کار آفرینانی که قصد تشکیل شرکت تعاونی را دارند باید بعد از مشورت با کارشناسان وزارت تعاون در سطح استان ها و شهرستان های محل سکونت خود مراحل متعددی را برای ثبت شرکت تعاونی طی کنند :
۱. تعیین تعداد و شرایط اعضای تعاونی :
کسی که متقاضی تشکیل تعاونی است باید موضوع مناسب فعالیت شرکت را با توجه به علاقه و توانمندی های خود و نیازمندی های منطقه ای تعیین کند و تعداد و شرایط اعضا را مشخص کند. کارآفرینان می توانند برای تعاونی خود به هر تعدادی که لازم است و مقررات اجازه می دهد عضوگیری نمایند. البته تعداد اعضای تعاونی نباید کمتر از ۷ نفر باشد.
۲. تشکیل هیئت موسس :
در این مرحله متقاضیان باید نسبت به تنظیم و ارائه درخواست تشکیل تعاونی به همراه معرفی سه نفر به عنوان هیئت موسس از میان اعضای اولیه اقدام کنند و فرم کلیات پیشنهادی خود را به همراه مدارکی که مورد نیاز است به یکی از ادارات تعاون در سطح استان یا شهرستان تحویل دهند.
هیئت موسس در طرحی که تهیه می کند دلایل تشکیل تعاونی را ذکر و مشخصات همه داوطلبان عضویت در تعاونی را جمع آوری و تنظیم می کند. نحوه تامین سرمایه و میزان آن امکانات لازم برای شروع فعالیت تعاونی و میزان سهم هر عضو از موارد دیگری است که باید در طرح پیشنهادی مشخص شود.
۳. انتخاب یا معرفی نماینده هیئت موسس به اداره تعاون :
هیئت موسس یک نفر را به عنوان نماینده تام الاختیار جهت پیگیری امور تاسیس تعاونی انتخاب می کند و به اداره تعاون معرفی می کند. نماینده هیئت موسس طرح پیشنهادی را به همراه تقاضانامه تشکیل تعاونی به اداره تعاون تحویل می دهد.
۴. تکمیل مدارک :
در صورتی که اداره تعاون با تشکیل تعاونی موافقت نماید؛ هیئت موسس باید نسبت به تکمیل پرونده و اخذ مجوز از مراجع ذیربط اقدام کند. یکی از این اقدامات دریافت مجوز از مراجع ذیربط است. به عنوان مثال برای تشکیل تعاونی بهداشتی-درمانی باید از وزارت بهداشت؛ درمان و آموزش پزشکی مجوز گرفت یا برای تشکیل تعاونی صنعتی باید از وزارت صنایع و معادن مجوز گرفته شود.
اقدام بعدی تدوین اساسنامه پیشنهادی است.
اقدام بعدی افتتاح حساب به نام تعاونی است. افتتاح حساب به نام تعاونی در هر یک از بانک های دولتی یا خصوصی امکان پذیر است و هیچ محدودیتی در انتخاب بانکوجود ندارد.
بعد از افتتاح حساب به نام تعاونی گام بعدی دعوت از افراد واجد شرایط است. در این مرحله هیئت موسس از افراد واجد شرایط برای عضویت در شرکت تعاونی دعوت می کند و مهلت پذیرش؛ میزان سهم هر عضو به همراه مشخصات و شماره حساب افتتاح شده و خلاصه ای از طرح و اساسنامه پیشنهادی را هم به افراد اعلام می نماید.
۵. انتشار آگهی تشکیل جلسه مجمع عمومی عادی :
در این مرحله؛ هیئت موسس با انتشار آگهی از کلیه اعضا برای تشکیل مجمع عمومی به منظور تصویب اساسنامه نهایی؛ انتخاب هیئت مدیره و بازرسان تعاونی دعوت به عمل میاورد. فاصله زمانی انتشار آگهی دعوت به مجمع عمومی تا تاریخ برگزاری مجمع عمومی باید حداقل ۲۰ و حداکثر ۴۰ روز باشد.
۶. انتخاب اعضای هیئت مدیره :
در اولین جلسه مجمع عمومی؛ اساسنامه نهایی تصویب و انتخابات برای تعیین هیئت مدیره و بازرسان شرکت به عمل میاید. پس از انتخاب هیئت مدیره؛ وظایف هیئت موسس به پایان میرسد و تمامی مسئولیت ها و اختیارات قانونی و اسناد و مدارک شرکت تعاونی به هیئت مدیره منتخب تحویل داده میشود.
۷. ثبت شرکت تعاونی و صدور پروانه تاسیس :
اداره تعاون کلیه مدارکی که برایش ارسال شده بررسی می کند و در صورتی که تصمیماتی که در این جلسات گرفته شده بر اساس موازین قانون و مقررات بخش تعاونی باشد؛ آن مدارک را به اداره ثبت شرکت ها ارسال می کند. بعد از تصویب و تایید مدارک در اداره ثبت شرکت ها ؛ آگهی تاسیس تعاونی در روزنامه رسمی منتشر میشود. پس از انتشار آگهی تاسیس شرکت ؛ اداره تعاون پروانه تاسیس شرکت تعاونی را صادر می کند. بعد از صدور پروانه تاسیس؛ شرکت تعاونی می تواند رسما فعالیت خود را آغاز نماید.
منبع
وزارت تعاون
۱. تعیین تعداد و شرایط اعضای تعاونی :
کسی که متقاضی تشکیل تعاونی است باید موضوع مناسب فعالیت شرکت را با توجه به علاقه و توانمندی های خود و نیازمندی های منطقه ای تعیین کند و تعداد و شرایط اعضا را مشخص کند. کارآفرینان می توانند برای تعاونی خود به هر تعدادی که لازم است و مقررات اجازه می دهد عضوگیری نمایند. البته تعداد اعضای تعاونی نباید کمتر از ۷ نفر باشد.
۲. تشکیل هیئت موسس :
در این مرحله متقاضیان باید نسبت به تنظیم و ارائه درخواست تشکیل تعاونی به همراه معرفی سه نفر به عنوان هیئت موسس از میان اعضای اولیه اقدام کنند و فرم کلیات پیشنهادی خود را به همراه مدارکی که مورد نیاز است به یکی از ادارات تعاون در سطح استان یا شهرستان تحویل دهند.
هیئت موسس در طرحی که تهیه می کند دلایل تشکیل تعاونی را ذکر و مشخصات همه داوطلبان عضویت در تعاونی را جمع آوری و تنظیم می کند. نحوه تامین سرمایه و میزان آن امکانات لازم برای شروع فعالیت تعاونی و میزان سهم هر عضو از موارد دیگری است که باید در طرح پیشنهادی مشخص شود.
۳. انتخاب یا معرفی نماینده هیئت موسس به اداره تعاون :
هیئت موسس یک نفر را به عنوان نماینده تام الاختیار جهت پیگیری امور تاسیس تعاونی انتخاب می کند و به اداره تعاون معرفی می کند. نماینده هیئت موسس طرح پیشنهادی را به همراه تقاضانامه تشکیل تعاونی به اداره تعاون تحویل می دهد.
۴. تکمیل مدارک :
در صورتی که اداره تعاون با تشکیل تعاونی موافقت نماید؛ هیئت موسس باید نسبت به تکمیل پرونده و اخذ مجوز از مراجع ذیربط اقدام کند. یکی از این اقدامات دریافت مجوز از مراجع ذیربط است. به عنوان مثال برای تشکیل تعاونی بهداشتی-درمانی باید از وزارت بهداشت؛ درمان و آموزش پزشکی مجوز گرفت یا برای تشکیل تعاونی صنعتی باید از وزارت صنایع و معادن مجوز گرفته شود.
اقدام بعدی تدوین اساسنامه پیشنهادی است.
اقدام بعدی افتتاح حساب به نام تعاونی است. افتتاح حساب به نام تعاونی در هر یک از بانک های دولتی یا خصوصی امکان پذیر است و هیچ محدودیتی در انتخاب بانکوجود ندارد.
بعد از افتتاح حساب به نام تعاونی گام بعدی دعوت از افراد واجد شرایط است. در این مرحله هیئت موسس از افراد واجد شرایط برای عضویت در شرکت تعاونی دعوت می کند و مهلت پذیرش؛ میزان سهم هر عضو به همراه مشخصات و شماره حساب افتتاح شده و خلاصه ای از طرح و اساسنامه پیشنهادی را هم به افراد اعلام می نماید.
۵. انتشار آگهی تشکیل جلسه مجمع عمومی عادی :
در این مرحله؛ هیئت موسس با انتشار آگهی از کلیه اعضا برای تشکیل مجمع عمومی به منظور تصویب اساسنامه نهایی؛ انتخاب هیئت مدیره و بازرسان تعاونی دعوت به عمل میاورد. فاصله زمانی انتشار آگهی دعوت به مجمع عمومی تا تاریخ برگزاری مجمع عمومی باید حداقل ۲۰ و حداکثر ۴۰ روز باشد.
۶. انتخاب اعضای هیئت مدیره :
در اولین جلسه مجمع عمومی؛ اساسنامه نهایی تصویب و انتخابات برای تعیین هیئت مدیره و بازرسان شرکت به عمل میاید. پس از انتخاب هیئت مدیره؛ وظایف هیئت موسس به پایان میرسد و تمامی مسئولیت ها و اختیارات قانونی و اسناد و مدارک شرکت تعاونی به هیئت مدیره منتخب تحویل داده میشود.
۷. ثبت شرکت تعاونی و صدور پروانه تاسیس :
اداره تعاون کلیه مدارکی که برایش ارسال شده بررسی می کند و در صورتی که تصمیماتی که در این جلسات گرفته شده بر اساس موازین قانون و مقررات بخش تعاونی باشد؛ آن مدارک را به اداره ثبت شرکت ها ارسال می کند. بعد از تصویب و تایید مدارک در اداره ثبت شرکت ها ؛ آگهی تاسیس تعاونی در روزنامه رسمی منتشر میشود. پس از انتشار آگهی تاسیس شرکت ؛ اداره تعاون پروانه تاسیس شرکت تعاونی را صادر می کند. بعد از صدور پروانه تاسیس؛ شرکت تعاونی می تواند رسما فعالیت خود را آغاز نماید.
منبع
وزارت تعاون