يه سوال از شيعيان ....

kalla

عضو جدید
ببخشيد چند ساله جواب اين سوال رو پيدا نكردم...چرا امام زمان ميتونه بدون انتخواب جا نشين (شخصي خاص كه معصوم باشد)هزارو دويست سال جامعه رو به حال خودش رها كنه و غيب بشه..نبايد قبلش يه جانشين انتخوب ميكرد؟ اصلا تبق اعتقاد شيعه اجازه همچين كاري داشت؟ مگه ميشه امت اسلامي روبدون رهبر رها كرد تا 95% جامعه(اهل سنت) گمراه باقي بمونن!!واقعا جاي سوال داره!!!...ولي پيامبر اجازه نداشته همچين كاري بكنه!!؟؟ اگه ميگين رها نكرده.پس لطفا معرفيش كنيد تا من بشناسمش با جاهلي نميرم!! منكه بجز قرآن امام زماني رو درك نكردم شمارو نميدونم!!ولي در كل براي فرجش دعا كنيد!
 

Saeed.bi

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
با سلام
غیبت امام زمان به اختیار ایشون نبوده که مثلا ایشون جادوگر بوده و هوس کرده 1000 سال غیب بشه از چشم مردم یا برای تفریح و سرگرمی غیب شده باشه.دلیل غیبت یا یکی از دلایل غیبت ایشان نه سهل انگاری ایشان بلکه بی کفایتی امت اسلامی است.همانگونه که یازده تن از ائمه را قبل از ایشان و حتی بعضی همچون امام جواد(ع) رو در جوانی به شهادت رسوندند،به ایشون هم رحم نمیکردند.بنابراین این بی لیاقتی مردم است که از فیض حضور ایشان محروم شده اند نه نقطه ضعفی برای ان حضرت.
و اما در بحث تعیین جانشین:
نخست اینکه در زمان غیبت صغری ایشان چهار نایئ خاص داشتند که واسطه بین حضرت و مردم بودند.در زمان شروع غیبت کبری هم که ایشون به ظاهر در میان مردم نیستند،نایبان ایشان علمای دین هستند همانگونه که در روایات هم تصریح شده است.از جمله روایتی از خود ان حضرت که فرموند: در حوادث روزگار به راویان احادیث ما رجوع کنید که انها حجت من بر شمایند و من حجت خدا بر انها میباشم.الان از شما میپرسم:" عالم سنی" که شما در مذهبتان دارید به چه معناست؟ چرا این افراد نزد شما محترم هستند؟ فرق انها با بقیه جامعه چیست؟ چرا شما بعد از مرگ پیامبر به کتاب قران مستقیم رجوع نمیکنید؟ وظیفه و اصلا فلسفه وجودی شخصی بنام "عالم سنی" چیست؟ چرا هر کسی ی قران نمیگیره دستش و بگه من میرم دنبال کارم و همه چیو خودم از این قران درمیارم و استفاده میکنم؟ایا انها را خدا تعیین کرده؟ ایا انها را پیامبر تعیین کرده؟ اصلا انها از کجا امده اند؟ ایا غیر از این است که انها در علوم فقهی از بقیه افضل میباشند و بنابراین محل رجوع مردم هستند؟
پس چطور شما در زمان نبود پیامبر در میان خودتان افرادی بنام "عالم سنی" دارید ولی ما نمیتوانیم از چنین مزیتی البته با اعتقاد به حضور امام زمانمان استفاده کنیم؟
دوست عزیز جانشینان حضرت مهدی(عج) علمای دینی هستند،البته جانشینان عام ایشان که در نبود حضورت محل رجوع مردم میباشند و افرادی مثل بنده و خیلی از جامعه که چیزی از احکام دین و علوم دینی مثل شناخت راویان حدیث و غیره سر در نمیاریم و وقت دنبال کردن چنین علومی رو نداریم از این علما احکام الهی و انچه را که سنت نبوی و سیره ائمه معصومین و تفسیر کلام الهی است دریافت میکنیم.
با این حال ما در روایات داریم که بهره گیری از امام عصر در زمان غیبت همچون بهره گیری از خورشید پشت ابر است.وقتی هوا ابری میشود درست است که اثر نور خورشید کم میشود ولی نور خورشید کامل محو نمیشود چون در این صورت شب میشود.
 

**آگاهدخت**

مدیر تالار اسلام و قرآن
مدیر تالار
سلام

خیلی موارد هست که ندیدنشان دلیل بر نبودنشان نیست
هیچ کدام از ما اکسیژنی را که لازمه ادامه حیاتمون هست رو نمی بینیم ولی هیچگاه حضورش رو نفی نمیکنیم

در مورد بحث امامت :

امام علی و سایر ائمه اطهار (ع) و امام زمان (عج)، مصادیق «امامت» هستند. پس تا کسی امامت را نشناسد، مصداق آن یا بودن و نبودنش را نخواهد شناخت، اگر چه مقابل او بایستد و با او سخن گوید و حتی اگر چه او خود را کاملاً معرفی نماید. (مثل کربلا).

ودر پایان

امام زمان (عج) هست، اگر چه من او را نبینم. چرا که ملاک رشد و سعادت، شناختن و پیروی و اطاعت است و نه دیدن. از این رو حضرت رسول اعظم (ص) فرمود: «‌هر کس بمیرد و امام زمان خود را نشناخته باشد (نه این که ندیده باشد) به مرگ جاهلیت مرده است».
 

Saeed.bi

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
با سلام
غیبت امام زمان به اختیار ایشون نبوده که مثلا ایشون جادوگر بوده و هوس کرده 1000 سال غیب بشه از چشم مردم یا برای تفریح و سرگرمی غیب شده باشه.دلیل غیبت یا یکی از دلایل غیبت ایشان نه سهل انگاری ایشان بلکه بی کفایتی امت اسلامی است.همانگونه که یازده تن از ائمه را قبل از ایشان و حتی بعضی همچون امام جواد(ع) رو در جوانی به شهادت رسوندند،به ایشون هم رحم نمیکردند.بنابراین این بی لیاقتی مردم است که از فیض حضور ایشان محروم شده اند نه نقطه ضعفی برای ان حضرت.
و اما در بحث تعیین جانشین:

نخست اینکه در زمان غیبت صغری ایشان چهار نایئ خاص داشتند که واسطه بین حضرت و مردم بودند.در زمان شروع غیبت کبری هم که ایشون به ظاهر در میان مردم نیستند،نایبان ایشان علمای دین هستند همانگونه که در روایات هم تصریح شده است.از جمله روایتی از خود ان حضرت که فرموند: در حوادث روزگار به راویان احادیث ما رجوع کنید که انها حجت من بر شمایند و من حجت خدا بر انها میباشم.الان از شما میپرسم:" عالم سنی" که شما در مذهبتان دارید به چه معناست؟ چرا این افراد نزد شما محترم هستند؟ فرق انها با بقیه جامعه چیست؟ چرا شما بعد از مرگ پیامبر به کتاب قران مستقیم رجوع نمیکنید؟ وظیفه و اصلا فلسفه وجودی شخصی بنام "عالم سنی" چیست؟ چرا هر کسی ی قران نمیگیره دستش و بگه من میرم دنبال کارم و همه چیو خودم از این قران درمیارم و استفاده میکنم؟ایا انها را خدا تعیین کرده؟ ایا انها را پیامبر تعیین کرده؟ اصلا انها از کجا امده اند؟ ایا غیر از این است که انها در علوم فقهی از بقیه افضل میباشند و بنابراین محل رجوع مردم هستند؟
پس چطور شما در زمان نبود پیامبر در میان خودتان افرادی بنام "عالم سنی" دارید ولی ما نمیتوانیم از چنین مزیتی البته با اعتقاد به حضور امام زمانمان استفاده کنیم؟
دوست عزیز جانشینان حضرت مهدی(عج) علمای دینی هستند،البته جانشینان عام ایشان که در نبود حضورت محل رجوع مردم میباشند و افرادی مثل بنده و خیلی از جامعه که چیزی از احکام دین و علوم دینی مثل شناخت راویان حدیث و غیره سر در نمیاریم و وقت دنبال کردن چنین علومی رو نداریم از این علما احکام الهی و انچه را که سنت نبوی و سیره ائمه معصومین و تفسیر کلام الهی است دریافت میکنیم.
با این حال ما در روایات داریم که بهره گیری از امام عصر در زمان غیبت همچون بهره گیری از خورشید پشت ابر است.وقتی هوا ابری میشود درست است که اثر نور خورشید کم میشود ولی نور خورشید کامل محو نمیشود چون در این صورت شب میشود.

لقد کان لسبا فی مسکنهم آیة! جنتان عن یمین و شمال کلوا من رزق ربکم واشکرو له بلدة طیبة و رب غفور.فاعرضو فارسلنا علیهم سیل العرم و بدلناهم بجنتیهم جنیتن ذواتی اکل خمط و اثل و شی من سدر قلیل.ذلک جزیناهم بما کفروا و هل نجازی الا الکفور
سوره مبارکه سبا ایات 15 تا 17
برای قوم سبا در محل سکونتشان آیتی بود.دو باغ از راست و چپ.از رزق پرودگاراتان بخورید و شکر او را بجا اورید (که مسکنتان) شهری است پاکیزه و پروردگاری غفور(دارید). پس اعراض کردند و ما سیل سخت برایشان فرستادیم و دو باغشان را به دو باغ دیگر با میوه های تلخ و درختان شوره گز و اندکی درخت سدر بدل کردیم.این کیفر را بخاطر کفرانشان به انها دادیم و ایا جز کفران کننده را مجازات میکنیم؟!


 

Nazi_Elite

عضو جدید
کاربر ممتاز
 

Nazi_Elite

عضو جدید
کاربر ممتاز
اون موقع هم که امامان معصوم دیگه بودن همه نمی تونستن ببیننشون پس باید چون نمی دیدن امامتش رو قبول نمی کردن!! ولی تاریخ میگه با این که ندیدن امامشون رو ولی امامتش رو قبول داشتن.
وعده خداست زمین بدون حجت باقی نمونه...پس حجت هست ولایتش به گردن ماست ولی این ماییم که نامه هامون رنگ و بوی نامه های کوفیان میده و لیاقت زندگی وحیات طیبه نداریم. مصیبت تو این دوره زیاده! ما محکوم به ندیدن سرپرستی که ازپدر مهربان تره شدیم! ولی خوشحالیم از زندگی بی سروتهی که داریم!
ما باید بریم سراغ امام نه امام بیاد سراغ ما.
ماباید زمینه رو فراهم کنیم.
 

Joe_Bel

کاربر فعال تالار مهندسی برق ,
کاربر ممتاز
پیامبرصلی الله علیه وسلم برای این جانشینی تعیین نکردند، چونکه خاتم النبیین و آخرین پیامبران بودند. اگر جانشین تعیین می نمودند، چون این جانشین معصوم نبود، پس اگر خطا می کرد؛ و حتما خطا میکرد؛ پس این اشتباه جانشین، قابل نقد نمیبود؛ زیرا او حکم ریاست و امیری خود را، از دست رسول الله گرفته بود!!
و به جانشین های بعدی هم الی یومنا هذا نمیتوانستیم به همان دلیل ذکر شده چیزی بگوییم.
پس چاره ای نداریم که یا بگوییم: رسول الله جانشین ندارد یا بگوییم: جانشین دارد اما جانشینی که پیغمبر است و معصوم؛
اما قرآن نوشته است: محمدص، آخرین پیامبر است!
شیعه برای حل این مشکل، نام پیامبر بعدی را گذاشته است امام! اما عملاً امام، همان پیامبر است و به اعتراف صریح شیعه حتی امام از پیامبران هم مقامش بالاتر است!!!
اما این از نظر ما ممکن نیست؛ زیرا قرآن گفته است: بعد از محمد صلی الله علیه وسلم ، پیامبری نمی آید.
پس به همین دلیل ساده، پیامبر جانشین تعیین نکرد؛ چون بعد از او کسی با وحی تماس ندارد و ما حق داریم که در کارش چون و چرا کنیم!
اما در فرض شیعه ما که نمیتوانستیم به امیری که رسول الله تعیین کرده ایراد بگیریم.
البته در زمان رسول الله، مردم از امیر، به رسول الله شکایت میبردند.
اما حالا که رسول الله زنده نیست.
اگر شیعه ها از این جواب من قانع نشدند پس من همین سوال شیعه را بی کم و کاست، ما از خود شیعه میپرسم فقط به جای «پیامبر» مینویسم «امام زمان».
سوال شیعه که حالا سوال ما شده را دوباره بخوانید:
سنی میپرسد:
چرا امام زمان، که در مورد جزئی ترین مسائل شخصی مردم دستور و قانون تعیین کرده اما چرا به آینده آنها بی تفاوت بوده وجانشینی تعیین نکرده اند و این همه اختلاف را برای امت پسندیدند؟!
هر جوابی که شیعه بدهد همان جواب ما بخودش است.
 

Nazi_Elite

عضو جدید
کاربر ممتاز
پیامبرصلی الله علیه وسلم برای این جانشینی تعیین نکردند، چونکه خاتم النبیین و آخرین پیامبران بودند. اگر جانشین تعیین می نمودند، چون این جانشین معصوم نبود، پس اگر خطا می کرد؛ و حتما خطا میکرد؛ پس این اشتباه جانشین، قابل نقد نمیبود؛ زیرا او حکم ریاست و امیری خود را، از دست رسول الله گرفته بود!!
و به جانشین های بعدی هم الی یومنا هذا نمیتوانستیم به همان دلیل ذکر شده چیزی بگوییم.
پس چاره ای نداریم که یا بگوییم: رسول الله جانشین ندارد یا بگوییم: جانشین دارد اما جانشینی که پیغمبر است و معصوم؛
اما قرآن نوشته است: محمدص، آخرین پیامبر است!
شیعه برای حل این مشکل، نام پیامبر بعدی را گذاشته است امام! اما عملاً امام، همان پیامبر است و به اعتراف صریح شیعه حتی امام از پیامبران هم مقامش بالاتر است!!!
اما این از نظر ما ممکن نیست؛ زیرا قرآن گفته است: بعد از محمد صلی الله علیه وسلم ، پیامبری نمی آید.
پس به همین دلیل ساده، پیامبر جانشین تعیین نکرد؛ چون بعد از او کسی با وحی تماس ندارد و ما حق داریم که در کارش چون و چرا کنیم!
اما در فرض شیعه ما که نمیتوانستیم به امیری که رسول الله تعیین کرده ایراد بگیریم.
البته در زمان رسول الله، مردم از امیر، به رسول الله شکایت میبردند.
اما حالا که رسول الله زنده نیست.

اگر شیعه ها از این جواب من قانع نشدند پس من همین سوال شیعه را بی کم و کاست، ما از خود شیعه میپرسم فقط به جای «پیامبر» مینویسم «امام زمان».
سوال شیعه که حالا سوال ما شده را دوباره بخوانید:
سنی میپرسد:
چرا امام زمان، که در مورد جزئی ترین مسائل شخصی مردم دستور و قانون تعیین کرده اما چرا به آینده آنها بی تفاوت بوده وجانشینی تعیین نکرده اند و این همه اختلاف را برای امت پسندیدند؟!
هر جوابی که شیعه بدهد همان جواب ما بخودش است.
من از صحبتاتون اینجور متوجه شدم، اگه اشتباه متوجه شدم بگین.
پیامبر که بهش وحی میشد امیری که انتخاب کرد معصوم نبوده چون دیگه قرار نبوده پیامبر دیگه ای باشه، پس پیامبر معصومی که به او وحی می شده امیر رو اشتباه انتخاب کرده! و خود مردم با اون عجله و شتاب که هنوز پیامبر غسل و کفن نشده بود درست تصمیم می گیرن!
مردم به رسول خاتم شکایت می کردن چون عقل و فهم و علم غیبشون از پیامبر بالاتر بود ولی پیامبر معصوم مجبور بود تصمیم اشتباه بگیره! اینجوری خدا هم که به پیامبر وحی می کرده زیر سوال میره و این یعنی من هنوز خودمو نشناختم.
اهل بیتی که آیه تطهیر واسه شون اومده اشتباه میکنن و اذیت میشن! و نباید جانشین پیامبر بشن! ولی بقیه حق دارن. زمین هم از حجت خدا خالی موند اشکال نداره!
 

Nazi_Elite

عضو جدید
کاربر ممتاز
سنی میپرسد:
چرا امام زمان، که در مورد جزئی ترین مسائل شخصی مردم دستور و قانون تعیین کرده اما چرا به آینده آنها بی تفاوت بوده وجانشینی تعیین نکرده اند و این همه اختلاف را برای امت پسندیدند؟!
هر جوابی که شیعه بدهد همان جواب ما بخودش است.
http://www.www.www.iran-eng.ir/showthread.php/577771-یک-قدم-عقب-تر
مسأله مهدويت در نهج البلاغه از دو نظر قابل بررسى است.
يكى از ديدگاه ملاحم وپيشگويى هاى امام(ع)وديگر مربوط به آينده جهان است.

واما خطبه هايى كه حضرت در آن ها به مهدويت اشاره كرده اند: خطبه 0 10، 138، 150, 182، 187، 195 وحكمت 47 1 و 0259

در نهج البلاغه امير مؤمنان(ع)درباره حضرت مهدى(ع)سخنانى آمده است. براى نمونه درباره سيرت حضرت ولى عصر(ع)در خطبه شيوايى چنين آمده: جامه حكمت به تن كرده،و آن را با جميع آداب و شرايطش،از توجه و شناخت و اتصال با او وگسستن از غير او، فراگرفته است. پس حكمت نزد آن حضرت گمشده اوست كه در جست و جوى آن كوشا است و آرزوى اوست كه به برآورده شدنش دل بسته است.هنگامى كه فتنه ها روى آورده اسلام غريب شود،او درگوشه اى عزلت مى گزيند و غربت اختيار مى نمايد. رنج ها را به جان مى خرد و از عزلتگاه خود بيرون نمى آيد.او يگانه بازمانده از حجت هاى پروردگار و واپسين جانشين از تبار پيامبران است.(1)

ابن ابى الحديد و ديگران تصريح كرده اند كه اين خطبه در حق قائم آل محمد(ع)مى باشد(2)

و در خطبه شقشقيه در همين رابطه مى فرمايد: قسم به پروردگارى كه دانه راشكافت و انسان را آفريد،اگر نبود انبوه حاضران و قيام حجت با وجود يار و ياور، و نبود آن پيمانى كه خداوند از دانايان امت گرفته است كه در برابر پرخورى ستمگر وگرسنگى ستمكش صبر نكنند، هر آينه زمام و ريسمان شتر خلافت را بركوهان آن مى انداختم... (3)
اميرالمؤمنين(ع)در اين خطبه يكى از علل پذيرش بيعت را پس از 25 سال فترت، اجتماع انبوه مردم و زمينه سازى براى حكومت جهانى حضرت مهدى(ع)و قيام قائم آل محمد به هنگام فراهم شدن اصحاب و ياران آن حضرت مى شمارد.

از جمله مطالبى كه در نهج البلاغه درباره حضرت مهدى(ع)آمده است مى توان چنين اشاره كرد: -
خالى نبودن زمين از حجت هاى الهى​
خطبه 1
- امام زمان،جانشين پيامبران الهى خطبه 1820
- غيبت طولانى حضرت خطبه 182.
- ظهور امام زمان بعد از انتظارى طولانى خطبه 150.
- كامل شدن نعمت ها و برآورده شدن آرزوها در عصر ظهور حكمت 209.
- الهى شدن خواسته هاى بشر در زمان ظهور خطبه 1000
- محورى شدن قرآن در عصر ظهور خطبه 138
- حاكميت عدل اسلامى در عصر ظهور خطبه 138.
- احياى مجدد قرآن و سنت پيامبر(ص)درعصر ظهور همان.

1.نهج البلاغه عبده ج 02 ص 108 شرح باب الحديد ج2 ص 435.
2. شرح ابن ابى الحديد ج 4 ص 336
3. نهج البلاغه عبده ج 1 ص 36.
 

رامين..

عضو جدید
باسلام.اميدوارم آقا زودتر بياد. چند تا سئوال دارم كه اگه لطف كنيد جواب بدين ممنون ميشم . البته چند تا كتاب در اين مورد مطالعه كردم ولي جواب قانع كننده اي دستگيرم نشد. چي ميشد آقا از همون ابتداي امامتشون ميومدند و خلفاي بني عباسو از بين ميبردند و حكومت اسلامي واقعي رو پياده ميكردند تا اينكه كار دنيا حالا به اين جاها نمي كشيد و مردم در طول اين چندين قرن از صلح و عدالت واقعي اسلامي برخوردار مي شدند.نميدونم شايد من اشتباه ميكنم .ولي همه اين اصل رو قبول دارند كه پيشگيري بهتر از درمانه. پس چرا بعد از پر شدن فساد در دنيا بايد اين اتفاق بيفته؟ اگه ميگيم دليل عدم ظهور آقا عدم آمادگي مردم دنيا ست كه اين با گفته هامون تناقض داره .يعني چطور ميشه كه هم دنيا بايد به قدر كافي به فساد تباهي كشيده بشه و همزمان هم مردم دنيا آمادگي ظهورو كسب كنند. و اگه قراره كه با قدرت شمشير اين اتفاق بيفته كه همين كار رو پيامبر (ص) و امامان (ع) قبلي مونم هم ميتونستند انجام بدند. لطفا راهنمائيم كنيد.
 
آخرین ویرایش:

A1300

عضو جدید
کاربر ممتاز
وجود منجی در تمامی ادیان بوده و هست...
...................
وقتى به تاریخ صدر اسلام و حتى قبل از آن مى‌نگریم، به خوبى مى‌‌بینیم که جبهه کفر و باطل براى مقابله با جبهه حق و نابودى آن، از هیچ اقدامى فروگذارى نکرده و در این راه حتى از کشتن پیشوایان دین نیز ابایى نداشته است. آنان به خوبى مى‌دانستند ادامه حکومت دنیایى و سیطره بر مردم و کسب منافع نامشروع، زمانى امکان‌پذیر خواهد بود که پیشوایان دین و هادیان حق را از سر راه خود بردارند؛ لذا شهادت ائمه علیهم‌السلام در دستور کار خلفاى جور قرار گرفت. آنچه وحشت و اضطراب حاکمان خودکامه را بیشتر مى‌کرد، وعده ظهور حضرت مهدى عجل‌اللّه‌تعالى‌فرجه‌الشریف به عنوان منجى و مصلح بود. از این رو خلفاى معاصر امام حسن عسکرى علیه‌السلام، ایشان را به شدت تحت نظر داشتند تا وقتى فرزند ایشان به دنیا مى‌آید، او را در همان ابتداى زندگى به شهادت برسانند.
بنابراین، بسیار طبیعى است که خداوند آخرین حجت خود را در پرده غیبت قرار دهد تا جان او حفظ شود و در موعد مقرر و زمانى که مردم آمادگى ظهور داشتند، ظهور کرده و جهان را پر از عدل و داد نماید.
غیبت، سرّى از اسرار الهى: پیامبراکرم صلى‌اللّه‌علیه‌وآله‌وسلم فرمودند: «ان هذا الامر من امر اللّه و سرّ من سرّ اللّه» ؛ «این امر الهى و سرّى از اسرار خداوند است». (بحارالانوار ، ج 51، ص73).

........................
عبدالله بن فضل هاشمی از امام صادق(علیه السلام) نقل می کند که حضرت فرمود: ناگزیر برای صاحب الامر(عجل الله فرجه) غیبتی خواهد بود، به طوری که صاحب هر عقیده باطلی در مورد آن حضرت دچار شک و تردید می شود. عبدالله گفت: جانم فدایت! چرا؟ حضرت فرمود: ما اجازه نداریم علت آن را برای شما بیان کنیم. عبدالله بار دیگر عرض کرد: حکمت غیبت آن حضرت چیست؟ حضرت فرمود: حکمت غیبت ایشان مانند غیبت پیامبران و اولیاء پیشین خداوند است و تا بعد از ظهور آن حضرت، علت آن کشف نمی شود، همان گونه که علت سوراخ کردن کشتی و کشتن غلام و به پا نمودن دیوار توسط حضرت خضر(علیه السلام) تا هنگام جدا شدن موسی(علیه السلام) از خضر(علیه السلام) برای آن حضرت روشن نشده بود.
................
امام زمان مار ا به حال خودمون وا نگذاشته و مانند خورشید پشت ابر به ما نور و روشنایی میبخشند.
 
آخرین ویرایش:

mehdi.chem

مدیر تالار شیمی
مدیر تالار
کاربر ممتاز
دوستان لطفا این کتاب رو بخونید، تمام مباحث مورد سوال اهل سنت از شیعه با دلایل کافی از کتب اهل سنت پاسخ داده شده. مباحث امامت و اثبات امامت، مهدویت و ... در جلسات مناظره طرفین شیعه و سنی بحث شده و به آن پاسخ داده شده است. والسلام علی من تبع الهدی

شب های پیشاور
 

رامين..

عضو جدید
باسلام خدمت دوستان عزيزم آقا A1300 و آقا mehdi و خيلي ممنون از راهنمائيهايتان.ابتدا عرض كنم بنده اهل تسنن نيستم.وتا آنجائي كه من اطلاع دارم برادران اهل تسنن هم به حضرت مهدي اعتقاد دارند ولي اعتقادشان به اين صورته كه مهدي هنوز بدنيا نيامده ودرآينده بدنيا خواهد آمد. دوست عزيز آقاي A1300 پاسختان اصلا قانع كننده نيست. درضمن اگر ترس از شهادت حضرت يكي از دلايل غيبت باشه، اين ترس ميتو نه در هر زماني وجود داشته باشه واگه خداوند خودش حافظ امام زمانه اين امر هم ميتونه در هر زماني به وقوع بپيونده . پس ترس از شهادت حضرت بجا نيست و دليل غيبت نميتونه باشه . دوست عزيز آقا مهدي من كتاب شبهاي پيشاور مرحوم سلطان الواعظين شيرازي را قبلا خوانده ام. من به حضرت مهدي و ظهورشان اعتقاد دارم . سئوال من در مورد دلايل غيبت حضرته كه به نظر خيلي ها و همينطور برادران اهل سنت دلايل قابل قبولي نيست .در ضمن نكته اي كه در مورد اين كتاب برايم خيلي جالب و خيلي عجيب بود اينه كه نويسنده كتاب حافظه فوق العاده اي داره و جواب هر سوال رو با استناد به كتاب مربوطه و صفحه مورد نظر ارائه ميده ،يعني تقريبا مثل كامپيوتر!!
 
آخرین ویرایش:

A1300

عضو جدید
کاربر ممتاز
باسلام خدمت دوستان عزيزم آقا A1300 و آقا mehdi و خيلي ممنون از راهنمائيهايتان.ابتدا عرض كنم بنده اهل تسنن نيستم.وتا آنجائي كه من اطلاع دارم برادران اهل تسنن هم به حضرت مهدي اعتقاد دارند ولي اعتقادشان به اين صورته كه مهدي هنوز بدنيا نيامده ودرآينده بدنيا خواهد آمد. دوست عزيز آقاي A1300 پاسختان اصلا قانع كننده نيست. درضمن اگر ترس از شهادت حضرت يكي از دلايل غيبت باشه، اين ترس ميتو نه در هر زماني وجود داشته باشه واگه خداوند خودش حافظ امام زمانه اين امر هم ميتونه در هر زماني به وقوع بپيونده . پس ترس از شهادت حضرت بجا نيست و دليل غيبت نميتونه باشه . دوست عزيز آقا مهدي من كتاب شبهاي پيشاور مرحوم سلطان الواعظين شيرازي را قبلا خوانده ام. من به حضرت مهدي و ظهورشان اعتقاد دارم . سئوال من در مورد دلايل غيبت حضرته كه به نظر خيلي ها و همينطور برادران اهل سنت دلايل قابل قبولي نيست .در ضمن نكته اي كه در مورد اين كتاب برايم خيلي جالب و خيلي عجيب بود اينه كه نويسنده كتاب حافظه فوق العاده اي داره و جواب هر سوال رو با استناد به كتاب مربوطه و صفحه مورد نظر ارائه ميده ،يعني تقريبا مثل كامپيوتر!!
ترس؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
نه از ترس نیست از بی لیاقتی مردمه،منظور من از تون پست ترس نبود.
امیرمؤمنان علیه‌السلام فرمودند: «زمین از حجت خدا خالى نمى‌ماند، ولى خداوند به دلیل ستم‌پیشه بودن و زیاده‌روى انسان‌ها، آنان را از وجود [‌ظاهرى] حجت خود محروم مى‌سازد»
با توجه ب حدیث مولامون میتونیم با سند عرض کنم.
همون طوری ک می2نیم هر یک از امامان ما با توجه به شرایط و اوضاع جامعه زمانشان و مردمانشان برای حفظ اسلام فعالیت هایی کردند:امام علی (ع) سکوت کردند امام حسن (ع) بیعت کردن امام حسین(ع)جنگیدند برخی تقیه کردن و ...
پس غیبت امام زمان را میتوانیم این طور بدانیم ک برای حفظ اسلاااام است.
از جمله دلایل دیگر غیبت میتوان گفت:
1.آزمایش الهی:
امام کاظم(ع) فرمود: :وقتی پنجمین فرزندم غایب شد، مواظب دین خود باشید. مبادا کسی شما را از دین خارج کند. او ناگزیر غیبتی خواهد داشت، به طوری که گروهی از مؤمنان از عقیده خویش برمی‏گردند. خداوند به وسیله غیبت، بندگان خودش را آزمایش می‏کند.

2.آماده نبودن مردم:
تشکیل حکومت جهانی و ایجاد جامعه آرمانی، نیاز به آمادگی عموم مردم دارد و این آمادگی نیاز به رشد فکری و اصلاحات اجتماعی و سیاسی دارد که با مرور زمان به وجود می‏آید، زیرا انسان‏ها باید ظلم و ستم‏های‏حکومت ظالمان را تجربه کنند و بدانند که حکومت‏های موجود، حکومت‏های آرمانی نبوده و جامعه‏ای که آنها در آن زندگی می‏کنند، جامعه مطلوب نیست.

علت غیبت از زبان آیت الله بهجت:
علت غیبت امام زمان(عج) از نگاه آیت الله بهجت

تاریخ انتشار : جمعه ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۲ ساعت ۱۳:۴۱
مرحوم آیت الله العظمی 'محمدتقی بهجت' كه دوای دردها را در دعای تعجیل در ظهور امام زمان(عج) می دانست، فرمود: مهمتر از دعا برای تعجیل در ظهور حضرت مهدی(عج)، دعا برای بقای ایمان و ثابت قدم بودن در عقیده و عدم انكار آن حضرت تا ظهور اوست.


امروز جمعه - ۲۷ اردیبهشت ماه - مصادف با چهارمین سالگرد عروج ملكوتی عارف وارسته و سالك الی الله آیت الله بهجت است؛ فقیهی كه عمر خود را برای تبلیغ معارف دینی و هدایت عابدان و رهپویان حقیقت صرف كرد.

به اعتقاد این مرجع تقلید، اگر برای فرج دعا می كنید، نشانه آن است كه هنوز ایمانتان پا برجاست، زیرا در آخرالزمان گرفتاری اهل ایمان خیلی سخت می شود.


وی با بیان اینكه 'سبب غیبت امام زمان(عج) خود ما هستیم' به روایتی اشاره كرده و فرمود: بیشتر كسانی كه اعتقاد به امامت آن حضرت دارند، او را انكار می كنند. یعنی بیشتر مردم از اعتقاد و ایمان به امامت برمی گردند.

به همین علت این عارف وارسته به نقل از ائمه معصومین(ع) سفارش كردند تا این دعای فرج را كه دعای تثبیت در دین است، بخوانیم 'یا الله یا رحمن یا رحیم یا مقلب القلوب ثبت قلبی علی دینك' ای خدا، ای رحمت گستر، ای مهربان، ای زیر و رو كننده دل ها، دل مرا بر دینت ثابت و استوار گردان. یعنی آن مرتبه ای از ایمان را كه به من منت نهادی، حفظ كن، نه این كه مسلمان باشد و به همان باقی باشد، چون این معنا، تثبیت در دین نیست.

آیت الله بهجت افزود: این توسلات، عزاداری ها، سوگواری ها و زیارت قبور اهل بیت(ع) علامت آن است كه اهل ایمان به آنها اتصال و الصاق دارند و هنوز از آنها منحرف نشده اند، از این رو كفار و دست نشانده های آنها دستور داشتند كه بین مسلمانان و قرآن ـ تا چه برسد به مساجد و تكایا و مجالس عزا و روضه خوانی ـ جدایی بیاندازند. زیرا همه اینها ضد خواسته های سلاطین جور بود، لذا فرمان نابودی قبور یا تعطیلی مجالس روضه خوانی را دادند.


این مرجع تقلید در پاسخ به این سووال كه 'چرا به امام زمان دسترسی نداریم' فرمود: چرا به انجام واجبات و ترك محرمات ملتزم نیستید و او به همین از ما راضی است، زیرا طبق حدیث پرهیزكارترین مردم، كسی است كه از كارهای حرام بپرهیزد. بنابراین ترك واجبات و ارتكاب محرمات، حجاب و نقاب دیدار ما از آن حضرت است.

ایشان در جایی دیگر فرمودند: ما باید انتظار فرج حضرت غائب(عج) را داشته باشیم و فرجش را فرج عموم بدانیم و در هر وقت و هر حال باید منتظر باشیم ولی آیا می شود انتظار فرج آن حضرت را بدون مقدمات و تحمل ابتلائاتی كه برای اهل ایمان پیش می آید، داشته باشیم؟ با این حال، چه اشكالی دارد كه تعجیل فرج آن حضرت را با عافیت بخواهیم. یعنی این كه بخواهیم بیش از این بلاها، كه تا به حال بر سر مومنین آمده، بلای دیگری نبینند.

این استاد اخلاق همچنین فرمود: دعای تعجیل در فرج، دوای دردهای ما است و در روایت است كه در آخرالزمان همه هلاك می شوند، مگر كسانی كه برای (تعجیل) فرج دعا كنند. ائمه ما با این بیان، خیلی به اهل ایمان و شیعیان عنایت كرده اند تا خود را بشناسند.آیت الله بهجت در كلامی دیگر توسل به امام زمان(عج) را از این جهت مهم دانستند كه آن حضرت مجری امور در این زمان هستند.


این فقیه و استاد وارسته فرمود: اهل بیت(ع) همه، نور واحد هستند. لذا انسان به هر كدام متوسل شود، از دیگری جواب می گیرد. البته مصححی در كار است. همچنان كه از حضرت رسول(ص) حاجت خواسته اند و ایشان به حضرت امیر(ع) و آن حضرت به امام حسن(ع) تا امام زمان(عج) حواله داده اند. زیرا، مجری امور در این زمان، آن حضرت است.

از طرف دیگر این مرجع تقلید به تبیین ضرورت ملازمت قرآن و اهل بیت پرداخته و فرمودند: وای بر ما از آن روزی كه قرآن یا عترت را از ما بگیرند. گرفتن هر كدام گرفتن دیگری هم هست. زیرا این دو از هم جدا نمی شوند تا اینكه در كنار حوض كوثر بر پیامبر(ص) وارد شوند. تنها كسانی از حوض خواهند نوشید كه با قرآن و عترت باشند.

آیت الله بهجت برای معرفت یافتن به نورانیت ائمه اطهار(ع) به مردم سفارش كردند تا بعد از نمازهای خود این دعا را بخوانند: اللهم عرفنی نفسك ... یعنی پروردگارا! خود را به من بشناسان كه اگر خود را به من نشناسانی، نمی توانم پیغمبرت را بشناسم.


پروردگارا! پیغمبرت را به من بشناسان كه اگر پیغمبرت را به من نشناسانی، نمی توانم حجت تو را بشناسم.

پروردگارا! حجت خود را به من بشناسان كه اگر حجت خود را به من نشناسانی، دین خود را از دست می دهم و گمراه خواهم شد.


هرچند چهار سال است كه سایه رهنمودها و كرامات این استاد اخلاق از سر دوستداران اهل بیت(ع) و حق طلبان مسیر رشد و سعادت می گذرد ولی هنوز شعاع هدایت های معنوی این مرجع تقلید بر بلندای دل شیفتگان معارف الهی می تابد.

حجت الاسلام 'محمد روحی' كه ۲۷ سال افتخار شاگردی این معلم اخلاق را داشته، در این زمینه می گوید: هدایت معنوی آیت الله بهجت، نه تنها قطع نشده، بلكه بیشتر هم شده است.

وی می افزاید: هدایت ایشان در خواب و بیداری ادامه دارد ولی این مساله به این معنا نیست كه هر شخصی خوابی دید؛ بگوید كه آن خواب صحیح است و كسانی كه اهل عمل باشند و به آموزه های او عمل كنند، بطور قطع مورد راهنمایی و هدایت قرار می گیرند.

البته به گفته این شاگرد آیت الله بهجت، نباید به خواب و مشاهده اعتنا كرد و ملاك در این زمینه، اعمال و رفتار ماست و به همین دلیل آیت الله بهجت تاكید داشت كه 'عمل خودتان را درست كنید.'

هرچند كرامت های آیت الله بهجت همچنان در زندگی سالكان كوی دوست همچنان ادامه دارد ولی برخی معتقدند كه بایستی كرامت های عارفان را رمزگشایی كرد و در زندگی آن را سرمشق قرار داد.

حجت الاسلام 'محمد عمومی' از شاگردان آیت الله بهجت می گوید: بیان كرامت های عارفان بسیار شیرین است و گاهی باعث تقویت ایمان انسان می شود اما باید این كرامت ها را رمزگشایی كرد و در زندگی سرمشق قرار داد.

وی می افزاید: برخی افراد ممكن است برای شناخت عارفان و بزرگان، به جای رمزگشایی از این شخصیت ها و گنج بزرگی كه در آنان وجود دارد، خود را مشغول كرامت های نقل شده كنند و از سرمشق قرار دادن آنان در زندگی خود غافل شوند.

این استاد حوزه، هدف از بیان كرامات بزرگان و عارفان را تقویت ایمان مردم دانسته و می گوید: باید برای رسیدن به مراتبی بالاتر از كرامات بیاندیشیم، چون خود آن بزرگان نیز تاكید دارند كه هدف آنان مراتبی بزرگتر از كرامت است.

شاید برخی وظیفه خود را بعد از به جا آوردن هر نماز واجب و مستحب، قرائت دعای تعجیل در ظهور امام زمان بدانند اما نباید فراموش كرد كه در كنار درخواست از درگاه الهی، 'عمل خودمان را درست كنیم' و از خدا بخواهیم تا ما را در ایمان و ثابت قدم بودن در عقیده، همچنان مستحكم و پربرجا نگه دا

 
Similar threads
Thread starter عنوان تالار پاسخ ها تاریخ
karkard ايران، خانه شيعيان ما است مهدویت 5

Similar threads

بالا