کوپه های ارزان اما فوق العاده موفق

mani24

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز


کوپه‌های ارزان اما موفق



هیوندای کوپه بخریم یا سراتوی کوپه؟این سئوالی است که عاشقان خودروهایکوپه در بازار داخل با بودجه‌ 35 تا 40 میلیون تومانی می‌پرسند. در اینشماره سعی کرده‌ایم تا به این دسته از افراد کمک کنیم تا از میان کوپه‌هایارزان و موفق بازار بتوانند یکی را انتخاب کنند.

هیوندای کوپه
هیوندای کوپه در سال 1996 به بازار عرضه شد. این خودرو که در بازارهایجهانی با نام تیبرون عرضه می‌شود با توجه به قیمت ارزان و چهره‌ای اسپرتتوانست در بازارهای جهانی به موفقیت‌های بسیار دست یابد. هیوندای کوپه درکلاس خودروهای اسپرت است و در سال 2008 تولید آن متوقف شد. نسل اول اینخودرو از سال 1996 تا 1999 تولید شد. در آن زمان هیوندای کوپه با موتورهای6/1 و 2 لیتری به تولید رسید که گیربکس‌های در نظر گرفته شده برای آن شاملچهار سرعته اتوماتیک و پنج سرعته دستی بودند. اندازه هیوندای کوپه و فاصلهمحورهای آن طی سال‌های 1996 تا 2001 بزرگ‌تر شده بود.
در سال 1999 فیس‌لیفت هیوندای کوپه به بازار آمد که چهره آن کمی عجیب بهنظر می‌رسد. این خودرو چهار چراغ کوچک در جلو و دو راهنما را روی گلگیردارد. نسل دوم هیوندای کوپه در سال 2002 به بازار عرضه شد.
این نسل در اوایل ورود چراغ‌های جلو مشکی متفاوت از آنچه در خیابان‌هامی‌بینید داشتند. تعداد کمی از مدل‌های اول این نسل در خیابان‌های کشورتردد دارند که البته برخی از افراد بر این عقیده‌اند که مدل آنها بالاتراست اما در حقیقت این نمونه‌ها جزو اولین‌های نسل دوم هیوندای کوپه هستند.در سال 2007 هیوندای کوپه دچار یک فیس‌لیفت شد که نتیجه آن نیز همینهیوندای کوپه‌های موجود در بازار ایران است. پرونده این خودرو در سال 2008بسته و بعد از دو نسل تولید هیوندای کوپه متوقف شد.
کیا سراتوی کوپه
کیا سراتو یا همان کیا فورته که به تازگی وارد بازار شده نیز دومین نسلخود را تجربه می‌کند. البته این خودرو برای اولین بار نمونه کوپه آن درنسل دوم به بازار عرضه شد و در نسل اول از نمونه کوپه خبری نبود. اینخودرو که در اصل یک خودروی سدان است علاوه بر مدل کوپه در مدل پنج‌درهاچ‌بک نیز تولید می‌شود. موتورهایی که برای این خودرو در نظر گرفته شدهشامل 6/1 لیتری، 2 لیتری و 4/2 لیتری است که تنها نمونه دو لیتری آن واردبازار ایران شده است. برای نمونه دو لیتری آن گیربکس پنج سرعته دستی نیزدر نظر گرفته شده است. کیا سراتوی کوپه با توجه به ظاهر زیبا و خشن خودتوانسته تاکنون جایگاه مناسبی را در بازارهای جهانی برای خود به دست آورد.هیوندای کوپه و کیا سراتوی کوپه در بازار ایران تا حدی به موفقیت رسیدندکه البته این موفقیت را مدیون ظاهری جذاب هستند این در حالی است کهخریداران این دو کوپه آن‌طور که باید و شاید آن را خودرویی مناسبنمی‌دانستند.
هیوندای کوپه که نمونه صفر کیلومتر آن در بازار وجود ندارد با دو نوعگیربکس اتوماتیک و دستی راهی بازار شد گیربکس دستی این خودرو برخلاف دیگرخودروها از نمونه اتوماتیک آن گران‌تر بود که این موضوع را می‌توان درشتاب بالاتر و شش سرعته بودن گیربکس دستی هیوندای کوپه خلاصه کرد.
از سوی دیگر کیا سراتو که یک کوپه تازه‌وارد به حساب می‌آید و نمونه صفرکیلومتر آن نیز از مدل سدان حدود سه میلیون تومان گران‌تر است تنها با یکگیربکس اتوماتیک عرضه شده که به هر حال تنوع هیوندای کوپه را ند ارد.
کدام موفق‌تر است؟
هیوندای کوپه را می‌توان موفق‌تر از سراتوی کوپه دانست دلیل این موضوع رامی‌توان در قدرت موتور هیوندای کوپه و ورود آن به بازار در حالی که کوپهارزان‌قیمتی در بازار نبود دانست.
این خودرو به رغم ضعف‌های بسیار توانست از فروش خوبی بهره‌مند باشد.هیوندای کوپه با یک موتور 7/2 لیتری شش سیلندر که 175 اسب‌بخار قدرت داشتبه بازار عرضه شد. این در حالی است که سراتوی کوپه با موتور دو لیتری چهارسیلندر و 153 اسب‌بخار قدرت به بازار آمد و قیمت بالای این کوپه ضعیف نیزبه دلیل نداشتن رقیب در بازار کوپه‌‌های ارزان قیمت است. دلیل این موضوعرا نیز می‌توان جایگزین شدن هیوندای جنسیس کوپه با هیوندای کوپه دانست.
کوپه‌ای که اصیل نیست
کیا کوپ را در اصل نمی‌توان یک کوپه با اصالت دانست چون این خودرو درحقیقت کوپه نمونه سدان سراتو است به همین دلیل خواص یک خودروی کوپه راندارد. اما هیوندای کوپه که از سال 1996 تولید آن آغاز شده و از ابتدا نیزبه عنوان یک خودروی کوپه راهی بازار شده توانسته سهمی از بازار کوپه‌هایارزان قیمت داشته باشد.
اگر مصرف سوخت مدنظر باشد کیا کوپه در وضعیت بهتری است چون با توجه بهموتوری کم حجم سوخت کمتری را نسبت به هیوندای کوپه شش سیلندر می‌طلبد. امادر عوض شتاب و سرعت کمتری را هم ارائه می‌دهد، این در حالی است که امکاناتکیا کوپ در سطح وسیع‌تری ارائه شده و حرف‌های زیاد برای گفتن دارد. درمورد ظاهر دو خودرو قضاوت کار دشواری است چون هر دو کوپه از ظاهری زیبا واسپرت بهره می‌برند اما در مورد طراحی کابین می‌توان کیا کوپ را برتر ازهیوندای کوپه دانست این در حالی است که کیفیت کابین کیا کوپ نیز به مراتببالاتر از هیوندای کوپه است. دید عقب هر دوخودرو ضعیف است اما باز هم بهدلیل کوچک‌تر بودن شیشه عقب هیوندای کوپه دید آن نیز ضعیف‌تر است.
نمای عقب کیا کوپه نیز از طراحی بهتری نسبت به هیوندای کوپه برخوردار استو احساس اسپرت‌بودن را بیشتر القاء می‌کند. در درون کابین وضعیت بهگونه‌ای است که صندلی‌های هر دو خودرو سفت بوده که البته جزو خواصخودروهای اسپرت است اما کابین خسته‌کننده هیوندای کوپه یکی از نقاط ضعفبزرگ آن به حساب می‌آید و آن‌‌طور که ظاهر آن جذاب است رانندگی با آن جذابنیست هر چند که جذابیت رانندگی با کیا کوپ هم تعریفی ندارد اما رانندگی باآن خسته‌کننده نیست. فضای پای سرنشینان عقب در هر دو خودرو کم بوده و درمسیرهای طولانی نمی‌توان روی آن حساب باز کرد. هر دو خودرو در پیچ‌ها موفقعمل می‌کنند و از فرمان‌پذیری خوبی هم بهره می‌برند. گیربکس اتوماتیک دوخودرو تعویض‌ دنده‌های خوبی انجام می‌دهد اما در تعویض دنده‌ها کمی تاخیراحساس می‌شود این در حالی است که شتابگیری کیا کوپ در دنده یک و دوراضی‌کننده نیست.
امکانات هیوندای کوپه
هیوندای کوپه شامل امکاناتی از قبیل دو عدد ایربگ، ترمز ABS، سیستم دیسکیدر جلو و عقب، سیستم کنترل پایداری ESP جلو فرمان با قابلیت جذب ضربه،فرمان با قابلیت تنظیم دستی، رینگ آلومینیومی، ریموت کنترل، سیستمایموبلایزر، پشت‌سری‌ها با قابلیت تنظیم، صندلی‌های تاشوی ردیف‌های عقب،مه‌شکن‌ جلو و عقب، چراغ نقشه‌خوان به همراه محفظه عینک، تنظیم اتوماتیکروشنایی چراغ‌های جلو، سیستم صوتی با شش بلندگو، کروزکنترل، آینه‌های برقیبه همراه گرمکن، توری محافظ بار صندوق عقب به همراه کفپوش و جعبه‌ابزار،سانروف، صندلی‌ها و تودوزی چرم، آینه داخلی الکتروکرومیک، شیشه‌ بالابربرقی، کامپیوتر سفر، پوشش فرسایش درهاست.
امکانات کیا کوپ
کیا کوپ از امکانات بیشتری نسبت به هیوندای کوپه بهره می‌برد که می‌‌توانبه 10 عدد ایربگ، ترمز ABS به همراه سیستم کنترل پایداری ESP، EBD، قفلمرکزی ریموت کنترل، دزدگیر، سیستم قفل و باز نمودن درها و روشن شدن خودروبدون کلید، سنسور سرعت فرمان تلسکوپی با قابلیت تنظیم دستی، دکمه‌هایکنترل سیستم صوتی از روی فرمان، کنترل اتوماتیک تهویه مطبوع، سیستم صوتیرادیو CD،‌Ipod USB، گرمکن خودروهای جلو و پشت‌سری‌های فعال هنگام تصادف،تنظیم برقی آینه‌ها با گرمکن، شیشه بالابرهای برقی سانروف، روشن و خاموششدن چراغ‌ها به صورت اتوماتیک، مه‌شکن جلو و سنسور پارک اشاره کرد.
قطعات در بازار
قطعات هیوندای کوپه و کیا کوپه در بازار زیاد نیست اما می‌توان بعد ازمراجعه به نمایندگی‌ها آن را به راحتی دریافت کرد البته در بازار تهرانممکن است که برخی از قطعات آن همانند ***** روغن وهوا یافت شود اما تعدادفروشندگان لوازم این دو کوپه زیاد نیستند و شاید یکی از معضل‌های خرید ایندو خودرو کمیاب بودن قطعات آنها باشد.
قیمت در بازار
هیوندای کوپه که دیگر نمونه صفر کیلومتر آن در بازار یافت نمی‌شود، دربازار دست دوم تا حدی موفق است این در حالی است که در بازار صفر کیلومترهم تا حد زیادی موفق بود. نمونه کارکرده این خودرو هم‌اکنون قیمت خاصیندارد و هر کس بنا به شرایط خودروی خود وسلامت آن قیمت گذاری می‌کند.اینکه خریدار راضی به خرید با آن قیمت شود یا خیر نیز دیگر توافقی است امادر بازار می‌توان با حدود 35 میلیون تومان یک هیوندای کوپه مدل 2008 راخریداری کرد. کیا کوپ که در بازار در حدود 43 میلیون تومان قیمت دارد نیزتوانسته به موفقیت‌های زیادی برسد و در بازار دست دوم نیز در حدود 3 تا 4میلیون تومان افت قیمت را بعد از یک سال کارکرد تجربه می‌کند.
این در حالی است که با ورود کیا کوپه‌های جدید که از گیربکس پنج سرعتهاتوماتیک بهره می‌برند بازار مدل‌های چهار سرعته اتوماتیک تا حد زیادیمتزلزل شد و بیشتر افراد به دنبال خرید این خودروها با گیربکس پنج سرعتهاتوماتیک هستد دلیل این موضوع نیز شتاب بیشتر به همراه مصرف سوخت کمتر وسرعت بیشتر این خودروهاست. اطلس‌خودرو کیا کوپه را 36 ماه یا 60 هزارکیلومتر گارانتی کرده است.
 
Similar threads

Similar threads

بالا