فیلم‌های رایگان دروس دانشگاهی از دانشگاه‌های برتر جهان

magnet

عضو جدید

راه‌های زیادی در اینترنت برای مشاهده آنلاین تلویزیون یا اخبار وجود دارد اما در صورتی که دنبال فیلم‌های آموزشی در رشته‌های خاصی باشید بهتر است که به فیلم‌های آنلاین دروس دانشگاهی دانشگاه‌ها بپردازید زیرا دانشگاه‌های زیادی در نقاط مختلف جهان وجود دارند که این فیلم‌ها را به صورت رایگان در اختیار بینندگان خود قرار می‌دهند.

افرادی مثل ما که در کشورهای در حال توسعه اقامت دارند می‌توانند از این فرصت به بهترین نحو استفاده ببرند و بدون نیاز به هزینه خاصی، به بهترین مطالب درسی دانشگاه‌های برتر جهان دسترسی داشته باشند. درست است که با دیدن این فیلم‌ها مدرکی به شما داده نمی‌شود اما دانش و درک فراوانی را عاید شما می‌کند که می‌تواند در بسیاری موارد به کمک شما بیاید.

شاید تا اینجای مطلب را قبول داشته باشید اما فکر کنید که پیدا کردن چنین فیلم‌هایی دشوار است. اما اصلاً اینطور نیست. البته به شرط آنکه این مطلب را تا آخر بخوانید تا بفهمید که کجا باید دنبال چنین فیلم‌های رایگانی بگردید:


1- کنسرسیوم OpenCourseWare:
این کنسرسیوم که 200 دانشگاه برتر از نقاط مختلف جهان در آن عضویت دارند و هدف آن، ارائه رایگان دانش به تمام مردم دنیا از طریق مطالب نوشتاری، صوتی و تصویری به صورت آنلاین است، بهترین جا برای یافتن فیلم‌های درسی رایگان می‌باشد. این سایت فهرستی از همه‌ی دانشگاه‌های عضو این طرح را ارائه داده و لینک مستقیم فیلم‌های رایگان ارائه شده از سوی دانشگاه‌های عضو را در اختیار بازدیدکنندگان قرار می‌دهد. البته مشکلی که در این سایت وجود دارد آن است که هیچ تلاشی برای طبقه‌بندی موضوعی فیلم‌های آموزشی یا گنجاندن قابلیت جستجو نشده است و بنابراین افرادی که برای اولین بار وارد این سایت می‌شوند نمی‌دانند از کجا باید شروع کرده و چگونه به دنبال مطالب مورد نیاز خود بگردند.


2- دانشگاه MIT:
با مراجعه به این سایت می‌توانید فهرستی از 1900 رشته که مطالب آموزشی آن به صورت رایگان ارائه می‌شود را بر اساس یک طبقه‌بندی موضوعی مشاهده نمایید. با اندکی کاوش در سایت می‌توانید دروسی را بیابید که نه تنها برایتان جذاب است بلکه می‌تواند کمک قابل توجهی نیز به پیشرفت شما در دروس تخصصی‌تان نیز بکند. البته توجه داشته باشید که همه دروس دارای فیلم نیستند و برخی فقط حاوی مطالب نوشتاری یا صوتی می‌باشند. اگر فقط به دنبال فیلم‌های آموزشی هستید می‌توانید از اینجا شروع کنید. (مثلاً در مورد رشته مهندسی و علم مواد از اینجا)


3- دانشگاه Yale:
مطالب آموزشی ارائه شده در این دانشگاه، همگی حاوی مطالب تصویری بوده و موضوعات مختلفی را نیز در بر می‌گیرند. حتماً به فهرست دروس رایگان آنلاین این دانشگاه نگاهی بیاندازید. (رشته های مهندسی ارائه نشده اند.)


4- دانشگاه برکلی کالیفرنیا (UC Berkeley):
این دانشگاه که شاید بتوان آن را بهترین دانشگاه دولتی آمریکا نامید، تعداد قابل توجهی از دروس رشته‌های مختلف را به صورت رایگان و آنلاین ارائه می‌دهد. شاید همه دروس این دانشگاه دارای محتوای تصویری نباشند، اما نقطه قوت این دروس را می‌توان در بهنگام‌سازی بلادرنگ آنها دانست یعنی به محض ارائه درس در دانشگاه می‌توانید به نسخه رایگان آنلاین آن دسترسی داشته باشید.

برای اطلاع از سایر منابع می توانید به Top 50 Free Open Courseware VIDEO Collections هم مراجعه کنید.


معرفی سه سایت برای دروس دانشگاهی :

این سایت دارای ظاهری زیبا و مناسب بوده و غالباً مواد درسی بسیار خوبی را از دانشگاه‌های بزرگ جهان ارائه می‌دهد. حتی می‌توانید تمامی مواد درسی مربوط به یک ترم کامل از یک دانشگاه معتبر را هم در آن بیابید. با استفاده از این سایت می‌توانید بطور مجازی در همه دانشگاه‌های بزرگ جهان به دانش‌اندوزی بپردازید. شاید تنها چیزی که از یک دانشگاه واقعی کمتر دارد، این است که مدرکی به شما نمی‌دهد.
این سایت، فیلم‌های ارائه دروس از دانشگاه‌های سطح بالایی مثل برکلی، کلمبیا، هاروارد، MIT، مریلند، استنفورد، میشیگان، NYU، اکسفورد، پرینستون، UCLA، Yale و … را یکجا و با طبقه‌بندی‌های مختلف از قبیل طبقه‌بندی موضوعی، دانشگاهی، طبقه‌بندی بر اساس اساتید و غیره، به صورت رایگان در اختیار شما قرار می‌دهد. ضمناً قابلیت جستجو نیز وجود دارد.

سایت دیگه ای که معرفی می کنم ، degreedirectory است که گردآوری دروس مختلفی است که در دانشگاه‌ها ارائه می‌شود. فقط کافی است که موضوع یا دانشگاه مورد علاقه خود را در این سایت جستجو کنید تا دانشگاه‌هایی عالی از نقاط مختلف جهان که دروس مربوطه را ارائه می‌دهند در اختیار شما قرار داده شود.


و درنهایت سایت lecturefox ، این سایت نیز برخی منابع را فهرست کرده اما نسبت به دو سایت قبلی محدودتر است.

برای کسب اطلاعات بیشتر به منابع مراجعه کنید.

منابع : یک و دو و سه (همراه با اندکی تلخیص و تصرف و ویرایش )
 
بالا