مشارکت مردم در تولید، چگونه؟

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

جهش تولید با مشارکت مردم، چگونه؟|محمدرضا اسماعیلی​



جهش تولید با مشارکت مردم، چگونه؟|محمدرضا اسماعیلی

رییس هیئت عامل صندوق ملی مسکن از برنامه‌ریزی برای جذب سرمایه‌های خرد مردم به منطور رونق تولید مسکن در سال «جهش تولید با مشارکت مردم» خبر داد.​


به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، محمدرضا مهدیار اسماعیلی در خصوص الزامات تحقق شعار سال با بیان این‌که یکی از مهم‌ترین آسیب‌های مشارکت‌طلبی از سرمایه‌های مردم در سال‌های گذشته، عدم توجه به تخصیص سود مناسب برای مشارکت‌کنندگان و سرمایه‌گذاران بوده است، اظهار کرد: این صندوق امسال جذب سرمایه‌های خرد مردم برای امر تولید مسکن با پرداخت سود مناسب را در برنامه دارد.

وی افزود: صندوق ملی مسکن به‌عنوان نهاد مالی در حوزه تأمین مالی مسکن کشور، در کنار استفاده از منابعی مانند آورده متقاضیان، منابع بانکی و تسهیلات دولتی، با بهره‌گیری از ظرفیت‌های قانونی مانند صندوق‌های املاک و مستغلات و مسکن و ساختمان اقدام به جذب سرمایه‌های خرد خواهد کرد.

به گفته وی، در این شیوه علاوه بر رونق تولید مسکن و تأمین نیاز متقاضیان مسکن، با پرداخت سود کافی، به نیاز سرمایه‌گذاران پاسخ داده خواهد شد و مشارکت مردمی نیز افزایش می‌یابد.
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

جهش تولید با مشارکت مردم چگونه؟ |سبزعلی‌پور​




جهش تولید با مشارکت مردم چگونه؟ |سبزعلی‌پور

یک کارشناس اقتصادی با اشاره به الزامات تحقق شعار جهش تولید با مشارکت مردم گفت: بخشی از این الزامات این است که دولت و بانک‌ها رفع موانع کنند.​

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، محمدرضا سبزعلی‌پور کارشناس اقتصادی در خصوص شعار سال 1403 مبنی بر جهش تولید با مشارکت مردم گفت: مقام معظم رهبری چند سالی است من به این نتیجه رسیدند که رفع مشکلات کشور در گرو شکوفایی تولید و به دنبال آن اقتصاد است.
اگر بتوانیم تولید را شکوفا کنیم، بسیاری از مشکلات کشور مرتفع خواهد شد. مطمئناً با این اتفاق سطح اشتغال و کیفیت تولید نیز افزایش پیدا خواهد کرد. به این ترتیب نه تنها می‌توانیم نیاز داخل را تامین کنیم بلکه کالا صادر خواهیم کرد که منبع درآمد ارزی خواهد شد. تولید می‌تواند معضلات اجتماعی که به واسطه نبود شغل در جامعه وجود دارد را نیز مرتفع کند.



ضرورت تبدیل شعار سال به یک برنامه اجرایی مدون
وی در خصوص الزامات تحقق شعار سال گفت: مقام معظم رهبری نام‌گذاری هر سال انجام می‌دهند. برخی مسئولین تصور می‌کنند این نامگذاری تنها یک شعار است و عملی کردن آن چندان برای آنها اهمیتی ندارد. این نام‌گذاری در حقیقت یک نقشه‌راه است که باید در قالب یک برنامه مدون در دستور کار دستگا‌ه‌های اجرایی قرار بگیرد.
اگر شعاری که مقام معظم رهبری تعیین کردند محقق شود، بخش زیادی از مشکلات کشور و مردم از بُعد اقتصادی و اجتماعی حل خواهد شد. بنابراین نباید در به بیلبرد و سربرگ نامه‌های اداری در خصوص شعار سال بسنده کرد.
در شرایط کنونی نه دولت و نه بانک‌ها تولیدکننده خوبی نیستند و اساساً کار اقتصادی بلد نیستند. بعضاً به این نتیجه رسیده‌ایم که دولت و بانک‌ها نه تنها تولیدکننده خوبی نیستند بلکه برای تولید موانعی را نیز ایجاد کردند. در دنیا نیز شاهد هستیم که اکثر شرکت‌های بزرگ اقتصادی دنیا ارتباطی با دولت ندارند.
ضرورت رفع موانع از سوی دولت/ بانک‌ها دست از بنگاه‌داری بکشند
سوالی که وجود دارد این است که چه باید کنیم که جهش تولید محقق شود. ما یک بار شعار جهش تولید را داشتیم که مقام معظم رهبری در پایان آن سال ابراز کردند که جهش محسوسی در تولید رخ نداده است. برای تحقق این شعار نیاز به الزاماتی داریم. بخشی از این الزامات این است که دولت و بانک‌ها رفع موانع کنند.
بخش دیگر این است که با فعالان اقتصادی با دیدگاه منفی و یک دزد برخورد کنیم. یک فعال اقتصادی شخصی است که وقت و سرمایه خود را می‌گذارد و ارزش افزوده ایجاد می‌کند. در کنار آن سود خود را نیز می‌برد. بنابراین نباید تنها به سودی که فعال اقتصادی می‌کند فکر کنیم بلکه باید به سودی که می‌رساند هم توجه کنیم.
از طرف دیگر بانک‌ها تفکر تولیدی پیدا کنند و تفکر بازرگانی و پول فروشی را از دهن خود خارج کنند. بانک‌ها با این تصور عمل می‌کنند که تنها باید وام بدهند و سود خود را دریافت کنند. این تفکر برای امیدواری به آینده جهش تولید باید تغییر کند.
بارها رئیس جمهور اعلام کرده است که هیچ بانکی حق ندارد به دلیل بدهی کارخانه‌ای را تعطیل کند. رئیس قوه قضائیه نیز بر این موضوع تاکید کرده است. بارها تاکید شده که بانک‌ها نباید بنگاه‌داری کنند. با این وجود شاهد هستیم که بانک‌ها همچنان این کار را انجام می‌دهند.
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

جهش تولید با مشارکت مردم، چگونه؟|شمس‌الدین فرزادی‌پور​



جهش تولید با مشارکت مردم، چگونه؟|شمس‌الدین فرزادی‌پور

مدیرعامل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران از برنامه اجاره هواپیما برای توسعه ناوگان ایرلاین ملی با هدف تحقق شعار «جهش تولید با مشارکت مردم» خبر داد.​

شمس‌الدین فرزادی‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم در خصوص شعار سال 1403 اظهار کرد: شعار امسال مشارکت مردم در بحث جهش تولید است؛ یکی از اهداف مهم هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) تحقق همین شعار است.
وی ادامه داد: در ابتدای سال جدید ایران‌ایر برنامه‌های برای تحقق شعار «جهش تولید با مشارکت مردم» آغاز شده است. در این راستا با حضور بخش خصوصی در مجموعه‌ پروازها این مهم را پیگیری می‌کنیم.
وی افزود: بر این اساس هواپیماهایی را در قالب اجاره از بخش خصوصی در ایرلاین ملی به کار می‌گیریم و از این هواپیماها برای توسعه ناوگان استفاده خواهیم کرد.
مدیرعامل ایران‌ایر در پاسخ به این پرسش که آیا تعداد هواپیماهای اجاره‌ای مشخص است، گفت: علی‌الحساب پیش‌بینی ما در سه اول سال 3 فروند هواپیماست که از آنها برای پروازهای داخلی و خارجی استفاده می‌کنیم.
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

برنامه‌محوری و رقابت پذیری دو اصل اساسی جهش تولید است​

برنامه‌محوری و رقابت پذیری دو اصل اساسی جهش تولید است

کارشناسان معتقدند، مسئله مهم کشور مسئله اقتصاد است، تحریم‌های غرب، نظام توزیع رانتی و منطق حکمرانی در ایران را هدف قرار داده است، در اقتصاد عمده مشکل در ساختارهای اقتصادی و تصمیم‌گیری است.​

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، میزگرد اقتصادی با عنوان "الزامات و راهکارهای عملیاتی تحقق شعار سال 1403؛ با تأکید بر مشارکت بخش خصوصی" برگزار شد. در این نشست محمّد قاسمی؛ عضو هیئت علمی دانشگاه و رئیس مرکز پژوهش‌های اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران به عنوان مدیر علمی و همچنین حمیدرضا فولادگر؛ عضو هیئت علمی دانشگاه و رئیس کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید مجلس دهم و وحید شقاقی شهری؛ عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه خوارزمی به عنوان سخنرانان این نشست به ایراد نقطه‌نظرات خود پرداختند.
در ابتدای نشست، محمّد قاسمی؛ عضو هیئت علمی دانشگاه و رئیس مرکز پژوهش‌های اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران به عنوان مدیر علمی نشست گفت: شعار سال 1403 تحت عنوان جهش تولید با مشارکت مردم، نیاز به تبیین دارد. اخیرا در ملاقات کارگزاران نظام با مقام معظم رهبری، ایشان تأکید کردند که باید یک گروهی برای تبیین این شعار و سیاست‌هایی که منجر به تحقق آن می‌شود فکر کنند و اگر قرار باشد که ما به یک مدار صحیح برگردیم که تولید را جهش بدهیم و مشارکت مردم را در امر تولید افزایش دهیم، یک تفکر متفاوت با آن چیزی که ما را به این وضع موجود رسانده نیاز است.
وی ادامه داد: در دهه 1350 تفاوت ما با سایر کشورهای صادر کننده نفت در این بود که ایران توانسته بود یک بنیان تولیدی ایجاد کند و این امر مهمی در سیاست های ارزی، پولی و مالی است. پس از اینکه ما در دهه 1350 با یک حجم عظیمی از درآمدهای نفتی مواجه شدیم طلیعه چند اشکال اساسی در آن زمان بنیان نهاده شد که مواردی همچون تغییر فرهنگ مصرفی مردم و ایجاد سطح رفاهی نامتناسب؛ ایجاد نظام اداری فربه و توزیع کننده و مصرف کننده منابع نفت و گاز که کمتر در خدمت تولید است؛ عدم تکمیل زنجیره های ارزش و تامین در داخل کشور؛ شکل دهی به ساختار سیاسی در دولت و مجلس که عمدتا رویکرد توزیعی دارند و به صورت دائمی در حال تولید توقعات جدید در سطح جامعه هستند و در سمت دیگر ایجاد گروه های رانت جو در بین سیاستمداران و فعالان اقتصادی از جمله نمونه آنهاست. همین موضوع باعث شد که اقتصاد ایران در دهه 1380 نیز همانند اقتصاد ایران در دهه 1350 عمل کند.
قاسمی افزود: از اولین دور تحریم‌های اولیه و ثانویه آمریکا علیه ایران در دوره کلینتون و به‌ویژه از ابتدای دهه 90 شمسی و با جدی‌تر شدن تقابل ایران و آمریکا و قدرت‌های غربی، یکی از مهم‌ترین ابزارهای تحریم، ایجاد موانع متعدد برای سرمایه‌گذاری و توسعه بخش نفت و گاز در ایران و سپس کاهش میزان صادرات آنها بوده است. در حقیقت به نظر می‌رسد تحریم‌های غرب منطق حکمرانی در ایران را هدف قرار داد.
رئیس مرکز پژوهش‌های اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران خاطرنشان کرد: دشوار شدن مدیریت بخش عمومی و افزایش کسری‌های آشکار یا پنهان بودجه، دشوار شدن مدیریت منابع ارزی، کاهش سرمایه‌گذاری، پایدار شدن تورم‌های بیش از 35 درصد، کاهش توان بنگاه‌های اقتصادی در خلق سود اقتصادی و کاهش سرمایه اجتماعی دولت‌ها از جمله نتایج تداوم رویکرد معمول برای مقابله با تحریم‌ها است.
این استاد دانشگاه در ادامه افزود: شعار سال به معنای تعیین اولویت کشور است و مشخص است که تحقق این اهداف زمان‌بر است. در حوزه اقتصاد عمده مشکل در ساختارهای اقتصادی و تصمیم‌گیری است و فهرست مشکلات و راه‌حل‌ها تقریباً قابل‌پیش‌بینی و تکراری است و با اقدامات ضربتی در حوزه‌های مختلف می‌توان امیدوار به رشدهای کوتاه‌مدت بود. اما جهش تولید و پس از آن رشد پایدار نیازمند تغییرات ساختاری و نهادی است. در کوتاه‌مدت بزرگ‌ترین محدودیت رشد منابع کافی است. در نتیجه مشارکت مردم در اقتصاد هم در مرحله تولید و هم در مرحله توزیع مواهب نیازمند طراحی سازوکارهای مالی (شیوه مشارکت عموم در سرمایه‌گذاری) و هم سیاست‌های مالیاتی و حمایتی است.
قاسمی در ادامه به بیان پیشنهادهای سیاستی اتاق بازرگانی ایران برای تحقق شعار سال 1403 پرداخت و ضمن تقسیم این پیشنهادها به دو قسمت کلان و بخشی، گفت: در سطح کلان باید به مواردی همچون پذیرش سازوکارهای بازار، سیاست های پولی و بانکی، سیاست های مالیاتی تأمین اجتماعی، توسعه صادرات و تجارت، قضایی و حقوقی، دیپلماسی اقتصادی توجه کرد و در سطح بخشی نیز باید مواردی از جمله انرژی، طرح های کلان پیشران و زنجیره ارزش، مسکن و خدمات فنی و مهندسی، ترانزیت و اقتصاد دریا محور، ارتقای تولید محصولات کشاورزی و گردشگری را مورد توجه قرار داد.
در ادامه نشست، حمیدرضا فولادگر؛ عضو هیئت علمی دانشگاه و رئیس کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید مجلس دهم، گفت: شاید امسال سیزدهمین سالی باشد که شعار سال حول محور موضوعات اقتصادی انتخاب می‌شود و دلیل آن هم چیزی به غیر از اهمیت موضوع اقتصاد برای کشور نیست و همچنان مسئله اصلی کشور مسئله اقتصاد است و این در حالی است که طی چند ساله اخیر موضوع تولید به عنوان شعار سال انتخاب می‌شود و اکثر صاحب‌نظران روی این موضوع توافق نظر دارند که بهترین راه برون‌رفت از شرایط فعلی اقتصادی حمایت از تولید است.
فولادگر ادامه داد: جهش تولید به معنی استفاده حداکثری از ظرفیت‌ها و امکانات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری برای پایدار کردن نرخ رشد اقتصادی است. به توجه به اینکه امروز بحث فناوری و الکترونیک در جهان مطرح است، باید تعریف جهش تولید را این‌گونه تغییر داد که جهش تولید به معنی استفاده حداکثری از ظرفیت‌ها و امکانات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری برای رسیدن به یک نرخ رشد اقتصادی باتوجه ‌به پیشرفتهای فناوری است. اقتصاد جهانی تحت‌تأثیر فناوری در حال پویایی و نو شدن است و بنابراین باید با توجه به فناوری‌های جدید برای رشد نرخ اقتصادی کشور تلاش کرد.
رئیس کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید مجلس دهم در ادامه به موانع جهش تولید پرداخت و مواردی همچون فقدان راهبرد توسعه صنعتی، محیط نامطلوب کسب‌وکار، بی‌ثباتی در سیاست‌ها و تصمیمات اقتصادی، کافی‌نبودن امنیت سرمایه‌گذاری، عدم شفافیت در رقابت‌پذیری و وجود انحصارات، عدم هدفمندی در یک سری از اقدامات حمایتی، وجود مسیرهای پرسودتر در فعالیت‌های رقیب تولید و بازارهای غیرمولد و همچنین هدایت نقدینگی مردم به سمت تولید و پایین‌بودن بهره‌وری را از جمله موانع موجود در مسیر جهش تولید دانست.
فولادگر در ادامه به بیان اهداف سیاست‌های اصلاحی پیشنهادی در تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی پرداخت و گفت: حاکم شدن رویکرد تولید محوری در اقتصاد و کارآفرینی در جامعه، رشد تولید و تسهیل تأسیس و توسعه واحدهای تولیدی، رقابت‌پذیری در اقتصاد و تولید، بهینه‌سازی زنجیره ارزش تولید کالاها و خدمات، تولید صادرات محور کالاهای با ارزش افزوده بالا، اشتغال پایدار و مولد به‌ویژه برای فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های کشور، افزایش سهم محصولات دانش‌بنیان با فناوری بالا در تولید کشور، توسعه فرهنگ حمایت از سرمایه و کار از جمله اهداف این سیاست‌های اصلاحی است.
این عضو هیئت علمی دانشگاه در ادامه به بیان راهبردهای موجود برای رسیدن به این سیاست‌ها پرداخت و گفت رسیدن به این اهداف مستلزم رقابتی‌شدن اقتصاد با رویکرد تقویت بخش خصوصی و تعاونی‌ها، ارتقای بهره‌وری، تولید برنامه‌محور و رقابت‌پذیر، ارتقای حقوق مالکیت، بهبود مستمر محیط کسب‌وکار و هدایت نقدینگی به سمت تولید است.
در ادامه این نشست، وحید شقاقی شهری؛ عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه خوارزمی، ضمن اشاره به اهمیت بحث تولید در اقتصاد گفت: آمارهای جهانی در اقتصاد نشان می‌دهد که در اقتصاد جهانی در حال حاضر کشورهای چین، آمریکا و هند به ترتیب رتبه‌های اول تا سوم اقتصادی هستند و این در حالی است که طبق آینده‌پژوهی‌های انجام شده در حوزه اقتصاد در دهه 2070 کشور هند به یک اقتصاد پویا و قوی و حتی قوی‌تر از چین تبدیل خواهد شد.
وی در ادامه خاطرنشان کرد که تجربه دنیا به طور روشن نشان داده است که کشوری مثل سنگاپور که در گذشته یک کشور فقیر بود با انجام سه اصل شایسته‌سالاری، عملگرایی و صداقت و فساد زدایی توانست به یک کشور نیمه توسعه‌یافته تبدیل شود.
این عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه خوارزمی سه محیط شامل محیط غیررقابتی، محیط ناسالم کسب‌وکار و محیط بی‌ثبات اقتصاد کلان را به عنوان موانع جهش تولید در اقتصاد بیان کرد. در این سه محیط، فساد و ذی‌نفعان بسیاری وجود دارد که مانع از حرکت اقتصاد به سمت تولید می‌شود.
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

جهش تولید با مشارکت مردم، چگونه؟|سحر تاجبخش​


جهش تولید با مشارکت مردم، چگونه؟|سحر تاجبخش

رئیس سازمان هواشناسی از برنامه استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان برای بومی‌سازی ابزارآلات هواشناسی در راستای تحقق شعار«جهش تولید با مشارکت مردم»خبر داد.​

سحر تاجبخش مسلمان در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم در خصوص برنامه‌های سازمان هواشناسی برای تحقق شعار سال، اظهار کرد: با توجه به شعار سال با عنوان «جهش تولید با مشارکت مردم» موضوع استفاده از ظرفیت‌ها و تولید داخل کشور با مشارکت سرمایه‌های مردمی را به سمت شرکت‌های دانش‌بنیان هدایت خواهیم کرد.
وی افزود:‌ این شرکت‌ها با سازمان هواشناسی در ارتباط هستند. ما از طریق شرکت‌های دانش‌بنیان این کار را انجام خواهیم داد. کما اینکه این برنامه‌ را سال‌های قبل نیز اجرا کرده‌ایم. در این راستا روی قراردادهایی که با شرکت‌های دانش‌بنیان مختلف برای تولید ابزارهای هواشناسی از طریق معاونت علمی فناوری ریاست‌جمهوری انجام شده همچنان اقدام می‌کنیم.
تاجبخش ادامه داد: چنانچه اعتبارات خوب و مناسبی تزریق شود، سازمان هواشناسی امسال برنامه دارد بدون مشارکت معاون علمی ریاست‌جمهوری بخشی از ابزارهایی که خیلی هزینه‌بر و زمانبر نیست به‌صورت تولید داخل مورداستفاده قرار گیرد.
وی ابراز امیدواری کرد: با این اقدامات به نتایجی دست یابیم تا بتوانیم از ظرفیت‌های موجود استفاده کنیم، به این ترتیب بخشی از کمبود منابع مالی با تامین ابزارهای بومی و قیمت‌های ارزان‌تر تامین می کنیم.
 
بالا