onia$
دستیار مدیر تالار مدیریت
اگر دارید این نوشته را می خوانید، یعنی خوشبختانه هنوز دنیا به آخر نرسیده و پیش بینی نوسترآداموس و مایاها، برای پایان دنیا در 21/12/2012 درست از آب در نیامده است. این موضوع چیزی نبود که هر کسی در هر گوشه ازاین جهان به هر سن و نژاد و جنسیتی از آن بی خبر مانده باشد.
روز جمعه، 21 دسامبر- روز موعود — هزاران نفر در کنار معبد مایاها در شهر چیچنایتزا گرد هم آمدند، تا پایان یک سیکل 5125 ساله مایایی را جشن بگیرند. حضور این همه توریست یک فرصت تجاری تکرارنشدنی برای دست فروشان صنایع دستی بود که تولیدات خود را به معرض فروش گذاشته بودند. البته نه تنها دست فروش های معبد بلکه صدها شرکت کوچک و بزرگ در گوشه و کنار جهان این فرصت را غنیمت شمرده و آن را به موتور محرکی برای کسب و کار خود تبدیل کردند.
با نگاهی دقیقتر و تحلیل اثرات رسانهای و اقتصادی این موضوع، سه درس مفید برای رونق کسب و کارها به شرح زیر است:
1. قدرت ماورایی شبکههای اجتماعی راجدی تر بگیرید:
در روزهای گذشته در شبکههای اجتماعی درباره این پیش بینی طوفان خبر و لطیفه و عکس به پا بود. در چند روز مانده به 21 دسامبر، در توییتر برچسب EndoftheWorld همواره جزو پراستقاده ترینها بود.
بیشتر افرادی که این موضوع را دامن می زنند به آن اعتقاد نداشتند اما چرا این همه در این مورد بحث و گفتگو بود؟ بخشی از پاسخ این سوال در قدرت شبکههای اجتماعی ریشه دارد. امروزه اثر شبکههای اجتماعی با داشتن اهرم پیشران قوی به نام «به اشتراک گذاری مجدد» بر روی مردم بسیار بیشتر از گذشته شده است.
جالبتر اینکه بسیاری از پیش بینیهای عجیب و غریب چون به صورت مداوم در شبکههای اجتماعی بازاشتراکگذاری می شد، اساس باور برخی شده بود و برای تایید حرف هایشان می گفتند: « توی فیسبوک نوشته بودند…»
کسب و کارهایی که اهمیت شبکههای اجتماعی را به خوبی درک کردهاند با مرتبط ساختن محصولات و یا خدمات خود با این موضوع، توجه مردم را به سمت خود جلب کردند.
برای مثال یک شرکت تولیدی لاستیک خودرو در صفحه فیسبوک خود اعلام کرده بود که اگر دنیا به پایان برسد به همه خودروهای دنیا 4 حلقه لاستیک به صورت رایگان خواهد داد!
2. برای مشتریانتان قصه بگویید:
قصه گویی و داستان سرایی یکی از مهم ترین روشهای اثرگذاری روی انسانهاست. یکی از عوامل تاثیرگذار در گسترش جهانیاین پیش گویی، شکل داستانی آن بود که به افراد برای حرف زدن انگیزه می داد و این امکان را موجب می شد که هر کسی به دلخواه خود جزئیات آن را دستکاری کند.
بنابه یافتههای علمی مغز انسان در قالب داستان، میاندیشد و اطلاعات دریافتی پیرامون خود را پردازش مینماید. یکی از مباحث مهم در بازارسازی عصبی (Neuromarketing) ایجاد همدلی و وابستگی ذهنی در مشتری است تا نسبت به یک محصول واکنش مثبت نشان دهد. مشتریان به راهی برای برقراری ارتباط با شما و کسب و کارتان نیاز دارند. گفتن تجربههای تلخ و شیرین خود و کسب و کارتان به مشتریان، یک راه بسیار عالی برایایجاد «اعتبار» و «اعتماد» است که این دو در خرید محصولات و خدمات شما بسیار موثرند.
3. یک تقویم بخرید:
زندگی ما دچار یکنواختی و روزمرگی است. رخدادهای زمانی مانند سالروزهای ملی، اعیاد سال نو، شب یلدا و … از جمله موقعیت هایی است که به زندگی انسان ها تنوع و تغییر می دهد. این زمان ها جزو بهترین فرصتها برای رونق کسب و کار هستند چرا که مردم ، خودخواسته برای بیرون آمدن از خانه و خرج کردن پولهایشان – بدون صرف هزینههای گزاف تبلیغات – انگیزه دارند.
بسیاری از شرکتها با در نظرداشتن 21 دسامبر، از ماه ها قبل بر روی پیشنهادهای تجاری و تبلیغات خود برایاین روز، کار و برنامه ریزی کرده بودند. مثلا آژانس های مسافرتی تورهای ویژه ارائه می کردند با این پیام تبلیغاتی که، حالا که آخر دنیاست جاهای دیدنی که تا چند روز دیگر نابود شود را ببینید.
یا، یک فست فود در صفحه توییتر خود خبر از ارائه یک نوع ساندویچ 12 طبقه مخصوصاین روز داد همراه با این پیام تبلیغاتی: «شایداین روز پایان دنیا نباشد اما قطعا پایان گرسنگیهای شماست.»
پس بهتر است به کمک یک تقویم مناسبهای مختلف را در نظر بگیرید و برای استفاده تجاری از آنها از قبل برنامه ریزی کنید.
لازم به ذکر است که این مطلب در شماره 30 هفته نامه دنیای کسب و کار مورخ 16 دی 1391 (صفحه 10) چاپ شده است.
روز جمعه، 21 دسامبر- روز موعود — هزاران نفر در کنار معبد مایاها در شهر چیچنایتزا گرد هم آمدند، تا پایان یک سیکل 5125 ساله مایایی را جشن بگیرند. حضور این همه توریست یک فرصت تجاری تکرارنشدنی برای دست فروشان صنایع دستی بود که تولیدات خود را به معرض فروش گذاشته بودند. البته نه تنها دست فروش های معبد بلکه صدها شرکت کوچک و بزرگ در گوشه و کنار جهان این فرصت را غنیمت شمرده و آن را به موتور محرکی برای کسب و کار خود تبدیل کردند.
با نگاهی دقیقتر و تحلیل اثرات رسانهای و اقتصادی این موضوع، سه درس مفید برای رونق کسب و کارها به شرح زیر است:
1. قدرت ماورایی شبکههای اجتماعی راجدی تر بگیرید:
در روزهای گذشته در شبکههای اجتماعی درباره این پیش بینی طوفان خبر و لطیفه و عکس به پا بود. در چند روز مانده به 21 دسامبر، در توییتر برچسب EndoftheWorld همواره جزو پراستقاده ترینها بود.
بیشتر افرادی که این موضوع را دامن می زنند به آن اعتقاد نداشتند اما چرا این همه در این مورد بحث و گفتگو بود؟ بخشی از پاسخ این سوال در قدرت شبکههای اجتماعی ریشه دارد. امروزه اثر شبکههای اجتماعی با داشتن اهرم پیشران قوی به نام «به اشتراک گذاری مجدد» بر روی مردم بسیار بیشتر از گذشته شده است.
جالبتر اینکه بسیاری از پیش بینیهای عجیب و غریب چون به صورت مداوم در شبکههای اجتماعی بازاشتراکگذاری می شد، اساس باور برخی شده بود و برای تایید حرف هایشان می گفتند: « توی فیسبوک نوشته بودند…»

کسب و کارهایی که اهمیت شبکههای اجتماعی را به خوبی درک کردهاند با مرتبط ساختن محصولات و یا خدمات خود با این موضوع، توجه مردم را به سمت خود جلب کردند.
برای مثال یک شرکت تولیدی لاستیک خودرو در صفحه فیسبوک خود اعلام کرده بود که اگر دنیا به پایان برسد به همه خودروهای دنیا 4 حلقه لاستیک به صورت رایگان خواهد داد!
2. برای مشتریانتان قصه بگویید:
قصه گویی و داستان سرایی یکی از مهم ترین روشهای اثرگذاری روی انسانهاست. یکی از عوامل تاثیرگذار در گسترش جهانیاین پیش گویی، شکل داستانی آن بود که به افراد برای حرف زدن انگیزه می داد و این امکان را موجب می شد که هر کسی به دلخواه خود جزئیات آن را دستکاری کند.
بنابه یافتههای علمی مغز انسان در قالب داستان، میاندیشد و اطلاعات دریافتی پیرامون خود را پردازش مینماید. یکی از مباحث مهم در بازارسازی عصبی (Neuromarketing) ایجاد همدلی و وابستگی ذهنی در مشتری است تا نسبت به یک محصول واکنش مثبت نشان دهد. مشتریان به راهی برای برقراری ارتباط با شما و کسب و کارتان نیاز دارند. گفتن تجربههای تلخ و شیرین خود و کسب و کارتان به مشتریان، یک راه بسیار عالی برایایجاد «اعتبار» و «اعتماد» است که این دو در خرید محصولات و خدمات شما بسیار موثرند.
3. یک تقویم بخرید:
زندگی ما دچار یکنواختی و روزمرگی است. رخدادهای زمانی مانند سالروزهای ملی، اعیاد سال نو، شب یلدا و … از جمله موقعیت هایی است که به زندگی انسان ها تنوع و تغییر می دهد. این زمان ها جزو بهترین فرصتها برای رونق کسب و کار هستند چرا که مردم ، خودخواسته برای بیرون آمدن از خانه و خرج کردن پولهایشان – بدون صرف هزینههای گزاف تبلیغات – انگیزه دارند.

بسیاری از شرکتها با در نظرداشتن 21 دسامبر، از ماه ها قبل بر روی پیشنهادهای تجاری و تبلیغات خود برایاین روز، کار و برنامه ریزی کرده بودند. مثلا آژانس های مسافرتی تورهای ویژه ارائه می کردند با این پیام تبلیغاتی که، حالا که آخر دنیاست جاهای دیدنی که تا چند روز دیگر نابود شود را ببینید.
یا، یک فست فود در صفحه توییتر خود خبر از ارائه یک نوع ساندویچ 12 طبقه مخصوصاین روز داد همراه با این پیام تبلیغاتی: «شایداین روز پایان دنیا نباشد اما قطعا پایان گرسنگیهای شماست.»
پس بهتر است به کمک یک تقویم مناسبهای مختلف را در نظر بگیرید و برای استفاده تجاری از آنها از قبل برنامه ریزی کنید.
لازم به ذکر است که این مطلب در شماره 30 هفته نامه دنیای کسب و کار مورخ 16 دی 1391 (صفحه 10) چاپ شده است.