کالیبراسیون

نوروزنیا

عضو جدید
کالیبراسیون کالیبراسیون
1- مقدمـه
پیشرفت‌های اخیر در صنعت و مطرح شدن هر چه گسترده‌تر مباحث کیفیت و کیفیت‌گرایی و همچنین مدیریت و تضمین کیفیت و ضمانت فرآورده موجب آن است که نه تنها اطلاعات و نتایج اندازه‌گیری به‌طور جاری و مستمر ثبت و مستندسازی شوند، بلکه هرچه گسترده‌تر بازرسی و مراقبت متداوم تجهیزات و وسایل اندازه‌گیری و آزمایش یا به عبارتی "ابزار بازرسی و آزمایش" مورد نظر قرار گیرند.
به ویژه در ساخت و تولید مدرن که تجهیزات بازرسی و آزمایش غالباً در ارتباط مستقیم با فرآیند تولید قرار می‌گیرند و بدین ترتیب مستقیم و یا غیر مستقیم بر کیفیت محصول تولیدی اثر می‌گذارند، بازرسی و مراقبت از تجهیزات و وسایل اندازه‌گیری و آزمایش به عنوان یک اقدام تضمین کننده کیفیت برای تمام مراحل شکل‌گیری محصول تلقی می‌گردد.
بازرسی و مراقبت از تجهیزات و وسایل اندازه‌گیری و آزمایش و کالیبراسیون آنها یک رکن اساسی در تضمین کیفیت و در چارچوب تکنیک‌های کیفیت به‌شمار می‌رود.


2- اندازه‌گیری، بازرسی و آزمایش

2-1- مفهوم عمومی بازرسی و آزمایش
تشخیص اینکه آیا خواسته‌های مورد تعهد یا توافق شده یا مورد انتظار، برآورده می‌گردند.
اندازه‌گیری نیز تحت مفهوم مذکور قرار می‌گیرد. به‌طور عمومی هر دستگاه اندازه‌گیری می‌تواند به‌عنوان یک مبدل در نظر گرفته شود که وظیفه‌اش مشخص کردن کمّی "مقدار اندازه‌گیری" است.
بدین ترتیب می‌توان کمیت مورد اندازه‌گیری را به‌عنوان کمیت ورودی و مقدار اندازه‌گیری که به‌وسیله درجه یا ... قابل رؤیت می‌باشد، به‌عنوان کمیت خروجی تلقی نمود.

2-2- سیستـم اندازه‌گیـری
سیستم اندازه‌گیری شامل کلیه اطلاعات، دستگاهها و فعالیت‌هائی می‌شود که برای یک اندازه‌گیری خاص حائز اهمیت هستند. مواردی نظیر: قاعده اندازه‌گیری، روش اندازه‌گیری، اجرای اندازه‌گیری، مقادیر کمیت‌های مؤثر بر اندازه‌گیری و سنجه‌های مبنا، در یک سیستم اندازه‌گیری مورد توجه قرار می‌گیرند.

3- کیفیت داده‌های اندازه‌گیری
کیفیت داده‌های اندازه‌گیری بستگی به ویژگی‌های آماری دارد که از بررسی چند‌ ‌اندازه‌گیری تحت شرایط پایدار و از یک سیستم اندازه‌گیری بد‌ست می‌آید.
برای مثال، فرض کنید که یک سیستم اندازه‌گیری تحت شرایط پایدار برای اندازه‌گیری‌های متعددی از یک ویژگی در نظر گرفته شده‌است، حال اگر تمام اندازه‌های ثبت شده به اندازه "باید" (اندازه حقیقی)[1] نزدیک باشند، کیفیت داده‌ها بالا و در غیر اینصورت کیفیت داده‌ها پائین به حساب می‌آیند.

یکی از متداول‌تر‌ین دلایل وجود داده‌های با کیفیت پایین وجود "نوسان"های‌[2] بسیار در داده‌ها ا‌ست
بسیاری از این نوسانات به دلیل تأثیرات متقابلی است که بین سیستم اندازه‌گیری و محیط پیرامون آن وجود دارد. چنانچه این تأثیرات باعث به‌وجود آمدن نوسانات بسیار زیادی شود، ممکن است کیفیت داده‌ها آنقدر پایین باشد، که عملا" استفاده‌ای نداشته باشند. به عنوان مثال ممکن است یک دستگاه اندازه‌گیری با نوسانات فراوان، برای تجزیه و تحلیل یک فرآیند تولیدی مناسب نباشد، چون امکان دارد که نوسانات سیستم اندازه‌گیری حتی نوسانات احتمالی موجود در فرآیند تولید را تحت‌‌الشعاع قرار دهد.

عمدة کار مدیریت یک سیستم اندازه‌گیری معطوف به نظارت و کنترل بر نوسانات می‌باشد. چنانچه کیفیت داده‌های یک سیستم اندازه‌گیری قابل قبول نباشد، آنگاه چاره‌ای جز بهبود یا جایگزینی آن وجود ندارد. این امر بیشتر از آنکه به معنای بهبود خود داده‌ها باشد به معنای بهبود سیستم اندازه‌گیری است.
برای درک بهتر موضوع فوق، می‌توان سیستم اندازه‌گیری را به عنوان یک فرآیند تولیدی در نظر گرفت که خروجی آن به جای قطعات تولیدی، "داده‌های اندازه‌گیری" ثبت شده می‌باشند. در این صورت تجزیه و تحلیل سیستم اندازه‌گیری مانند اعمال "کنترل فرآیند آماری (SPC)" برای چنین فرآیندی می‌باشد.


4- خطای اندازه‌گیری


مقدار اندازه‌گیری عاری از خطا - مقدار اندازه‌گیری حاوی خطا = خطای اندازه‌گیری


مقدار صحیح - مقدار اندازه‌گیری شده = خطای اندازه‌گیری

4-1- علل خطا


· اثرات محیطی و فیزیکی

· اثرات انسانی


· اثرات عدم شفافیت دستگاه اندازه‌گیری

4-2- طبقه‌بندی خطاهای اندازه‌گیری
4-2-1- خطای عمده

4-2-2- خطای سیستماتیک
برا مشاهده ی کامل این تاپیک به ای آدرس مراجعه فرمایید
http://safauni.persianblog.irhttp://safauni.persianblog.ir/tag/%d8%a7%d9%86%d8%af%d8%a7%d8%b2%d9%87_%da%af%db%8c%d8%b1%db%8c
 
بالا