onia$
دستیار مدیر تالار مدیریت
تا سال 2020
ميزان مصرف در هند و چين سه برابر خواهد شد
شادیا نصرالله
مترجم: رضا امین شرعی*
منبع: Reuters
پژوهشگران میگویند انتظار میرود هزینههای مصرف در بازارهای نوپدید چین و هند تا سال 2020 سه برابر شده و در مجموع به 10 تریلیون دلار در سال افزایش یابد که این امر به طور بالقوه باعث کمک به افزایش رشد اقتصادی و سود شرکتها در کشورهای توسعهیافته شود.
این پژوهش توسط گروه مشاوران بوستون (BCG) بر پایه یک نظرسنجی از 24000 مصرفکننده و همچنین مصاحبه با سرمایهداران بزرگ انجام شده است. مشاوران business strategy استراتژیهای بازرگانی، پیشبینی کردهاند که مصرفکنندگان در چین و هند در مجموع 64 تریلیون دلار از کالاها و خدمات را در دهه منتهی به سال 2020 مصرف خواهند کرد.
با توجه به کتاب آنان با عنوان: «جایزه 10 تریلیون دلاری: امری جذاب برای نوکیسهگان چینی و هندی»، میتوان دریافت که هزینههای سالانه کالاهای مصرفی، سه برابر سطح مصرفشده در سال 2010 خواهد بود.
مایکل جی سیلوراشتاین عضو ارشد شرکت BCG و یکی از نویسندگان این کتاب میگوید: «ما در یک نقطه عطف در تاریخ هستیم؛ جایی که در آن ثروت نسبی از غرب به چین و هند انتقال مییابد، اما ثروت مطلق، از جمله در غرب، باید افزایش یابد».
با این همه، از میزان شور و شوقها برای هند، چین و دیگر بازارهای نوپدید در ماههای اخیر با توجه به کاهش رشد اقتصادی، پیشرفتهای ضعیف همراه با اصلاحات ساختاری و خطرات سیاسی، کاهش یافته است. سهام نوظهور نیز عملکرد خوبی در سالهای اخیر در توسعه خود نداشتهاند.
اما نویسندگان این کتاب به هیچ یک از این نگرانیها اهمیت نداده و میگویند که هند و چین نوسانات اجتنابناپذیری را در اقتصادهای در حال ظهور خود تجربه میکنند.
به گفته گروه مشاوران بوستون، Themiddle انتظار میرود که طبقه متوسط در هر دو کشور تا سال 2020 به یک میلیارد نفر برسد. در هند، انتظار میرود نسبت افراد طبقه متوسط از 28 درصد در سال 2010 به 45 درصد در سال 2020 برسد.
این مشاورین بر این باورند که شرکتهای غربی باید به دنبال برتری رشد طبقه متوسط در دو کشور چین و هند باشند به طوری که عادات مصرفی جدیدی برای مصرفکنندگان از طریق استراتژیهای بلندمدت ایجاد کنند. امروزه نیز میبینیم که برندهای شناخته شده مانند کرافت، یام، پپسی، گوچی، بی.ام.دبلیو، ال.وی.ام.اچ و پرنود ریکارد توانستهاند به عنوان شرکتهایی که استراتژیهای موفقی در این کشورها داشتهاند، شناخته شوند.
*دانشجوی کارشناسی ارشد مطالعات هند، دانشگاه تهران
ميزان مصرف در هند و چين سه برابر خواهد شد
شادیا نصرالله
مترجم: رضا امین شرعی*
منبع: Reuters
پژوهشگران میگویند انتظار میرود هزینههای مصرف در بازارهای نوپدید چین و هند تا سال 2020 سه برابر شده و در مجموع به 10 تریلیون دلار در سال افزایش یابد که این امر به طور بالقوه باعث کمک به افزایش رشد اقتصادی و سود شرکتها در کشورهای توسعهیافته شود.
![]() |
با توجه به کتاب آنان با عنوان: «جایزه 10 تریلیون دلاری: امری جذاب برای نوکیسهگان چینی و هندی»، میتوان دریافت که هزینههای سالانه کالاهای مصرفی، سه برابر سطح مصرفشده در سال 2010 خواهد بود.
مایکل جی سیلوراشتاین عضو ارشد شرکت BCG و یکی از نویسندگان این کتاب میگوید: «ما در یک نقطه عطف در تاریخ هستیم؛ جایی که در آن ثروت نسبی از غرب به چین و هند انتقال مییابد، اما ثروت مطلق، از جمله در غرب، باید افزایش یابد».
با این همه، از میزان شور و شوقها برای هند، چین و دیگر بازارهای نوپدید در ماههای اخیر با توجه به کاهش رشد اقتصادی، پیشرفتهای ضعیف همراه با اصلاحات ساختاری و خطرات سیاسی، کاهش یافته است. سهام نوظهور نیز عملکرد خوبی در سالهای اخیر در توسعه خود نداشتهاند.
اما نویسندگان این کتاب به هیچ یک از این نگرانیها اهمیت نداده و میگویند که هند و چین نوسانات اجتنابناپذیری را در اقتصادهای در حال ظهور خود تجربه میکنند.
به گفته گروه مشاوران بوستون، Themiddle انتظار میرود که طبقه متوسط در هر دو کشور تا سال 2020 به یک میلیارد نفر برسد. در هند، انتظار میرود نسبت افراد طبقه متوسط از 28 درصد در سال 2010 به 45 درصد در سال 2020 برسد.
این مشاورین بر این باورند که شرکتهای غربی باید به دنبال برتری رشد طبقه متوسط در دو کشور چین و هند باشند به طوری که عادات مصرفی جدیدی برای مصرفکنندگان از طریق استراتژیهای بلندمدت ایجاد کنند. امروزه نیز میبینیم که برندهای شناخته شده مانند کرافت، یام، پپسی، گوچی، بی.ام.دبلیو، ال.وی.ام.اچ و پرنود ریکارد توانستهاند به عنوان شرکتهایی که استراتژیهای موفقی در این کشورها داشتهاند، شناخته شوند.
*دانشجوی کارشناسی ارشد مطالعات هند، دانشگاه تهران
