مروری بر نحوه انتقال بیماری برونشیت عفونی

"Pejman"

دستیار مدیر مهندسی کشاورزی گیاهان دارویی
مروری بر نحوه انتقال بیماری برونشیت عفونی

ویروس بیماری برونشیت عفونی به سرعت در میان طیور منتشر میشود . پرندگان مستعد به این بیماری که در اطاقی با پرندگان بیمار نگهداری شده بودند ، پس از بیست و چهار ساعت نشانه های بیماری را بروز دادند . ویروس عامل این بیماری پس از بیست و چهار ساعت از بورس ، کلیه ها ، ریه ها ، و نای پرندگان آلوده به این بیماری جدا گردیده است . این جداسازی در هفتمین روز آلودگی استنشاقی این پرندگان صورت پذیرفت .

میزان ویروس جداشده به مرور زمان کاهش یافته و با توجه به گونه ویروس متفاوت میباشد . اما بایستی توجه داشت مواردی ثبت شده است که ویروس عامل این بیماری در چهارده و بیسست هفتگی پس از گذشت بیماری از طیور جدا گردیده اند . بروز مجدد ویروس عامل بیماری برونشیت عفونی ( IBV ) در مرغهایی که هفته ها عاری از این ویروس بوده اند بر اثر تلقیح در یکروزگی نیز گزارش شده است .

ویروس عامل این بیماری توسط Swab در سن نوزده هفتگی از ترشحات نای و کلوآک جدا گردیده است . طبیعت مقاومت ویروس عامل این بیماری نامشخص باقی مانده است اگرچه کلیه ها یکی از محلهای ذخیره ویروس عامل این بیماری و مقاومت آن میباشد .

اخیرا به اثبات رسیده است که ویروس واکسن IBV در ارگانهای مختلف داخلی برای یکصد و شصت و سه روز یا بیشتر زنده باقی می ماند . در خلال این دوره ، ویروس ممکن است بصورت دوره ایی در مدفوع و ترشحات بینی پخش شود .

گزارشهای ارائه شده از پخش دوره ایی و کوتاه مدت این بیماری گواه بر پتانسیل خطر انتقال گله به گله از طریق افراد و یا تجهیزات آلوده میباشد . اگرچه گزارشهایی نیز مبنی بر جداسازی ویروس از تخم مرغها ، چهل و سه روز پس از بهبود طیور داده شده است . جالب آنکه برخی از جوجه های هچ شده از این تخم مرغها کاملا عاری از ویروس بیماری برونشیت عفونی یا IBV بوده اند .

شدت و میزان شیوع این بیماری از طریق هوا در میان گله ها نامشخص است . حاملین نیز بعنوان فاکتوری مشخص در شیوع این بیماری دسته بندی نشده اند .



منبع :

Disease Of Poultry , 11Th Edition
 
Similar threads
Thread starter عنوان تالار پاسخ ها تاریخ
"Pejman" مروری بر سالمونلوز طیور علوم دامی 0

Similar threads

بالا