» سیستم های سوخت رسانی پنج تکنولوژی کاهش دهنده ی مصرف سوخت صدمین سالگرد تولید فورد مدل T در حال فرا رسیدن است اما اصول موتورهای احتراق داخلی که قدرت بخش بیشتر خودروهای حال حاضر دنیا است تنها اندکی دچار تغییر گشته است .
عمل احتراق در سیلندر صورت می گیرد و پیستون به سمت پایین حرکت می کند و موجب گردش میل لنگ می شود . میل لنگ نیز به گیربکس متصل است و با حرکت خود میل گاردان را نیز به چرخش وا می دارد و در نهایت خودرو حرکت می کند .
البته این به معنی آن نیست که پیشرفت ها چشمگیر نبوده است . موتورهای چهار سیلندر به جای 20 اسب بخار می توانند بیش از 250 اسب بخار قدرت تولید کنند در حالی که پربازده تر و پاک تر نیز شده اند .
مطمئنا دلیل این پیشرفت طراحی جدید موتورها و استفاده از تکنولوژی های پیشرفته است . اما ماهیت این تکنولوژی ها و نحوه ی کار آن ها برای بسیاری از افراد مبهم است . به طور مثال زمانی که فروشنده در موردخودرویی که قصد فروش آن را به شما دارد می گوید : این اتومبیل دارای سیستم های تزریق مستقیم سوخت ; توربوشارژر ; سیستم زمان بندی متغیر سوپاپ ها ; دیزل پاک یا غیر فعال سازی سیلندر است ممکن است که شما اندکی سردرگم شوید .
زمانی که به تمام بخش های اتومبیل به عنوان یک مجموعه ی کامل نگاه می کنیم آن را بسیار پیچیده می یابیم اما در صورت بررسی تک تک اعضای آن متوجه می شویم اغلب از قوانینی ساده پیروی می کنند که با کمی توجه می توان از چیزهایی که در رابطه با کارکرد آن ها می شنویم شگفت زده شد .
این مقاله شما را با بیانی ساده با برخی از تکنولوژی های رایج موتور که موجب افزایش قدرت و بهبود بازدهی می شوند آشنا می کند .
دیزل پاک
با وجود این که این موتورها بسیار کم مصرف هستند اما هرگز به یک انتخاب پرطرفدار در آمریکا تبدیل نشده اند . اولین ماشین های دیزلی که به تعداد کم وارد آمریکا شدند به پر سر و صدا بودن ; بوی بد دادن و کند بودن شهرت پیدا کردند .
اما تکنولوژی دیزل از آن موقع تا حالا پیشرفت عظیمی کرده است و حالا مدت ها پس از آن رسوایی خودروهای دیزلی آماده هستند تا به آمریکا بازگردند . اگر چه قسمت گران تر گازوئیل مرغوب نسبت به بنزین ممکن است از تقاضای مربوط به این خودروها بکاهد .
بزودی بسیاری از کارخانه ها محصولات دیزلی خود را وارد بازار آمریکا می کنند اما دیگر از صدا ; بود و تنبلی در این خودروها خبری نیست .
دیزل های قدیمی گازهای خروجی بار مقدار زیادی اکسید نیتروژن ( NOx) و ذرات معلق تولید می کردند .
اما جدیدترین کاتالیزورها از میزان NOx تا حد قابل توجهی کاسته اند که موجب شده دیزلی های جدید به پاک ترین خودروها تبدیل شوند . تمهید بعدی که برای کاهش آلایندگی این خودروها به کار گرفته شده نصب *****های جاذب ذرات معلق است که این ذرات را در داخل خود به دام می اندازد و مانع از انتشار آن ها می گردد . استفاده از گازوئیل با گوگرد ( سولفور ) پایین که توسط مسئولان ایالتی نیز حکم آن صادر شده به پاک تر شدن خودروهای دیزلی کمک قابل توجهی نموده است .
عمل احتراق در سیلندر صورت می گیرد و پیستون به سمت پایین حرکت می کند و موجب گردش میل لنگ می شود . میل لنگ نیز به گیربکس متصل است و با حرکت خود میل گاردان را نیز به چرخش وا می دارد و در نهایت خودرو حرکت می کند .
البته این به معنی آن نیست که پیشرفت ها چشمگیر نبوده است . موتورهای چهار سیلندر به جای 20 اسب بخار می توانند بیش از 250 اسب بخار قدرت تولید کنند در حالی که پربازده تر و پاک تر نیز شده اند .
مطمئنا دلیل این پیشرفت طراحی جدید موتورها و استفاده از تکنولوژی های پیشرفته است . اما ماهیت این تکنولوژی ها و نحوه ی کار آن ها برای بسیاری از افراد مبهم است . به طور مثال زمانی که فروشنده در موردخودرویی که قصد فروش آن را به شما دارد می گوید : این اتومبیل دارای سیستم های تزریق مستقیم سوخت ; توربوشارژر ; سیستم زمان بندی متغیر سوپاپ ها ; دیزل پاک یا غیر فعال سازی سیلندر است ممکن است که شما اندکی سردرگم شوید .
زمانی که به تمام بخش های اتومبیل به عنوان یک مجموعه ی کامل نگاه می کنیم آن را بسیار پیچیده می یابیم اما در صورت بررسی تک تک اعضای آن متوجه می شویم اغلب از قوانینی ساده پیروی می کنند که با کمی توجه می توان از چیزهایی که در رابطه با کارکرد آن ها می شنویم شگفت زده شد .
این مقاله شما را با بیانی ساده با برخی از تکنولوژی های رایج موتور که موجب افزایش قدرت و بهبود بازدهی می شوند آشنا می کند .
دیزل پاک
با وجود این که این موتورها بسیار کم مصرف هستند اما هرگز به یک انتخاب پرطرفدار در آمریکا تبدیل نشده اند . اولین ماشین های دیزلی که به تعداد کم وارد آمریکا شدند به پر سر و صدا بودن ; بوی بد دادن و کند بودن شهرت پیدا کردند .
اما تکنولوژی دیزل از آن موقع تا حالا پیشرفت عظیمی کرده است و حالا مدت ها پس از آن رسوایی خودروهای دیزلی آماده هستند تا به آمریکا بازگردند . اگر چه قسمت گران تر گازوئیل مرغوب نسبت به بنزین ممکن است از تقاضای مربوط به این خودروها بکاهد .
بزودی بسیاری از کارخانه ها محصولات دیزلی خود را وارد بازار آمریکا می کنند اما دیگر از صدا ; بود و تنبلی در این خودروها خبری نیست .
دیزل های قدیمی گازهای خروجی بار مقدار زیادی اکسید نیتروژن ( NOx) و ذرات معلق تولید می کردند .
اما جدیدترین کاتالیزورها از میزان NOx تا حد قابل توجهی کاسته اند که موجب شده دیزلی های جدید به پاک ترین خودروها تبدیل شوند . تمهید بعدی که برای کاهش آلایندگی این خودروها به کار گرفته شده نصب *****های جاذب ذرات معلق است که این ذرات را در داخل خود به دام می اندازد و مانع از انتشار آن ها می گردد . استفاده از گازوئیل با گوگرد ( سولفور ) پایین که توسط مسئولان ایالتی نیز حکم آن صادر شده به پاک تر شدن خودروهای دیزلی کمک قابل توجهی نموده است .