عملیات حفاظتی خاک[/FONT][FONT=&quot]
[/FONT]
[FONT=&quot]۴[/FONT][FONT=&quot]- [/FONT][FONT=&quot]ایجاد استخرهای ذخیره سازی آب در مزرعه[/FONT][FONT=&quot]
[/FONT]
[FONT=&quot]۵[/FONT][FONT=&quot]- [/FONT][FONT=&quot]عملیات خاکبرداری و تسطیح زمین های زراعی به خصوص مزارع آبی[/FONT][FONT=&quot]
[/FONT]
[FONT=&quot]۶[/FONT][FONT=&quot]- [/FONT][FONT=&quot]ایجاد نهرهای انتقال آب[/FONT][FONT=&quot]
[/FONT]
[FONT=&quot]۷[/FONT][FONT=&quot]- [/FONT][FONT=&quot]به کار بردن زیر شکن ها و وسایل خاک ورزی عمیق[/FONT][FONT=&quot]
[/FONT]
[FONT=&quot]۸[/FONT][FONT=&quot]- [/FONT][FONT=&quot]تعمیر جاده[/FONT][FONT=&quot]


[/FONT]
[FONT=&quot]ب) طبقه بندی بر اساس موارد استفاده- یک تراکتور عمومی یا خدماتی, کم و بیش مشابه یک تراکتور چهار چرخ متداول و معمولی است. در این تراکتورها ممکن است فاصله ی بین چرخ های جلو یا چرخ های عقب ثابت یا قابل تنظیم باشد[/FONT][FONT=&quot].

- [/FONT]
[FONT=&quot]تراکتورهای همه کاره یا تراکتور ردیف کار , تراکتوری است که عملا برای انجام تمام کارهای مزرعه به انضمام عملیات کاشت و وجین و سله شکنی در مزارعی که اندازه ی آنها متوسط است طراحی شده است[/FONT][FONT=&quot].

- [/FONT]
[FONT=&quot]اکسل جلویی تراکتورهای پا بلند عریض و قابل تنظیم بوده و ارتفاع آن از سطح زمین زیاد است تا بتواند عملیات وجین و سله شکنی محصولات ردیفی پا بلند [/FONT][FONT=&quot], [/FONT][FONT=&quot]مانند نیشکر را انجام دهد[/FONT][FONT=&quot].

- [/FONT]
[FONT=&quot]در شرایطی که فاصله یبین درختان زیاد بوده و شاخه های درختان نیز بلند می باشند تقربا می توان از هر تراکتوری در باغ های میوه و بیشه زارها استفاده کرد. اما در صورتی که باغ های میوه , بیشه زارها و تاکستان ها از اهمیت بیشتری برخوردارند , بهتر است از تراکتورهای مخصوص که برای کار در این شرایط طراحی شده اند استفاده نمود. تراکتورهای باغی ممکن است از نوع چرخ دار یا زنجیری باشند[/FONT][FONT=&quot].

- [/FONT]
[FONT=&quot]تراکتورها یصنعتی ماشین هایی هستند در اندازه و انواع مختلف که برای کارهای مخصوص صنعتی و حمل وسائل سنگین در کارخانجات , فرودگاه ها و غیره ساخته شده اند. این تراکتورها را می توان به دستگاه های بالا بر, حفاری[/FONT][FONT=&quot], [/FONT][FONT=&quot]بارکن مکانیکی و ضمائم مشابه که روی آنها سوار می شوند مجهز نمود. در بسیاری از مواقع می توان از بعضی تراکتورهای صنعتی در کارهای کساورزی نیز استفاده نمود[/FONT][FONT=&quot].

- [/FONT]
[FONT=&quot]تراکتورها ییونیورسال که به واحد توان یا تراکتور مخصوص نیز معروف است به طریقی طراحی شده است که بتواند هم تولید توان نموده و هم انواع مختلفی از ماشین های برداشت سوار, از قبیل ماشین ذرت چین , ماشین برداشت علوفه ی سیلو کردنی , کمباین و ماشین دانه کن ذرت و بعضی وسائل مخصوص را قبول و حمل کند. این نوع تراکتور نه تنها دارای خصوصیت ماشین های خودرو است بلکه دارای مزایای اقتصادی یک واحد تولید توان چند منظوره نیز هست[/FONT][FONT=&quot].

- [/FONT]
[FONT=&quot]تراکتورهای باغچه ای یا باغی کوچک ع که به آنها تراکتورهای شاسی کوتاه نیز گفته می شود , تراکتورهای چهار چرخ کوچکی هستند که توان آنها بین حدود [/FONT][FONT=&quot]۸[/FONT][FONT=&quot] تا [/FONT][FONT=&quot]۲۵[/FONT][FONT=&quot] است بخار است. این تراکتورها برای انجام بسیاری از کارهای باغات کوچک و باغچه ها از قبیل خاک برداری , حفر گودال , برش چوب و غیره قابل استفاده هستند[/FONT][FONT=&quot].

- [/FONT]
[FONT=&quot]تراکتورهای دو چرخ یا تیلر های موتوری که به تراکتورهای دستی نیز معروف است, دارای دو چرخ محرک است که به وسیله ی دست حمایت و هدایت می شود[/FONT][FONT=&quot].


[/FONT]
[FONT=&quot]ج) طبقه بندی بر اساس نوع شاسی یا قاب[/FONT][FONT=&quot]

- [/FONT]
[FONT=&quot]تراکتورهای با شاسی دارای یک قسمت حمایت کننده به نام شاسی یا قاب هستند[/FONT][FONT=&quot].
- [/FONT]
[FONT=&quot]در تراکتورهای نیم شاسی دو تیرک یا محور طولی به دو طرف بدنه ی موتور ع محفظه ی کلاچ و یا محفظه ی جعبه دنده به وسیله ی پیچ و مهره متصل می شود[/FONT][FONT=&quot].
- [/FONT]
[FONT=&quot]تراکتورهای بدون شاسی فاقد هر گونه حمایت کننده اضافه هستند . د راین نوع بدنه ی تراکتور به صورت یکپارچه است[/FONT][FONT=&quot]
[/FONT]
[FONT=&quot][/FONT]​
 
بالا