Sarp
مدیر بازنشسته
مدتی است که گوگل در نتایج جستجوی خود تغییراتی داده است که نتایج ضعیف آن حتی صداهای انگلیسی زبانها را نیز درآورده است. اما بدتر از آن نتایج جستجو واژه های فارسی در گوگل است. اگرچه در زبان انگلیسی الگوریتمهای پیشرفته تر گوگل و همچنین بررسی دقیق تر نتایج جستجو توسط تیم نظارتی گوگل باعث ارائه نتایج قابل قبول می شود اما به نظر می رسد در مورد جستجو در محتوای فارسی گوگل الگوریتمهای چندان هوشمندانه ای ندارد. این روزها تقریبا امکان ندارد واژه ای به فارسی را جستجو نکنیم و در صفحه اول نتایج گوگل چند مورد صفحات تبلیغاتی و اسپم دیده نشود. احتمالا پاسخ گوگل این است که سایتهای اسپم را گزارش دهید اما اینجا بحث یک مورد یا دو مورد نیست بحث نتایج ضعیف جستجوگر در تحلیل محتوای سایتهای فارسی است و همین قضیه باعث شده است که هر روز سایت تبلیغاتی جدید در نتایج نخست جستجو در گوگل ظاهر شود.
به سادگی و با نگاهی به نتایج گوگل میتوان متوجه شد که گوگل به طرز افراطی به آدرس سایت و صفحات و واژه های استفاده شده در آدرس صفحات اهمیت می دهد و گویی آنرا معیار اصلی ارتباط صفحه با واژه جستجو شده می داند. همین مسئله از دید طراحان سایتهای تبلیغاتی و اسپم دور نمانده است و در واقع اساس کار بسیاری از سایتهای اسپم فارسی قرار داده واژه های مختلف در آدرس صفحات یا در آدرس زیردامنه است. همچنین جالب است که از قرار گوگل دیگر اهمیت چندانی به توجه سایتهای دیگر به یک صفحه یا سایت نمیدهد و مشاهده می شود که حتی در نخستین نتایج گوگل سایتهای اسپمی وجود دارند که تقریبا از هیچ سایت دیگری به آنها لینک نشده است.
شخصاً در جستجوی واژه های فارسی دیگر موتورهای جستجوگر (مثل یاهو قبل از یکسان شدن بخش جستجوی آن با بینگ و جستجوگر بینگ) به مانند گوگل شاهد جولان سایتهای اسپم فارسی نبوده ام یا حداقل به مانند نتایج گوگل در راس نتایج جستجو و آنقدر آزاردهنده نبودند. بخصوص نسخه سابق جستجوگر یاهو که به نظرم یکی از بهترین نتایج جستجوی واژه های فارسی را داشت (بسیار مرتبط و از سایتهای معتبر) که متاسفانه پس ترکیب این بخش یاهو یا جستجوگر بینگ مایکروسافت نتایج آن دیگر به خوبی سابق نیست.
تغییر در اهمیت معیارهای جستجوگر گوگل در رتبه بندی صفحات و ارتباط آن با واژه جستجو شده توسط کاربران و اهمیت بیش از حد به معیارهای مانند استفاده از واژه ها در آدرس باعث شده است که این جستجوگر در ارائه نتایج جستجوی واژگان فارسی تبدیل به جستجوگری درجه دو شود و چه بسا گاهی استفاده از جستجوگرهای دیگر در جستجوی کلمات فارسی انتخاب بهتری باشد.
http://shirazi.blogfa.com/post-310.aspx
به سادگی و با نگاهی به نتایج گوگل میتوان متوجه شد که گوگل به طرز افراطی به آدرس سایت و صفحات و واژه های استفاده شده در آدرس صفحات اهمیت می دهد و گویی آنرا معیار اصلی ارتباط صفحه با واژه جستجو شده می داند. همین مسئله از دید طراحان سایتهای تبلیغاتی و اسپم دور نمانده است و در واقع اساس کار بسیاری از سایتهای اسپم فارسی قرار داده واژه های مختلف در آدرس صفحات یا در آدرس زیردامنه است. همچنین جالب است که از قرار گوگل دیگر اهمیت چندانی به توجه سایتهای دیگر به یک صفحه یا سایت نمیدهد و مشاهده می شود که حتی در نخستین نتایج گوگل سایتهای اسپمی وجود دارند که تقریبا از هیچ سایت دیگری به آنها لینک نشده است.
شخصاً در جستجوی واژه های فارسی دیگر موتورهای جستجوگر (مثل یاهو قبل از یکسان شدن بخش جستجوی آن با بینگ و جستجوگر بینگ) به مانند گوگل شاهد جولان سایتهای اسپم فارسی نبوده ام یا حداقل به مانند نتایج گوگل در راس نتایج جستجو و آنقدر آزاردهنده نبودند. بخصوص نسخه سابق جستجوگر یاهو که به نظرم یکی از بهترین نتایج جستجوی واژه های فارسی را داشت (بسیار مرتبط و از سایتهای معتبر) که متاسفانه پس ترکیب این بخش یاهو یا جستجوگر بینگ مایکروسافت نتایج آن دیگر به خوبی سابق نیست.
تغییر در اهمیت معیارهای جستجوگر گوگل در رتبه بندی صفحات و ارتباط آن با واژه جستجو شده توسط کاربران و اهمیت بیش از حد به معیارهای مانند استفاده از واژه ها در آدرس باعث شده است که این جستجوگر در ارائه نتایج جستجوی واژگان فارسی تبدیل به جستجوگری درجه دو شود و چه بسا گاهی استفاده از جستجوگرهای دیگر در جستجوی کلمات فارسی انتخاب بهتری باشد.
http://shirazi.blogfa.com/post-310.aspx