در این سری از مقالات ، ما قصد معرفی رایج ترین برنامه های کاربردی RFID که در فروشگاه ها مورد استفاده قرارمی گیرند را داریم و می خواهیم نشان دهیم که چگونه پروسه های معمولی و یک روز کاری کارکنان شما بعد از استفاده از RFID تغییر می کند.
برخلاف تصور اکثریت مردم ، در حقیقت تکنولوژی RFID بسیار قابل فهم و اغلب ساده تر از سیستم های سنتی بارکد است.
با این حال بسیاری قبل از مشاهده چگونگی کارکرد برنامه های کاربردی RFID در زمینه های گوناگون ،آن را مشکل و به نوعی "عجیب و غریب" می دانند .
مطالعه این مقاله برای شرکت هایی که در حال اتخاذ و یا در فکر استفاده از تکنولوژی RFID می باشند، توصیه می شود.
این سری از مقالات چگونگی فرآیندهای کاری جدید را برای مدیران و کارکنان توضیح می دهد.
این برنامه های کاربردی عبارتند از:
1- کنترل موجودی انبار
2- جستجوی اقلام
3- تحویل بار
4- پرداخت وجه خرید
5- RFID در اتاق پرو
کنترل موجودی انبار
گرفتن موجودی در حقیقت یکی از سخت ترین وظایف در فروشگاه ها است . جای هیچ تعجبی نیست ، گرفتن موجودی کاری کسل کننده و یکنواخت است.
به طور کلی اصطلاح انبارگردانی به شمارش سالیانه کلیه اقلام به عنوان پایه ای برای حسابداری و وضع مالیاتی در پایان یک دوره مالی به کار می رود.
نمونه ای از کنترل موجودی که موجودی انبار نامیده می شود، به منظور به روز نگه داشتن سیستم موجودی به کار می رود.
بدون RFID فرآیند کنترل موجودی باعث بسته شدن درب های فروشگاه شده و اغلب شمارش اقلام باعث اضافه کاری کارکنان می شود. ( به خصوص اگر تعداد اقلام شمارش شده با اطلاعات ثبت شده در لیست مطابقت نداشته باشد.)
روند گرفتن موجودی بدون RFID طبق این روال پیش می رود:
1) بسته شدن درب فروشگاه
2) تقسیم کارکنان در چند گروه و تعیین مناطق شمارش برای هر یک از گروه ها
3) ارائه لیست اقلامی که باید شمارش شوند به هر کدام از گروه ها
4) کارکنان تمامی اقلام را به صورت دستی شمارش کرده و کلیه اقلام را برچسب گذاری می کنند. آن ها همچنین رکوردهای خود را از آیتم های شمارش شده به عنوان یک نسخه پشتیبان نگه می دارند.
5) آیتم هایی که در مکان های اشتباه قرار گرفته اند در این مسیر پیدا شده و به فرآیند شمارش اضافه می گردند که این امر باعث نتیجه گیری نامشخص و مبهم می شود.
6) نتایج به دست آمده به سرپرست انبار تحویل داده می شود، سپس این نتایج جهت هماهنگی با لیست موجودی سیستم مقایسه می شود.
7) نتایج به دست آمده در دور اول اغلب اشتباه هستند و شمارش مجدد مورد نیاز است.
8) ممکن است برای برخی از گروه محصولات تا 3 مورد بازشماری رخ دهد.
9) مرتب کردن و چیدن دوباره آیتم ها
10) بازگشایی فروشگاه برای شروع کسب و کار
از سوی دیگر کنترل موجودی زمانی که فروشگاه باز است نیز انجام می پذیرد. از کارکنان انتظار می رود هنگامی که در حال پاسخگویی به مشتریان می باشند و یا زمانی که مشتریان در بین اقلامی که آن ها به تازگی شمرده اند در حال قدم زدن می باشند اعداد و ارقام را در ذهن خود نگه دارند.
تنها بخشی از اقلام را می توان این گونه شمرد و این فرآیند بسیار وقت گیر است.
گرفتن موجودی انبار با استفاده از RFID
با فناوری RFID هر آیتمی دارای یک شناسه منحصر به فرد است که در تگ RFID ذخیره شده است.
تگ های RFID می توانند بدون قرارگیری در خط مستقیم دید سریعاً شمرده شوند و شما تنها نیاز به تعیین بخشی از کارکنان برای اسکن کردن دارید.
روند گرفتن موجودی با استفاده از فناوری RFID طبق این روال پیش می رود:
1) تعیین (فقط) تعداد کمی از کارکنان برای گرفتن موجودی/ انجام فرآیند کنترل موجودی
2) مشخص کردن اقلامی که باید شمرده شوندو تنظیم قرائتگرها براساس آن
3) کارکنان با راه رفتن در سراسر فروشگاه با اسکنرهای همراه خود تمامی اقلام موجود در فروشگاه را ظرف چند ثانیه یا چند دقیقه شمارش می کند. ( زمان سپری شده به اندازه فروشگاه و تعداد آیتم ها بستگی دارد.)
4) نتایج بدست آمده به بخش مدیریت سیستم به صورت بی سیم یا Batch (گروهی) ارسال می گردد. سپس نتایج به دست آمده به طور خودکار با لیست موجود در سیستم مقایسه شده و اطلاعات به روز می شوند.
نتایج بدست آمده معمولا درست است (دقت اسکن شدن توسط فناوری RFID 99/9% گزارش شده است.) بنابر این نیازی به بازشماری وجود ندارد. حتی اگر کارکنان تصمیم به بازشماری بگیرند ، این امر تنها چند دقیقه زمان می برد. از آنجا که بیشتر اقلام از لحاظ فیزیکی منتقل و جابه جا نمی شوند، احتیاجی به مرتب کردن فروشگاه پس از انجام فرآیند کنترل موجودی وجود ندارد.
بخش های دیگر این مقاله و دیگر مقالات مرتبط با RFID را در
مقالات سایت تکوآیدی مطالعه کنید.