طیف رنگ ها و ترکیب آنها
پاستل ها چوب هایی از رنگ خالص هستند. در استفاده از آنها نیازی به براش ها یا کاردک های نقاشی نیست. رنگ به سادگی در انتهای نوک انگشتانتان است و این باعث می شود که پاستل را برای کشیدن طرح های باز سریع و رنگ آمیزی کامل با جزییات زیاد، ایده آل می کند.
پاستل های نرم و سخت هر دو در دسترس هستند:
پاستل های سخت
نیکولاس جکوز کونته اختراع مداد گرافیتش را در سال 1795 ثبت کرد. طولی نکشید که او مدادها و پاستل بسیار زیادی تولید کرد. پاستل های کونته کاره سخت و کوچک هستند و به طور سنتی برای اندام نگاری و طرح های دقیق مطلوب هستند. آنها همچنین برای هایلایت ها و خطوط باریک برای اتمام یک نقاشی ملایم پاستل مناسب هستند.
پاستل های نرم
پاستل های نرم محبوب ترین پاستل ها هستند. استفاده از آنها آسان است و برای ترکیب ، خامه مانند هستند. اکثرا حداقل 200 رنگ دارند. در یک طیف باید محدوده گسترده ای از رنگ ها وجود داشته باشد چون چوب های سخت نمی توانند مانند رنگ ها روی یک پالت ترکیب شوند. در نتیجه، انتخاب رنگ های موجود بسیار مهم است؛ اگر قرار است شما بتوانید هر چیزی که دوست دارید را رنگ کنید.
طیف رنگ ما از 40 رنگ با قدرت کامل (تینت 4) توسعه یافته است. هر رنگ با درجات بالا، در 3 تینت روشن تر( تینت 1و2و3، که تینت 1 روشن ترین است) و یک سایه تیره تر ( تینت 5) موجود است . نتیجه ی کار، محدوده گسترده ا ی از رنگ های شفاف و قوی است که با تینت های مدرج تون سایه ها و هایلایت ها کامل شده است.
ترکیب کردن پاستل های مختلف
پاستل ها می توانند به راحتی در هم ترکیب گردند. برای ماندگاری بالای رنگ ها از رنگ های AA یاA استفاده کنید.
ماندگاری
بیشتر هنرمندان مایل هستند مطمئن شوند که رنگ های آنها ماندگار هستند. خوشبختانه در قرن 21 پیشرفت های بسیار زیادی در ثبات نوری رنگ ها وجود داشته است. تمامی رنگ های Winsor & Newton درجه AA یا A به عنوان ماندگار برای استفاده هنرمندان توصیه می شوند. درجه بندی ماندگاری روی برچسب های محصول و چارت های رنگ وجود دارند. اما در پاستل ها رنگ دانه ها با الیاف محافظت نمی شود و این همراه با مقداری رنگ سفید که برای ایجاد رنگ های کم رنگ مورد نیاز است، باعث می شود برخی رنگ ها فقط به طور نسبی ماندگار شوند و اینها درجه B هستند. تنها 14 رنگ از 200 رنگ، درجه B هستند. این پاستل ها رنگ های خاصی بدست می دهند و در آن نوع از طیف پاستل، ماندگارترین پاستل های در دسترس هستند. استفاده از تثبیت کننده ها به طور قابل توجهی ماندگاری این رنگ ها را با حفاظت رنگدانه افزایش می دهد و در واقع وقتی ثابت شدند، 5 پاستل از 14 پاستل برای درجه A مناسب می گردند.
ترکیب رنگ
اگرچه پاستل ها نمی توانند به حدی که رنگ های نقاشی ترکیب می شوند، ترکیب گردند اما در صورتی که رنگتان کم بود رنگ های پاستل ها می توانید ترکیب کنید تا تینت های تقریبی بدست آیند. مثلا ترکیب سفید و قرمز صورتی را به دست می دهد. اما ترکیب رنگ ها بافت ورقه را پر می کند و ناحیه ای مسطح تری از رنگ ایجاد می کند.
اما اگر ترکیب زیاد از حد استفاده گردد می تواند نقاشی را گرفته و به سختی انجام شده نشان دهد. ترکیب به عنوان یک مکمل برای ناحیه های بافت دار خوب است. سعی کنید از آن در جایی استفاده کنید که می خواهید ظریف و صاف باشد و هنگامی که واقعا به تینت های بیشتری نیاز دارید از آن استفاده کنید.
کدری و لایه بندی
پاستل ها وسیله ای غیر شفاف هستند چون با استفاده از رنگدانه هایی مثل گچ درست شده اند؛ برای ایجاد چوب پاستل و تولید تینت های ملایم تر. لایه های بعدی لایه های اول را پوشش می دهند، مگر اینکه از بافت کاغذ استفاده کنید تا اجازه دهید لایه های زیرین نیز دیده شوند. پاستل های نرم Winsor & Newton (ونزور – نیوتن) رنگهای شفاف را روی لایه بندی حفظ می کنند تا از کدر شدن آن جلوگیری کند.
رنگ های مکمل
درخشندگی بی نظیر رنگ می تواند از طریق استفاده از رنگ های مکمل در کنار همدیگر حاصل شود. نتیجه درخشان و زنده ی آن در کار آبستره بسیار موثر است.
استفاده و نگه داری پاستل ها
چون پوشش روی پاستل ها پاره می شود و کناره ی پاستل ها برای رنگ ناحیه های بزرگ استفاده می شود، بنابراین احتمالا نمی توانید تشخیص دهید که کدام رنگ ها را دارید به خصوص وقتی تعداد زیادی پاستل داشته باشید.
ایده ی خوبی است که وقتی پاستل جدید و استفاده نشده هستند، نمونه هایی از رنگ ها تهیه کنید بنابراین با این کار می دانید کدام پاستل را دوباره بخرید و نیز وقتی کاغذ آنها از بین رفت مرجعی دارید برای استفاده از آنها. نمونه ها روی کاغذی که بیشتر از آن استفاده می کنید، انجام دهید تا به خاطر داشته باشید با استفاده از همان جنس کاغذ، رنگ پاستل ها را مقایسه کنید.
پاستل ها با لایه های فوم پوشش داده شده اند و با عادت شما سازگار باشد می توانید پس از استفاده از هر کدام آن را در جای خودش قرار دهید. بیشتر ما نمیتوانیم این کار را انجام دهیم و در یک زمان از پاستل های بسیاری استفاده می کنیم. راه دیگر استفاده از جعبههایی می باشد که قسمت های رنگ جداگانه دارد؛ مثلا جعبه قرمزها، جعبه قهوه ای ها، سبزها و غیره. جعبه ها را با برنج پر کنید تا تمیز بمانند. سینی کارد و چنگال می تواند برای نگه داشتن جعبه های مختلف رنگ ها استفاده شود و اگر بخواهید پاستل ها را بچینید مقوای شیار دار آنها را در جای خودشان نگه می دارد.
تکه ای از پارچه ی مرطوب و نه خیس راهی بسیار عالی برای تمیز نگه داشتن دستان و کارتان است. پارچه ظروف که در خانه استفاده می شود خوب است چون محکم هستند و می توانند پیچیده شده و دوباره استفاده شوند.
پالت اولیه
پالت اولیه شما باید رنگ ها را از سراسر طیف نشان دهد و منتخبی از تینت های تند و کمرنگ داشته باشد. یک دسته بندی از 24 رنگ برای شروع کار خوب است. بعدا برای استایل های و موضوعات مختلف رنگ های بیشتری می تواند افزوده شود.
پالت اولیه شامل رنگ های زیر است:
لیمویی ونزور تینت 4، زرد ونزور تینت 4، زرد ونزور تیره تینت 4، قرمز ونزور تینت 4، زرشکی آلیزارین دائمی تینت 4، سرخابی ﮐﻮﯾﯿﻨﺎﮐﺮﯾﺪون تینت 4، لاجوردی فرانسوی تینت 4، رنگ آبی اندونترن تینت 5، رنگ آبی کبالت تینت2، سایه ی قرمز آبی ونزور تینت 3، سبز دائمی تینت 2، سبز هوکر تینت 4، اکسید کروم تینت 1، رنگ زرد مایل به سبز سیر تینت 1، سبز زیتونی تینت 5، زرد چرمی تینت 1 و 4، نارنجی خاکی تینت 1 و4، قهوه ای مایل به زرد سوخته تینت 3، رنگ روآمبر تینت 5، خاکستری داوی تینت 1، رنگ سیاه عاجی تینت 1و سفید تیتانیوم.
استفاده از تمامی تینتهای یک رنگ
چنانچه پالت شما توسعه می یابد و شما رنگ های دلخواهتان را قرار دادید متوجه خواهید شد که داشتن همه 5 تینت از یک رنگ مفید خواهد بود. مثلاً تمامی تینت های آبی سیر فرانسوی برای آسمان ها یا اکسید کرومیوم برای مناظر استفاده می شود. تینت های پایین تر برای هایلایت ها و تینت های بالاتر برای سایه ها استفاده می شود.
رنگ های اضافی برای تکنیکهای خاص
چون پاستل ها نمیتوانند مانند رنگ ها ترکیب شوند نیاز بیشتری به رنگ های اضافی برای تکنیک های مختلف وجود دارد. به خاطر داشته باشید چارت دستی از پالتهایتان درست کنید وقتی پاستل های جدید می خرید. این مرجع جدا نشدنی خواهد بود برای هماهنگی رنگهاست وقتی شما کار می کنید. در صفحات بعد شماره های تینت به طور خلاصه نوشته شده اند مانند T5 در تینت 5.
نقاشی مناظر
علاوه بر یک پالت اولیه در طیف برای مناظر، رنگ های سبز، زرد و آبی و رنگ های زمینی بی نهایت مفید هستند.
رنگ های مناظر
لیمویی ونزور تینت4، زرد ونزور تینت 5 و3، قرمز ونزور تینت 3، آبی سیر فرانسوی تینت 3، ابی کبالت تینت 4و3و2، آبی ونزور (سایه ی قرمز) تینت3و2و1، سبز ونزور (سایه آبی) تینت4، سبز دائمی تینت 2، سبز هوکر تینت 4، اکسید کرومیوم تینت 1، رنگ زمینی سبز تینت 4و3و2، سبز شیره دائمی تینت 4و3و1، سبز زیتونی تینت 5، زرد تیره ی سبز تینت 3، زرد اخرایی تینت 4و1، سینای خام تینت 4، زرد تیره طلایی تینت 2و1، سینای سوخته تینت 4و1، سبز هندی تینت 5و3و2، بنفش کاردینال تینت 2، امبر سوخته تینت 4و3، امبر خام تینت 5، خاکستری پین تینت 1، خاکستری داوی تینت 5و2، سیاه عاجی و سفید تیتانیئوم.
نقاشی پرتره
پرتره نیاز به طراوت زندگی و شخصیت دارد و رنگ های و تینت های شفاف این را حاصل می کنند. صورتی ، بنفش و رنگ های زمینی تون های ملایم لازم برای پرتره ها را ایجاد می کنند.
رنگهای پرتره
لیمویی ونزور تینت1، زرد ونزور 3، قرمز ونزور3و 1، زرشکی الیزارین دائمی 3و1، سرخ دائمی 1، سرخابی کوینکاردین 3و2و1،بنفش آبی سیر4و3و2، آبی کبالت 5و2، سبز دائمی2، اکسید کرومیوم 5و1، سبز شیره ای دائمی3، زرد چرمی 5و1، سینای خام 4، طلایی چرمی2، سینای سوخته 4و2، قرمز هندی3و1، بنفش2، آمبر سوخته 4و3و 2و1، آمبر5و4و1، خاکستری داوی 5و1، مشکی عاجی و سفید تیتانیوم.
نقاشی گل
نقاشی های گل اغلب پالت اصلی بالایی از پاستل های با درجه بالا دارند.
رنگ های گل:
لیمویی ونزور 4، زرد ونزور 4و3، نارنجی ونزور 4، قرمز ونزور 4، زرشکی آلیزارین دائمی 4، سرخ دائمی 4، سرخابی کویناکردین 4، بنفش ونزور 4، آبی سیر فرانسوی 4، ابی ونزور 3(سایه ی قرمز)، آبی نیلی 4، سبز ونزور 3(سایه ی سبز)، سبز ونزور(سایه ی زرد) 4و3.
نقاشی های حیوانات
رنگهای زمینی برای تون های حیوان مناسب هستند.
رنگ های حیوانات:
زرد چرمی 5و1، سینای خام 5و1، سینای سوخته 5و 3و 2، قرمز هندی 5و4و3، سرخابی کویناکردین 5و1، آمبر سوخته 5و3، آمبر خام 5و1، مشکی عاجی، مشکی لامپ، خاکستری زغالی، سفید تیتانیوم و سفید زینک.
نقاشی منظره دریایی
آبی و سبزو چرمی و خاکستری، رنگ های معمول برای شن دریا و آسمان منظره دریایی هستند.
رنگهای منظره دریایی:
بنفش کویکاردین 5، آبی سیر فرانسوی 5، ابی اندنترون5-1، آبی کبالت4، آبی ونزور (سایه قرمز)5و4، سبز ونزور (سایه آبی) 5و4، سبز ونزور (سایه زرد)2، سبز هوکر 5، اکسید کرومیوم 5، سبز زیتونی3و1، زرد چرمی 5و4و1، سینای خام 5-1، طلایی چرمی 4و3، سینای سوخته 4و3، سینای سوخته 5و4، امبر سوخته5، امبر خام 3و1، خاکستری داوی 5و3و2.
بناها
مناظر شهری به آبی خاکستری، قهوه ای و قرمز که تون برابری دارند نیاز دارند. بناهای روستایی به چرمی های بیشتری نیاز دارد و تون آنها سبک تر است.
رنگها برای بناها:
قرمز ونزور 5، زرشکی الیزارین دائمی 5، آبی سیرفرانسوی 5و2، آبی اندنترون 5و2، سبز زیتونی 3، زرد چرمی 5، سینای خام 5و4و3، طلایی چرمی 5، سینای سوخته 5و4، قرمز هندی 5و4و3، امبر سوخته 5و4، امبر خام 5-1، خاکستری پین5-1، خاکستری داوی 5-1 و خاکستری زغالی.
رنگ درخشان و روشن:
اینها معمولا رنگ های تینت4 هستند. پالت های روشن برای سبک امپرسیونیست، نقاشی گل ها و برای تاثیرات انتزاعی در پاستل ها محبوب هستند.
رنگ های درخشان:
لیمویی ونزور4، زرد ونزور 4و3، زرد سیر ونزور4و3، نارنجی ونزور4، قرمز مایل به زرد4، قرمز ونزور 4، سرخ دائمی 5و4، بنفش کونکاردین3، بنفش ونزور 3، آبی کبالت4، آبی ونزور (سایه ی قرمز)4و3، آبی نیلی 4و3و2، فیروزه ای ونزور4، سبز ونزور(سایه ی ابی)4، سبز ونزور (سایه ی زرد) 4، سبز دائمی 4، سبز ملایم دائمی4و3و2، سینای سوخته 4 و سفید تیتانیوم.
رنگ های ملایم
اینها معمولا رنگ های زمین، سبز و خاکستری هستند. تینت 1و2 معمولا ملایم هستند و نیز تینت5 در برخی موارد.
رنگ های ملایم:
لیمویی ونزور 1، نارنجی ونزور 5و1، قرمز ونزور 1، سرخ دائمی 1، سرخابی کوینکاردین 1، بنفش ابی سیر3و2و1، ابی سیر فرانسوی2و1،آبی اندنترون 5، فیروزه ای ونزور1، اکسید کرومیوم 5-1، سبز زمینی 5-1، سبز شیره ای دائمی 2و1، زرد چرمی 5و2و1، طلایی چرمی 4و2و1، سینای سوخته 2و1، قرمز هندی 5-1، بنفش 5-1، آمبر سوخته 5-1، آمبر خام 5-1،خاکستری پین 5-1، خاکستری داوی 5-1، مشکی عاجی، مشکی لامپ، خاکستری زغالی و سفید زینک.
گذاشتن ورقه در معرض نور
گذاشتن ورقه در معرض نور نیز تاثیرات کاملا متفاوتی ارائه می دهد. رنگ های ملایم در زمینه های کمرنگ تصاویری به دست می دهد که نگاه کردن به آنها آرامش بخش است.
استفاده از رنگ های تند در زمینه های رنگ شده ی قوی تصاویر چشمگیری به دست میدهد که در اتاقی که از آن آویزان می شوند بسیار قابل توجه می شوند.
منبع :boomeabi
پاستل ها چوب هایی از رنگ خالص هستند. در استفاده از آنها نیازی به براش ها یا کاردک های نقاشی نیست. رنگ به سادگی در انتهای نوک انگشتانتان است و این باعث می شود که پاستل را برای کشیدن طرح های باز سریع و رنگ آمیزی کامل با جزییات زیاد، ایده آل می کند.
پاستل های نرم و سخت هر دو در دسترس هستند:
پاستل های سخت
نیکولاس جکوز کونته اختراع مداد گرافیتش را در سال 1795 ثبت کرد. طولی نکشید که او مدادها و پاستل بسیار زیادی تولید کرد. پاستل های کونته کاره سخت و کوچک هستند و به طور سنتی برای اندام نگاری و طرح های دقیق مطلوب هستند. آنها همچنین برای هایلایت ها و خطوط باریک برای اتمام یک نقاشی ملایم پاستل مناسب هستند.
پاستل های نرم
پاستل های نرم محبوب ترین پاستل ها هستند. استفاده از آنها آسان است و برای ترکیب ، خامه مانند هستند. اکثرا حداقل 200 رنگ دارند. در یک طیف باید محدوده گسترده ای از رنگ ها وجود داشته باشد چون چوب های سخت نمی توانند مانند رنگ ها روی یک پالت ترکیب شوند. در نتیجه، انتخاب رنگ های موجود بسیار مهم است؛ اگر قرار است شما بتوانید هر چیزی که دوست دارید را رنگ کنید.
طیف رنگ ما از 40 رنگ با قدرت کامل (تینت 4) توسعه یافته است. هر رنگ با درجات بالا، در 3 تینت روشن تر( تینت 1و2و3، که تینت 1 روشن ترین است) و یک سایه تیره تر ( تینت 5) موجود است . نتیجه ی کار، محدوده گسترده ا ی از رنگ های شفاف و قوی است که با تینت های مدرج تون سایه ها و هایلایت ها کامل شده است.
ترکیب کردن پاستل های مختلف
پاستل ها می توانند به راحتی در هم ترکیب گردند. برای ماندگاری بالای رنگ ها از رنگ های AA یاA استفاده کنید.
ماندگاری
بیشتر هنرمندان مایل هستند مطمئن شوند که رنگ های آنها ماندگار هستند. خوشبختانه در قرن 21 پیشرفت های بسیار زیادی در ثبات نوری رنگ ها وجود داشته است. تمامی رنگ های Winsor & Newton درجه AA یا A به عنوان ماندگار برای استفاده هنرمندان توصیه می شوند. درجه بندی ماندگاری روی برچسب های محصول و چارت های رنگ وجود دارند. اما در پاستل ها رنگ دانه ها با الیاف محافظت نمی شود و این همراه با مقداری رنگ سفید که برای ایجاد رنگ های کم رنگ مورد نیاز است، باعث می شود برخی رنگ ها فقط به طور نسبی ماندگار شوند و اینها درجه B هستند. تنها 14 رنگ از 200 رنگ، درجه B هستند. این پاستل ها رنگ های خاصی بدست می دهند و در آن نوع از طیف پاستل، ماندگارترین پاستل های در دسترس هستند. استفاده از تثبیت کننده ها به طور قابل توجهی ماندگاری این رنگ ها را با حفاظت رنگدانه افزایش می دهد و در واقع وقتی ثابت شدند، 5 پاستل از 14 پاستل برای درجه A مناسب می گردند.
ترکیب رنگ
اگرچه پاستل ها نمی توانند به حدی که رنگ های نقاشی ترکیب می شوند، ترکیب گردند اما در صورتی که رنگتان کم بود رنگ های پاستل ها می توانید ترکیب کنید تا تینت های تقریبی بدست آیند. مثلا ترکیب سفید و قرمز صورتی را به دست می دهد. اما ترکیب رنگ ها بافت ورقه را پر می کند و ناحیه ای مسطح تری از رنگ ایجاد می کند.
اما اگر ترکیب زیاد از حد استفاده گردد می تواند نقاشی را گرفته و به سختی انجام شده نشان دهد. ترکیب به عنوان یک مکمل برای ناحیه های بافت دار خوب است. سعی کنید از آن در جایی استفاده کنید که می خواهید ظریف و صاف باشد و هنگامی که واقعا به تینت های بیشتری نیاز دارید از آن استفاده کنید.
کدری و لایه بندی
پاستل ها وسیله ای غیر شفاف هستند چون با استفاده از رنگدانه هایی مثل گچ درست شده اند؛ برای ایجاد چوب پاستل و تولید تینت های ملایم تر. لایه های بعدی لایه های اول را پوشش می دهند، مگر اینکه از بافت کاغذ استفاده کنید تا اجازه دهید لایه های زیرین نیز دیده شوند. پاستل های نرم Winsor & Newton (ونزور – نیوتن) رنگهای شفاف را روی لایه بندی حفظ می کنند تا از کدر شدن آن جلوگیری کند.
رنگ های مکمل
درخشندگی بی نظیر رنگ می تواند از طریق استفاده از رنگ های مکمل در کنار همدیگر حاصل شود. نتیجه درخشان و زنده ی آن در کار آبستره بسیار موثر است.
استفاده و نگه داری پاستل ها
چون پوشش روی پاستل ها پاره می شود و کناره ی پاستل ها برای رنگ ناحیه های بزرگ استفاده می شود، بنابراین احتمالا نمی توانید تشخیص دهید که کدام رنگ ها را دارید به خصوص وقتی تعداد زیادی پاستل داشته باشید.
ایده ی خوبی است که وقتی پاستل جدید و استفاده نشده هستند، نمونه هایی از رنگ ها تهیه کنید بنابراین با این کار می دانید کدام پاستل را دوباره بخرید و نیز وقتی کاغذ آنها از بین رفت مرجعی دارید برای استفاده از آنها. نمونه ها روی کاغذی که بیشتر از آن استفاده می کنید، انجام دهید تا به خاطر داشته باشید با استفاده از همان جنس کاغذ، رنگ پاستل ها را مقایسه کنید.
پاستل ها با لایه های فوم پوشش داده شده اند و با عادت شما سازگار باشد می توانید پس از استفاده از هر کدام آن را در جای خودش قرار دهید. بیشتر ما نمیتوانیم این کار را انجام دهیم و در یک زمان از پاستل های بسیاری استفاده می کنیم. راه دیگر استفاده از جعبههایی می باشد که قسمت های رنگ جداگانه دارد؛ مثلا جعبه قرمزها، جعبه قهوه ای ها، سبزها و غیره. جعبه ها را با برنج پر کنید تا تمیز بمانند. سینی کارد و چنگال می تواند برای نگه داشتن جعبه های مختلف رنگ ها استفاده شود و اگر بخواهید پاستل ها را بچینید مقوای شیار دار آنها را در جای خودشان نگه می دارد.
تکه ای از پارچه ی مرطوب و نه خیس راهی بسیار عالی برای تمیز نگه داشتن دستان و کارتان است. پارچه ظروف که در خانه استفاده می شود خوب است چون محکم هستند و می توانند پیچیده شده و دوباره استفاده شوند.
پالت اولیه
پالت اولیه شما باید رنگ ها را از سراسر طیف نشان دهد و منتخبی از تینت های تند و کمرنگ داشته باشد. یک دسته بندی از 24 رنگ برای شروع کار خوب است. بعدا برای استایل های و موضوعات مختلف رنگ های بیشتری می تواند افزوده شود.
پالت اولیه شامل رنگ های زیر است:
لیمویی ونزور تینت 4، زرد ونزور تینت 4، زرد ونزور تیره تینت 4، قرمز ونزور تینت 4، زرشکی آلیزارین دائمی تینت 4، سرخابی ﮐﻮﯾﯿﻨﺎﮐﺮﯾﺪون تینت 4، لاجوردی فرانسوی تینت 4، رنگ آبی اندونترن تینت 5، رنگ آبی کبالت تینت2، سایه ی قرمز آبی ونزور تینت 3، سبز دائمی تینت 2، سبز هوکر تینت 4، اکسید کروم تینت 1، رنگ زرد مایل به سبز سیر تینت 1، سبز زیتونی تینت 5، زرد چرمی تینت 1 و 4، نارنجی خاکی تینت 1 و4، قهوه ای مایل به زرد سوخته تینت 3، رنگ روآمبر تینت 5، خاکستری داوی تینت 1، رنگ سیاه عاجی تینت 1و سفید تیتانیوم.
استفاده از تمامی تینتهای یک رنگ
چنانچه پالت شما توسعه می یابد و شما رنگ های دلخواهتان را قرار دادید متوجه خواهید شد که داشتن همه 5 تینت از یک رنگ مفید خواهد بود. مثلاً تمامی تینت های آبی سیر فرانسوی برای آسمان ها یا اکسید کرومیوم برای مناظر استفاده می شود. تینت های پایین تر برای هایلایت ها و تینت های بالاتر برای سایه ها استفاده می شود.
رنگ های اضافی برای تکنیکهای خاص
چون پاستل ها نمیتوانند مانند رنگ ها ترکیب شوند نیاز بیشتری به رنگ های اضافی برای تکنیک های مختلف وجود دارد. به خاطر داشته باشید چارت دستی از پالتهایتان درست کنید وقتی پاستل های جدید می خرید. این مرجع جدا نشدنی خواهد بود برای هماهنگی رنگهاست وقتی شما کار می کنید. در صفحات بعد شماره های تینت به طور خلاصه نوشته شده اند مانند T5 در تینت 5.
نقاشی مناظر
علاوه بر یک پالت اولیه در طیف برای مناظر، رنگ های سبز، زرد و آبی و رنگ های زمینی بی نهایت مفید هستند.
رنگ های مناظر
لیمویی ونزور تینت4، زرد ونزور تینت 5 و3، قرمز ونزور تینت 3، آبی سیر فرانسوی تینت 3، ابی کبالت تینت 4و3و2، آبی ونزور (سایه ی قرمز) تینت3و2و1، سبز ونزور (سایه آبی) تینت4، سبز دائمی تینت 2، سبز هوکر تینت 4، اکسید کرومیوم تینت 1، رنگ زمینی سبز تینت 4و3و2، سبز شیره دائمی تینت 4و3و1، سبز زیتونی تینت 5، زرد تیره ی سبز تینت 3، زرد اخرایی تینت 4و1، سینای خام تینت 4، زرد تیره طلایی تینت 2و1، سینای سوخته تینت 4و1، سبز هندی تینت 5و3و2، بنفش کاردینال تینت 2، امبر سوخته تینت 4و3، امبر خام تینت 5، خاکستری پین تینت 1، خاکستری داوی تینت 5و2، سیاه عاجی و سفید تیتانیئوم.
نقاشی پرتره
پرتره نیاز به طراوت زندگی و شخصیت دارد و رنگ های و تینت های شفاف این را حاصل می کنند. صورتی ، بنفش و رنگ های زمینی تون های ملایم لازم برای پرتره ها را ایجاد می کنند.
رنگهای پرتره
لیمویی ونزور تینت1، زرد ونزور 3، قرمز ونزور3و 1، زرشکی الیزارین دائمی 3و1، سرخ دائمی 1، سرخابی کوینکاردین 3و2و1،بنفش آبی سیر4و3و2، آبی کبالت 5و2، سبز دائمی2، اکسید کرومیوم 5و1، سبز شیره ای دائمی3، زرد چرمی 5و1، سینای خام 4، طلایی چرمی2، سینای سوخته 4و2، قرمز هندی3و1، بنفش2، آمبر سوخته 4و3و 2و1، آمبر5و4و1، خاکستری داوی 5و1، مشکی عاجی و سفید تیتانیوم.
نقاشی گل
نقاشی های گل اغلب پالت اصلی بالایی از پاستل های با درجه بالا دارند.
رنگ های گل:
لیمویی ونزور 4، زرد ونزور 4و3، نارنجی ونزور 4، قرمز ونزور 4، زرشکی آلیزارین دائمی 4، سرخ دائمی 4، سرخابی کویناکردین 4، بنفش ونزور 4، آبی سیر فرانسوی 4، ابی ونزور 3(سایه ی قرمز)، آبی نیلی 4، سبز ونزور 3(سایه ی سبز)، سبز ونزور(سایه ی زرد) 4و3.
نقاشی های حیوانات
رنگهای زمینی برای تون های حیوان مناسب هستند.
رنگ های حیوانات:
زرد چرمی 5و1، سینای خام 5و1، سینای سوخته 5و 3و 2، قرمز هندی 5و4و3، سرخابی کویناکردین 5و1، آمبر سوخته 5و3، آمبر خام 5و1، مشکی عاجی، مشکی لامپ، خاکستری زغالی، سفید تیتانیوم و سفید زینک.
نقاشی منظره دریایی
آبی و سبزو چرمی و خاکستری، رنگ های معمول برای شن دریا و آسمان منظره دریایی هستند.
رنگهای منظره دریایی:
بنفش کویکاردین 5، آبی سیر فرانسوی 5، ابی اندنترون5-1، آبی کبالت4، آبی ونزور (سایه قرمز)5و4، سبز ونزور (سایه آبی) 5و4، سبز ونزور (سایه زرد)2، سبز هوکر 5، اکسید کرومیوم 5، سبز زیتونی3و1، زرد چرمی 5و4و1، سینای خام 5-1، طلایی چرمی 4و3، سینای سوخته 4و3، سینای سوخته 5و4، امبر سوخته5، امبر خام 3و1، خاکستری داوی 5و3و2.
بناها
مناظر شهری به آبی خاکستری، قهوه ای و قرمز که تون برابری دارند نیاز دارند. بناهای روستایی به چرمی های بیشتری نیاز دارد و تون آنها سبک تر است.
رنگها برای بناها:
قرمز ونزور 5، زرشکی الیزارین دائمی 5، آبی سیرفرانسوی 5و2، آبی اندنترون 5و2، سبز زیتونی 3، زرد چرمی 5، سینای خام 5و4و3، طلایی چرمی 5، سینای سوخته 5و4، قرمز هندی 5و4و3، امبر سوخته 5و4، امبر خام 5-1، خاکستری پین5-1، خاکستری داوی 5-1 و خاکستری زغالی.
رنگ درخشان و روشن:
اینها معمولا رنگ های تینت4 هستند. پالت های روشن برای سبک امپرسیونیست، نقاشی گل ها و برای تاثیرات انتزاعی در پاستل ها محبوب هستند.
رنگ های درخشان:
لیمویی ونزور4، زرد ونزور 4و3، زرد سیر ونزور4و3، نارنجی ونزور4، قرمز مایل به زرد4، قرمز ونزور 4، سرخ دائمی 5و4، بنفش کونکاردین3، بنفش ونزور 3، آبی کبالت4، آبی ونزور (سایه ی قرمز)4و3، آبی نیلی 4و3و2، فیروزه ای ونزور4، سبز ونزور(سایه ی ابی)4، سبز ونزور (سایه ی زرد) 4، سبز دائمی 4، سبز ملایم دائمی4و3و2، سینای سوخته 4 و سفید تیتانیوم.
رنگ های ملایم
اینها معمولا رنگ های زمین، سبز و خاکستری هستند. تینت 1و2 معمولا ملایم هستند و نیز تینت5 در برخی موارد.
رنگ های ملایم:
لیمویی ونزور 1، نارنجی ونزور 5و1، قرمز ونزور 1، سرخ دائمی 1، سرخابی کوینکاردین 1، بنفش ابی سیر3و2و1، ابی سیر فرانسوی2و1،آبی اندنترون 5، فیروزه ای ونزور1، اکسید کرومیوم 5-1، سبز زمینی 5-1، سبز شیره ای دائمی 2و1، زرد چرمی 5و2و1، طلایی چرمی 4و2و1، سینای سوخته 2و1، قرمز هندی 5-1، بنفش 5-1، آمبر سوخته 5-1، آمبر خام 5-1،خاکستری پین 5-1، خاکستری داوی 5-1، مشکی عاجی، مشکی لامپ، خاکستری زغالی و سفید زینک.
گذاشتن ورقه در معرض نور
گذاشتن ورقه در معرض نور نیز تاثیرات کاملا متفاوتی ارائه می دهد. رنگ های ملایم در زمینه های کمرنگ تصاویری به دست می دهد که نگاه کردن به آنها آرامش بخش است.
استفاده از رنگ های تند در زمینه های رنگ شده ی قوی تصاویر چشمگیری به دست میدهد که در اتاقی که از آن آویزان می شوند بسیار قابل توجه می شوند.
منبع :boomeabi