چگونگی کارکرد یاتاقان ها و علل خرابی آن ها

ofogh12

عضو جدید
بلبرینگها اجزای استانداردی هستند که اونها رو طراحی نمیکنند . فقط با توجه به نیروهای محوری و شعاعی که یه معادلاتی داره اونها رو انتخاب می کنند. اگه نیروی محوری داشته باشین بهتره که از بلبرینگهای جفت استفاده کنین. طرز معادل گیری رو می تونید از کتاب طراحی ماشین شیگلی پیدا کنین. ترجمه ی دکتر شادروان از شریف. وقتی نیروهاتون رو به دست آوردید میتونی به سایت www.skf.com که بزرگترین سازنده ی بلبرینگه برید و بلبرینگتون رو انتخاب کنید. ضمن اینکه با توجه به دور شافت و عمر مورد نظر باید ضریب عمر استاتیکی و دینامیکی رو پیدا کنید و از روی این پارامترها بلبرینگ مورد نظر رو انتخاب کنید.
 

danijan

عضو جدید
بلبرینگها اجزای استانداردی هستند که اونها رو طراحی نمیکنند . فقط با توجه به نیروهای محوری و شعاعی که یه معادلاتی داره اونها رو انتخاب می کنند. اگه نیروی محوری داشته باشین بهتره که از بلبرینگهای جفت استفاده کنین. طرز معادل گیری رو می تونید از کتاب طراحی ماشین شیگلی پیدا کنین. ترجمه ی دکتر شادروان از شریف. وقتی نیروهاتون رو به دست آوردید میتونی به سایت www.skf.com که بزرگترین سازنده ی بلبرینگه برید و بلبرینگتون رو انتخاب کنید. ضمن اینکه با توجه به دور شافت و عمر مورد نظر باید ضریب عمر استاتیکی و دینامیکی رو پیدا کنید و از روی این پارامترها بلبرینگ مورد نظر رو انتخاب کنید.

البته اگه بار محوری زیاد بود باید از کف گرد استفاده کرد
 

tavahom_v

عضو جدید
ممنون از لطف همه دوستای گلم حالا اگه چند بلبرینگ بهم پیوسته داشته باشیم بار دینامیکی یا استاتیکی اونا با هم جمع میشه؟
 

danijan

عضو جدید
ممنون از لطف همه دوستای گلم حالا اگه چند بلبرینگ بهم پیوسته داشته باشیم بار دینامیکی یا استاتیکی اونا با هم جمع میشه؟

به این راحتی که شما میگی نه
با یک فرمول که تو skf توضیح داده حساب میشه و بستگی به طرز چیده شدن بلبرینگ و یا رولر داره
درست یادم نیست :( اما میدونم که c و c0 تغییر میکنه:confused:
حالا میگردم و دقیقش را برات مینویسم;)
 

danijan

عضو جدید
[FONT=&quot]اطلاعات زیر فقط برای بلبرینگهای شیار عمیق ([/FONT]deep groove[FONT=&quot]) صادق است.[/FONT]
[FONT=&quot]وقتی دو عدد بلبرینگ شیار عمیق در محلی از شافت بجای یکی استفاده میکنیم مثل این است که یک بلبرینگ داریم با این شرایط:[/FONT]
C (new)=1.62 * c​
C0 (new) = 2* c0[FONT=&quot][/FONT]​
W (new) = 0.8 * w​
[FONT=&quot]بلبرینگهای شیار عمیق پشت و رو ندارند و در هر سه آرایش پشت به پشت [/FONT](back –to- back) [FONT=&quot] و رو به رو[/FONT](face – face)[FONT=&quot] و پشت سر هم [/FONT](tandem)[FONT=&quot] نیروی شعاعی نصف میشود[/FONT]
[FONT=&quot]در آرایشهای پشت به پشت و رو به رو با توجه به جهت بار محوری فقط یکی از بلبرینگها بار محوری تحمل میکنند(با عوض شدن جهت بار محوری تحمل بار به عهده ی آن یکی بلبرینگ می افتد)[/FONT]
[FONT=&quot]در پشت سر هم نیروی محوری توسط هر دوی بلبرینگها تحمل میشود[/FONT]
 

Similar threads

بالا