مدارک لازم برای تعویض پلاک خودرو در سال ۱۴۰۳

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

مدارک لازم برای تعویض پلاک خودرو در سال 1403

متقاضیان نقل و انتقال وسیله نقلیه باید قبل از دریافت نوبت نقل و انتقال، ابتدا از طریق سامانه سکوی وصول دیون قانونی وسائط نقلیه" نسبت به استعلام و پرداخت بدهی شامل مالیات نقل و انتقال خودرو، جرایم رانندگی اقدام کنند.​

به گزارش خبرگزاری تسنیم، بر اساس ماده 30‌ این قانون، نقل و انتقال انواع خودرو و موتورسیکلت، به استثنای ماشین‌های راهسازی، کارگاهی، معدنی، کشاورزی و شناورها، مشمول مالیات نقل و انتقال به‌شرح ذیل می‌باشند:
تولید داخل به میزان یک‌درصد (1%) و وارداتی دودرصد (2%) به مأخذ مذکور در تبصره (1) ماده ‌(28) این قانون برای سال تولید.
مأخذ محاسبه مالیات موضوع این ماده ‌تا شش‌سال پس از سال تولید، سالانه ده‌درصد (10%) همان مأخذ کاهش می‌یابد و برای سال‌های ششم به بعد، چهل‌درصد (40%) مأخذ یادشده است.

تبصره 1- ثبت سند انتقال وسائط نقلیه توسط دفاتر اسناد رسمی و یا تعویض پلاک توسط نیروی انتظامی، منوط به پرداخت مالیات نقل و انتقال موضوع این ماده ‌و به ترتیبی است که سازمان مقرر می‌کند. مراجع مزبور در صورت تخلف از این حکم، ملزم به پرداخت دوبرابر مالیات پرداخت‌نشده هستند.

تبصره 2- اولین انتقال خودرو از کارخانجات سازنده و یا وصل‌کننده قطعات پیش‌ساخته (مونتاژکننده) داخلی و یا واردکنندگان (نمایندگی‌های رسمی شرکتهای خارجی) به خریداران و همچنین هرگونه انتقال به صورت صلح و هبه به نفع دولت مشمول پرداخت مالیات نقل و انتقال موضوع این ماده ‌می‌شود.

تبصره 3- نقل و انتقال انواع خودرو و موتورسیکلت با پلاک انتظامی مناطق آزاد تجاری‌- صنعتی مشمول مالیات موضوع این ماده ‌نمی‌شود.

بر این اساس، لازم است کلیه متقاضیان نقل و انتقال وسیله نقلیه، قبل از دریافت نوبت نقل و انتقال، ابتدا از طریق "سامانه مالیات و عوارض خودرو" نسبت به استعلام بدهی مالیات نقل و انتقال و پرداخت آن اقدام فرمایند.

احراز نشانی محل سکونت
به استناد به بند د تبصره 10 قانون بودجه سال 1402 و بند ط تبصره 10 قانون بودجه سال 1401، فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران مکلف است از ابتدای سال جاری، سامانه تعویض پلاک انواع خودرو و موتورسیکلت را به نحوی ایجاد نماید که تمامی مراحل نقل و انتقال مالکیت به صورت برخط انجام و مراجعه حضوری اشخاص صرفاً برای احراز هویت فرد، اصالت خودرو و فک و نصب پلاک باشد. بر این اساس از تاریخ 1402/02/10 احراز سکونت مراجعین به مراکز تعویض پلاک خودرو و موتورسیکلت و دفاتر خدمات خودرویی به صورت سیستمی انجام می شود. قبل از اخذ نوبت در سامانه نوبت دهی مراکز تعویض پلاک، احراز محل سکونت به صورت سیستمی انجام شود و چنانچه محل سکونت در سامانه تأیید نگردد، متقاضی می تواند از طریق مراجعه سامانه پنجره واحد خدمات فراجا نسبت به احراز محل سکونت اقدام و پس از تأیید آدرس توسط شرکت پست مجدداً برای اخذ نوبت از سامانه اقدام نماید . لذا متقاضیان محترم خدمات مراکز تعویض پلاک می توانند جهت احراز نشانی محل سکونت به سامانه پنجره واحد خدمات فراجا مراجعه نمایند.

شرایط و مدارک لازم جهت نقل و انتقال وسیله نقلیه
1. حضور خریدار و فروشنده یا نماینده قانونی آن ها (وکیل) به همراه وسیله نقلیه

2. اصل شناسنامه و کارت ملی خریدار و فروشنده

3. اصل سند مالکیت و کارت شناسایی وسیله نقلیه (تذکر: در صورت مفقود شدن سند مالکیت درج یک نوبت آگهی در روزنامه های کثیر النتشار مبنی بر مفقودیت سند و سپری شدن 10 روز از تاریخ درج آگهی)

4. گواهی مفاصا حساب تخلفات رانندگی وسیله نقلیه

5. بیمه شخص ثالث

6. معاینه فنی معتبر (خودروهایی که 4 سال از سال ساخت آن ها سپری شده باشد)

7. مدرک احراز محل سکونت خریدار شامل: سند مالکیت یا اجاره نامه معتبر بنام خریدار، همسر ، پدر یا مادر و... (تذکر: در صورت عدم احراز محل سکونت خریدار، ارائه مدرک تکمیلی شامل : دفترچه تأمین اجتماعی،معرفی نامه از کارگزینی محل خدمت با درج آدرس منزل برای کارکنان دولتی، معرفی نامه از آموزش و پرورش منطقه محل سکونت فرزندان با درج آدرس منزل).
 
بالا