پرزيدنتال كاديلاك امن‌ترين خودرو جهان

tanb

عضو جدید
[h=2]پرزيدنتال كاديلاك امن‌ترين خودرو جهان[/h]
دنياي‌خودرو: خودرو يك رييس‌جمهوري بايد داراي ويژگي‌هاي منحصر‌به‌فردي باشد. تك‌بودن يكي از مهمترين ويژگي‌هاي آن است. در ايالات متحده روي تك‌بودن خودرو ويژه رييس‌جمهوري آمريكا تاكيد بسياري مي‌شود. اين تك بودن به دليل اهميت و برجسته شدن خودرو نيست بلكه به دليل افزايش ايمني آن است. به اين دليل كه اين خودرو و نقشه شاسي و پلت‌فرم آن و همچنين قسمت‌هايي كه تيونينگ مي‌شود به سادگي در اختيار تيم‌هاي تروريستي قرار نگيرد.
در آمريكا به خودرو رييس‌جمهوري اين كشور پرزيدنتال گفته مي‌شود. خودرويي كه تنها يك دستگاه از آن توليد مي‌شود و پس از پايان عمرش نيز برخلاف بسياري از كشورها به موزه يا پاركينگ منتقل نشده‌، بلكه نابود مي‌شود تا اسرار ايمني خود را همواره پنهان نگاه دارد. خودرويي كه اكنون توسط باراك اوباما استفاده مي‌شود ايمن‌ترين خودرو جهان شناخته شده است. نخستين خودرويي كه به خدمت كاخ سفيد درآمد يك دستگاه خودرو مدل M بود كه توسط ويليام مك‌كينلي رييس‌جمهوري وقت آمريكا در اوايل قرن بيستم مورد استفاده قرار مي‌گرفت. امروز پس از گذشت بيش از يكصد سال از آن تاريخ‌، جنرال‌موتورز اكنون وظيفه توليد خودرو پرزيدنتال را به عهده دارد و اين كار را به طراحان برند كاديلاك خود سپرده است. خودرو پرزيدنتالي كه اكنون مورد استفاده قرار مي‌گيرد در سال 2008 سفارش داده شد و از تاريخ 20 فوريه 2009 وارد بخش نقليه كاخ سفيد شده است. اين خودرو يك كاديلاك ليموزين است. بسياري آن را يك كاديلاك اسكالايد ليموزين مي‌دانند اما طبق اعلام رسمي جنرال‌موتورز اين خودرو نام مابه‌ازاي بيروني نداشته و نام تجاري براي آن در نظر گرفته نشده است. در بهترين حالت مي‌توان آن را تركيبي از طراحي كاديلاك اسكالايد و كاديلاك STS به حساب آورد. قيمت اين خودرو رسماً اعلام نشده است اما برآورد قيمت آن بدون در نظر گرفتن تيونينگ ايمني، در حدود 450 هزار دلار برآورد شده است.
بخش زيادي از امكانات تيونينگ اين خودرو محرمانه است اما بخش‌هايي نيز به رسانه‌ها اعلام شده است. يكي از جالب‌توجه‌ترين بخش‌هاي اين خودرو درهاي آن است. آن‌گونه كه جنرال‌‌موتورز اعلام كرده درهاي اين خودرو با توجه به تكنولوژي درهاي كابين هواپيماي بويينگ 757 ساخته شده است. در اين درها از سه لايه فولاد، تيتانيوم و آلومينيوم استفاده شده است كه به يكديگر تنيده شده‌اند. درهاي اين خودرو در برابر گلوله‌هاي كاليبر بالا، گلوله‌هاي انفجاري و حتي موشك‌هاي دستي نيز مقاومت مي‌كند. ضخامت اين درها در بيشترين قسمت به 12 اينچ يعني بيشتر از 30 سانتي‌متر مي‌رسد. كف خودرو نيز تيونينگ شده است. بين كف و داخل خودرو يك لايه شش اينچي از ورق فولاد قرار گرفته است. اين ورق خودرو را در برابر انفجارهاي كف خيابان محافظت مي‌كند. لاستيك‌هاي خودرو داراي ظاهري شبيه لاستيك‌هاي معمولي هستند اما جنس آنها زمين تا آسمان فرق دارد. به جاي لاستيك در ساخت تايرها از كولار استفاده شده است. كولار ماده‌اي شبيه فيبركربن است كه ده‌ها برابر لاستيك مقاومت مي‌كند.
سيستم رانندگي اينفرارد يا همان مادون قرمز سيستمي است كه تقريباً روي هيچ خودرو ديگري گزارش نشده است. اين سيستم به راننده اجازه مي‌دهد تا با ديد حرارتي و بدون داشتن ديد مرئي رانندگي كند. از اين رانندگي در شرايطي مانند فضاي دودآلود يا رانندگي در تاريكي مطلق استفاده مي‌شود.
روي دستگيره درهاي اين خودرو هيچ كليد يا ضامني براي بازكردن درها از بيرون وجود ندارد بلكه همه چيز با اثرانگشت انجام مي‌شود.
تنها رييس‌جمهوري و آن عده از محافظان كه اثر انگشتشان در حافظه خودرو وجود داشته باشد مي‌توانند به كابين مسافران دسترسي داشته باشند. اين خودرو به يك سيستم ايمني به نام C2 مجهز شده است. اين سيستم اختصار Command And Control است. با استفاده از اين سيستم خودرو پرزيدنتال با تمام خودروهاي اسكورتي كه با آن همراهي مي‌كنند حركت كرده و در هر لحظه فاصله‌، تعداد و جايگيري آنها را مشخص مي‌كند.
اين سيستم مي‌تواند تا 48 خودرو اطراف خود را شناسايي و رديابي كند. اين خودرو داراي سيستم اسموك يا همان دود است. به تشخيص خطر مي‌تواند در مدت زمان كوتاهي از همه طرف دود غليظي را با فشار به اطراف پراكنده كرده و خود را در آن محو كند. به اين ترتيب فرصت براي راننده بيشتر خواهد شد. در مورد ضخامت و ساختار شيشه‌هاي ضد‌گلوله آن اطلاعاتي منتشر نشده است اما از شكست نور در اين شيشه‌ها مي‌توان تشخيص داد كه ضخامتي بسيار بيشتر از حد معمول دارند. بلود بانك يا بانك خون اين خودرو واقعاً چيزي است كه در هيچ خودرو ديگري وجود ندارد.
اين بانك خون در صندوق عقب خودرو قرار دارد و قبل از حركت از گروه خوني رييس‌جمهوري و ديگر سرنشينان آن پر مي‌شود. در صورت بروز حادثه تروريستي و زخمي‌شدن سرنشينان تا رسيدن به بيمارستان يا رفتن به بيمارستاني كه تاييد نشده است از آنها استفاده مي‌شود.
اين خودرو به دليل داشتن تجهيزات ايمني و استفاده فولاد فراوان در آن از وزن بسيار بالايي برخوردار است. البته در هيچ سند معتبري به وزن آن اشاره نشده است. اين وزن بالا باعث مي‌شود كه كاديلاك پرزيدنتال باوجود داشتن موتور 6500 سي‌سي سوپرشارژر بسيار كند باشد. اين خودرو در نهايت مي‌تواند به سرعت 100 كيلومتر در ساعت برسد و براي رسيدن به اين سرعت هم 15 ثانيه زمان نياز دارد.اين موتور ديزل در هر 100 كيلومتر 30 ليتر سوخت مصرف مي‌كند.
 
بالا