متوسط کارکرد خودرو در یک سال

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار
1724775719502.png


متخصصان خودرو بر این باور هستند که هر خودرو به‌طور میانگین سالانه بین 17 تا 20 هزار کیلومتر کار می‌کند؛ بنابراین اگر میزان کارکرد خودروی موردنظر شما فراتر از این مقدار باشد، باید دقت داشته باشید که این خودرو بیش‌از‌ حد مورد استفاده قرار گرفته‌است.

در زمان خرید خودروی دست‌دوم میزان کارکرد خودرو یکی از فاکتورهای مهم و تاثیرگذار در قیمت خودرو است؛ به‌همین‌دلیل در زمان فروش خودروی دست‌دوم، افراد زیادی اقدام به کاهش کارکرد خودرو می‌کنند. متاسفانه این کاهش کارکرد، ضمن آن‌که باعث می‌شود مشتری خودرو را گران‌تر از ارزش واقعی خریداری کند، هزینه‌های نگهداری بیشتری را هم به گردن خریدار خواهد انداخت.

این مسئله حتی در شرایطی می‌تواند خطرناک باشد. به‌عنوان مثال فردی یک خودروی دست‌دوم خریداری کرده كه كاركرد واقعی آن 50 هزار كيلومتر است. قاعدتا خریدار باید پس از طی مسافتی در حدود ده هزار كيلومتر، تسمه تایم خودرو را تعویض کند. درصورتی‌که فروشنده کارکرد خودرو را از 50 هزار به 20 هزار کیلومتر کاهش داده‌ باشد، خریدار با تصور این‌که زمان کافی برای تعویض تسمه تایم دارد، اقدامی در این خصوص انجام نمی‌دهد. این مسئله می‌تواند ضررهای مالی و بعضا جانی را برای خریدار به‌همراه داشته باشد.


راه‌های تشخیص تغییر کارکرد خودرو​

متاسفانه شیوه‌های دست‌کاری کیلومتر ماشین به‌قدری پیشرفت کرده که در بسیاری از موارد تنها به‌صورت تجربی می‌توان به‌ دست‌کاری کیلومتر خودرو پی برد و تعیین میزان دقیق کارکرد ماشین در سال عملا امکان‌پذیر نیست.

1- تست دیاگ​

1724775795111.png

متاسفانه حتی در بسیاری از خودروهایی که میزان کارکرد آن با استفاده از دستگاه دیاگ قابل تشخیص است نیز با روش‌های موجود کارکرد خودرو را تغییر می‌دهند و دستگاه دیاگ هم عملا در این زمینه ناکارآمد می‌شود.

در حقیقت روش‌های تغییر کارکرد خودرو از حالت سخت‌افزاری به حالت نرم‌افزاری درآمده‌اند؛ بنابراین تنها در 10 درصد خودروها می‌توان به تست دیاگ اعتماد کرد.

2- ظاهر خودرو​

ظاهر خودرو یکی از مهم‌ترین راه‌های تشخیص میزان کارکرد خودرو است. توجه به خوردگی و فرسودگی پدال‌ها (ترمز و کلاچ و به‌ویژه پدال گاز که خیلی دیرتر دچار فرسودگی می‌شود)، کهنگی چرم صندلی، روکش فرمان، کمربندها، دسته‌دنده و از بین رفتن عاج لاستیک‌ها می‌تواند تا حدی میزان کارکرد واقعی خودرو یا حداقل تفاوت آن با چیزی که نمایش داده می‌شود را نمایان سازد.

3- شرایط فنی خودرو​


1724775863892.png


شرایط فنی خودرو هم تا حد زیادی گویای شرایط کارکرد خودرو است. بررسی مواردی مثل خوردگی دیسک چرخ‌ها، باز و بسته شدن پیچ‌های برخی از قطعات موتور، میزان جرم موتور، وضعیت رادیاتور، وضعیت دیسک ترمز، تسمه تایم و وضعیت کاتالیزور می‌تواند شرایط خودرو را برای فرد متخصص روشن کند.

4- سوابق نمایندگی و گارانتی​

این راهکار بیشتر برای خودروهای خارجی به‌نتیجه می‌رسد. معمولاً زمانی که خودروها برای سرویس‌های دوره‌ای به نمایندگی‌ها مراجعه می‌کنند، کیلومتر کارکرد خودرو به‌همراه تاریخ مراجعه در فاکتورهای نمایندگی ذکر می‌شود. به‌عنوان مثال وقتی می‌خواهید خودرویی 4 ساله با 80 هزار کلیومتر کارکرد را خریداری کنید، به نمایندگی مراجعه کرده و متوجه می‌شوید که این خودرو دو سال قبل و در کیلومتر 60 هزار تعویض تسمه تایم داشته‌است. چطور خودرویی که در عرض 2 سال 60 هزار کلیومتر کارکرده در دو سال بعدی تنها 20 هزار کیلومتر کار می‌کند؟


تشخیص تغییر کیلومتر در خودروهای مدرن​


1724775922834.png


خودروهای مدرن امروزی مجهز به سامانه کیلومترشمار دیجیتال هستند. بسیاری از خودروها کیلومتر پیموده شده را نه تنها در سامانه کیلومترشمار بلکه در سیستم کامپیوتر کانونی خودرو نیز ثبت می‌کنند؛ به این معنی که پاک کردن یا کم کردن اطلاعات کیلومترشمارهایی که در کامپیوتر ماشین ثبت شده‌اند، به‌راحتی امکان‌پذیر نیست و تنها تعمیرگاه‌ها و نمایندگی‌های مجاز می‌توانند با اتصال کامپیوترهای ویژه خود به سامانه کامپیوتری ثبت کیلومترشمار هر خودرو، کیلومتر واقعی رانده شده را به‌دست آورند.

با این وجود هنوز هم خودروهای مدرنی وجود دارد که کیلومتر ماشین را تنها در کیلومترشمار ثبت می‌کنند و در نتیجه برای تشخیص تغییر کارکرد باید از روش‌های ذکر شده استفاده کرد.


جرم کاهش کیلومتر ماشین​


در بازار کشور ما بسیاری از فروشندگان خودرو ترجیح می‌دهند با کاهش کیلومتر ماشین، خودروهای دست‌دوم را با قیمتی بیشتر از ارزش واقعی آن به‌فروش برسانند که درواقع ازنظر قانون جرم به‌حساب می‌آید.


مطابق قانون هر راننده خودرویی که کیلومتر ثبت‌شده در کیلومترشمار را تغییر داده و آن را کاهش دهد، برای نخستین‌بار به جزای نقدی از پنجاه هزار تا پانصد هزار ریال یا ده روز تا دو ماه حبس یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد؛ همچنین اگر این عمل را تکرار کند مجازات آن دو تا شش ماه حبس خواهد بود.


کلام آخر​

در تمامی مواردی که برای تشخیص کاهش کیلومتر خودرو برای شما مخاطبین عزیز در این مقاله بازگو شد، تخصص و تجربه حرف اول را می‌زند. در این‌گونه موارد پرداخت هزینه کارشناسی که بسیاری از افراد آن را غیرضروری می‌دانند، جلوی ضررهای مالی بعدی را خواهد گرفت.
 

پیوست ها

  • 1724775864041.png
    1724775864041.png
    256.3 کیلوبایت · بازدیدها: 0
  • 1724775923046.png
    1724775923046.png
    314.2 کیلوبایت · بازدیدها: 0

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

چگونه کارکرد واقعی خودرو را تشخیص دهیم؟​


چگونه کارکرد واقعی خودرو را تشخیص دهیم؟


خودرو از آن دست کالاهایی است که فروش دست دوم آن در ایران رواج بسیار زیادی دارد. قیمت بالای آن از یک سو و کم شدن قدرت خرید مردم باعث شده تا روز به روز تمایل آنها به سمت خودروهای کارکرده یا دست دوم بیشتر شود. اکنون نه تنها در میان خودروهای خارجی بلکه در خصوص خودروهای داخلی نیز بازار دست دوم داغ است.
با این حال، هر چند که خرید دست دوم یک محصول یا کالا همراه با صرف هزینه کمتر نسبت به خرید نمونه اولیه آن بوده، اما خرید دست دوم چندان کار ساده‌ای هم نیست. این موضوع خصوصا برای خودرو که همراه با ویژگی‌های فنی پیچیده بوده، بسیار اهمیت دارد. یکی از اصلی‌ترین موضوعات در خرید هر خودرو میزان کارکرد آن است. اینکه شما بدانید خودرو مورد نظرتان چند کیلومتر کارکرد دارد.
چرا که کارکرد هر خودرو نشان می‌دهد که تا چه اندازه می‌توان در خصوص کیفیت و ایمنی آن اعتماد کرد. متاسفانه برخی از فروشندگان خودرو از طریق دستکاری در کارکرد، سعی دارند که آن را با قیمت بالاتری به فروش برسانند. در واقع شما برای یک خودرو مناسب و کم‌کارکرد، هزینه می‌کنید. اما در اصل یک نمونه دیگری را تحویل می‌گیرید.
بنابراین تشخیص کارکرد واقعی هر خودرو موضوعی است که باید به هنگام خرید به آن توجه اساسی کنیم. هر چند که می‌توان کارکرد خودرو را به روش‌هایی مورد دستکاری قرار داد. اما برای تشخیص کارکرد واقعی خودرو راه‌های مختلفی وجود دارد که در ادامه این مقاله به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

قبل از هر چیز به ظاهر خودرو نگاه کنید​

ظاهر خودرو
احتمالا شما هم ضرب‌المثل آنچه که عیان است چه حاجت به بیان است را شنیده‌اید. این ضرب‌المثل معروف برای تشخیص کارکرد واقعی خودرو نیز کاملا صدق می‌کند. ابتدا می‌توان به وضعیت رنگ‌رفتگی بدنه خودرو، سالم بودن قطعات، آثار ساییدگی یا فرورفتگی بر روی بدنه و برخی موارد دیگر اشاره کرد. طبیعتا خودرویی که کارکرد زیادی دارد در بسیاری از موارد در این ویژگی‌ها، ظاهر چندان مناسبی ندارد. چرا که به مرور گذر زمان باعث تحلیل رفتن ظاهر خودرو می‌شود.
بعد از بررسی ظاهری می‌توان نگاهی به وضعیت داخلی خودرو نیز انداخت. میزان نو یا کهنه بودن صندلی‌ها، قربیلک فرمان، رنگ قطعات داخل کابین و برخی موارد دیگر از جمله روش‌های تشخیص کارکرد خودرو است. به عنوان مثال، می‌توان میزانی که پدال گاز یا ترمز سائیده شده‌اند را بررسی کرد. هر اندازه که این دو پدال بیشتر سائیده شده باشند، احتمال کهنه بودن خودرو بیشتر می‌شود. البته این موارد همگی تجربی هستند و بهتر است از فردی که تجربه بیشتری نسبت به شما در رانندگی دارد، استفاده کنید.
شاید با خود بگویید بررسی این مشخصات چندان نمی‌تواند به تشخیص کارکرد خودرو کمک کند. چرا که ممکن است این قطعات توسط فروشنده به راحتی تعویض شده باشند. یا مثلا با رنگ کردن خودرو بتوان بسیاری از نقاط ضعف ظاهری آن را پوشاند. در ادامه به بررسی برخی ویژگی‌های فنی‌تر اشاره خواهیم کرد.

به دیسک ترمز نگاه کنید​



دیسک ترمز
دیسک ترمز یکی از نقاط اصلی برای تشخیص دستکاری کارکرد خودرو است. به طوری که اگر خودرویی دارای کارکرد بالا باشد، معمولا دیسک ترمز آن دارای لبه‌های تیز است. این مورد در خودروهای با کارکرد پایین کاملا برعکس است. خودروهایی که معمولا کارکرد زیادی دارند، به علت استفاده زیاد از ترمز، لبه دیسک ترمز آنها تیز می‌شود. به عنوان مثال، اگر فروشنده خودرو ادعا کند که خودرو مذکور کمتر از 40 هزار کیلومتر کارکرد دارد، اما لبه دیسک ترمز آن تیز باشد، بدانید که قطعا میزان کارکرد آن دستکاری شده است.
معمولا به هنگام خرید ممکن است فروشندگان دلایل و استدلال‌های زیادی برای تیز بودن لبه دیسک ترمز بیاورند که نباید شما را فریب دهند. همانطور که پیش‌تر نیز اشاره شد میزان سائیدگی پدال ترمز خودرو نیز می‌تواند یکی از نقاط محل بررسی برای تشخیص کارکرد باشد.

از دیاگ استفاده کنید​

تغییر کارکرد خودروها بیشتر مربوط به خودروهای قدیمی و آنالوگ بود. امروزه بسیاری از خودروها از سیستم مرکزی یا همان euc بهره‌مند هستند که امکان تقلب را پایین آورده است. در صورتی که خودرو موردنظر شما از این سیستم بهره‌مند است، می‌توان برای تشخیص کارکرد خودرو از دیاگ استفاده کنید. چرا که در این خودروها علاوه بر آنکه کارکرد خودرو در پشت فرمان ذخیره و نشان داده می‌شود، در برخی eucها هم ذخیر می‌شود. بنابراین می‌توان از طریق استفاده از دیاگ زدن، به میزان کارکرد خودرو دست پیدا کنید. با این حال باید گفت که هر چند میزان تقلب در اینگونه خودروها نسبت به خودروهای آنالوگ بسیار کمتر است، اما همچنان روش‌های دیگری برای دستکاری میزان کارکرد خودروها وجود دارد که البته می‌توان با استفاده از روش‌های دیگر به آن پی برد.

از طریق گارانتی خودرو​

بسیاری از خودروهای امروزی از گارانتی برخوردار هستند. مالکان آنها در بسیاری از موارد مانند خرابی خودرو یا ایجاد مشکلات فنی مجبور هستند که به نمایندگی‌های خودرو مراجعه کنند. در آنجا معمولا میزان کارکرد خودرو را در اطلاعات مربوط به سرویس‌ کردن آن ثبت می‌کنند. بنابراین چنانچه میزان کارکرد نشان داده شده در این سرویس‌ها با کارکرد اعلامی از سوی فروشنده یکی نبود، می‌توان به تقلبی بودن آن پی برد. از آنجا که بسیاری از مالکان خودروها به خاطر حفظ گارانتی مجبور هستند تا هر چند وقت یکبار به نمایندگی مراجعه کنند، لذا بررسی اطلاعات مربوط به سرویس‌های خودرو می‌تواند منبع خوبی برای تشخیص میزان واقعی کارکرد باشد. البته باید در نظر گرفت که بسیاری از خوردوها ممکن است دارای گارانتی نبوده یا آنکه افراد به طرق مختلف بتوانند اطلاعات را دستکاری کنند.


از کارشناسان کمک بگیرید​

معمولا بسیاری از خریداران تمایل دارند تا از افراد مجرب در خریدهای مهم خود استفاده کنند. این مورد در خصوص خرید خودرو دست دوم نیز غالبا وجود دارد. هر چند این موضوع می‌تواند ایراداتی نیز به همراه داشته باشد. اما چنانچه شما بتوانید فردی مطلع و مورد اعتماد را برای بررسی خودرو با خود به همراه داشته باشید، تا حد زیادی می‌توانید از خرید خودروهایی با کارکرد تقلبی جلوگیری کنید. بهتر است فردی را انتخاب کنید که به اندازه کافی از ویژگی‌های فنی خودرو آگاهی داشته باشد.
ضمن آنکه در بازار خرید و فروش خودرو نیز حضور داشته و از ترفندهای متقلبان آگاهی داشته باشد. از همه مهم‌تر شما باید فردی را با خود همراه کنید که اطمینان کامل به وی داشته باشید. با این حال، حتی اگر فرد کاملا مجربی را نیز پیدا نکردید، بهتر است فرد دیگری را با خود به همراه داشته باشید. چرا که معمولا نظر دو فرد می‌تواند درست‌تر و منقط‌تر باشد.

به رادیاتور خودرو نگاه کنید​

رادیاتور خودرو
یکی دیگر از نقاط مهم برای تشخیص کارکرد واقعی هر خودرو، مشاهده رادیاتور آن است. قطعا هر قطعه و سیله‌ای به مرور زمان و با استفاده طولانی دچار برخی ایرادات یا تغییر در ظاهر می‌شود. معمولا رادیاتور خودروهایی که دارای کارکرد بالا هستند، دچار تغییر شکل می‌شوند. از جمله آنکه به علت برخی مسائل مانند برخورد هوا یا گرد و غبار، اندازه فاصله‌های موجود در رادیاتور خودرو افزایش می‌یابد.

بنابراین چنانچه به خودرویی برخورد کردید که میزان کارکرد اعلامی آن از سوی فروشنده پایین، اما فاصله‌های موجود در رادیاتور زیاد بود، به آن شک کنید. ممکن است سوال کنید که این امکان وجود دارد تا مالک خودرو رادیاتور را تعویض کرده باشد. اما باید دقت کرد که معمولا رادیاتور خودرو به زودی قابل تعویض نخواهد بود و مدت زمان زیادی می‌‌خواهد که رادیاتور آن نیاز به تعویض داشته باشد. بنابراین چنانچه مالک خوردو ادعای تعویض آن را داشته باشد، ممکن است خودرو مذکور مشکل دیگری داشته باشد که باید به آن دقت کنید.

توجه به سال تولید خودرو​

سال تولید هر خودرو می‌تواند منبع بسیار خوبی برای تشخیص کارکرد خودرو باشد. معمولا هر خودرو در سال باید کارکردی بین 20 تا 30 هزار کیلومتر داشته باشد. می‌توانید تعداد سال‌های بعد از تولید را در این اعداد ضرب کنید. اگر نتیجه ضرب کردن اعداد با آنچه که فروشنده می‌گوید، چندان منطقی نباشد، بهتر است از خرید آن منصرف شوید. البته علاوه بر اینگونه محاسبات، سال تولید خودرو به خودی خود می‌تواند معیار مناسبی برای خرید یا نخریدن آن باشد.
طبیعی است هر اندازه سال تولید یک خودرو به سال‌های قبل برگردد، آن خودرو استهلاک و فرسودگی بیشتری دارد. با این حال، ممکن است برخی از خودروها علی‌رغم آنکه سال تولید آنها به چندین سال قبل برگردد، اما کارکرد زیادی نداشته باشند که معمولا به ندرت می‌توان از این موارد را یافت.

بررسی ویژگی‌ها شخصیتی فروشنده​

شخصیت فروشنده خودرو اصلی‌ترین نکته در خرید خودروهای دست دوم است. آیا فروشنده از آشنایان و دوستان شما است، آیا او یک دلال بازار خودرو است یا آنکه تنها یک مصرف‌کننده بوده و بنا به دلایلی قصد فروش خودرو خود را دارد. از همه‌ مهم‌تر با توجه به نحوه صحبت کردن و استدلال‌های او در فروش خودرو می‌توان به امکان تقلب در کارکرد خودرو پی برد. به عنوان مثال، در بسیاری از آگهی‌های خودرو نوشته می‌شود که راننده خودرو مذکور خانم دکتری بوده که تنها برای رفتن به محل کار از خودرو خود استفاده کرده است.
ترفندی که این روزها بیشتر شبیه به یک لطیفه شده است. اما باید دقت کرد که دلالان بازار خودرو معمولا از انواع و اقسام ترفندهای دیگر در بیان ویژگی‌های خودرو خصوصا در مورد کارکرد آن بهره خواهند برد که باید به آنها توجه کرد.
 
بالا