کمککک

sara_68

عضو جدید
در مورد انجام یک پروژه نیاز به کمک دارم .کی می تونه به من کمک کنه؟
دوستان راجع به رایانه خودرو و برنامه ریزی اون کسی چیری نمی دونه؟
 

ENG.MOHAMMAD

عضو جدید
با سلام.دقیقا چی میخوای بدونی؟برنامه ریزی ECU کار راحتی نیست نیاز به آشنایی کامل با برنامه نویسی کامپیوتر و دستوراتش داره .درضمن غیر از نوشتن برنامه کاری اون احتیاج به کالیبراسیون در شرایط مختلف کاری موتور داره.پس نتیجه اینکه کسیکه میخاد برنامه بنویسه با کسیکه بتونه کالیبرش کنه متفاوته.برای نوشتن برنامش کتابهای رشته کنترل و کتابهای برنامه نویسی کامپیوتر مناسبند.اگه بحثت راجع به کالیبرشه از بچه های مکانیک کمک بگیر.کسی میتونه هردو کارو با هم انجام بده که هم برنامه نویس خوبی باشه هم مکانیک خوب.
 

sara_68

عضو جدید
در مورد برنامه ریزی ecu می خواستم بدونم.اینکه باچه برنامه ای نوشته میشه؟با اسمبلی یا بازبان های سطح بالا مثل فرترن.
در مورد کالیبراسیون هم توضیح بدید ممنون میشم.
 

sara_68

عضو جدید
سلام من می خواهم راجع به برنامه نویسی esuبدونم.اینکه با چه برنامه ای نوشته میشه؟
و اینکه کالیبراسیون چیه؟:redface:
ممنون میشم اگه اطلاعات یا اگه مقاله ای در این مورد دارین بدهید.
راستی شما راجع به کنترل فازی می دونید؟؟؟
 

ENG.MOHAMMAD

عضو جدید
با سلام.کالیبراسیون یعنی تعریف کردن شرایط مختلف کاری برای ECU. ECU وظیفه اش مدیریت موتور است(مخفف electronic control unit) یعنی با توجه به بار وارده از طرف جاده و فرمانهای راننده(وضعیت پدال گاز+انتخاب دنده) و شرایط محیط بهترین وضعیت را انتخاب کرده تا علاوه بر بهینه شدن مصرف سوخت بیشترین راندمان از موتور دریافت شده و در عین حال آلایندگی موتور در وضعیت مناسب باشدبه فرض خودرویی که در ارتفاعات کوهستانی حرکت میکند از نظر حجم هوای ورودی و دمای هوای ورودی به موتور با خودرویی که فرضا در سطح دریا حرکت میکند متفاوت است.(این تفاوت در دمای هوا_فشارهوا_بار وارده به موتور و....نیز وجود دارد)در لحظات مختلف ECU شرایط کاری موتور را از سنسورهایی که عموما بر اساس منطق فازی لاجیگ کار میکنند گرفته و با کنترل یکسری عملگر (مانند انژکتورها_تنظیم جرقه شمعها و ..) سعی در نزدیک کردن شرایط کاری موتور به شرایط ایده آل میکند.حالا تاثیر کالیبراسیون: موتوری بهتر کار میکنه که شرایط کاری بیشتری در برنامه ای سی یو آن تعریف شده باشه.یعنی ECU شرایط بیشتری را جهت انتخاب در اختیار دارد.
 

ENG.MOHAMMAD

عضو جدید
پارامترها(سیگنالها) به 3 دسته تقسیم میشوند:1.آنالوگ.2.دیجیتال3.پارامترهای فازی

مشکل اصلی آنالوگ و دیجیتال اینست که بصورت 0 و 1 نمیتوان نشانداد.
پارامترهای فازی (یعنی تعریف تمامی پارامترهای موجود در وضعیتهای مختلف).بسیار دقیق بوده و در تمامی شرایط از نظر مقدار متفاوت است.و این تفاوت برای کنترولری مثل ECU قابل فهم است. بطور کلی منطق فازی لاجیگ یک کنترولر است که بر اساس مبنای باینری 0و 1 کار کرده و آنرا کنترل میکند.یعنی در پارامتر فازی فاصله بین وضعیت صفر و یک(که در پارامتردیجیتال است) را به چندین قسمت تقسیم کرده تا هر وضعیتی قابل فهم باشد.و بر حسب آن وضعیت بتوان تصمیم گیری نمود.
 
آخرین ویرایش:

mishan59

عضو جدید
با سلام:
برنامه نویسی ایسیو بیشتر با دستورات زبانهایcو اسمبلی می باشد. چون در ایسیو ما با میکرو و اییپرام و فلش سرو کار داریم.ما خود نمی تونیم برنامه ایسیو را بنویسیم ولی می تونیم برنامه ها را رید کرده و به صورت هگزا دسیمال مشاهده کنیم و بر اثر تجاربی که پیدا کرده ایم به وسیله بعضی نرم افزارها و به وسیله دانستن اینکه کدام خط16 بایتی مربوط به چه چیزی می تونه باشه و چطور باید تغییرشون داد برای تیونیینگ کردن (افزایش قدرت )و کم کردن مصرف سوخت-تغییر کد سوئیچ-تغییر مقدار کیلومتر-خام کردن ایسیو و دوباره برنامه ریزی کردن آن .برنامه اصلی لوکآپ تیبل داخل میکروی اصلی(سی پی یو ایسیو)می باشد و برنامه های جانبی داخل ایسی فلش44پایهam29f400bbمی باشد و ایسی اییپرام8پایه95160یا24c04می باشد.هجم فایلهای هگذا دسیمال در اییپرامها 1 الی 2 تا 3 کیلوبایت می باشد و درآیسی فلش 256 کیلو بایت و در میکرو پرو سسور اصلی بسته به نو ع ایسیو از 256 تا 843 کیلو بایت و بیشتر می باشد.برای برنامه ریزی ای سی های فلش و اییپرام از پرو گرامر مخصوص و آداپتورهای مخصوص ایسی های smdاستفاده می شود و برای برنامه ریزی میکرو از روش جی تگ به وسیله پروگرامرهای مخصوص جیتگ کردن یا پروگرامرهای مخصوص ispاستفاده می شود.
انواع پروگرامر مثل xprog-nprox-tnm5000aاستفاده می شود.
سئوال دیگری بود در خدمتیم.
 

rahim raki

عضو جدید
با سلام
کسی از دوستان گزارش کار آزمایشگاه ترمو دینامیک رو نداره برای دانلود بذاره؟
 
بالا