اول اینکه ما داریم در مورد این کار بحث میکنیم نه کار دتایل بعد بهت بگم اینجا اصلا همه معمار درسته ؟ شما باید پلانو ببینی که به تونی برش تشخیص بدی یا نه ؟ من الان برای شما یک برش میفرستم شما کلا بنارو تشخیص میدی ؟ معمولا برش از جایی میزنن که مهم دتایله تر بشه از همه جای پلان که برش نمیزنن دوست عزیز یکم فکر کن ببین من اشتباه میگم یا شما شیت اول شیت معرفی هست و کار با برش معرفی نمیکنن حتی اگه همه معمار باشن
درسته ما ازدانه فکر میکنیم و و اینجا برای ارائه کار نیست اما مگه غیر از اینه که هدف این تاپیک تمرینی است برای رسیدن به اون نقطه استاندارد کار تمرینی هست برای رسیدن به شیت بندی معمارانه
اقا حمید متاسفانه باید بهت بگم کاملا باهات مخالفم
برش اطلاعاتش خیلی عمومی تر از پلانه
متاسفانه این ذهنیتیه که خیلی جاها در مورد برش هست.
برش از یه بنا یه سری اتفاقاتو از تمام طبقات به نمایش میزاره
برش از بنا گشایش فضایی ها و محل ویدها رو نشون میده
برش های تاسیساتی حتی محل عبور عمودی تاسیساتو نشون میده
برش ارتباط اختلاف سطح بیرون بنا رو با اتفاقات داخل بنا نشون میده
برش شفت عمودی و محورای عمودی بین طبقاتو نشون میده
ولی پلان جزئیات یه طبقه رو به خوبی نشون میده و فقط یه طبقه و با دو یا حتی ستا پلان شما هیچوقت نمیفهمی تو طبقه ی بالاتر چه اتفاقی میوفته. چون فقط مربوط به یه طبقس
حرف من اینه که توی برش شما رابطه ی بیرون فرم و داخل فرمو خیلی بهتر میفهمید تا با پلان
کی میگه برشو از جایی میزنن که دتایل مهمتره. برشو همیشه از جایی میزنن که شَفت عمودی وجود داشته باشه. مثله وید و پله و اسانسور
خوب پسر خوب پله رمپ و وید و اسانسور از لحاظ دتایله شدن مهمترن دیگه
من برای شما یک برش میفرستم شما میتونی پلانش رو برای من بکشی ؟ اره ؟
یک برش دیگه هم میفرستم شما فرم بنارو برای من بکش میتونی ؟
طراحي درست از برش شروع ميشه
متاسفانه اكثريت ما اين رو نميدونيم و از حجم يا پلان شروع به طراحي ميكنيم
اون يكي احسان برش رو كامل توضيح دادن
تو كتاباي نحوه ي طراحي هم اگه ببينين همين مطلب ذكر شده و تمام هم و غم معمار رفته براي نحوه ي برش زدن و چگونگي طراحي پنا از برش
ميدونم كه عام تر هست كه تو شيت اول پرسپكتيو ببينيم از بنا اما اشكالي نداره اگه بخوايم با ساير مدارك بنا رو معرفي كنيم
براي مثال من شيت خودمو ميزارم
در صحبتي كه با حميد جان در مورد نقد شيت داشتيم و سوالايي كه از من پرسيدن
حميد جان ميگن چرا يه شيت رو اختصاص دادي به يك پرسپكتيو ؟آيا لازمه اين همه جا بزاريم براي صرفا يك پرسپكتيو؟؟
در جواب ايشون گفتم اين يك پرسپكتيو نيس
به چند دليل من اين كارو كردم:
اين تصوير داره ديد ناظر رو نشون ميده كه مهمترين ديد هست و ارزشش از ديد پرنده و ديد كرم بيشتره
داره نحوه اتصال به زمين رو نشون ميده
داره سايت رو نشون ميده
داره ارگانيك بودن خودشو نشون ميده
چشم رو تا عمق ميبره و در عمق با نشون دادن خودش عمق رو نشون ميده
داره نحوه ي عبور و مرور افراد و وسيله ي ايام ذهاب به بنا رو نشون ميده
و . . .
بعد پرسيدن اين بنا پلانش مهمه چرا گذاشتيش اون گوشه
در جواب گفتم كه ببين چشم وقتي يه شيت رو ميبينه پر رنگ ترين قسمت شيت ناخوداگاه به چشم مياد و اون همون رنگ زرشكي هست كه چشم رو ميرسونه به پلان و بعد از اون چشم رو به صورت عمودي مياره پايين تا سازه ي بنا و مراحل پيشرفت بنا رو ببينه و در نهايت چشم به همون پرسكتيو كه زوتر از همه به خاطر عظمتش جلب توجه كرد ختم ميشه
پس من يه پرسپكتيو رو با بزرگي و رنگ كم شاخص كردم و پلان رو با تيره ترين رنگ
مجموع اين دوتا ميشه تعادل بصري
شايد بقيه تو كارشون براي ايجاد تعادل كاراي ديگه اي كردن
حالا برش هم قضيش همينه
شما ميتوني مهارتتو هر طور كه بخاي نشون بدي
اصول رو زير سوال نميبرم كه مثلا روند كار رو بزاريم شيت اخر چون ميدونيم روند بايد تو كل كار باشه
اگه ميگي ما معماريم و هممون متخصص پس چه بهتر
اينجا غير معمار نداريم پس همه برش رو مي فهمن
از اونجايي كه طبق گفته ي دكتر صديق هر پلان و هر نما و هر حجم و هر پرسپكتيو داخلي هر بنا رو ميشه به يه سري كار ديگه هم چسبوند، پس كل كار بايد رويت بشه تا بنا رو فهميد درستهههههههه؟؟؟
بازم ميتونم توضيح بدم اگه سوالي هست بپرسيد