چگونه یک کابل مناسب انتخاب کنیم

masoud-t

عضو جدید
" هر چه کوتاه تر بهتر" اولین قانونی که در استفاده از یک کابل باید رعایت کنیم این است که آن را تا حد امکان کوتاه انتخاب کنیم. تلفات توان خطی نیست پس وقتی که طول کابل را دوبرابر میکنیم یعنی داریم خیلی بیشتر از دو برابر توان را هدر می دهیم. به طور مشابه ،نصف کردن طول کابل یعنی توانی بیشتر از دوبرابر توان اولیه در آنتن. بهترین چاره این است که فرستنده را در نزدیکیترین نقطه به آنتن قرار دهیم و این یعنی قرار دادن فرستنده در نوک دکل. "هر چه ارزانتر بدتر" کابل های ارزان برای فرکانس های بالاتر از VHF کارایی ندارد. همیشه در پیاده سازی یک سیستم فرستنده-گیرنده از بهترین کابل های در دسترس استفاده کنید و مطمعن باشید که تاثیر زیادی در کیفیت سیستم می گذارد. مایکروویو نیاز به کابل هایی با خصوصات عالی دارد و هر انتخاب دیگری فقط یک بار زائد است.
هیچ وقت از RG_58 استفاده نکنید چون این کابل برای کاربردهای مایکروویو استفاده ای ندارد و فقط در شبکه های Thin Ethernet ، CB یا رادیوی VHF تمایلی به آن نشان داده می شود.
هیچ وقت از RG_213 استفاده نکنید چون قطر مقطع آن جوابگوی خصوصیات بالا و میرایی کم نیست بنابر این از آن فقط در رادیوی CB استفاده می شود.
همیشه از کابل های Heliax ( Foam نیز نامیده می شود) برای متصل کردن فرستنده به آنتن، و از کابل های نیمه سخت برای به هم پیوستن ابزارهای مختلف در زنجیره ی RF استفاده کنید. کابل های نیمه سخت از یک هادی سخت درونی (معمولا فولاد)، دی الکتریک سخت PTFE و یک لوله مسی سخت خارجی درست شده است. همه ی این ها محکم به هم چسبیده اند و از آنجایی که قطر سطح مقطع هنوز کوچک است پس تلفات به طور نسبی بالا است و بنابراین از آن ها به ندرت برای تغذیه آنتن استفاده می کنیم. کابل های Heliax اساسا نوعی از کابل های نیمه سخت می باشند که دارای سطح مقطع بزرگتر و انعطاف پذیر تر می باشند و سطح بیرونی آن ها یک هادی سخت است که موجدار شده و به کابل این اجازه را می دهد که به آسانی انعطاف بپذیرد.
هرگز بر روی کابل قدم نزنید، هرگز آن را زیاد خم نکنید ، هرگز برای باز کردن اتصالات کابل، کابل را به طور مستقیم نکشید. تمامی این رفتار ها ممکن است خصوصیات مکانیکی کابل و بنابراین امپدانس آن را تغییر دهد، هادی درونی با حفاظ اتصال کوتاه شود و یا لینک به طور ناگهانی بشکند . همه ی این مشکل ها به سختی می توان ردیابی و تشخیص داد و بروز هر یک ممکن است منجر رفتارهای غیر قابل پیشگویی در خطوط رادیو شود.
 

darvish.m

کاربر فعال تالار موبایل,
در تكميل صحبت دوستمون
اگر سه فاز بود سيستم جريان رو از فرمول P/1.732*380*COSQ حساب مي كنيم اگر تكفاز بود هم 1.732 را نداريم ولتاژ هم تكفاز از اينجا ميزان جريان اوليه بر اساس توان بدست مي آيد بعد اگر ضريب همجواري و يا حرارت داشتيم مثلا براي حرارت 0.8 اگر داده بودند جريان بدست آمده را به اين ضرايب اگر وجود داشت تقسيم مي كنيم و يك جريان نهايي بدست مي آيد بر اساس اسن جريان سراغ جداول كابل در نشريه 110 يا حالا از وندور خاصي كه باهاش كار مي كنيم مي رويم و يك كابل و سطح مقطع را انتخاب مي كنيم R, X كابل را هم ياد داشت مي كنيم، سپس اگر سه فاز بود از اين فرمول:
êU% = 100 PL ( RCosQ+XSinQ) / U[SUP]2[/SUP]XcosQ
اگر تكفاز هم بود 200 مي شود بجاي اون 100 در نهايت وقتي افت ولتاژ بدست آمد.
اگر توزيع بود تا 5 درصد مي شود افت ولتاژ داشت و براي داخلي هم اگر روشنايي بود تا 3 درصد افت ولتاژ موجاز هست بارهاي موتوري هم 5 درصد
حالا با توجه به كاربري اگر درصد افت ولتاژ بيشتر شده بود، كابل را يك مقطع بزرگتر مي گيريم و مجدد حساب مي كنيم
 

saba18

عضو جدید
1- محاسبات جريان مورد نياز بر اساس ضرايب همجواري و ...
2- محاسبه بر اساس افت ولتاژ مجاز
3-محاسبه سطح اتصال كوتاه
 

Similar threads

بالا