هیدروفویل ها

karkard

متخصص موشک
کاربر ممتاز
هیدروفویل ها


همان گونه که می دانید سایش آب روی بدنه قایق باعث وارد آمدن نیروی پسا به کشتی می شود و سرعت آن را کاهش می دهد. یک راه برای کاهش دادن این نیروی مزاحم بین آب و بدنه قایق این است که بدنه قایق به نحوی بالا آید و از سطح آب کمی بالاتر رود تا سطح تماس آب و بدنه کاهش یابد.

قایق های باله دار که به آن ها هیدروفویل نیز گفته می شود از این روش استفاده می نمایند. این قایق ها دارای باله های ایرفویل شکلی می باشند که در زیر قایق و در زیر سطح آب قرار می گیرند. در سرعت های پایین یک قایق باله دار مانند قایق های عادی روی آب قرار می گیرد و معلق می ماند ولی با سرعت گرفتن قایق، باله های ایرفویل مانند شروع به تولید نیروی برا می کنند. (درست مانند بال های هواپیما که به هواپیما به سمت بالا نیرو وارد می کنند) این نیرو برا به بدنه قایق اعمال می شود و باعث می شود تا بدنه قایق به سمت بالا حرکت کند و از سطح آب فاصله بگیرد. در صورتی که این قایق ها با سرعت مناسب حرکت کنند کل بدنه آن ها از آب جدا خواهد شد. شکل زیر یک هیدروفویل یا یک قایق باله دار را نشان می دهد.

نقاط نشان داده شده در این شکل عبارتند از:
1- سنسور فاصله سنج صوتی
2- محور جلویی
3- باله سکان
4- باله جلویی: این باله مانند هواپیما عمل می کند ولی در زیر سطح آب. اختلاف فشار بین آبی که در بالا و زیر این باله حرکت می کند باعث تولید نیروی برا می گردد
5- باله سکان
6- ورودی آب
7- باله عقبی
8- محمر عقبی
9- باله سکان
10- موتور واتر جت

هیدروفویل نشان داده شده در شکل فوق از موتور واتر جت (مانند جت اسکی ها) استفاده می نماید. برخی دیگر از هیدروفویل ها از ملخ استفاده می کنند. به هیدروفویل هایی که از موتور واتر جت استفاده می کنند اصطلاحاً هیدروجت نیز گفته می شود.
محورهای عقبی هیدروجت دارای استحکام بالایی می باشند و از بالا به بدنه و از پایین به ورودی آب متصل می شوند و باید کل وزن هیدروجت را تحمل نمایند. بر روی این محورها باله هایی برای کنترل جهت حرکت قایق را تغییر داد.



همان گونه که در شکل مشاهده نمودید هیدروفویل ها دارای سنسورهای فاصله سنج (ارتفاع سنج) صوتی نیز می باشند. این سنسورها زمان رفت و برگشت یک پالس صوت را تا سطح آب اندازه می گیرند و بدین ترتیب فاصله قایق از سطح آب را اندازه می گیرند. هرچه فاصله هیدروفویل از سطح آب بیش تر باشد، زمانی که صوت این فاصله را طی می کند، بیش تر خواهد شد.

باله های هیدروفویل ها انواع مختلفی دارند. برخی از این باله ها برای حرکت در آب های آرام و برخی برای حرکت در آب های متلاطم طراحی شده اند. به شکل های زیر دقت نمایید:



اولین هیدروفویل مخصوص حرکت در آب های خروشان، دومین هیدروفویل مخصوص حرکت در آب های آرام و آخرین هیدروفویل نیز برای حرکت در انواع آب ها طراحی شده اند.

نکته:

سرعت در دریا به وسیله مقیاسی به نان نات (گره) اندازه گیری می شود. هر گره برابر 1.85 کیلومتر بر ساعت می باشد. این مقیاس از یک روش اندازه گیری قدیمی به دست آمده. در این روش یک تکه چوب به طنابی متصل بود که بر روی طناب در هر 14.4 متر یک گره زده شده بود. برای اندازه گیری سرعت، چوب را در آب می انداختند و چوب نیز با خود طناب را می کشید. تعداد گره هایی که در زمان 28 ثانیه از طناب کشیده می شد، سرعت کشتی را به دست می داد.

مرکز یادگیری سایت تبیان، www.tebyan.net




 
آخرین ویرایش:

karkard

متخصص موشک
کاربر ممتاز
هاورکرافت


در مقالات قبلي با هيدروفويل ها آشنا شديد. هيدروفويل ها هر چند مي توانند بدنه خود را از آب فاصله دهند، ولي ساير بخش هاي آن ها همچنان در زير آب باقي مي ماند و باعث ايجاد نيروي پسا و کاهش سرعت حرکت آن ها مي شود. تنها راه مقابله با مشکل نيروي پسا اين است که وسيله مورد نظر کاملاً از سطح آب جدا شده و در حقيقت در بالاي سطح آب پرواز نمايد. اين دقيقاً همان کاري است که هاورکرافت انجام مي دهد. هاورکرافت در حقيقت بر روي بالشتکي از هوا حرکت مي نمايد.

هاورکرافت بدون مزاحمت نيروي درگ آب مي تواند آزادانه بر روي آب حرکت نمايد و به سرعتي بيش از سرعت حرکت قايق ها دست يابد. سريع ترين کشتي هاي جهان مي توانند با سرعت مطمئنه حدود 60 کيلومتر بر ساعت حرکت نمايند در صورتي که هاورکرافت مسافربري SR.N4 با سرعتي معادل 120 کيلومتر بر ساعت به راحتي حرکت مي نمايد.

در شکل زير يک هاورکرافت را مشاهده مي کنيد:

نقاط نشان داده شده در شکل فوق عبارتند از:
1- ملخ هاورکرافت: نيروي پيش ران هاورکرافت بوسيله ملخ هاي آن تامين مي شود درست مانند هواپيماهاي ملخي
2- باله عقبي
3- موتور از نوع توربين گاز
4- فن مربوط به بالشتک هوا
5- پارچه ضد آب
6- محل استقرار خودرو
7- محل نشستن مسافرها
8- کابين مسافرها
9- اتاق کنترل

باله هاي عقبي هاورکرافت وظيفه کنترل نمودن و تعويض جهت حرکت هاورکرافت را برعهده دارند. خود ملخ هاي هاورکرافت نيز معمولاً قابل چرخشي مي باشند. موتورهاي چرخاننده ملخ ها، علاوه بر ملخ ها چهار عدد فن بسيار قوي را نيز به چرخش درمي آورند. اين فن ها با سرعتي بيش از 500 دور بر دقيقه به چرخشي درمي آيند و هوا را به داخل بالشتک زير هاورکرافت مي دمند. اين هوا بايد به قدري دميده شود تا وزن کل هاورکرافت را تحمل نمايد. اتاق کنترل يک هاورکرافت بزرگ چيزي است ما بين کابين خلبان هواپيما و اتاق کنترل کشتي. تمامي وسائل مورد نياز براي کنترل هاورکرافت در اين بخش قرار دارند.

هاورکرافت ها نسبت به کشتي ها با آرامش بيش تري حرکت مي کنند زيرا هاورکرافت ها بر بالاي سطح موج ها حرکت مي کنند و مانند کشتي ها با آن ها برخورد نمي کنند تا دچار تکان هاي ناگهاني بشوند. حرکت بالاي سطح موج ها به دليل وجود بالشتک هوا مي باشد همان گونه که در شکل زير مشاهده مي کنيد بالشتک هوا باعث مي شود هاورکرافت با سطح آب کمي فاصله بگيرد.

گفتني است که نوعي قايق نيز در آلمان در حال ساخت مي باشد به نام ايرفويل. اين قايق داراي بال هاي در کنار خود مي باشد مشابه بال هاي هواپيما که به قايق اين امکان را مي دهد که مقدار کمي نسبت به سطح آب ارتفاع بگيرد.



براي درک بهتر نحوه عملکرد هاورکرافت، يک قوطي ماست برداريد، کف آن را سوراخ کنيد و سر يک سشوار را در آن فرو کنيد. با روشن شدن سشوار مشاهده خواهيد نمود که ظرف از ميز کمي فاصله مي گيرد. دقت کنيد که اين آزمايش را هرگز! در مجاورت آب انجام ندهيد زيرا بسيار خطرناک خواهد بود و احتمال برق گرفتگي وجود خواهد داشت.


مرکز يادگيري سايت تبيان، www.tebyan.net






-




___________________________________




 
آخرین ویرایش:

karkard

متخصص موشک
کاربر ممتاز











________________________

قایق پرنده ایرانی


 
آخرین ویرایش:
بالا