محکومیت حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در نشست شورای امنیت

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار
محکومیت حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در نشست شورای امنیت

نمایندگان کشورهای حاضر در نشست اضطراری شورای امنیت درباره تجاوز رژیم اسرائیل به ساختمان سفارت ایران در دمشق، اقدام وحشیانه تل آویو را محکوم کردند.​


به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، امروز سه شنبه نشست شورای امنیت سازمان ملل درباره حمله تجاوزکارانه اسرائیله با ساختمان کنسولگری ایران در دمشق برگزار شد.

واسیلی نبنزیا نماینده روسیه در نشست اضطراری شورای امنیت در خصوص حمله به سفارت ایران در دمشق گفت: ما هدف قرار دادن ساختمان سفارت جمهوری اسلامی ایران که باعث کشته شدن کارمندان آن شده است به شدیدترین راه ممکن محکوم می کنیم. ما هرگز حمله به مراکز دیپلماتیک را تائید نکرده و آن را محکوم می کنیم.

وی افزود: بر اساس کنوانسیون 1963 باید وین مصونیت دیپلماتیک کارمندان سفارت مورد احترام قرار بگیرد.

نماینده روسیه گفت: این اولین اقدام اسرائیل در حمله به غیرنظامیان در سوریه نبوده است، از ابتدای هفتم اکتبر تا به امروز شاهد چندین برابر شدن اقدامات اسرائیل علیه غیرنطامیان بوده ایم.
نبنزیا ادامه داد: طی چند ماه گذشته هواپیماهای اسرائیل، حملاتی را علیه فرودگاه های مختلف از جمله فرودگاه دمشق که دروازه ورود کمک های انسان دوستانه از سوی سارمان ملل متحد بوده است، هدف قرار داده است

وی افزود: علیرغم اینکه مقامات آمریکا بیانات بلند بالایی در این باره صادر میکنند، اما در برابر اقدامات اسرائیل سکوت می کنند

نماینده چین در نشست اضطراری شورای امنیت در خصوص حمله به سفارت ایران در دمشق هم در سخنرانی خود گفت: اقدام اسرائیل نقض فاحش کنوانسیون 1968 وین است. بیست سال پیش سفارت چین در یوگسلاوی، هدف حمله هوایی آمریکا قرار گرفت و تعدادی کشته شدند.

این دیپلمات چینی ادامه داد: ما این درد و غمی که بر اثر حادثه روز گذشته بر مردم ایران وارد شد، عمیقا درک می کنیم و با آنان ابراز همدردی می کنیم. نباید اجازه داد تا این دست اقدامات بی محابا علیه اماکن دیپلماتیک صورت پذیرد.

نماینده اسلوونی در نشست اضطراری شورای امنیت تاکید کرد: اسلوونی از شرایطی که در منطقه وجود دارد، کاملا نگران است. ما از همه طرف ها می خواهیم که به تنش ها دامن نزنند و از خود خویشتن داری نشان دهند. همه طرف ها باید به قطعنامه شورای امنیت یعنی قطعنامه 2728 باید احترام بگذارند و باید شاهد آتش بس باشیم.

وی تصریح کرد: لازم است که تمامی اعضای سازمان ملل متحد به منشور سازمان ملل متحد پایبند باشند.
نماینده سوئیس در نشست اضطراری شورای امنیت در خصوص حمله به کنسولگری ایران در سوریه گفت: این دست اقدامات سطح تنش را در منطقه بسیار بالا برده است.

وی افزود: باید قطعنامه 2728 باید اجرا شود و یک آتش بس در غزه ایجاد گردد.

نماینده الجزایر در نشست شورای امنیت نیز تصریح کرد: زمان‌بندی این حمله، در شرایطی که اسرائیل با فشار بین‌المللی برای آتش‌بس در غزه مواجه است نشان‌دهنده بی‌اعتنایی عامدانه به درخواست کل جامعه بین‌الملل برای ترک خصومت‌ها است.

وی افزود: هدف چنین اقدام عامدانه‌ای آشکار است: پاسخ دادن به فشارهای بین‌المللی با بالا بردن درگیری‌ها، مشخص است که هدف از این اقدام کشاندن کل منطقه به درگیری است و نشان‌دهنده احساس مصونیت توسط رژیم اشغالگر اسرائیل است که خودش را بالاتر از قوانین بین‌المللی می‌داند.

دیپلمات الجزایری گفت ارفتار اسرائیل با آنچه ما از یک عضو سازمان ملل انتظار داریم فاصله دارد. شورای امنیت باید با قاطعیت به این فشارها بر اصول حاکمیت کشورها، مصونیت اماکن دیپلماتیک و تمامیت ارضی کشورها پاسخ دهد.

وی ادامه داد تمامیت نظم بین‌المللی ما در معرض خطر قرار گرفته و بایستی برای این بی‌اعتنایی فاحش به قوانین تبعاتی وجود داشته باشد تا بتوان تعهد جمعی‌مان به قانون را حفظ نماییم.

نماینده آمریکا در نشست اضطراری شورای امنیت در خصوص حمله به سفارت ایران در دمشق هم مدعی شد همانطور که کاخ سفید اعلام کرد، واشنگتن هیچگونه نقشی در حمله به سفارت ایران در سوریه نداشته است.

وی با تکرار ادعاهای بی اساس ضدایرانی کاخ سفید گفت: ماهیت ساختمان مورد حمله هنوز برای ما مشخص نیست، در صورتی که دیپلماتیک باشد برای ما غیر قبول است.

نماینده ایالات متحده گفت: هنوز اطلاعات دقیقی از ساختمان هدف حمله نداریم و اگر ثابت شود که این ساختمان متعلق به اماکن دیپلماتیک بوده است، محکوم است.

اکثر نمایندگان شرکت کننده در این نشست اقدام تجاوزکارانه اسرائیل را محکوم کردند اما کشورهای آمریکا، انگلیس، فرانسه، ژاپن و کره جنوبی حاضر به محکومیت حمله رژیم صهیونیستی نشدند.
 
بالا