علت سقوط این هواپیما چیست ؟

XPARS

عضو جدید
کاربر ممتاز

ضمن سلام به همه دوستان به خصوص اسپارو عزیز که به شخصه ارادت خاصی بهش دارم . چند روز پیش یه فیلم گیرم اومد از یه نمایش هوایی که توی اون یه بمب افکن B-52 مشغول پرواز بودن که ناگهان بعد یه چرخش ... بقیه اش رو خودتون توی فیلمی که گذاشتم نگاه کنید .

ولی دلیل این حادثه دقیقا چی بود ؟ و چرا توی دور اول موفق بود اما توی دور زدن دوم ... ؟

برای اطلاعات بیشر دوستان باید بگم این حادثه در سال 1994 و در پایگاه هوایی فلیچارد در واشنگتن رخ داد و هر 4 سرنشین هواپیما جان باختند . عکس زیر هم لحظه آخر رو نشون میده !



 

Sparrow

مدیر تالار مهندسی هوافضا
مدیر تالار
سلام،
خیلی ممنونم از شما، لطف دارید.

فیلم بسیار جالبی بود. فیلم رو که دیدم، اول فکر کردم مشکل از موتورها بوده و نتونستن قدرت لازم برای مانور رو فراهم کنن اما یه سرچ کوچولو کردم،



اگر لحظه قبل از سقوط رو ببینید، هواپیما ارتفاع پایینی داره. خلبان اقدام به یک مانور 360 درجه می کنه که در نتیجه ی اون، هواپیما شکل آخر رو به خودش می گیره. در این حالت، نیروی برآی روی بال ها کم میشه، به دلیل سرعت پایین و هواپیما استال می کنه. اما هوای خروجی از 4 موتور هواپیما روی دم می ریزه و عملاً تاثیر دم افقی رو از بین می بره، برای همین می بینیم که هواپیما قادر به Nose up نیست و Nose down می کنه. ضمن اینکه، سرعت باد هم در اون روز، سرعت هوا حدود 19 کیلومتر بر ساعت بوده. برای مطالعه بیشتر مراجعه کنید به اینجا.
 

karkard

متخصص موشک
کاربر ممتاز
سلام،
خیلی ممنونم از شما، لطف دارید.

فیلم بسیار جالبی بود. فیلم رو که دیدم، اول فکر کردم مشکل از موتورها بوده و نتونستن قدرت لازم برای مانور رو فراهم کنن اما یه سرچ کوچولو کردم،



اگر لحظه قبل از سقوط رو ببینید، هواپیما ارتفاع پایینی داره. خلبان اقدام به یک مانور 360 درجه می کنه که در نتیجه ی اون، هواپیما شکل آخر رو به خودش می گیره. در این حالت، نیروی برآی روی بال ها کم میشه، به دلیل سرعت پایین و هواپیما استال می کنه. اما هوای خروجی از 4 موتور هواپیما روی دم می ریزه و عملاً تاثیر دم افقی رو از بین می بره، برای همین می بینیم که هواپیما قادر به Nose up نیست و Nose down می کنه. ضمن اینکه، سرعت باد هم در اون روز، سرعت هوا حدود 19 کیلومتر بر ساعت بوده. برای مطالعه بیشتر مراجعه کنید به اینجا.


در متنی که آدرس داده ای یکی از علتهای سقوط را استال عنوان کرده است و گفته شده که با اینکه سرعت هواپیما از سرعت استال بیشتر بوده ولی باز هم هواپیما استال کرده است. ( هر هواپیمایی در کمتر از یک سرعت خاصی استال می کند یعنی نیروی برآ به شدت کاهش پیدا کرده که در اکثر اوقات منجر به سقوط وسیله پرنده می شود، یعنی همیشه باید سرعت هواپیما از یک سرعت مشخص که به وسیله سازنده تعیین شده بیشتر باشد. این حداقل سرعت بر روی نشان دهنده هواپیما مشخص شده است) .
حالا در این شرایط پرواز، سرعت هواپیما کم بوده ولی هنوز به اندازه ای زیاد بوده که هواپیما استال نکند!!!! یعنی نشان دهنده سرعت هنوز به قسمت خطر نرسیده بود و خلبانان فکر می کردند که در سرعت ایمن پرواز می کنند و سرعت به اندازه کافی زیاد است!!!
با اینکه نشان دهنده سرعت هنوز به منطقه خطر نرسیده بود پس چرا استال صورت گرفت؟!!
هنگامی که یک هواپیما در حال چرخش (turn) می باشد سرعت استال زیاد می شود یعنی برای اینکه هواپیما استال نکند باید سرعت آن بیشتر از حد خطری باشد که در نشان دهنده برای پرواز افقی مشخص شده است.
یک نکته دیگر که به آن اشاره شده مربوط به تاخیر در عملکرد موتور می باشد آن طور که گفته شده خلبان برای افزایش سرعت، موتور را در شرایط بیشترین قدرت قرار داده است ولی در این هواپیما عکس العمل موتور به دستور خلبان حدود 8 ثانیه طول می کشد در نتیجه زمان کافی برای افزایش سرعت وجود نداشته است.



در ضمن در شکل بالا IAS مخفف (Indicated Air Speed) می باشد.
 
آخرین ویرایش:

karkard

متخصص موشک
کاربر ممتاز
یکی از علت هایی که در متن به آن اشاره ای نشده است عبور از حداکثر زاویه دوران (Bank) می باشد. برای هر هواپیمایی با توجه به نوع طراحی آن یک حداکثر زاویه دوران وجود که این حداکثر زاویه دوران به علت محدودیت های سازه ای و آیرودینامیکی تعیین می شود. این حداکثر زاویه Bank برای هواپیماها معمولا حدود 50 تا 60 درجه می باشد یا کمی کمتر یا بیشتر.
ولی در فیلمی که موجود است مشاهده می شود که زاویه دوران هواپیما در حدود 90 درجه می باشد و علت اصلی سقوط می تواند عبور کردن از حداکثر زاویه مجاز برای دوران باشد که استال هواپیما به خاطر این اتفاق افتاده است نه به خاطر اشکال در نشان دهنده هواپیما!!!!
آن طور که گفته شده نشان دهنده نتوانسته سرعت استال (منطقه خطر) را به خوبی نمایش دهد!!! در حالی که معمولا نشان دهنده ها برای حالت های دوران به صورت اتوماتیک سرعت استال را تغییر می دهند یعنی برای شرایط مختلف پروازی باید جوابگو باشد.
ولی به علت اینکه این هواپیما در خارج از منطقه طراحی پرواز کرده است پس احتمالا به این دلیل نشان دهنده باعث ایجاد خطا شده است. البته معمولا نشان دهنده ها باید برای شرایط خارج از محدوده پروازی نیز جوابگو باشند و این از شرایط طراحی نشان دهنده می باشد.
به هرحال به نظر می رسد در این سانحه مقصر اصلی خلبان باشد .



:gol::gol::gol:
 
آخرین ویرایش:

XPARS

عضو جدید
کاربر ممتاز
در دور اول انگار سرعتش به اندازه کافی بود که استال نکنه ولی همین دور زدن خیلی از سرعتش کم کرد که تو فیلم هم این کاهش سرعت محسوسه . دوم اینکه زاویه چرخش دور اول هم کمتر از دور دوم بود . شاید برای اونه که دور اول رو تونست رد کنه .
بی - 52 چندان هواپیمای مانورپذیری نیست . نمیدونم با چه اطمینانی خلبان در اون ارتفاع پایین این ریسک رو کرد ؟

خدا با اجدادش محشورش کنه !!! :D

 

naser-khalili

عضو جدید
1- این هواپیما دارای 4موتور زیر بال هست که موتور زیر بال باعث ایجاد pitching می شود.

2- خط تراست بالاتر از مرکز ثقل است: در این حالت نقش موتور پایدار کننده است و گشتاور موتور همواره دماغه را به سمت پایین حرکت می دهد.

3- زاویه سویپ الف)باعث افزایش tipvortex شده و نوک بال قبل از ریشه وامانده می شود. ب)ایجاد جریان عرضی می کند.ج)به علت افزایش حاشیه استاتیکی با زاویه سویپ، پایداری استاتیکی افزایش می یابد. د) زاویه سویپ ضریب برا را کاهش می دهد. و) باعث بهبود پایداری سمتی و طولی می شود.

پس مشخص است که این هواپیما پایدار بوده و کنترل پذیری و در نتیجه قابلیت مانور کمتری دارد.

به نظر من:
هواپیما در حال دور موزون با زاویه غلت حدود 50-60 درجه است (پس rudderدرگیر غلبه بر سرش جانبی است) که ناگهان این زاویه به 80-90 درجه افزایش می یابد.این مشخص می کند که در بال پایین رفته (بال چپ) زاویه حمله افزایش یافته و واماندگی صورت می پذیرد ( tipvortex هم یادمون نره). در بال بالا رفته (بال راست)، جهت جریان نسبی مقدار واماندگی را کاهش می دهد و لذا نوک تولید برا می کند.این امر باعث افزایش زاویه غلت می کند و به خاطر اثر ذاتی خود هواپیما (بالاتر بودن خط تراست از مرکز ثقل) دماغه هواپیما پایین می رود و یا به اصطلاح nose down صورت می گیرد. از طرفی چون میزان غلت افزایش یافته و دور موزون از بین رفته لذا سرش جانبی بوجود می آید که هواپیما را به طرف بال راست منحرف می کند این امر بوسله tipvortex بال چپ تشدید می شود.پس در کل هم هواپیما دچار استال شده و هم تمایل به انحراف از طرف بال پایین رفته به طرف بال بالا رفته دارد،که دقیقاً قبل از لحظه برخورد با زمین دیده می شود، به این خاطر به نظر من این هواپیما دچار spin(فرچرخ) اون هم از نوع تخت و سریع شده و بدلیل اینکه ارتفاع هواپیما خیلی پایین است بخوبی قابل تشخیص و رؤیت نیست.
 

mr.rohalamin

اخراجی موقت

ضمن سلام به همه دوستان به خصوص اسپارو عزیز که به شخصه ارادت خاصی بهش دارم . چند روز پیش یه فیلم گیرم اومد از یه نمایش هوایی که توی اون یه بمب افکن B-52 مشغول پرواز بودن که ناگهان بعد یه چرخش ... بقیه اش رو خودتون توی فیلمی که گذاشتم نگاه کنید .

ولی دلیل این حادثه دقیقا چی بود ؟ و چرا توی دور اول موفق بود اما توی دور زدن دوم ... ؟

برای اطلاعات بیشر دوستان باید بگم این حادثه در سال 1994 و در پایگاه هوایی فلیچارد در واشنگتن رخ داد و هر 4 سرنشین هواپیما جان باختند . عکس زیر هم لحظه آخر رو نشون میده !



من قبلا این کلیپ رو دیده بودم.
زن ها توش حسابی جیغ می کشن!
یه جور هایی ترسناکه!
خلبان ها داشتن برای نمایشگاه هوایی خودشون رو آماده می کردن!
 

Similar threads

بالا