اغلب شهرهای ما از دیرباز فاقد تنوع رنگی بودهاند و غیر از کاشیهای رنگارنگ مساجد و برخی بناهای دیگر هیچ جلوهای از رنگ در شهرها وجود نداشته است. این خصیصه در زمستانها با از میان رفتن پوشش سبز گیاهی بیشتر خودنمایی میکند. گویا شهرها، غیر از سیاهی و سفیدی جلوه دیگری ندارند. از طرفی هم عدم تمایل به استفاده از مصالح نوین رنگی در معماری مزید بر علت شده است. اما شب هنگام این خصیصه یعنی عدم تنوع رنگی، بیشتر خودنمایی میکند. با توجه به اینکه نورپردازی معابر و بناهای شهری مدتهاست که در اکثر شهرهای جهان بصورتی کاملا حرفهای پذیرفته شده است اما این امر هم به مانند سایر امور در برنامههای شهری ما جایگاهی ندارد، به گونهای که حتی گاهی در نورپردازی بناهای باشکوه تاریخی هم کم لطفی میشود.
این مطلب بهانهای شد جهت معرفی پل کابلی شهر تبریز که به تازگی افتتاح شده است. فارغ از تمامی مباحث مطرح شده در قبال این پل و کارآمدی آن باید گفت که ظاهرا جهت نورپردازی این پل از یک مشاور برای تهیه طرح مطالعاتی استفاده شده است و نتیجه کار بصورت سه آلترناتیو با برآورد هزینه های اجرایی آن بوده و نهایتا سه انیمیشن از انواع آیتم های مورد نظر مشاور تهیه و به کارفرما ارائه شده است. هرچند در مرحله اجرا موارد پیشنهادی بصورت کامل مورد توجه قرار نگرفته اما نتیجه کار، حداقل تنوع رنگی را برای دیدگان شهروندان یک شهر به اصطلاح کلانشهر فراهم آورده است.
ساخت اين پل كه عمليات اجرايي آناز سال ۱۳۸۲توسط شهرداري تبريز آغازشده بود، حدود ۷۰۰ميليارد ريال هزينه شدهاست.
اين پل به مناسبت سال ۸۶پل "اتحاد ملي" نامگذاري شده و براي ساخت آن به گفتهشهردار تبريز ۲۲هزار تن ميل گرد و چهار هزار و ۵۸۲ متر مكعب با عيار ۵۰۰ ويك هزار و ۸۵۹ مترمكعب باعيار ۴۵۰بتن ريزي شده است.
پل كابلي تبريز از نوع جعبهاي، داراي ۱۱۳متر طول و ۳۲متر عرض است و عرشهآن به وسيله ۳۲كابل نگهداري ميشود.
گفته ميشود اين پل كه از نظر مكانيزمهاي فني و ابعاد عرضي و طولي درنوع خودبينظير و چهارمين مورد در دنياست، به دست متخصصين ايراني و با نظارت كارشناسانفرانسوي احداث شده است.
اين پل با چهار لوپ وظيفه روانسازي ترافيكي طرح بزرگ تبادل دروازه تهران تبريزرابر عهده دارد.
توخالي بودن عرشه پل كه ازآن با عنوان فناوري " جعبهاي " ياد ميشود، مهمترينويژگي بارز ساخت آن است.
منابع:سایت فضای رویداد
سایت خرپا
این مطلب بهانهای شد جهت معرفی پل کابلی شهر تبریز که به تازگی افتتاح شده است. فارغ از تمامی مباحث مطرح شده در قبال این پل و کارآمدی آن باید گفت که ظاهرا جهت نورپردازی این پل از یک مشاور برای تهیه طرح مطالعاتی استفاده شده است و نتیجه کار بصورت سه آلترناتیو با برآورد هزینه های اجرایی آن بوده و نهایتا سه انیمیشن از انواع آیتم های مورد نظر مشاور تهیه و به کارفرما ارائه شده است. هرچند در مرحله اجرا موارد پیشنهادی بصورت کامل مورد توجه قرار نگرفته اما نتیجه کار، حداقل تنوع رنگی را برای دیدگان شهروندان یک شهر به اصطلاح کلانشهر فراهم آورده است.
ساخت اين پل كه عمليات اجرايي آناز سال ۱۳۸۲توسط شهرداري تبريز آغازشده بود، حدود ۷۰۰ميليارد ريال هزينه شدهاست.
اين پل به مناسبت سال ۸۶پل "اتحاد ملي" نامگذاري شده و براي ساخت آن به گفتهشهردار تبريز ۲۲هزار تن ميل گرد و چهار هزار و ۵۸۲ متر مكعب با عيار ۵۰۰ ويك هزار و ۸۵۹ مترمكعب باعيار ۴۵۰بتن ريزي شده است.
پل كابلي تبريز از نوع جعبهاي، داراي ۱۱۳متر طول و ۳۲متر عرض است و عرشهآن به وسيله ۳۲كابل نگهداري ميشود.
گفته ميشود اين پل كه از نظر مكانيزمهاي فني و ابعاد عرضي و طولي درنوع خودبينظير و چهارمين مورد در دنياست، به دست متخصصين ايراني و با نظارت كارشناسانفرانسوي احداث شده است.
اين پل با چهار لوپ وظيفه روانسازي ترافيكي طرح بزرگ تبادل دروازه تهران تبريزرابر عهده دارد.
توخالي بودن عرشه پل كه ازآن با عنوان فناوري " جعبهاي " ياد ميشود، مهمترينويژگي بارز ساخت آن است.
منابع:سایت فضای رویداد
سایت خرپا