چگونه از وضعیت صادر شدن کارت خودرو مطلع شویم؟

zarra

عضو جدید
مدتی پس ‌از معامله خودرو، خریدار مدارک مربوط به ماشین خود را دریافت می‌کند که کارت خودرو یکی از مهمترین این مدارک است. در واقع بعد از تعویض پلاک، کارت ماشین به‌دست خریدار می‌رسد. درصورتی‌ که پس‌ از گذشت زمان مشخصی کارت به دست مالک نرسد، صاحب ماشین باید پیگیر وضعیت آن باشد، چرا که این کارت به منزله کارت شناسایی خودرو است و نشان می‌ دهد که وسیله نقلیه سرقتی نیست.

برای پیگیری وضعیت کارت خودرو، روش‌ های مختلفی وجود دارد که مالکان میتوانند از این روش ها برای استعلام استفاده کنند. در ادامه مقاله، روش ‌های مختلف اعم از پیگیری کارت خودرو با کد ملی، پلاک خودرو، از طریق پلیس +10، استعلام کارت ماشین از طریق اداره پست، از طریق پیامک و تلفن و پیگیری کارت ماشین بعد از تعویض پلاک به ‌صورت کامل شرح داده شده است.

پیگیری کارت خودرو از طریق پلیس +10

پیگیری وضعیت کارت خودرو از طریق پلیس+ 10 یکی دیگر از روش های پیگیری است. برای استفاده از این روش، مالکان خودرو باید به همراه مدارکشان به یکی از دفاتر مجاز پلیس + 10 در سرتاسر کشور مراجعه کنند تا از این طریق بتوانند استعلام کارت ماشین خود را را بگیرند.

همچنین اگر مالکان خودرو از طریق اداره پست پیگیر وضعیت کارت خودرو باشند و متوجه شوند که این کارت هنوز برایشان صادر نشده ‌است، می ‌توانند برای پیگیری دلایل صادر نشدن این کارت نیز به پلیس + 10 مراجعه کنند. همچنین پلیس + 10 سامانه ‌ای را به وجود آورد است که مشترکان این سامانه می ‌توانند از طریق آن پیگیر وضعیت مدارکشان باشند. اگر افراد می ‌خواهند از وضعیت مدارک خود در این اداره آگاه شوید، می ‌توانید عدد یک را به شماره 1100 ارسال کنند و از خدمات این سامانه بهره ‌مند شوند.

استعلام کارت خودرو با کد ملی در سامانه پیشخوان ۲۴

پیشخوان ۲۴ این امکان را در اختیار کاربران قرار داده است تا بتوانید برای پیگیری کارت خودرو از سرویس استعلام کارت خودرو با کد ملی استفاده کنید. شما با این سرویس می‌توانید علاوه بر مشاهده وضعیت سند، از وضعیت کارت خودرو، تاریخ چاپ کارت و بارکد پستی کارت خودرو نیز باخبر شوید.

استعلام کارت ماشین با پلاک از سامانه قبضینو

قبضینو امکان استعلام کارت و سند مالکیت خودرو را در اختیار تمام مالکان خودرو قرار داده تا بتوانید از آخرین وضعیت صدور و ارسال کارت و سند خودرو خود مطلع شوند. برای استفاده از روش پیگیری کارت خودرو قبضینو باید شماره تلفن همراه، کد ملی و شماره پلاک مالک اصلی خودرو را در سایت یا اپلیکیشن قبضینو و در بخش کارت و سند مالکیت خودرو وارد کنید تا جزئیات کامل این سرویس شامل بارکد پستی کارت خودرو، وضعیت سند، تاریخ چاپ کارت، وضعیت کارت خودرو و تاریخ چاپ سند برای شما نمایش داده شود.

پیگیری کارت ماشین از پست

برای پیگیری و استعلام کارت ماشین از طریق پست نیاز است به نشانی najatracking.post.ir مراجعه کنید. سپس باید شماره پلاک و کد امنیتی نمایش داده شده را وارد کنید. در نهایت اگر کارت خودرو یا سند مالکیت آن در سامانه مرسولات پستی باشد، کد مرسوله نمایش داده می‌شود که می‌توانید برای اطلاع از آخرین وضعیت مرسوله پستی از طریق سایت tracking.post.ir یا از سرویس پیگیری مرسولات پستی پیشخوان ۲۴ استفاده کنید.

راهور ۱۲۰ استعلام کارت ماشین

یکی از روش‌های آنلاین برای استعلام کارت ماشین سایت راهور ۱۲۰ به نشانی rahvar120.ir است. در این قسمت نیاز است گزینه رهگیری مدارک سازمانی را انتخاب و سپس با وارد کردن شماره پلاک در سایت najatracking.post.ir می‌توانید نتیجه استعلام را مشاهده کنید.

پیگیری کارت خودرو از طریق پیامک

متأسفانه در حال حاضر امکان پیگیری کارت خودرو از طریق پیامک وجود ندارد.

پیگیری کارت خودرو از طریق تلفن

یکی دیگر از روش‌هایی که مالکان می ‌توانند از طریق آن پیگیر وضعیت صدور کارتشان باشند پیگیری تلفنی کارت خودرو است. همان‌ طور که در قسمت‌ های قبل توضیح داده شد، اگر کارت افراد صادر شده باشد، می ‌توانند از طریق اداره پست پیگیر وضعیت انتقال آن باشند. اگر به هر دلیلی کاربران نمی توانند از سامانه‌ی آنلاین اداره پست استفاده کنند، این اداره شماره تلفنی را در اختیار مشترکان خود قرار داده است که با استفاده از آن می‌ توان پیگیر وضعیت ارسال کارت ماشین شد.

برای پیگیری وضعیت کارت می‌ توان با شماره تلفن 84470000-021 تماس گرفت. این شماره‌ تلفن واحد پیگیری مرسولات پستی است که کاربران با استفاده از پلاک ماشین خود می ‌توانند از وضعیت ارسال کارت خودرو با خبر شوند.

برگشت خوردن کارت ماشین

کارت خودرو پس از صدور و ارسال ممکن است به دلایل زیر برگشت خورده باشد:
  • آدرس را اشتباه وارد کرده‌اید.
  • مامور پست ۳ مرتبه به آدرس شما مراجعه کرده اما در این مدت موفق نشده کارت ماشین را به شما تحویل دهد.
معمولا کارت ماشین تا ۳ ماه در اداره پست نگه‌داری می‌شود؛ اگر در این مدت مالک خودرو به صورت حضوری به اداره پست مراجعه نکند، کارت خودرو بازگشت می‌خورد.

در نهایت باید برای پیگیری کارت ماشین به پلیس ناجا مراجعه کنید. اگر کارت خودرو شما به پلیس ناجا برگشت خورده باشد؛ باید برای دریافت آن به مراکز تعویض پلاک مراجعه کنید.

مفقود شدن کارت خودرو

اگر کارت خودرو شما گم شده است، باید مفقود شدن آن را آگهی کنید تا از سوءاستفاده‌های احتمالی جلوگیری شود. در صورت ندادن آگهی مفقودی کارت خودرو، مسئولیت هر اتفاقی که بیفتد از نظر قانونی با شما خواهد بود. پس از چاپ آگهی نیز می‌توانید با مراجعه به سایت «پُست‌یافته» از پیدا شدن احتمالی آن آگاه شوید. در صورت پیدا نشدن کارت خودرو باید به یکی از مراکز تعویض پلاک پلیس راهنمایی و رانندگی مراجعه کنید و نسبت به دریافت کارت خودرو المثنی اقدام کنید. مدارک لازم برای دریافت کارت ماشین المثنی
  • اصل شناسنامه و کارت ملی مالک خودرو
  • اصل سند کارخانه سازنده خودرو
  • گواهی مفاصا حساب اجرائیات
  • واریز فیش بانکی
 

Similar threads

بالا