یستمعون القول فیتبعون احسنه...

Sarp

مدیر بازنشسته
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif] خیلی وقت است که سر ما را کلاه گذاشته اند. آیه ای از آیات قرآن را به اشتباه ترجمه کرده اند و به اسم دگر اندیشی دینی به خوردمان داده اند.
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif] خداوند آن چه را که شایسته ی آنان است بدیشان بخوراند.[/FONT]

[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif] آیه از این قرار است:[/FONT]

[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif] فَبَشِّرْ عِبَادِ(*)الَّذِینَ یَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ‏
(الزمر17و18)
[/FONT]

[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif] آنان آیه را این گونه ترجمه می کنند:
بندگانی را بشارت ده که همه سخنان را می شنوند و بهترین آن را انتخاب می کنند.
در صورتی که این ترجمه غلط است و این اشتباه خیانتی بزرگ است به قرآن.[/FONT]

[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif] کسی که کوچک ترین آشنایی با عربی داشته باشد می داند که "القول" اسمی است معرفه
یعنی اشاره به یک سخن خاص دارد نه هر سخنی.
البته اگر الف و لام ابتدایی نمی بود و فقط می خواندیم "قول" این ترجمه تاحدودی درست می بود. اما به هرحال این گونه نیست.
[/FONT]

[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif] و اما ترجمه ی درست:
پس بندگان را بشارت ده! (*) همان کسانى که آن سخن خاص را مى‏شنوند و از آن به بهترین وجه پیروى مى‏کنند.

[/FONT][FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]راستی آن سخن خاص چیست؟ [/FONT]
[/FONT]
 

JavadMessi

مدیر بازنشسته
البته بابک جان این سخن خاص را از بین اقوال مختلف پیدا می کنند
علامه طباطبایی در تفسیر المیزان می فرماید:
و مراد از"قول" به شهادت اينكه دنبالش مساله" اتباع" آمده، آن قولى است كه ارتباط و مساسى با عمل داشته باشد، پس بهترين قول آن قولى است كه آدمى را بهتر به حق برساند، و براى انسان خيرخواهانه‏تر باشد. و انسان فطرتا اين طور است كه حسن و جمال را دوست مى‏دارد و به سويش مجذوب مى‏شود، و معلوم است كه هر چه آن حسن بيشتر باشد اين جذبه شديدتر است.

و اگر زشت و زيبا، هر دو را ببيند، به سوى زيبا متمايل مى‏شود، و اگر زيبا و زيباتر را ببيند به سوى زيباتر مى‏گرايد. و اما اگر به سوى زيباتر نرود، و باز به همان زيبا سرگرم شود معلوم مى‏شود كه سرگرمى‏اش به زيبا به خاطر زيبايى آن نبوده، چون اگر براى زيبايى آن بود با بيشتر شدن زيبايى، بايد بيشتر مجذوب شود، و زيبا را رها كرده به طرف زيباتر متمايل شود.

پس اينكه آيه شريفه بندگان خدا را توصيف فرموده به اينكه" پيرو بهترين قولند" معنايش اين است كه مطبوع و مفطور بر طلب حقند و به فطرت خود رشد و رسيدن به واقع را طالبند. پس هر جا امرشان دائر شود بين حق و باطل، بين رشد و گمراهى، البته حق و رشد را متابعت مى‏كنند و باطل و گمراهى را رها مى‏نمايند. و هر جا امرشان داير شود بين" حق" و" احق"- حق‏تر- و رشد و رشد بيشتر،البته حق‏تر و رشد بيشتر را انتخاب مى‏كنند.

پس حق و رشد، مطلوب بندگان خداست، و به همين جهت هر چه بشنوند به آن گوش مى‏دهند و اين طور نيست كه متابعت هواى نفس كنند و هر سخنى را به صرف شنيدن بدون تفكر و تدبر رد كنند.

ترجمه الميزان، ج‏17، ص: 380
 
بالا