کلاچ

-->ali<--

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
کلاچ
file:///C:/DOCUME%7E1/ALIMAS%7E1/LOCALS%7E1/Temp/msohtmlclip1/01/clip_image001.jpg
[FONT=&quot]کلاچ اصطکاکی[/FONT] [FONT=&quot]کلاچ دستگاهی [/FONT][FONT=&quot]است [/FONT][FONT=&quot]که نیروی موتور را از گیربکس قطع یا وصل می کند یا به [/FONT][FONT=&quot]عبارت [/FONT][FONT=&quot]ساده تر عمل [/FONT] [FONT=&quot]کلاچ برای تعویض دنده های گیربکس است این عمل به وسیله پدال که زیر پای [/FONT][FONT=&quot]چپ [/FONT][FONT=&quot]راننده قرار دارد [/FONT] [FONT=&quot]انجام می شود به این ترتیب که با فشار به پدال کلاچ صفحه [/FONT][FONT=&quot]فلایویل [/FONT][FONT=&quot]جدا می شود و نیرو به [/FONT][FONT=&quot]گیربکس [/FONT] [FONT=&quot](جعبه دنده) نمی رسد و در نتیجه چرخ های وسیله نقلیه ازاد می شود بر عکس بارها کردن کلاچ [/FONT] [FONT=&quot]صفحه کلاچ به فلایویل می چسبد ونیروی موتور تابع سرعت و قدرت دنده [/FONT][FONT=&quot]گیربکس [/FONT][FONT=&quot]می شود قطعات [/FONT] [FONT=&quot]کلاچ عبارتند از صفحه کلاچ و دو شاخه کلاچ و صفحه فلایویل و بلبرینگ کلاچ و اهرم و شاخک ها [/FONT] [FONT=&quot]صفحه دهنده و دیسک کلاچ که از یک کاسه مانند از نوع چدن تشکیل شده است [/FONT] [FONT=&quot]همانطور که گفته شد کلاچ وسیله ای را برای جدا کردن دستگاه مولد نیرو و از سایر قسمت های [/FONT] [FONT=&quot]استفاده از نیرو تامین می کند کلاچ انواع مختلفی دارد : یک صفحه ای و دو صفحه ای و روغنی و [/FONT] [FONT=&quot]خشک و کلاچ های اتوماتیک قطع کردن نیرو به علل نیرو زیر لازم است [/FONT] [FONT=&quot]1- گشتاور حاصل از [/FONT][FONT=&quot]پیستون [/FONT][FONT=&quot]یک موتور جرقه ای در سرعت [/FONT][FONT=&quot]خیلی کم صفر [/FONT][FONT=&quot]بوده و با زیاد شدن سرعت [/FONT] [FONT=&quot]موتور زیاد می شود تا به حد متوسطی می رسد بنابراین برای وارد کردن گشتاور کافی به قسمت [/FONT] [FONT=&quot]های به حرکت دراورنده خودرو (چرخ ها) در لحظه شروع به حرکت لازم است موتور قبل از انتقال [/FONT] [FONT=&quot]نیروی خود به قسمت مورد استفاده قرار دهنده نیرو با سرعت کم و بدون بار حرکت کند [/FONT] [FONT=&quot]2- تعویض دنده ها تقریبا برای یک راننده در هنگام ارتباط موتور با دستگاه انتقال نیرو و غیره ممکن [/FONT] [FONT=&quot]است کلاچ باعث [/FONT][FONT=&quot]قطع [/FONT][FONT=&quot]شدن انتقال نیرو از موتور به قسمت های حرکت کننده شده و در نتیجه عوض[/FONT] [FONT=&quot]کردن دنده اسان می شود [/FONT] [FONT=&quot]3- در هنگام راه اندازی موتور بهتر است که گشتاور اینرسی قسمت های دوار را که راه انداز را به [/FONT] [FONT=&quot]در می اورد به حداقل رساند این عمل با قطع کردن قسمت های مورد استفاده قرار دهنده نیرو از [/FONT] [FONT=&quot]میل لنگ به وسیله کلاچ عملی می شود[/FONT] [FONT=&quot] صفحه کلاچ[/FONT] [FONT=&quot]این وسیله سبب به حرکت درامدن سایر قسمت های کلاچ می باشد صفحه کلاچ شامل رویه های[/FONT] [FONT=&quot] اصطکاکی ([/FONT][FONT=&quot]لنت های صفحه کلاچ )[/FONT][FONT=&quot] است که به یک صفحه فولادی پرچ شده اند صفحه فولادی حرکت[/FONT] [FONT=&quot]دورانی را توسط فنرهای پیچشی به [/FONT][FONT=&quot]صفحه داخلی [/FONT][FONT=&quot]منتقل می کند صفحه داخلی با محور خروجی از[/FONT] [FONT=&quot] موتور که محور ابتدایی دستگاه انتقال حرکت است درگیر است رویه های اصطکاکی بین دو عضو [/FONT] [FONT=&quot]محرک یعنی چرخ طیار و صفحه فشار در اثر نیروی وارد از فنرهای بین روپوش و صفحه فشار کاملا [/FONT] [FONT=&quot]تحت فشار قرار می گیرد [/FONT] [FONT=&quot]ازاد شدن کلاچ[/FONT] [FONT=&quot]برای ازاد کردن کلاچ (جدا کردن دستگاه مولد نیرو از دستگاه انتقال نیرو) کاسه ساچمه ازاد کننده [/FONT] [FONT=&quot]([/FONT][FONT=&quot]بلبرینگ کلاچ[/FONT][FONT=&quot]) به وسیله زائده ای که ان را به پدال کلاچ [/FONT][FONT=&quot]مربوط [/FONT][FONT=&quot]می کند به [/FONT][FONT=&quot]طرف [/FONT][FONT=&quot]چپ رانده می شود [/FONT] [FONT=&quot]حرکت کاسه ساچمه ازاد کننده باعث می شود که اهرم ازاد کننده مانع [/FONT][FONT=&quot]از فشار دادن [/FONT][FONT=&quot]صفحه فشار [/FONT] [FONT=&quot]شده و فنرها را تحت فشار قرار دهد رویه های اصطکاکی کلاچ [/FONT][FONT=&quot](لنت های صفحه کلاچ) [/FONT][FONT=&quot]دیگر بین چرخ[/FONT] [FONT=&quot]طیار و صفحه فشار دهنده تحت فشار قرار نمی گیرد عضو به حرکت درایند یعنی صفحه کلاچ ازاد [/FONT] [FONT=&quot]خواهد بود که مستقل از اجزای متحرک یعنی چرخ طیار و صفحه فشار می چرخد [/FONT] [FONT=&quot]درگیر شدن کلاچ[/FONT] [FONT=&quot]به منظور درگیر کردن کلاچ ([/FONT][FONT=&quot]مربوط کردن دستگاه مولد نیرو به دستگاه انتقال نیرو[/FONT][FONT=&quot]) نیروی وارد به پدال [/FONT] [FONT=&quot]کلاچ حذف می [/FONT][FONT=&quot]شود فنرهای [/FONT][FONT=&quot]صفحه [/FONT][FONT=&quot]فشار [/FONT][FONT=&quot]در این موقع سبب فشردن صفحه فشار به رویه های صفحه[/FONT] [FONT=&quot]کلاچ می شوند بنابراین [/FONT][FONT=&quot]عضو به حرکت درایند بین دو عضو متحرک [/FONT][FONT=&quot] تحت فشار قرار می گیرد و گشتاور [/FONT] [FONT=&quot]حاصل از موتور به طور [/FONT][FONT=&quot]مساوی [/FONT][FONT=&quot]بین چرخ طیار و صفحه فشار [/FONT][FONT=&quot]تقسیم می شود و بر اثر [/FONT][FONT=&quot]نیروی اصطکاکی[/FONT] [FONT=&quot]مماسی بین اعضای متحرک و عضو به حرکت درایند [/FONT][FONT=&quot]به دستگاه انتقال نیرو [/FONT][FONT=&quot]منتقل می شود پمپ کلاچ [/FONT] [FONT=&quot]برای سهولت کار کلاچ تعبیه شده و دو نوع می باشد یکی پمپ بالا و دیگری پمپ پایین [/FONT] [FONT=&quot]حذف ارتعاش میل لنگ[/FONT] [FONT=&quot]به علت فاصله زمانی موجود بین ضربات قدرت منطقه میل لنگ گاهی در میل لنگ ارتعاش های [/FONT] [FONT=&quot]پیچشی شدید به وجود می اید اگر این ارتعاش ها به بدنه منتقل کننده نیرو منتقل شود صدای[/FONT] [FONT=&quot]شدیدی تولید شده و دنده نیز به زودی [/FONT][FONT=&quot]سائیده می شود [/FONT][FONT=&quot]برای [/FONT][FONT=&quot]جلوگیری [/FONT][FONT=&quot]از این وضع بعضی انواع طرح[/FONT] [FONT=&quot]های حذف کننده ارتعاش لازم است کلاچ بهترین [/FONT][FONT=&quot]جای تعبیه این [/FONT][FONT=&quot]طرح هاست این طرح معمولا شامل [/FONT] [FONT=&quot]فنرهای لوله های و واشرهای اصطکاکی تعبیه شده و در [/FONT][FONT=&quot]صفحه کلاچ می باشد [/FONT][FONT=&quot]بنابراین در هنگامی [/FONT] [FONT=&quot]که میل لنگ به طور پیچشی [/FONT][FONT=&quot]ارتعاش [/FONT][FONT=&quot]دارد حرکت نسبی بین رویه های اصطکاکی و تیغه محوری به [/FONT] [FONT=&quot]وسیله فنرهای لوله ای امکان پذیر [/FONT][FONT=&quot]است و نیروی [/FONT][FONT=&quot]ارتعاشی [/FONT][FONT=&quot]به [/FONT][FONT=&quot]وسیله واشر اصطکاکی حذف می شود[/FONT] [FONT=&quot]معایب سیستم کلاچ[/FONT] [FONT=&quot]1- لرزش اتومبیل هنگام رها کردن کلاچ [/FONT] [FONT=&quot]به علت خسته شدن و از فنریت افتادن توپی [/FONT][FONT=&quot]صفحه کلاچ نیروی [/FONT][FONT=&quot]وارد به [/FONT][FONT=&quot]صفحه [/FONT][FONT=&quot]کلاچ خنثی شده و در[/FONT] [FONT=&quot]نتیجه هنگام حرکت اتومبیل دچار لرزش می شود معیوب بودن [/FONT][FONT=&quot]فنرهای [/FONT][FONT=&quot]صفحه فشار دهنده دیسک [/FONT] [FONT=&quot]هم همین عیب را دارد برای رفع این عیب باید صفحه کلاچ به طور کامل تعویض شود [/FONT] [FONT=&quot]2- بکسواد کلاچ[/FONT] [FONT=&quot] به علت تمام شدن لنت صفحه کلاچ یا چرب [/FONT][FONT=&quot]شدن لنت کلاچ [/FONT][FONT=&quot]بکسواد کرده و در نتیجه نیروی موتور[/FONT] [FONT=&quot]به یکدیگر به طور کامل منتقل نمی شود برای [/FONT][FONT=&quot]رفع عیب باید اقدام به تعویض [/FONT][FONT=&quot]لنت و رفع چربی روی [/FONT] [FONT=&quot]لنت کرد [/FONT] [FONT=&quot]نکته : عواملی که باعث چرب شدن لنت می شود [/FONT][FONT=&quot]معیوب شدن [/FONT][FONT=&quot]کاسه نمد جلو گیربکس و انتهای [/FONT] [FONT=&quot]میل لنگ است[/FONT]
file:///C:/DOCUME%7E1/ALIMAS%7E1/LOCALS%7E1/Temp/msohtmlclip1/01/clip_image002.jpg
 
Similar threads
Thread starter عنوان تالار پاسخ ها تاریخ
student64 درخواست مطلب-کلاچ های ایمنی ساخت و تولید 0

Similar threads

بالا