[FONT="]کلاچ اصطکاکی[/FONT][FONT="]کلاچ دستگاهی [/FONT][FONT="]است [/FONT][FONT="]که نیروی موتور را از گیربکس قطع یا وصل می کند یا به [/FONT][FONT="]عبارت [/FONT][FONT="]ساده تر عمل [/FONT][FONT="]کلاچ برای تعویض دنده های گیربکس است این عمل به وسیله پدال که زیر پای [/FONT][FONT="]چپ [/FONT][FONT="]راننده قرار دارد [/FONT][FONT="]انجام می شود به این ترتیب که با فشار به پدال کلاچ صفحه [/FONT][FONT="]فلایویل [/FONT][FONT="]جدا می شود و نیرو به [/FONT][FONT="]گیربکس [/FONT][FONT="](جعبه دنده) نمی رسد و در نتیجه چرخ های وسیله نقلیه ازاد می شود بر عکس بارها کردن کلاچ [/FONT][FONT="]صفحه کلاچ به فلایویل می چسبد ونیروی موتور تابع سرعت و قدرت دنده [/FONT][FONT="]گیربکس [/FONT][FONT="]می شود قطعات [/FONT][FONT="]کلاچ عبارتند از صفحه کلاچ و دو شاخه کلاچ و صفحه فلایویل و بلبرینگ کلاچ و اهرم و شاخک ها [/FONT][FONT="]صفحه دهنده و دیسک کلاچ که از یک کاسه مانند از نوع چدن تشکیل شده است [/FONT][FONT="]همانطور که گفته شد کلاچ وسیله ای را برای جدا کردن دستگاه مولد نیرو و از سایر قسمت های [/FONT][FONT="]استفاده از نیرو تامین می کند کلاچ انواع مختلفی دارد : یک صفحه ای و دو صفحه ای و روغنی و [/FONT][FONT="]خشک و کلاچ های اتوماتیک قطع کردن نیرو به علل نیرو زیر لازم است [/FONT][FONT="]1- گشتاور حاصل از [/FONT][FONT="]پیستون [/FONT][FONT="]یک موتور جرقه ای در سرعت [/FONT][FONT="]خیلی کم صفر [/FONT][FONT="]بوده و با زیاد شدن سرعت [/FONT][FONT="]موتور زیاد می شود تا به حد متوسطی می رسد بنابراین برای وارد کردن گشتاور کافی به قسمت [/FONT][FONT="]های به حرکت دراورنده خودرو (چرخ ها) در لحظه شروع به حرکت لازم است موتور قبل از انتقال [/FONT][FONT="]نیروی خود به قسمت مورد استفاده قرار دهنده نیرو با سرعت کم و بدون بار حرکت کند [/FONT][FONT="]2- تعویض دنده ها تقریبا برای یک راننده در هنگام ارتباط موتور با دستگاه انتقال نیرو و غیره ممکن [/FONT][FONT="]است کلاچ باعث [/FONT][FONT="]قطع [/FONT][FONT="]شدن انتقال نیرو از موتور به قسمت های حرکت کننده شده و در نتیجه عوض[/FONT][FONT="]کردن دنده اسان می شود [/FONT][FONT="]3- در هنگام راه اندازی موتور بهتر است که گشتاور اینرسی قسمت های دوار را که راه انداز را به [/FONT][FONT="]در می اورد به حداقل رساند این عمل با قطع کردن قسمت های مورد استفاده قرار دهنده نیرو از [/FONT][FONT="]میل لنگ به وسیله کلاچ عملی می شود[/FONT][FONT="] صفحه کلاچ[/FONT][FONT="]این وسیله سبب به حرکت درامدن سایر قسمت های کلاچ می باشد صفحه کلاچ شامل رویه های[/FONT][FONT="] اصطکاکی ([/FONT][FONT="]لنت های صفحه کلاچ )[/FONT][FONT="] است که به یک صفحه فولادی پرچ شده اند صفحه فولادی حرکت[/FONT][FONT="]دورانی را توسط فنرهای پیچشی به [/FONT][FONT="]صفحه داخلی [/FONT][FONT="]منتقل می کند صفحه داخلی با محور خروجی از[/FONT][FONT="] موتور که محور ابتدایی دستگاه انتقال حرکت است درگیر است رویه های اصطکاکی بین دو عضو [/FONT][FONT="]محرک یعنی چرخ طیار و صفحه فشار در اثر نیروی وارد از فنرهای بین روپوش و صفحه فشار کاملا [/FONT][FONT="]تحت فشار قرار می گیرد [/FONT][FONT="]ازاد شدن کلاچ[/FONT][FONT="]برای ازاد کردن کلاچ (جدا کردن دستگاه مولد نیرو از دستگاه انتقال نیرو) کاسه ساچمه ازاد کننده [/FONT][FONT="]([/FONT][FONT="]بلبرینگ کلاچ[/FONT][FONT="]) به وسیله زائده ای که ان را به پدال کلاچ [/FONT][FONT="]مربوط [/FONT][FONT="]می کند به [/FONT][FONT="]طرف [/FONT][FONT="]چپ رانده می شود [/FONT][FONT="]حرکت کاسه ساچمه ازاد کننده باعث می شود که اهرم ازاد کننده مانع [/FONT][FONT="]از فشار دادن [/FONT][FONT="]صفحه فشار [/FONT][FONT="]شده و فنرها را تحت فشار قرار دهد رویه های اصطکاکی کلاچ [/FONT][FONT="](لنت های صفحه کلاچ) [/FONT][FONT="]دیگر بین چرخ[/FONT][FONT="]طیار و صفحه فشار دهنده تحت فشار قرار نمی گیرد عضو به حرکت درایند یعنی صفحه کلاچ ازاد [/FONT][FONT="]خواهد بود که مستقل از اجزای متحرک یعنی چرخ طیار و صفحه فشار می چرخد [/FONT][FONT="]درگیر شدن کلاچ[/FONT][FONT="]به منظور درگیر کردن کلاچ ([/FONT][FONT="]مربوط کردن دستگاه مولد نیرو به دستگاه انتقال نیرو[/FONT][FONT="]) نیروی وارد به پدال [/FONT][FONT="]کلاچ حذف می [/FONT][FONT="]شود فنرهای [/FONT][FONT="]صفحه [/FONT][FONT="]فشار [/FONT][FONT="]در این موقع سبب فشردن صفحه فشار به رویه های صفحه[/FONT][FONT="]کلاچ می شوند بنابراین [/FONT][FONT="]عضو به حرکت درایند بین دو عضو متحرک [/FONT][FONT="] تحت فشار قرار می گیرد و گشتاور [/FONT][FONT="]حاصل از موتور به طور [/FONT][FONT="]مساوی [/FONT][FONT="]بین چرخ طیار و صفحه فشار [/FONT][FONT="]تقسیم می شود و بر اثر [/FONT][FONT="]نیروی اصطکاکی[/FONT][FONT="]مماسی بین اعضای متحرک و عضو به حرکت درایند [/FONT][FONT="]به دستگاه انتقال نیرو [/FONT][FONT="]منتقل می شود پمپ کلاچ [/FONT][FONT="]برای سهولت کار کلاچ تعبیه شده و دو نوع می باشد یکی پمپ بالا و دیگری پمپ پایین [/FONT][FONT="]حذف ارتعاش میل لنگ[/FONT][FONT="]به علت فاصله زمانی موجود بین ضربات قدرت منطقه میل لنگ گاهی در میل لنگ ارتعاش های [/FONT][FONT="]پیچشی شدید به وجود می اید اگر این ارتعاش ها به بدنه منتقل کننده نیرو منتقل شود صدای[/FONT][FONT="]شدیدی تولید شده و دنده نیز به زودی [/FONT][FONT="]سائیده می شود [/FONT][FONT="]برای [/FONT][FONT="]جلوگیری [/FONT][FONT="]از این وضع بعضی انواع طرح[/FONT][FONT="]های حذف کننده ارتعاش لازم است کلاچ بهترین [/FONT][FONT="]جای تعبیه این [/FONT][FONT="]طرح هاست این طرح معمولا شامل [/FONT][FONT="]فنرهای لوله های و واشرهای اصطکاکی تعبیه شده و در [/FONT][FONT="]صفحه کلاچ می باشد [/FONT][FONT="]بنابراین در هنگامی [/FONT][FONT="]که میل لنگ به طور پیچشی [/FONT][FONT="]ارتعاش [/FONT][FONT="]دارد حرکت نسبی بین رویه های اصطکاکی و تیغه محوری به [/FONT][FONT="]وسیله فنرهای لوله ای امکان پذیر [/FONT][FONT="]است و نیروی [/FONT][FONT="]ارتعاشی [/FONT][FONT="]به [/FONT][FONT="]وسیله واشر اصطکاکی حذف می شود[/FONT][FONT="]معایب سیستم کلاچ[/FONT][FONT="]1- لرزش اتومبیل هنگام رها کردن کلاچ [/FONT][FONT="]به علت خسته شدن و از فنریت افتادن توپی [/FONT][FONT="]صفحه کلاچ نیروی [/FONT][FONT="]وارد به [/FONT][FONT="]صفحه [/FONT][FONT="]کلاچ خنثی شده و در[/FONT][FONT="]نتیجه هنگام حرکت اتومبیل دچار لرزش می شود معیوب بودن [/FONT][FONT="]فنرهای [/FONT][FONT="]صفحه فشار دهنده دیسک [/FONT][FONT="]هم همین عیب را دارد برای رفع این عیب باید صفحه کلاچ به طور کامل تعویض شود [/FONT][FONT="]2- بکسواد کلاچ[/FONT][FONT="] به علت تمام شدن لنت صفحه کلاچ یا چرب [/FONT][FONT="]شدن لنت کلاچ [/FONT][FONT="]بکسواد کرده و در نتیجه نیروی موتور[/FONT][FONT="]به یکدیگر به طور کامل منتقل نمی شود برای [/FONT][FONT="]رفع عیب باید اقدام به تعویض [/FONT][FONT="]لنت و رفع چربی روی [/FONT][FONT="]لنت کرد [/FONT][FONT="]نکته : عواملی که باعث چرب شدن لنت می شود [/FONT][FONT="]معیوب شدن [/FONT][FONT="]کاسه نمد جلو گیربکس و انتهای [/FONT][FONT="]میل لنگ است[/FONT]