هلی كوپترهای شخصی ایتالیایی پس از هواپیماها در آسمان ایران

amirhm

عضو جدید
کاربر ممتاز
پس از آنكه در طول چند سال اخیر تب خرید هواپیماهای شخصی در ایران بالا گرفت و برخی متمولان اقدام به خرید این وسیله نقلیه جذاب كردند، واردكنندگان این وسایل تنوع هواپیماها را افزایش دادند و در ادامه نیز هلی كوپتر و جیروكوپتر به لیست فروش واردكنندگان اضافه شد تا نه تنها رویای پرواز شخصی برای هر سرمایه داران داخلی یا خاندانش فراهم شود، بلكه با هزینه ای كمتر از برخی خودروهای مدل بالای حاضر در پایتخت بتوان به جذابیت و یا اعتبار متفاوتی دست یافت.
تصور كنید نامزدتان با هلی كوپتر شخصی اش كه وزنی دو یا سه برابر یك كولر دارد، بالای سقف برج شما و روی پد هلی كوپتر بنشیند و به ملاقاتتان بیاید! واقعاً از این جذاب تر می شود؟! یا تصور كنید برای نشان دادن اراضی تحت مدیریت تان به یكی از سرمایه داران دوست كه همچون شما میلیاردر است، لازم نباشد چندین كیلومتر با خودروی مرسدس بنز S500 دور زمین وسیع تحت تمكلتان بچرخید و از منظره بالا با هواپیمای شخصی یا هلی كوپتر به تماشای زمین ها بپردازید و البته كلاس كاری تان را به رخ یك دوست و هم طبقه اجتماعی بكشید! جذاب نیست؟! و یا تصور كنید دو جلسه به فاصله نیم ساعت در تهران و قزوین دارید و حالا چه جالب می شود كه با هلی كوپتر یا هواپیما تهران را به مقصد قزوین ترك كنید و مجدداً همین مسیر را بازگردید؛ برنامه خوبی نیست؟!



این اتفاقات كه در كشورهای اروپایی عمرش از نیم قرن نیز تجاوز می كند، تا دو دهه در ایران گناه كبیره و به زعم عده ای قائل شدن اصالت برای سرمایه داری بود و تا یك دهه پیش شبیه به رویا بود كه اگرچه دیگر سرمایه داری و زندگی شاهانه با اموال مشروع به زعم عده ای بالقوه جرم نبود اما ورود چنین فناوری هایی به كشور، در شرایطی كه برای موتورهای 1000 سی سی نیز به واسطه مسائل امنیتی، محدودیت فروش به عموم وجود دارد، غیرقابل باور به نظر می رسید اما با توجه به آنكه كنترل این وسایل نقلیه (به خصوص هواپیماهای شخصی) كار چندان دشواری نبود و در صورت شیطنت نیز پدافندهای هوایی در خدمت عاملان بود و در واقع با توجه به آنكه حریم هوایی كشور به مراتب تعریف شده تر از حریم زمینی است، از چندین سال پیش زمینه ورود وسایل حمل و نقل هوایی از نوع شخصی فراهم شد.



به مدد همین تغییر رویكرد بود كه علی رغم مخالفت های ضمنی بسیاری از نهادها كه بیشتر جنبه های امنیتی ماجرا را در نظر می گرفتند، به مرور یك مدل از هواپیمای آیریس اسپانیایی، سه مدل هواپیمای اف كای آلمانی، یك مدل هواپیمای امپایر و یك مدل هوپیمای اسپورت استار ساخت جمهوری چك، به عنوان شش تیپ هواپیمایی كه برای فروش به اشخاص حقیقی و حقوقی از سال 87 به مرور ارائه شد و پس از چند مشتری حقوقی و نهادها، نوبت به مشتریان حقیقی و اشخاص رسید كه به خرید این هواپیما بپردازند و اینگونه شد كه امروز تعدادی از سرمایه داران نه تنها از این وسایل نقلیه برخوردارند، بلكه بیشتر تمركزشان بر روی هلی كوپترهایی است كه باند هم نمی خواهد و می توان بالای همان برج پارك كرد!



هزاوه مدیر فروش شركتی كه در ایران مسئولیت فروش این وسایل پرنده را دارد، از ورود هواپیمای سبك ابتداً توسط برخی خلبانان خبر می دهد و اینكه برایشان مسجل شده بوده در صورت سرمایه گذاری در این بخش كه دردسرهای داخلی و خارجی بسیاری نیز تا این مرحله برایشان داشته، می توانند مشتری های خاص خود را داشته باشند: به هر حال گروهی هستند كه دیگر بی ام دبلیو و بنز به لحاظ روحی ارضایشان نمی كند و در پی وسایلی هستند كه هم هیجان بیشتری داشته باشد و هم در طبقه شان دست نیافتنی تر باشد. البته در حال حاضر بیشتر برخی كارخانه داران از این وسایل استفاده می كنند و هنوز به طور خاص استفاده از هلی كوپتر كه پیش بینی می‏كنیم بیش از هواپیما توسعه پیدا كند، گسترش نیافته است.



قیمت ها نیز آنچنان بالا نیست كه رانندگان لامبورگینی و هامار و یا حتی بی ام دبلیو و مرسدس بنز نتوانند ار این امكان برخوردار باشند. هواپیماها از 150 میلیون تومان شروع می شود و تا 340 میلیون تومان نیز وجود دارد، جیروكوپترها 180 میلیون تومان و هلی كوپترهای سی اچ كه تنها هلی كوپترهای فوق سبك دنیا هستند تنها با 240 میلیون تومان در دسترس سرمایه داران عزیز است. البته برای پرواز با هواپیماها باید بخشی از دوره پروازی تئوری و عملی طبق استانداردهای بین المللی گذرانده شود و برای هلی كوپترها نیز این دوره در كشور سازنده (ایتالیا) به مدت 80 ساعت مشتمل بر 40 ساعت تئوری و 40 ساعت عملی برگزار می شود كه برای یك سرمایه دار، چندده میلیون هزینه بیشتر برای گردش در چكمه و فراگیری فن پرواز با این وسیله، چندان دشوار نیست.


این وسایل نقلیه تك موتوره كه در كشورهای اروپایی حتی برای كشاورزی و سمپاشی نیز استفاده می‏شود، برای امنیت بیشتر به چتر نجات مجهز است و در صورت نقص فنی، خلبان و هلی كوپتر یا هواپیما با چتر امكان فرود دارند، با بنزین سوپر اكتان 95 كه در پمپ های بنزین قابل دسترسی است، پرواز می كند و همین عدم نصب موتور جت بر روی این هواپیماها، هزینه نگهداری و هزینه های سوخت هواپیما را پایین آورده است؛ هرچند برای شخصی كه هلی كوپتر 240 میلیونی در كنار خودروی شیكش دارد، خرید چندصدلیتر بنزین سوپر هواپیما و یا تعویض قطعات و سرویس موتور جت، هزینه بالایی تلقی نمی شود. كاركرد این هلی كوپترهای دو نفره نیز نسبت به هلی كوپترهای بزرگ تر به شكل قابل توجهی، ساده تر است و در عمل، فراگیری استفاده از این وسایل، تقریباً برای هرشخصی قابل دسترسی است.


البته سرمایه دارانی كه این مطلب را می خوانند، نمی توانند جزو مشتریان جدید این هواپیماها یا هلی كوپترها باشند، چرا كه فعلاً تحریم ها بر روی این صنعت تاثیر گذاشته و حتی برخی كالاهای پزشكی كه می تواند كاربری دوگانه و نظامی داشته باشد نیز به ایران فروخته نمی شود، چه رسد به هواپیما، هلی كوپتر و جیروكوپتر و به همین دلیل هواپیماهای آلمانی كه قدرت حركت نمایشی نیز داشت، دیگر به شركت واردكننده واگذار نمی شود و خرید هلی كوپترها نیز نیازمند باز كردن LC یا اعتبار ارزی است و نمی توان چمدان یورو به ایتالیا برد، عملاً واردات این وسیله نیز به دشواری خورده است.

پس فعلاً سرمایه داران باید صبر پیشه كنند تا مشكلات برطرف شود و بعد از رفع این مشكلات و و واردات وسیع این بالگردهای 275 كیلوگرمی، بتوانند پد هلی كوپتر برجشان را پركنند و بعد از یك روز كاری در شهرستان یا یك روز اسكی در دیزین، به جای پاركینك، از پشت بام به پنت هاوسشان مراجعه كنند و خلاصه از كلاس و ژستی برخوردار باشند كه كمتر ایرانی می تواند و خواهد توانست از آن برخوردار شود.
 
بالا