سنجش از دور

Loving Geologist

عضو جدید
سنجش از دور چیست؟
مقدمه :
در سال 1972 اولين سري ماهواره هاي لندست با دوربين و سنجنده هاي RBV ، MSS و TM در چهار و هفت باند توسط ايالات متحده آمريكا در مدار زمين قرار گرفته و تصاوير حاصله در اختيار هزاران محقق قرار داده شد. از اين مرحله كه تصويربرداري از حالت آنالوگ خارج و بصورت رقومي درآمد، دريچه اي جديد براي پردازش تصاوير و نهايتاً تعبير و تفسير آنها به روي بشر گشوده شد.
شوروي سابق كه در بهره برداري از ماهواره هاي تصويربرداري بصورت آنالوگ سابقه ديرينه‌اي داشت با پرتاب سري ماهواره‌هاي كاسموس در پي تصويربرداري بصورت رقومي برآمد و بدين ترتيب بطور اعجاب انگيزي صحنه رقابت براي ساير ملل فراهم شد.
فرانسه در سال 1986 اولين سري ماهواره هاي spot را با قدرت تفكيك 10 و 20 متر (درسه باند) و هندوستان سري ماهواره هاي IRS را در سال 1988، ژاپن سري ماهواره هاي MOS را در سال 1990، آژانس فضايي اروپا سري ماهواره هاي ERS را در سال 1991 و كانادا سري ماهواره هاي Radar-Sat را در سال 1995 در مدار زمين قرار دادند.
اكنون بسياري از كشورهاي جهان با درك اهميت دستيابي به تكنولوژي هاي فضايي جهت بهره برداري‌هاي صلح آميز از منابع زمين و حفظ امنيت ملي خود به طرق گوناگون اقدام نموده و به موفقيت هاي مهمي نيز دست يافته اند كه از اين ميان مي توان كره شمالي با پرتاب ماهواره KOM-SAT در سال 1998، مشاركت برزيل و چين جهت پرتاب ماهواره CBERS در سال 1996و مشاركت كشورهاي مختلف در طراحي، ساخت و پرتاب انواع ماهواره را نام برد.
حاصل پرتاب اين ماهواره ها، تهيه ميليونها تصوير از زمين بوده است كه در اختيار هزاران محقق و مؤسسه تحقيقاتي قرار گرفته و با پردازش و تعبير و تفسير آنها، اهميت و كاربردهاي علوم و تكنولوژي فضايي آشكارشده است. اين علوم قادر به پيش بيني بروز حوادث غيرمترقبه و هشدارهاي لازم، آشكارسازي فعاليت هاي مخاطره آميز زيست‌محيطي و كاهش اثرات ناشي از آنها، مديريت فرسايش ساحلي، پيش بيني فصلي و سالانه آب و هوا و بررسي اثر آنها بر كشاورزي، خشكسالي و پيشروي كوير، برنامه ريزي و مديريت منابع طبيعي نظير معادن، جنگل، مراتع، ماهيگيري، وحوش و حوادث مخاطره آميز، مديريت آب آشاميدني، آشكارسازي آلودگي آب و جلوگيري از امراض، تهيه انواع نقشه هاي موضوعي و كارتوگرافي در مقياس هاي گوناگون مي باشند.
سنجش از دورچيست؟
بطوركلي Remote Sensing يا سنجش از دور را ميتوان تكنولوژي كسب اطلاعات و تصويربرداري از زمين با استفاده از تجهيزات هوانوردي مثل هواپيما، بالن يا تجهيزات فضايي مثل ماهواره ناميد. به عبارت ديگر سنجش از دور علم و هنر بدست آوردن اطلاعات در مورد هر موضوع تحت بررسي به وسيله ابزاري است كه در تماس فيزيكي با آن نباشد. مزيت برتر اطلاعات ماهواره اي نسبت به ساير منابع اطلاعاتي، پوشش تكراري آنها از نواحي معين با فاصله زماني مشخص است. در سنجش از دور، انتقال اطلاعات با استفاده از تشعشعات الکترو مغناطيسي(EMR) انجام مي گيرد.
تصوير فوق بطور شماتيك فرآيند كلي و عناصر مؤثر در سنجش از دور الكترومغناطيسي منابع زمين را نشان مي دهد. دو فرآيند مبنايي، شامل اخذ داده و تجزيه و تحليل آنهاست.
A - منبع انرژي
B - انتشار انرژي از ميان جو
C - فعل و انفعالات انرژي بر اثر برخورد با عوارض سطحي زمين
D - سنجنده هاي هوايي و يا فضايي
E - انتقال اطلاعات كسب شده
F - دريافت اطلاعات اوليه و توليد داده بصورت رقومي و يا تصويري
G - فرآيند تجزيه و تحليل داده، شامل بررسي و تعبير و تفسير داده ها با بكارگيري وسايل مختلف ديداري و كامپيوتري به منظور آناليز داده هاي حاصل از سنجنده.
تجزيه و تحليل كننده (user) با كمك داده هايي كه توسط سنجنده جمع آوري شده اطلاعات مربوط به نوع، ميزان، موقعيت و شرايط منابع مختلف زمين را استخراج مي نمايد، سپس اين اطلاعات( بصورت نقشه ها، جداول چاپي يا فايل‌هاي كامپيوتري) با لايه هاي ديگر اطلاعات در يك سيستم اطلاعات جغرافيايي(GIS) ادغام و براي مصرف كاربران آماده مي‌شود.
ماهواره های سنجش از دور
پلاتفورم‌ها(Platforms):
حامل يا ناقل سنجنده هاي دورسنجي، پلاتفورم يا سكو ناميده مي‌شود. انواع تيپيك آن‌ها ماهواره‌ها وهواپيماها هستند ولي وسايل ديگري نظير هواپيماهايي با كنترل راديويي و بالون‌ها نيز براي سنجش ازدور با ارتفاع كم مورد استفاده قرارمي‌گيرند. به طور كلي فاكتور كليدي براي انتخاب يك پلاتفورم، بلندي مي‌باشد زيرا تعيين وضوح زمين در آن صورت مي‌گيرد و آن نيز بستگي به ميدان ديد لحظه‌اي(IFOV) سنجنده روي سكو دارد.
سنجنده‌ها(Sensors):
اندازه گيري و ثبت خصوصيات فيزيكي و شيميايي جو و سطح زمين از فاصله دور به وسيله ابزارهاي ويژه اي بنام سنجنده(Sensor) انجام مي گيرد كه بر روي سكوهاي مختلف مانند ماهواره‌ها وهواپيماها نصب مي‌شود.

سنجنده‌ها به دو گروه غيرفعال و فعال تقسيم مي‌شوند:
A - سنجنده هاي غيرفعال: قابليت تشخيص تشعشعات الكترومغناطيس منعكس شده از منابع طبيعي زمين را دارا مي‌باشند.
B - سنجنده هاي فعال: پاسخ‌هاي منعكس شده از پديده‌هايي كه توسط منابع انرژي مصنوعي مثل رادار، مورد تابش قرارگرفته اند را دريافت مي‌كنند.
ماهواره‌هاي سنجش از دور:
ماهواره‌هايي با گيرنده‌هاي راه دور براي مشاهده پديده هاي زمين، ماهواره‌هاي سنجش از دور يا ماهواره‌هاي ديد زميني ناميده مي‌شوند. اين ماهواره ها بر اساس ارتفاع، مسيرحركت و گيرنده‌هاي آنها از هم متمايز مي‌شوند.
انواع ماهواره‌ها:
1- LANDSAT، ASTER، SPOT، IRS، MOS، IKONOS، QUICKBIRD
2- با سيستم‌هاي راداري: RADARSAT، SEASAT، MAGSAT، ERS،JERS
3- NOAA (هواشناسي)
4- فضاپيماي SHUTTLE.
ماهواره لندست(Landsat):
استفاده جهاني اطلاعات سنجش از دور ابتدا توسط ماهواره لندست در سال 1972 آغاز شد. اين تحقيقات كه با استفاده از قسمتهاي مختلف طيف الكترومغناطيس صورت گرفته باعث افزايش كارايي زمين‌شناسان در زمينه پژوهش‌هاي معدني گرديده است.
لندست‌هاي 1 و 2 و 3 به ترتيب در تاريخ‌هاي 1/5/1351 و 31/4/54 و 14/12/56 به فضا پرتاب شدند. طراحي آنها به گونه اي بوده است كه هر روز كره زمين را در يك مدار قطبي با ارتفاع حدود Km 900 دور زده و در نتيجه قسمت اعظم كره زمين را با 251 گردش ماهواره مورد تصويربرداري قرار دهند.
با از كار افتادن لندست‌هاي 1 و 2 و 3 لندستهاي 4 و 5 در تاريخ‌هاي 25/4/61 و 10/12/62، به فضا پرتاب و در ارتفاع Km700 قرار گرفتند و در نتيجه كره زمين را با 233 گردش پوشش مي دهند. اخيراً ‌نيز لندست‌هاي 6 و 7 به فضا پرتاب شده‌اند.
سيستم سنجنده در روي ماهواره لندست MSS، RBV، TM و ETM + مي باشد.
لندست 1:
پذيرش: 7 اگوست 1972 تا 26 اکتبر 1977
تاريخ ماموريت: 23جولاي 1972 تا2 ژانويه 1978
منبع زميني: زمين/ خورشيد- همزمان/ نمونه اوليه
تکرار چرخش: 18 روزه.

لندست2:
پذيرش: 9 آوريل 1975 تا 7 فوريه 1982
تاريخ ماموريت: 22 ژانويه 1975 تا 1982
تاريخ راه اندازي مجدد: 6/5/1980
زمان خارج شدن از سرويس 25 فوريه 1982
منبع زميني: زمين/ خورشيد- همزمان
لندست3:
پذيرش: 17 مي 1978 تا 7 فوريه 1983
تاريخ ماموريت: 5 مارس 1978 تا 7 ژانويه 1983
منبع زميني- زمين / خورشيد- همزمان
مارس 1979 باند حرارتي از کار افتاد.
کل عمليات در 12 ژوئن 1979 پايان يافت.
اسکنر چند طيفي(MSS) در تاريخ 28 ژانويه 1981 از رده خارج شد.
به کار گيري مجدد(با محدوديت) در 13 آوريل 1981
لندست4:
پذيرش: 17 آگوست 1982 تا سپتامبر 1987
تاريخ ماموريت: 16 جولاي 1982
منبع زميني/ خورشيد- همزمان/ عملياتي
تکرار چرخش: 16روز يکبار
در تاريخ 22 سپتامبر 1982 گيرنده باند X واحد B از کار افتاد.
در تاريخ 29 اکتبر 1982 سيستم بررسي اطلاعات و ارتباطات واحد مرکزي B ازکار افتاد.
در تاريخ 15 فوريه 1983در نتيجه فقدان اطلاعات نقشه بردار موضوعي(Thematic Mapper Data)، گيرنده باند X واحد A از کار افتاد.
در تاريخ 22 مي 1983 – پنل4 (Panel) خورشيدي از کار افتاد.
در تاريخ 26 جولاي 1983در نتيجه از دست رفتن 50 درصد قدرت، پنل3 خورشيدي از کار افتاد.
اين ماهواره ممکن است در آينده توسط ابزارهاي علمي تعمير و مجدداً راه اندازي شود.
ماهواره در ژانويه 1986 از رده خارج شد و در حالت آماده باش نگهداري شد.
توقف رديابي در تاريخ 1 سپتامبر 1987.
لندست 5:
پذيرش: 6 آوريل 1984 تا اکتبر 1999
تاريخ ماموريت: 1 مارس 1984
منبع زميني / خورشيد - همزمان / عملياتي
طراحي آن براي جلوگيري از اشکالات لندست4 اصلاح شد.
تابستان 1985: گيرنده باند S در کسب اطلاعات تبديلي در مناطق خارج از ايالات متحده از کار افتاد.
دسامبر 1985: کسب اطلاعات محدود به مناطق درخواستي جهت پوشش شد.
ردياب 5 اسکنر چند طيفي باند 4 در ژوئن 1994 از کار افتاد. باند 4 اسکنر چند طيفي به علت جريان بالا در اگوست 1995 از رده خارج شد.
لندست 6 ( شرکت EOSAT ، U.S.A):
پذيرش: N/A
تاريخ ماموريت: 5 اکتبر 1993
مشاهده زميني/ همزمان با خورشيد
ماهواره در مدار قرار نگرفت، تماس با آن حين پرتاب قطع شد.
تکرارچرخش: 16 روز يکبار
لندست7:
پذيرش: جولاي 1999 تا کنون
تاريخ ماموريت: 15 آوريل 1999
مشاهده زميني/ همزمان- خورشيد
ناسا - ايالات متحده آمريکا.


پایگاه داده های علوم زمین
 

Loving Geologist

عضو جدید
ASTER(پرتوسنج حرارتي تابشي و بازتابشي فضابرد پيشرفته):
dvanced Spaceborne Thermal Emission and Reflection Radiometer
ASTER يک دوربين ديجيتالي بزرگ است که در سال 1999 در مدار زمين قرار گرفت و توسط ماهواره اي بنام Terra که به اندازه يک اتوبوس کوچک است حمل مي‌شود. فاصله آن از زمين 705 کيلومتر، گردش آن بصورت قطبي- قطبي است و از ساعت 10:30 به وقت محلي و تقريباً هر 100 دقيقه از عرض استوا عبور مي‌کند. اين دوربين توانايي گرفتن 600 عکس با قدرت تفکيک بالا در يک روز را دارد. هر عکس، منطقه‌اي به وسعت 60×60 کيلومتر را پوشش مي‌دهد که اندازه هر پيکسل آن براي باندهاي 3-1، 15 متر است. تفاوت عمده اين دوربين با دوربينهاي عکاسي اين است که اولا براي هر رنگ(يا دقيقتر، هر محدوده طول موج يا باند) يک تصوير مجزا ايجاد مي‌شود، چرا که داراي 14 باند بوده و 14 تصوير مختلف مي‌تواند ايجاد کند. ثانيا Aster داراي سه لنز است که بنام تلسکوپ نيز ناميده مي‌شود(VNIR، SWIR، TIR) و هر کدام از آنها براي يک بخش متفاوت طيفي در نظر گرفته شده‌اند.
يکي از ويژگيهاي بارز تصاوير Aster قدرت تفکيک بالاي آن در مقايسه با لندست است که از آن در مديريت گردشگاهها و پارکهاي جنگلي براي تعيين تغيير وضعيت آنها استفاده مي‌شود. در تصاوير Aster پوشش گياهي زنده به رنگ قرمز که قرمز روشن يا تيره نشانگر ميزان سلامت گياهان است، پديده هاي ساخته دست انسان مثل ساختمان‌ها متمايل به آبي روشن يا خاکستري، خاک به رنگ‌هاي متنوع که روشني آن بستگي به مواد تشکيل دهنده آن دارد و آب به رنگ بسيار تيره ديده مي‌شود.
پایگاه داده های علوم زمین
 

Loving Geologist

عضو جدید
ماهواره اسپات(SPOT):
ماهواره اسپات توسط سازمان GNES كشور فرانسه و با همكاري كشورهاي سوئد و بلژيك ساخته و در تاريخ 22 فوريه 1986 به فضا پرتاب شده است. اين ماهواره در ارتفاع 832 كيلومتري از سطح زمين و در مداري دايره اي شكل و شبه قطبي در حال دوران به دور زمين بوده و هر 101 دقيقه يكبار پيرامون زمين را طي مي كند.
بر اين مبنا تعداد دوران ماهواره اسپات در هر شبانه روز 14 بار بوده و مي تواند با 364 دوران در 26 روز از كل سطح زمين تصويربرداري نمايد.
سنجنده هاي تعبيه شده در اين ماهواره HRV يا High Resolution visible نام دارد كه به HRV-1 و HRV-2 معروفند و از نظر مشخصات كلي و عملكرد شبيه به هم هستند.
مهمترين ويژگي ماهواره اسپات ‌توانايي تصويربرداري از زواياي مختلف و امكان تهيه تصوير استريوسكوپيك(Stereoscopic Image) است كه با مطالعه و استفاده از اين تصاوير و با روش برجسته بيني توانايي هاي جديدي در زمينه مطالعات در رشته‌هاي مختلف منابع زميني و تهيه نقشه امكان پذير مي باشد.
پایگاه دادهای علوم زمین
 

Pantalasa

عضو جدید
سلام دوستم. ممنون به خاطر مطالب مفیدتون. من استفاده کردم. ولی شما مطمئنید که این تصویر یک پادگانست؟ به نظر اینطور نمیاد.
 

Loving Geologist

عضو جدید
سلام دوستم. ممنون به خاطر مطالب مفیدتون. من استفاده کردم. ولی شما مطمئنید که این تصویر یک پادگانست؟ به نظر اینطور نمیاد.

سلام دوست عزیزم. خواهش میکنم.
به نظر من که یک پادگانه هست، این ماهواره توانایی ایجاد تصویرهای برجسته را دارد و شاید به این دلیل یکم با پادگانه واقعی فرق داره.
 
آخرین ویرایش:

Loving Geologist

عضو جدید
تصوير SPOT - بخشي از زون جبال بارز(سيستان وبلوچستان)
تصوير SPOT از شهر هاوانا پايتخت کوبا

 

Loving Geologist

عضو جدید
ماهواره IRS:
نخستين ماهواره منابع زميني كشور هندوستان بنام IRS-1A در 17 مارس 1988 توسط يك راكت روسي از شهر بايكونور(Baikanur) جمهوري قزاقستان به فضا پرتاب شد.
از اهداف كاربردي ماهواره مذكور بررسي و مديريت منابع زميني از قبيل كشاورزي، زمين‌شناسي و هيدرولوژي مي باشد. ماهواره IRS داراي سنجنده هاي تصويري بنام LiSS-I ، LiSSII ، LiSSIII و Pan مي باشد.
 

mehdipesse

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
وضعيت سنجش از دور در ايران(سازمانها و شرکت‌هاي ارائه‌دهنده و استفاده کننده از اين تکنولوژي):
ايران با سابقه اي بيش از چند دهه در زمينه سنجش از دور ماهواره اي، يكي از مستعدترين كشورهاي آسيا در اين زمينه است. استفاده از فن سنجش از دور در ايران از سال 1351 يعني همزمان با پرتاب اولين ماهواره منابع زميني(لندست 1) آغاز گرديد و به صورت طرحي تحت عنوان "طرح استفاده از ماهواره" در سازمان برنامه و بودجه پيگيري شد.
مرکز سنجش از دور ايران:
در حال حاضر وظيفه دريافت، توزيع و پردازش اطلاعات ماهواره اي منابع زميني به عهده مركز سنجش از دور ايران است. اين مركز علاوه بر استفاده از امكانات سخت افزاري، نرم افزاري و نيروي انساني مجرب و كارآمد در زمينه سنجش از دور، داراي ايستگاه گيرنده ماهواره اي نيز مي باشد. مركز سنجش از دور ايران متولي امور آرشيو ملي اطلاعات ماهواره اي بوده و كليه اطلاعات اخذ شده و خريداري شده را در آرشيو خود نگهداري ‌نموده و برحسب تقاضا در اختيار استفاده‌كنندگان قرار مي‌دهد.
در حال حاضر مركز سنجش از دور ايران با پوشش نسبتاً كامل چند ماهواره، توانسته است پيشرفت زيادي در زمينه تهيه تصاوير ماهواره اي در مقياس هاي مختلف، همچنين تفسير داده ها و اطلاعات رقومي داشته باشد. برخي از اطلاعات دريافت شده و مقياس آنها به اختصار عبارتند از:
- لندست با سنجده هاي TMو Mss : 1:1000000 و 1:500000 و 1:250000
- لندست با سنجنده ETM+ : 1:100000 و 1:50000
- IRS با سنجنده Pan : 1:100000 و 1:50000 و 1:25000
- IRS با سنجنده Liss III : 1:100000 و 1:50000
- Spot با سنجنده هاي XS و 1:100000 :pan و 1:50000
- اطلاعات IKONOS: 1:50000 و 1:25000 و 1:10000 و 1:5000
 

Loving Geologist

عضو جدید
سنجش از دور زير سطح زمين(Remote sensing below the ground surface):
جهت بررسي و شناسايي درون زمين، از روشهايي که براي بررسيهاي سطحي مورد استفاده قرار مي‌گيرد، استفاده نمي‌شود. روشهايي که با آن بتوان داخل زمين را نيز بررسي کرد مبتني بر خصوصيات فيزيکي و شيميايي سنگ‌هاي مدفون بوده و اغلب روش‌هاي ژئوفيزيکي ناميده مي‌شوند. از آنجا که شيوه جمع آوري داده ها براي روشهاي مورد استفاده در سنجش از دور الزاماً متفاوت هستند، ارائه داده هاي ژئوفيزيکي که امروزه در فن‌آوري پيشرفته سنجش از دور مورد استفاده قرار مي‌گيرند نيز متفاوت است. بنابراين براي بالابردن توانايي بررسي در بعدهاي عميق، تلفيق داده هاي سنجش از دور و ژئوفيزيکي ضروري بنظر مي‌رسد.

 

Loving Geologist

عضو جدید
بررسي‌هاي اشعه گاما:
اشعه گاما(تابش الکترومغناطيس با طول موج بسيار کوچک)، از تخريب راديواکتيوي ايزوتوپ‌هاي مشخصي که بطور طبيعي وجود دارند، توليد مي‌شود. اين اشعه(گاما) داراي انرژي کافي براي نفوذ به ميزان چند صد متر در هوا بوده، بنابراين به راحتي توسط هواپيماهايي که با ارتفاع کم پرواز مي‌کنند قابل تشخيص است. البته توانايي آن براي نفوذ در سنگها و خاک جهت شناسايي ترکيب و منشا آنها نسبتاً کم مي‌باشد، بنابراين تنها اشعه هاي گامايي با منبع راديواکتيو که از چند ده سانتيمتري سطح زمين به هوا وارد مي‌شوند، داراي ارزش هستند. در نتيجه نقشه برداري توسط اين روش محدود به نقشه برداري کم عمق زير سطحي است، البته با اين شرط که خاک‌ها مستقيماً از سنگ بستر زيرين خود منشا گرفته باشند و خود سنگ بستر نيز رخنمون داشته باشد. در مناطقي که خاک برجا نباشد، تابش گاما از سنگ بستر زيرين آن مبهم و نامفهوم است. لازم به ذکر است تنها ايزوتوپهاي توريوم، اورانيوم و پتاسيم داراي تابش اشعه گاما هستند و از آنجا که پتاسيم در اغلب سنگ‌ها به ميزان چند درصد و اورانيوم و توريوم به ميزان چند ppm حضور دارند، در اين روش از انرژي اشعه گاماي توليد شده توسط اين عناصر استفاده مي‌شود. دستگاه‌هاي طيف سنج تعداد اين اشعه را شمارش کرده و فراواني عناصر فوق را مشخص مي نمايند که البته اين کار مستلزم کاليبره کردن مناسب و پيش بيني هاي لازم است.
هر سنگي از نظر ميزان عناصر راديواکتيو داراي فراواني نسبي مخصوص به خود است؛ از اين رو اگر فراواني هر سه عنصر ياد شده بصورت يک رنگ اوليه تصور شود(مثلاً توريوم: سبز، اورانيوم: آبي و پتاسيم: قرمز) با اختصاص دادن پهنه کنتراستي و ترکيب اين سه رنگ، هر واحد سنگي خصوصيات مربوط به خود را نشان ميدهد. تغيير در اين سيماها مي‌تواند نشاندهنده مرز زمين‌شناسي باشد، پس با اين روش مي‌توان نقشه زمين‌شناسي تهيه کرد.
نمونه اي از يک ناحيه با سن آرکئن در استراليا(پتاسيم: قرمز، توريوم: سبز و اورانيوم: آبي). (A) اشکال گرد داراي جنس گنيس و رنگ روشن و قرمز مايل به نارنجي بوده كه بيانگر محتواي پتاسيم آن است، اين لايه ها در يک حوضه رسوبي قديمي يا ناوديس بوجود آمده و بصورت افقي توسط هوازدگي قطع شده اند. (B) نشان‌دهنده مناطقي است که در‌ آن هر لايه داراي ظاهري متفاوت است.
 

mehdipesse

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
مرسی :gol:یکی از واحدهای درسیمونGISهست مطالبتون واسم مفید بود:)
ببخشید چقدر توی درساتون از نرم افزار ArcGIS استفاده میکنید؟
چون بنظرم 90% این درس چیزی نیست جز مهارت در کار با نرم افزارهای مربوطه
 

fantastic girl

عضو جدید
ببخشید چقدر توی درساتون از نرم افزار ArcGIS استفاده میکنید؟
چون بنظرم 90% این درس چیزی نیست جز مهارت در کار با نرم افزارهای مربوطه
متاسفانه مشکل همه ما داشجوها واستادمون همین بود که چرا به صورت عملی تو دانشگاهها کار نمیشه.ما فقط2واحد تئوری ارزیابی محیط زیست باGISداریم که استاد بااسلاید و نمایش نقشه ها تدریس میکنه
 

mehdipesse

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
متاسفانه مشکل همه ما داشجوها واستادمون همین بود که چرا به صورت عملی تو دانشگاهها کار نمیشه.ما فقط2واحد تئوری ارزیابی محیط زیست باGISداریم که استاد بااسلاید و نمایش نقشه ها تدریس میکنه
خودتون دیگه بهتر میدونید که تا با Arcview و ArcGIS کار نکنید نمیتونید بگید GIS میدونید
 

khaNuMi

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام
ببخشید نوع نقشه هایی که در gis استفاده میشه از چه نوعی باید باشه من یه اطلاعات کلی در مورد نقشه ها نیاز دارم
یه منبع خوب برای نقشه و انواع نقشه نیاز دارم ممنون اگه راهنمایی کنید:gol:
 
Similar threads
Thread starter عنوان تالار پاسخ ها تاریخ
Major Geologist دور دوم مسابقات تالار زمین با جوایز و قوانین جدید علوم زمین 100

Similar threads

بالا