گلایه شديد اردوغان از نظام لائيك تركيه

آقا سید

مدیر بازنشسته
نخست وزير تركيه طي سخناني به شدت از نظام لائيك در اين كشور انتقاد كرد و گفت: " زماني بود در تركيه به اعتقادات مردم، به عبادات ايشان و حتي به اذان گفتن دخالت مي‌شد. "

به گزارش فارس به نقل از رسانه هاي تركيه، رجب طيب اردوغان نخست وزير تركيه در سخنراني خود در شانزدهمين نشست مشورت و ارزيابي كه درمنطقه " قزلجا حمام " در آنكارا برگزار شد، ضمن تأكيد بر اينكه تركيه در شرايط كنوني همچون ماركي شناخته شده به سطحي مطلوب و قابل اطمينان در دنيا بدل شده ازسياست‌هاي غيرانساني رژيم صهيونيستي و برخورد تبعيض آميز اتحاديه اروپا نسبت به تركيه شديدا انتقاد كرد.

اردوغان در بخشي از سخنان خود با پاسخ گويي غيرمستقيم به انتقادات قشر لائيك اين كشور در خصوص حفظ ممنوعيت حجاب به ويژه در دانشگاه‌هاي تركيه گفت: مالك اصلي اين جمهوري دقيقا خود جمهور، يعني مردم اين اين كشورند. اين جمهوري همان گونه كه تعلق به ترك، كرد، رومي، چركز، رومن، علويان و سني‌ها دارد، جمهوري اكثريت و اقليت اين آب‌وخاك هم هست. به همين خاطر هيچكس حق ندارد هيچ نقطه از اين جمهوري را در برابر اين جمهور ممنوع اعلام نمايد. اين را هركس به همين صورت بداند. لذا هيچكس حق ندارد بگويد ما اين جمهور، يعني صاحبان اصلي اين جمهوري را به هرجا كه خواستيم راه مي‌دهيم، به هرجا هم كه نخواستيم راه نمي‌دهيم. اين مسئله بايد به خوبي درك شود. يعني مجبور به درك آن هستيم. درغير اين صورت معلوم مي‌شود كه جمهور و جمهوري را نمي‌شناسيم. "

نخست وزير تركيه در ادامه سخنراني خود با يادآوري سياست‌هاي ناعادلانه و غيرانساني اعمال شده از جانب دولت‌هاي لائيك در گذشته اين كشور و اينكه كادر حكومتي وي كادر دردآشنايي است گفت: "ما تبعيض را بخوبي مي شناسيم. محروميت را مي شناسيم. فقر را چشيده‌ايم، سركوب را مي‌شناسيم. همگي ما امروز مي‌دانيم كه اين كشور بعد از طي بسياري از ممنوعيت‌ها و محروميت‌ها و با مبارزات گام به گام به اين مرحله رسيده است. ببينيد دوستان، شما مي دانيد كه زماني در اين كشور كتاب‌ها ممنوع اعلام شده حتي سوزانده مي شدند. در اين كشور روزگاري به اعتقادات مردم، به عبادات ايشان و حتي به اذان گفتن دخالت مي‌شد. به خانه‌ها هجوم مي بردند، كتابها جمع آوري مي شدند. حتي وجود سجاده و جا نمازي عنصر محسوب مي‌شد. "

وي همچنين افزود: " من اينها را بيشتر به آنهايي مي‌گوييم كه ادعاي مالكيت كرده مي‌گويند اين جمهوري را ما تشكيل داده‌ايم. اين جمهوري چنين گذشته‌اي داشته است.
تابناک
 
بالا