پروانه
١
حركت از موتور محرك بوسيله شافت به پروانه منتقل مي شود.سيال از چشمه پروانه به
سمت پره ها حركت كرده و در امتداد پره ها به طرف محيط پروانه جريان مي يابد.
پروانه پمپ وظيفه انتقال انرژي به سيال را به عهده دارد.
يك پروانه از قسمت هاي زير تشكيل شده است:
(hub) -1 توپي پروانه
با محور پمپ در تماس است و خار يا كليد جهت اتصال پروانه به شافت روي آن قرار دارد.
(vane) -2 پره هاي پروانه
سيال بعد از ورود به چشمه پروانه،در امتداد پره ها به طرف محيط پروانه جريان مي يابد.در
حين حركت سيال بر انرژي جنبشي آن افزوده مي شود.
(shroud) -3 لفافه
ديواره جانبي پروانه را تشكيل مي دهد.امكان دارد دو طرف پره ها لفافه داشته باشد يا يك
طرف و يا اصلاً نداشته باشد.
(eye) -4 چشمه پروانه
سيال از طريق چشمه پروانه وارد پره هاي پروانه مي شود.
تقسيم بندي پروانه از لحاظ ساختمان مكانيكي:
(enclosed impeller) -1 پروانه بسته
( impeller) پروانه
٢
قرار مي گيرد.از آنجا كه در (shroud) پره هاي پروانه بين دو صفحه به نام لفافه پروانه
صورت وجود مواد جامد امكان انسداد پروانه وجود دارد( مواد جامد ما بين صفحات گير
استفاده نمي (slurry) مي كنند)اين نوع پره ها براي پمپاژ سيالي كه حاوي مواد جامد باشند
شود.
(semi open impeller) -2 پروانه نيمه باز
بسته شده است. به منظور حداقل رساندن انسداد (shroud) پروانه از يك طرف بوسيله لفافه
پره ها،تعداد پره ها كم و طول آنها بلند انتخاب مي شود.
(open impeller) -3 پروانه باز
بوده بنابراين از آنجا كه در اين پره ها مشكل انسداد وجود (shroud) پره ها بدون لفافه
ندارد به عنوان لجن كش مي توان از آنها استفاده كرد.
تقسيم بندي پروانه از لحاظ جهت جريان سيال:
(radial flow ) -1 جريان شعاعي
سيال در جهت محور وارد پروانه مي شود و در جهت شعاعي (عمود بر محور) از آن خارج
مي شود در اين نوع پروانه، سيال در طول پره ها به علت گريز از مركز حركت كرده و
انرژي سيال (سرعت سيال) افزايش مي يابد.در مواردي كه نياز به هد بالا و دبي كم باشد،از
اين نوع پروانه ها استفاده مي شود.پروانه هاي استفاده شده در پتروشيمي بيشتر از اين نوع
است.
(axial flow ) -2 جريان محوري
( impeller) پروانه
٣
در اين نوع پروانه،نيروي گريز از مركز براي توليد فشار دخالتي ندارد.
قطر پروانه در ورودي و خروجي با هم يكسان است.جريان در جهت محور وارد و در همان
جهت خارج مي شود.
در مواردي كه نياز به دبي بالا و هد پايين باشداز اين نوع پروانه استفاده مي شود.يك نمونه
ها هستند.اينديوسر قبل از پروانه قرار گرفته و هر دو inducer از پره هاي جريان محوري
بر روي يك شافت سوار مي شوند،بنابراين سرعت دوراني هر دو يكي است.هدف اصلي به
كارگيري اينديوسر،افزايش فشار ورودي پروانه اصلي و جلوگيري از وقوع كاويتاسيون بر
روي آن مي باشد.
(axial –radial flow ) -1 جريان شعاعي – محوري
مخروطي شكل است.جريان در جهت محور وارد پروانه مي شود hub ، در اين نوع پروانه ها
و در جهتي كه زاويه اي با محور مي سازد از آن خارج مي شود.در حقيقت اين پروانه ها
حالتي مابين پروانه هاي جريان شعاعي و جريان محوري خواهند داشت.
تقسيم بندي پروانه از لحاظ ساختمان مكانيكي:
( single suction) -1 مكش يكطرفه
تنها در يك طرف پروانه،دهانه مكش وجود دارد و سيال ازآنجا وارد پروانه مي شود.
(double suction) -2 مكش دو طرفه
در هر دو طرف پروانه،دهانه مكش وجود دارد و سيال از هر دو دهانه وارد پمپ مي
خواهد بود.
١
حركت از موتور محرك بوسيله شافت به پروانه منتقل مي شود.سيال از چشمه پروانه به
سمت پره ها حركت كرده و در امتداد پره ها به طرف محيط پروانه جريان مي يابد.
پروانه پمپ وظيفه انتقال انرژي به سيال را به عهده دارد.
يك پروانه از قسمت هاي زير تشكيل شده است:
(hub) -1 توپي پروانه
با محور پمپ در تماس است و خار يا كليد جهت اتصال پروانه به شافت روي آن قرار دارد.
(vane) -2 پره هاي پروانه
سيال بعد از ورود به چشمه پروانه،در امتداد پره ها به طرف محيط پروانه جريان مي يابد.در
حين حركت سيال بر انرژي جنبشي آن افزوده مي شود.
(shroud) -3 لفافه
ديواره جانبي پروانه را تشكيل مي دهد.امكان دارد دو طرف پره ها لفافه داشته باشد يا يك
طرف و يا اصلاً نداشته باشد.
(eye) -4 چشمه پروانه
سيال از طريق چشمه پروانه وارد پره هاي پروانه مي شود.
تقسيم بندي پروانه از لحاظ ساختمان مكانيكي:
(enclosed impeller) -1 پروانه بسته
( impeller) پروانه
٢
قرار مي گيرد.از آنجا كه در (shroud) پره هاي پروانه بين دو صفحه به نام لفافه پروانه
صورت وجود مواد جامد امكان انسداد پروانه وجود دارد( مواد جامد ما بين صفحات گير
استفاده نمي (slurry) مي كنند)اين نوع پره ها براي پمپاژ سيالي كه حاوي مواد جامد باشند
شود.
(semi open impeller) -2 پروانه نيمه باز
بسته شده است. به منظور حداقل رساندن انسداد (shroud) پروانه از يك طرف بوسيله لفافه
پره ها،تعداد پره ها كم و طول آنها بلند انتخاب مي شود.
(open impeller) -3 پروانه باز
بوده بنابراين از آنجا كه در اين پره ها مشكل انسداد وجود (shroud) پره ها بدون لفافه
ندارد به عنوان لجن كش مي توان از آنها استفاده كرد.
تقسيم بندي پروانه از لحاظ جهت جريان سيال:
(radial flow ) -1 جريان شعاعي
سيال در جهت محور وارد پروانه مي شود و در جهت شعاعي (عمود بر محور) از آن خارج
مي شود در اين نوع پروانه، سيال در طول پره ها به علت گريز از مركز حركت كرده و
انرژي سيال (سرعت سيال) افزايش مي يابد.در مواردي كه نياز به هد بالا و دبي كم باشد،از
اين نوع پروانه ها استفاده مي شود.پروانه هاي استفاده شده در پتروشيمي بيشتر از اين نوع
است.
(axial flow ) -2 جريان محوري
( impeller) پروانه
٣
در اين نوع پروانه،نيروي گريز از مركز براي توليد فشار دخالتي ندارد.
قطر پروانه در ورودي و خروجي با هم يكسان است.جريان در جهت محور وارد و در همان
جهت خارج مي شود.
در مواردي كه نياز به دبي بالا و هد پايين باشداز اين نوع پروانه استفاده مي شود.يك نمونه
ها هستند.اينديوسر قبل از پروانه قرار گرفته و هر دو inducer از پره هاي جريان محوري
بر روي يك شافت سوار مي شوند،بنابراين سرعت دوراني هر دو يكي است.هدف اصلي به
كارگيري اينديوسر،افزايش فشار ورودي پروانه اصلي و جلوگيري از وقوع كاويتاسيون بر
روي آن مي باشد.
(axial –radial flow ) -1 جريان شعاعي – محوري
مخروطي شكل است.جريان در جهت محور وارد پروانه مي شود hub ، در اين نوع پروانه ها
و در جهتي كه زاويه اي با محور مي سازد از آن خارج مي شود.در حقيقت اين پروانه ها
حالتي مابين پروانه هاي جريان شعاعي و جريان محوري خواهند داشت.
تقسيم بندي پروانه از لحاظ ساختمان مكانيكي:
( single suction) -1 مكش يكطرفه
تنها در يك طرف پروانه،دهانه مكش وجود دارد و سيال ازآنجا وارد پروانه مي شود.
(double suction) -2 مكش دو طرفه
در هر دو طرف پروانه،دهانه مكش وجود دارد و سيال از هر دو دهانه وارد پمپ مي
خواهد بود.
