طرز تهیه انواع کمپوت

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

کمپوت کردن یکی از بهترین روش های نگهداری میوه ها برای مدت طولانی است. در این روش میوه ها در مخلوطی از شکر جوشانده و نگه داشته می شوند. البته به راحتی می توانید کمپوت ها را از فروشگاه ها خریداری کنید. اما مساله اصلی در کنسرودهای بازار، استفاده از مواد نگه دارنده و میوه هایی است که بعضا کیفیت چندانی ندارند. بنابراین بهتر است خودتان در خانه اقدام به کمپوت کردن میوه های فصل کنید و به عنوان دسر یا سایر وعده های غذایی میل کنید.​

 
آخرین ویرایش:

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

طرز تهیه کمپوت انجیر تازه و خشک به ۳ روش​



طرز تهیه کمپوت انجیر به 3 روش


انجیر یکی از میوه های مقوی و مغذی است که خیلی ها آن را برای مصارف درمانی استفاده می کنند. این میوه را می توانید هم به صورت تازه و هم به صورت خشک مصرف کنید. اما خیلی ها این میوه را به شکل های مختلف مثل مربا یا کمپوت برای مدت زمان طولانی تری نگه می دارند. اگر چه می توانید کمپوت انجیر را از فروشگاه ها هم خریداری کنید. اما حتما می دانید که اگر خودتان دست به کار شوید، هم با قیمت کمتری می توانید کمپوت را تهیه کنید و هم از سلامت آن مطمئن خواهید بود. در ضمن درست کردن کمپوت انجیر هم وقت زیادی نخواهد گرفت.

فوت و فن های طرز تهیه کمپوت انجیر​


فوت و فن های طرز تهیه کمپوت انجیر


  • کمپوت انجیر را می توانید بنا به طبع خود، با انجیر سیاه یا سبز تازه یا انجیر خشک درست کنید. اما به خاطر داشته باشید انجیر هایی را که در طرز تهیه کمپوت انجیر به کار می برید، بدون زدگی یا خرابی باشند. حتما مطمئن شوید که داخل انجیر ها کرم نزده باشد و بعد آن ها را کمپوت کنید.

  • به جای استفاده از شکر، می توانید عسل را در طرز تهیه کمپوت انجیر به کار ببرید. البته میزان شیرینی کمپوت به سلیقه خودتان بستگی دارد. در صورت تمایل می توانید مقدار آن را کمتر یا بیشتر در نظر بگیرید.

  • لازم نیست شربت روی کمپوت حتما غلیظ باشد. همین که جوشیده و دانه های شکر در آن کاملا حل شده باشد، کافی است.

  • به مواد شربت کمپوت می توانید به میزان دلخواه هل، گلاب، دارچین و آبلیمو اضافه کنید.

  • در کنار انجیر می توانید میوه های دیگر را هم به صورت خرد شده یا سالم کمپوت کنید. ولی از میوه هایی استفاده کنید که طعم آن ها با انجیر همخوانی داشته باشد. مثل گلابی یا سیب.

  • بطری هایی را که برای نگهداری از کمپوت استفاده می کنید، حتما تمیز و خشک کنید. سعی کنید حتما از بطری های شیشه ای استفاده کنید که درب آن ها سالم و بدون زنگ زدگی باشد.

  • می توانید برای استریل شدن بطری ها، داخل آن ها را بعد از شستن، کمی آب جوش بریزید و آب را در بطری بگردانید و دور بریزید. سپس اجازه دهید بطری کاملا خشک شود. اگر از پارچه برای خشک کردن استفاده می کنید، مراقب باشید پارچه پرز ندهد.

  • برای نگهداری طولانی مدت کمپوت انجیر، بطری های کمپوت را در مکانی دور از مجاورت نور خورشید و خنک بگذارید. اگر رنگ بطری ها تیره باشد، بهتر است.


طرز تهیه کمپوت انجیر تازه​


طرز تهیه کمپوت انجیر تازه


زمان آماده سازی مواد: ۱۵ دقیقه

مدت زمان لازم برای پخت: ۲۰ دقیقه​


مواد لازم


انجیر: ۱ کیلوگرم
شکر: ۱ لیوان دسته دار فرانسوی
آب: ۴ لیوان دسته دار فرانسوی


طرز تهیه​


مرحله اول: شربت کمپوت انجیر را درست کنید​


در اولین مرحله از طرز تهیه کمپوت انجیر، یک قابلمه را روی حرارت قرار دهید و شکر را به آن اضافه کنید. حرارت را روی حالت متوسط قرار دهید و اجازه دهید آب شروع به جوشیدن کند و دانه های شکر کاملا حل شوند. می توانید به جای شکر، از عسل استفاده کنید. همان طور که گفتیم، لازم نیست شربت قوام داشته باشد. بعد از این که شکر سرد شد، حرارت را قطع کنید و اجازه دهید شربت از دما بیفتد و خنک شود.


مرحله دوم: انجیر ها را بشویید و آماده کنید​


انجیرهای تازه را بشویید و ساقه آن را جدا کنید. آن ها را روی یک پارچه نخی تمیز قرار دهید تا کاملا آب خود را از دست بدهند و خشک شوند. اگر انجیر ها خیس باشند، احتمال کپک زدن کمپوت بعد از مدتی کوتاه بالا می رود.




مرحله سوم: کمپوت انجیر را درست کنید​


بطری های شیشه ای را تمیز و کاملا خشک کنید. انجیرها را در بطری بریزید. روی آن ها را شربت بریزید تا جایی که شربت روی انجیر ها را بپوشاند. در بطری ها را ببندید تا هیچ هوایی به آن نفوذ نکند.


مرحله چهارم: بطری ها را در آب جوش بگذارید​


در یک قابلمه تا نیمه آب بریزید و روی حرارت قرار دهید تا آب شروع به جوشیدن کند. بطری های کمپوت را به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه در آب در حال جوشیدن قرار دهید. آب باید تا لبه شیشه ها بیاید. سپس حرارت را خاموش کنید و اجازه دهید بطری ها سرد شوند. بطری ها را خشک کنید. روی یک سطح را یک دستمال نخی قرار دهید. بطری ها را به صورت وارونه روی دستمال قرار دهید تا عملیات هواگیری کامل انجام شود. یک شب تا صبح بطری ها را وارونه بگذارید. سپس آن ها را در جای خشک و خنک یا در یخچال قرار دهید.




طرز تهیه کمپوت انجیر (روش دوم)​


دستور تهیه کمپوت انجیر (روش دوم)


مواد لازم


انجیر تازه سبز یا سیاه: ۵۰۰ گرم
آب: ۲ لیوان دسته دار فرانسوی
گلاب: ۱/۴ لیوان دسته دار فرانسوی
عسل: ۱/۲ لیوان دسته دار فرانسوی
وانیل: ۱/۴ فاشق چای خوری
لیمو ترش: ۱ عدد
ساقه دارچین: ۱ عدد


طرز تهیه​



مرحله اول: شربت کمپوت انجیر را درست کنید​


ابتدا پوست لیمو را بگیرید. قسمت سفید پوست را از قسمت سبز پوست جدا کنید. پوست سبز تمیز شده را به صورت خلالی باریک خرد کنید. در یک قابلمه آب، گلاب، وانیل، عسل و ساقه دارچین را بریزید و روی حرارت قرار دهید. اجازه دهید همه مواد حل شوند و شربت به مدت ۱۰ دقیقه روی حرارت ملایم بجوشد. سپس حرارت را قطع کنید و اجازه دهید شربت کمپوت کاملا خنک شود. چوب دارچین را خارج کنید.


مرحله دوم: انجیر ها را کمپوت کنید​


انجیرها را بشویید و اجازه دهید آب اضافی شان گرفته شود و کاملا خشک شوند. (اگر انجیرها سفت یا کمی نارس هستند، آن ها را به مدت ۵ دقیقه بجوشانید.) انجیر ها را بعد از خشک شدن، در بطری شیشه ای ریخته و روی آن ها شربت بریزید تا سطح روی انجیرها با شربت کاملا پوشانده شوند. سپس درب بطری ها را به خوبی محکم ببندید و مانند روش قبل هواگیری کنید. بطری ها را در مکان خشک و خنک و به دور از نور یا در یخچال قرار دهید و هر وقت که میل تان کشید سرو کنید.


طرز تهیه کمپوت انجیر خشک​


طرز تهیه کمپوت انجیر خشک


مواد لازم


انجیر خشک: ۵۰۰ گرم
شکر: ۱۵۰ گرم
گلاب و هل: به میزان دلخواه


طرز تهیه​



مرحله اول: انجیر ها را بشویید و در آب خیس کنید​


ابتدا از سالم بودن انجیر ها مطمئن شوید. چون داخل برخی انجیر های خشک به خاطر شرایط نامساعد نگهداری، کرم وجود دارد. حتی می توانید آن ها را از وسط نصف کنید. انجیر ها را بشویید و در یک ظرف بریزید. روی انجیر ها را تا حدی آب بریزید که روی آن ها را بپوشاند. سپس شکر را به مواد اضافه کنید و شروع به هم زدن کنید تا دانه های شکر تا حد ممکن حل شوند. روی ظرف را بپوشانید و یک شب تا صبح در یخچال قرار دهید.


مرحله دوم: انجیر ها را کمپوت کنید​


بعد از این که انجیر ها در یخچال استراحت کردند و نرم شدند، ظرف را روی حرارت متوسط قرار دهید. هل و گلاب را در این مرحله از طرز تهیه کمپوت انجیر اضافه کنید. اجازه دهید مواد کمپوت ۵ تا ۱۰ دقیقه روی حرارت بماند و بجوشد. شعله را خاموش کنید و صبر کنید تا مایه کمپوت از دما بیفتد و سرد شود. کمپوت انجیر را در ظروف شیشه ای تمیز و خشک بریزید و شیشه های کمپوت را به همان روش گفته شده در بالا هواگیری کنید.




سخن پایانی​


کمپوت انجیر از دسرهای خوشمزه است


کمپوت انجیر یکی از دسرهای خوشمزه ای است که می توانید آن را به تنهایی یا به عنوان یکی از چاشنی های مناسب و مفید برای سلامتی، به همراه صبحانه میل کنید. اگر به انجیر تازه سیاه یا سبز دسترسی ندارید، می توانید از انجیر خشک برای طرز تهیه کمپوت انجیر استفاده کنید. در این صورت حتما انجیر را باید یک شب تا صبح خیس کنید. شما می توانید از خواص و فواید انجیر با درست کردن کمپوت آن بهره ببرید. مخصوصا کسانی که دچار یبوست هستند، می توانند از این کمپوت به عنوان یک داروی خانگی سالم و مفید استفاده کنند. البته مزایای سلامتی کمپوت انجیر کم نیست و برای سرما خوردگی، بهبود عملکرد قلب، کنترل قند و فشار خون و … نیز به کار می رود.
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

۲ طرز تهیه کمپوت هلو با ماندگاری طولانی در قابلمه و شیشه​


طرز تهیه خانگی کمپوت هلو


طرز تهیه کمپوت هلو را بلد هستید؟ در واقع یکی از بهترین روش‌های نگهداری انواع میوه به خصوص میوه‌های تابستانی تبدیل کردن آن‌ها به کمپوت میوه است.

مواد لازم برای تهیه کمپوت هلو​

  • هلو: ۳ کیلوگرم
  • شکر: ۱ کیلوگرم
  • آب جوشیده خنک: به میزان لازم
  • چند عدد شیشه درب‌دار تمیز و خشک

مراحل طرز تهیه کمپوت هلو سریع​

کمپوت خوشمزه شلیل یا هلو

برخی افراد به خاطر بیماری‌های مزمن مثل پولیپ روده نمی‌توانند انواع میوه را به صورت خام میل کنند و کمپوت کردن میوه‌ها یک روش عالی مصرف میوه برای این افراد است. برای درست کردن کمپوت هلو با ماندگاری بالا باید هلوها را بشویید و خشک کنید. سپس در یک قابلمه آب و شکر را بجوشانید و هلوها را به آن اضافه کنید. بعد از اینکه مواد پخته و آماده شد، آنها را در بطری‌های تمیز بریزید و دربشان را ببندید. برای جزییات بیشتر، ادامه مقاله را بخوانید.

مرحله اول؛ شستن هلو و خرد کردن آن

برای درست کردن کمپوت هلو ابتدا باید هلوها را بشورید و اجازه دهید کاملا خشک شوند. سپس پوست هلوها را جدا کنید و آن‌ها را به قطعات درشت خرد کنید، هلو بشقابی یا انجیری یا هلوی معمولی فرقی ندارد.

مرحله دوم؛ ریختن هلو در شیشه درب بسته و پر کردن آن با شکر

هلوهای خرد شده را در شیشه‌ها بریزید و یک بند انگشت از هر شیشه را خالی بگذارید. شیشه را به کناره‌ی سطح کارتان بکوبید تا فضای خالی میان هلوها پر شود. در هر شیشه یک استکان شکر بریزید.

مرحله سوم؛ پر کردن شیشه‌ها با آب جوشیده

سپس شیشه‌ها را با آب جوشیده خنک پر کنید. لازم نیست شیشه لبالب از آب پر شود.

مرحله چهارم؛ گذاشتن شیشه‌های کمپوت در قابلمه آب

درب شیشه‌ها را محکم ببندید. در یک قابلمه بزرگ آب بریزید و شیشه‌های کمپوت هلو را در آن بچینید. مقدار آب باید به حدی باشد که تا ¾ ارتفاع شیشه را بپوشاند نه بیشتر. شعله گاز را روشن کنید.

مرحله آخر: کمپوت‌ هلو را بپزید

صبر کنید تا آب جوش بیاید، از زمان جوش آمدن آب ۱۵ الی ۲۰ دقیقه صبر کنید تا کمپوت‌ها بپزند. درب قابلمه درب نگذارید. شعله گاز را خاموش کنید و صبر کنید شیشه‌های کمپوت هلو خنک شوند. وقتی شیشه کمپوت از داغی افتاد آن‌ها را برعکس کنید تا هوای اضافی داخل شیشه خارج شود. مراقب باشید که درب شیشه محکم بسته شده باشد.
طرز تهیه کمپوت هلو

وقتی شیشه کمپوت خنک شد آن را به یخچال منتقل کنید. طرز تهیه کمپوت هلو به این روش سبب می‌شود تا کمپوت به مدت ۶ ماه تا یک سال قابل نگهداری باشد به شرط آنکه درب شیشه‌ها را محکم ببندید. بعد از ۷ روز کمپوت هلو آماده است که شما می توانید آن را به عنوان یک میان وعده غذایی با ارزش میل کنید و از خواص هلو بهره‌مند شوید.

فوت و فن‌های طرز تهیه کمپوت هلو در قابلمه​

فوت و فن‌های طرز تهیه کمپوت هلو در قابلمه

  • اگر می‌خواهید کمپوت هلو رنگ و عطر جذاب و دلپذیری داشته باشد، به هلوهای در حال پخت، به اندازه ۱ یا ۲ قاشق زعفران دم‌کرده غلیظ اضافه کنید.
  • اگر در کنار درب بطری که کمپوت هلو را در آن نگهداری می‌کنید، حباب تشکیل شد، آن را فورا مصرف کنید، چون احتمال کپک زدن و خرابی آن بالا می‌رود.
  • بطری‌هایی که کمپوت را در آنها نگهداری می‌کنید، حتما باید کاملا تمیز و استریل باشند. در ضمن کاملا آنها را خشک کنید و بعد از سرد شدن کمپوت، آنها را در بطری بریزید.
  • بهترین زمان برای مصرف کمپوت هلو، ۱۰ روز بعد از آماده شدن و نگهداری در بطری‌های شیشه‌ای است.

سوالات متداول​

چه کار کنیم که کمپوت هلو کپک نزند؟​

بعد از شستن هلو حتما آنها را با دستمال نخی خشک کنید یا در آبکش بگذارید تا آبشان کاملا برود، در صورتی که هلوها آب داشته باشند باعث کپک زدن کمپوت می‌شود. حتما از بطری‌های شیشه‌‌ای تمیز و استریل با درب فلزی سالم و بدون زنگ‌زدگی برای نگهداری کمپوت هلو استفاده کنید تا از کپک زدن کمپوت‌ها جلوگیری شود.

کمپوت هلو چقدر ماندگاری دارد؟​

اگر درب بطری باز نشود، معمولا کمپوت هلو را می‌توانید به مدت چند ماه در یخچال نگهداری کنید.
طرز تهیه کمپوت زردآلو با هسته یا بدون هسته و طرز تهیه کمپوت شلیل هم مثل کمپوت هلو خانگی است. یادتان باشد با تمام میوه‌ها انواع کمپوت را می‌توانید درست کنید.
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

۵ روش طرز تهیه کمپوت گیلاس خانگی با ماندگاری بالا​



2 روش طرز تهیه کمپوت گیلاس خانگی با ماندگاری بالا


کمپوت گیلاس از جمله مفیدترین کمپوت‌ها به خصوص برای پایین آوردن تب و درمان سرماخوردگی و یک دسر خوشمزه با گیلاس است. از سوی دیگر بسیاری از افراد به خاطر مشکلات گوارشی نمی‌توانند میوه‌ها را به صورت خام مصرف کنند. به همین دلیل کمپوت کردن میوه‌هایی مثل گیلاس می‌تواند نیازهای این افراد را برطرف کند.

طرز تهیه کمپوت گیلاس خانگی با ماندگاری بالا (روش اول)​

روش اول طرز تهیه کمپوت گیلاس خانگی با ماندگاری بالا

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۱۵ دقیقه​

مدت زمان پخت کمپوت گیلاس: ۱۵ دقیقه​

کالری کمپوت گیلاس: کالری کمپوت گیلاس با شربت رقیق ۶۷ کالری در ۱۰۰ گرم است​

مواد لازم برای تهیه کمپوت گیلاس با شیشه​

  • گیلاس سالم و تازه و درشت: ۱ کیلوگرم
  • آب: ۱ لیتر (۴ لیوان فرانسوی دسته‌دار)
  • شکر: ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار

مراحل طرز تهیه کمپوت گیلاس خانگی​

کمپوت گیلاس یکی از خوشمزه‌ترین و پرطرفدارترین انواع کمپوت است که خیلی افراد آن را به صورت آماده از بیرون تهیه می‌کنند، اما شما می‌توانید به راحتی کمپوت گیلاس را در خانه نیز درست کنید. در ادامه می‌توانید با مراحل درست کردن کمپوت گیلاس در خانه آشنا شوید.

مرحله اول؛ درست کردن محلول آب و شکر

در طرز تهیه کمپوت گیلاس خانگی باید از گیلاس‌های تازه، درشت و شیرین بدون له شدگی یا کرم‌زدگی استفاده کنید. گیلاس‌ها را بشورید و در آبکش بریزید تا خشک شوند. در این فاصله آب و شکر را با هم مخلوط کنید و اجازه دهید روی شعله ملایم گاز شکر در آب حل شود اما قوام پیدا نکند و غلیظ نشود. همین که چند جوش زد کافی است. شعله گاز را خاموش کنید و اجازه دهید محلول آب و شکر سرد شود.

مرحله دوم؛ ریختن شربت روی گیلاس‌ها​

در این مرحله از طرز تهیه کمپوت گیلاس باید گیلاس‌ها را داخل یک یا دو شیشه بریزید (درب شیشه‌ها حتما باید پلاستیکی باشد) و روی گیلاس‌ها شربت آب و شکری که درست کرده بودید را بریزید. آب و شکر باید کاملا روی گیلاس‌ها را بپوشاند و لب به لب شود.
حالا درب شیشه‌ها را محکم ببندید و در یک قابلمه بزرگ بگذارید. در قابلمه آب سرد بریزید. آب سرد باید ۲/۳ ارتفاع شیشه‌ها باشد. قابلمه را روی حرارت گاز بگذارید و اجازه دهید آب به دمای جوش برسید. از اولین لحظه‌ای که آب جوش آمد ۱۵ دقیقه آب را روی حرارت نگه دارید تا بجوشد. سپس شعله گاز را خاموش کنید و صبر کنید تا آب از داغی بیفتد و ولرم شود.

مرحله سوم؛ وارونه کردن شیشه کمپوت گیلاس برای خالی شدن هوا​

حالا شیشه‌های کمپوت را از آب بیرون بیاورید و وارونه کنید. به این روش متوجه می‌شوید که از لابه‌لای شیشه حباب بیرون می‌زند یا نه. اگر حباب بیرون نزد و هوا پس نداد کمپوت را می‌توانید چند ماه در کابینت یا یخچال نگهداری کنید. اگر کمپوت هوا پس داد در یخچال بگذارید و ظرف چند روز مصرف کنید.

کمپوت آلبالو و کمپوت گیلاس و آلبالو هم دقیقا به همین روش تهیه می‌شود ولی برای هر یک کیلوگرم آلبالو از دو لیوان شکر یا بیشتر استفاده کنید (بستگی به سلیقه شما دارد).

طرز تهیه کمپوت گیلاس خانگی با ماندگاری بالا (روش دوم)​


روش دوم طرز تهیه کمپوت گیلاس خانگی با ماندگاری بالا


در این روش از طرز تهیه کمپوت گیلاس ابتدا گیلاس‌ها را بشورید و آبکش کنید. در شیشه‌های تمیز و خشک با درب فلزی گیلاس‌ها را بریزید و لابه‌لای گیلاس‌ها شکر بپاشید. در یک قابلمه آب را جوش بیاورید. اجازه دهید دمای آب جوشیده ولرم شود سپس روی گیلاس‌ها آب جوشیده ولرم بریزید.
آب باید کاملا روی گیلاس‌ها را بپوشاند. حالا درب شیشه‌ها را محکم ببندید و در یک قابلمه بزرگ بگذارید. به اندازه ۲/۳ ارتفاع شیشه‌ها در قابلمه آب بریزید و اجازه دهید آب جوش بیاید. ۱۰ الی ۱۵ دقیقه شیشه‌ها باید در آب جوش روی شعله گاز باشند.
بعد از ۱۵ دقیقه شعله گاز را خاموش کنید و شیشه‌ها را از آب بیرون بیاورید. شیشه‌ها را وارونه کنید تا هوای داخل شیشه‌ بیرون بیاید. وقتی شیشه‌ها خنک شدند در یخچال بگذارید. از کمپوت گیلاس در تمام طول سال برای تهیه انواع شیرینی و دسر، کیک گیلاس و چیزکیک و سرو در کنار بستنی و پنکیک و … استفاده کنید.

طرز تهیه کمپوت گیلاس با پودر شربت گیلاس (روش سوم)​

طرز تهیه کمپوت گیلاس با شربت گیلاس

زمان آماده‌‌سازی مواد: ۱۰ دقیقه
زمان آماده‌سازی کمپوت گیلاس با پودر شربت: ۴۰ دقیقه​

مواد لازم برای تهیه کمپوت گیلاس​

  • گیلاس تازه: ۱ کیلوگرم
  • شکر: ۱ و ۱/۲ لیوان دسته‌دار فرانسوی
  • پودر شربت گیلاس: ۱ قاشق غذاخوری
  • هل: ۱ عدد
  • آب: به میزان لازم

مراحل طرز تهیه کمپوت گیلاس با شربت​

در این روش از تهیه کمپوت گیلاس، پودر شربت گیلاس برای طعم‌دهی بیشتر در کمپوت استفاده می‌شود. می‌توانید از شربت گیلاس تازه و مایع هم استفاده کنید. برای ادامه مراحل تهیه، روش زیر را دنبال کنید.

مرحله اول: مواد کمپوت را بجوشانید​

در اولین مرحله از طرز تهیه کمپوت گیلاس، آب، هل و شکر را در یک قابلمه بریزید و روی حرارت قرار دهید تا وقتی که شروع به جوشیدن کند. بعد از اینکه آب و شکر جوشیدند و کمی غلیظ شدند، پودر شربت گیلاس را به آن اضافه کنید. اجازه دهید شربت کمپوت کمی از دما بیفتد و سرد شود. دلیل این کار این است که اگر در زمان جوشیدن آب جوش و شکر، گیلاس‌ها را اضافه کنید، گیلاس‌ها ترک می‌خورند.

مرحله دوم: گیلاس‌ها را به شربت کمپوت اضافه کنید​

در فاصله‌ای که شربت گیلاس‌ها از دما می‌افتد، شاخ و برگ گیلاس‌ها را جدا کنید و میوه را بشویید. سپس گیلاس‌ها را در قابلمه بریزید و دوباره قابلمه روی حرارت بگذارید. ۳۰ تا ۴۰ دقیقه روی حرارت ملایم، گیلاس‌ها را بپزید، طوری که به راحتی گوشت گیلاس‌ها از هسته آن جدا شود.

مرحله سوم: گیلاس‌ها را در بطری بریزید​

در آخرین مرحله از طرز تهیه کمپوت گیلاس‌ با شربت، وقتی کمپوت آماده شد، صبر کنید تا خنک شود. سپس مواد کمپوت را در بطری‌های تمیز و استریل بریزید و درب آن را محکم ببندید. البته می‌توانید به محض آماده شدن کمپوت، آن را سرو کنید.

طرز تهیه کمپوت گیلاس با شربت جدا و بدون پختن گیلاس (روش چهارم)​


طرز تهیه کمپوت گیلاس با شربت جدا


در این روش از تهیه کمپوت گیلاس با همان مواد گفته شده در بالا، آب و شکر را بجوشانید تا غلیظ شود و شربت را آماده کنید. سپس گیلاس‌ها را بشویید و در بطری تمیز و استریل بریزید. شربت که خنک شد، به گیلاس‌های داخل بطری اضافه کنید و درب بطری را ببندید. در این روش، نیاز به پختن گیلاس نیست ولی کمپوت باید ۱۰ روز بماند تا گیلاس‌ها نرم شوند.

طرز تهیه کمپوت گیلاس با آرد ذرت (روش پنجم)​


طرز تهیه کمپوت گیلاس با آرد ذرت


برای تهیه کمپوت گیلاس با آرد ذرت، به ازای هر ۱ کیلوگرم گیلاس، ۱ قاشق سوپ‌خوری آرد ذرت نیاز دارید. آرد ذرت را در کمی آب حل کنید. آب و شکر را روی حرارت بگذارید و آرد ذرت را به آن اضافه کنید و سایر مراحل را مثل دستور تهیه کمپوت گیلاس گفته شده در بالا انجام دهید. این کار باعث قوام بیشتر کمپوت می‌شود. سپس شربت را روی گیلاس‌های شسته شده در بطری بریزید و درب آن را ببندید تا کمپوت آماده شود.

فواید و خواص کمپوت گیلاس برای درمان تب و سرماخوردگی و دوران بارداری​


فواید کمپوت گیلاس برای درمان تب و سرماخوردگی و دوران بارداری


  • گیلاس سرشار از ویتامین C و آنتی‌اکسیدان است. به همین دلیل سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند و از ابتلا به ویروس‌های سرماخوردگی مثل کرونا، آنفولانزا، تب، سرفه و عفونت‌های باکتریایی، ویروسی و قارچی جلوگیری می‌کند.
  • گیلاس و آب گیلاس از جمله تب‌برهای طبیعی قوی محسوب می‌شوند و دمای بدن را کنترل می‌کنند.
  • خوردن گیلاس و کمپوت گیلاس در دوران بارداری سطح ایمنی زن باردار را بالا می‌برد. آنتی سیانین‌های موجود در گیلاس می‌توانند از سلول‌های جدید محافظت کنند و سلامتی مغز جنین را افزایش می‌دهند. آنتی سیانین موجود در گیلاس قرمز تورم، التهاب بدن و درد مفاصل که ناشی از بارداری است را التیام می‌بخشد و همچنین از ابتلا به بیماری‌هایی مثل دیابت بارداری و فشار خون بالا پیشگیری می‌کند. ویتامین C موجود در گیلاس به خاطر تقویت رگ‌های خونی خون‌رسانی به جنین را بهبود می‌بخشد.
  • با توجه به اینکه گیلاس و همینطور کمپوت گیلاس سرشار از ویتامین است، مصرف آن به صورت یک برنامه غذایی مناسب به همه و به خصوص بانوان و کودکان توصیه می‌شود.

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه کمپوت گیلاس خانگی​


نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه کمپوت گیلاس خانگی


  • برای تهیه کمپوت گیلاس باید گیلاس‌ها را به خوبی خشک کنید تا هیچ رطوبتی نداشته باشند چون در غیر این صورت کمپوت گیلاس کپک می‌زند.
  • قرار دادن گیلاس‌ها بیش از زمان مشخص روی حرارت می‌تواند رنگ کمپوت را تیره کند.
  • بعد از جوشاندن شیشه کمپوت‌ها بهتر است ۲۰ دقیقه صبر کنید و بعد آن‌ها را از داخل آب خارج کنید، زیرا خارج کردن شیشه‌های کمپوت به صورت داغ موجب شکستن شیشه می‌شود.
  • برای درست کردن کمپوت گیلاس بهتر است از میوه‌های سالم و رسیده استفاده کنید.
  • کمپوت گیلاس با ماندگاری بالا حدود ۵ تا ۶ ماه ماندگاری دارد و می‌توانید آن‌ها را تا حدود ۱ سال نیز در یخچال نگهداری کنید.
  • در صورت تمایل می‌توانید یک دانه هل برای عطر دادن به کمپوت گیلاس استفاده کنید.
  • مقدار شکری که به کمپوت گیلاس اضافه می‌کنید، کاملاً سلیقه‌ای است و می‌توانید آن را بنا به سلیقه خودتان کم و زیاد کنید.
  • اگر احتمال می‌دهید گیلاس کرم دارد، می‌توانید برای ۱ ساعت آن را در آب سرد قرار دهید تا کرم از گیلاس خارج شود.
  • در زمان جوشاندن کمپوت گیلاس در شیشه، آب باید حدود ۱ تا ۲ سانتی‌متری زیر درب شیشه باشد.
  • در صورتی که درب کمپوت باز نشود، می‌توانید تا چند ماه آن را خارج از یخچال نگهداری کنید، اما به محض باز شدن درب کمپوت باید آن را در یخچال قرار دهید.
  • برای درست کردن کمپوت گیلاس بدون هسته از روش‌های درآوردن هسته گیلاس استفاده و به همین ترتیب طرز تهیه کمپوت گیلاس که در بالا گفته شد عمل کنید.
  • پیشنهاد می‌کنیم طرز تهیه مربای گیلاس و طرز تهیه مارمالاد گیلاس را هم مطالعه کنید.
  • روش‌های نگهداری کمپوت گیلاس به مدت طولانی را بلد هستید؟

سوالات متداول​

برای طرز تهیه کمپوت گیلاس با ماندگاری بالا چه کار کنیم؟​

برای درست کردن کمپوت گیلاس یا ماندگاری بالا، باید کمپوت را هواگیری کنید. اگر درب بطری را باز کردید، حتما به سرعت آن را استفاده کنید.

کمپوت گیلاس را چطور نگهداری کنیم؟​

برای نگهداری طولانی‌تر، کمپوت را در کیسه‌های پلاستیکی فریزری بریزید و فریز کنید. این کمپوت تا یک سال در فریزر ماندگاری دارد، اما اگر ظرف ۶ ماه مصرف شود بهترین طعم و خاصیت را خواهد داشت.
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

طرز تهیه کمپوت به + فوت و فن های کمپوت به بدون کپک و شکرک​



طرز تهیه کمپوت به + فوت و فن های کمپوت به بدون کپک و شکرک


کمپوت به یکی از کمپوت‌های خوش‌طعم و خوشمزه با طرز تهیه بسیار ساده است. کمپوت به را می‌توان به عنوان دسر هم سرو کرد. دستور تهیه کمپوت به بسیار ساده است. اما برای جلوگیری از شکرک زدن و کپک زدن کمپوت به مثل سایر انواع کمپوت باید برخی نکات را به دقت رعایت کرد. برخی افراد کمپوت به را شیرین می‌خورند و برخی ترجیح می‌دهند شیرینی کمپوت کم باشد. میزان استفاده از شکر به خود شما بستگی دارد. ولی از آنجا که میوه به نسبتا شیرین است، پیشنهاد می‌شود در تهیه آن میزان شکر را کاهش دهید.

مواد لازم برای تهیه کمپوت به خانگی خوشمزه​

مواد اولیهمقدار مورد نیاز
میوه به۴ عدد
آب۴ لیوان فرانسوی دسته‌دار
شکر۱/۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
هل۱ عدد
زعفرانبه مقدار دلخواه

مدت زمان آماده‌سازی مواد کمپوت: ۱۰ دقیقه
مدت زمان پخت کمپوت به: ۳۰ دقیقه

مراحل طرز تهیه کمپوت به​

مراحل طرز تهیه کمپوت به

کمپوت به به خاطر خواص به پخته یکی از مفیدترین و خوشمزه‌ترین کمپوت‌های خانگی است. در ادامه می‌توانید با مراحل طرز تهیه کمپوت به آشنا شوید.

مرحله اول؛ به را بشورید و خرد کنید​

در مرحله اول از طرز تهیه کمپوت به، میوه‌ها را با دقت بشویید و خشک کنید. سپس به‌ها را به هر شکلی که دوست دارید خرد کنید. هسته‌های به را جدا کرده و اگر بخشی از به سیاه و یا لک داشت، حتماً آن‌ها را کاملاً جدا کنید.

مرحله دوم؛ به را بپزید​

طرز-تهیه-کمپوت-به

در مرحله دوم از طرز تهیه کمپوت به، به را با آب داخل یک قابلمه بریزید و روی شعله گاز قرار دهید. زمانی که ترکیب آب و به، به حالت جوش رسید، شکر، هل و زعفران را به قابلمه اضافه کنید و هم بزنید.

مرحله سوم؛ کمپوت به آماده است​

طرز-تهیه-کمپوت-به

در این مرحله از طرز تهیه کمپوت به خانگی شعله گاز را ملایم کرده و زمان دهید تا به در آب پخته شود. شکر باید کاملاً در آب حل شده باشد. زمانی که به کاملا پخته شد، زیر شعله گاز را خاموش کنید و اجازه دهید تا محتوایت قابلمه کمی سرد شود. سپس کمپوت به آماده شده را در یک ظرف شیشه‌ای درب‌دار را که کاملاً خشک شده است بریزید. زمانی که کمپوت به در یخچال خنک شد، بهترین زمان برای سرو آن است.
برخی در طرز تهیه کمپوت به، به جای شکر از عسل استفاده می‌کنند. اگر می‌خواهید از عسل استفاده کنید، به ازای هر یک عدد به، یک قاشق غذاخوری عسل به مواد کمپوت به اضافه کنید.

نکات مهم و فوت و فن‌های طرز تهیه کمپوت به خانگی بدون شکرک و کپک​

نکات مهم و فوت و فن‌های طرز تهیه کمپوت به خانگی بدون شکرک و کپک

  • طرز تهیه کمپوت به بسیار ساده است، اما توجه به جزییات بسیار حائز اهمیت است.
  • برای اینکه کمپوت به شما دچار شکرک یا کپک نشود، باید برخی نکات را به دقت رعایت کنید. ظرف شیشه‌ای که در آن کمپوت را می‌ریزید، بسیار مهم است. اینکه ظرف‌های شیشه‌ای کاملاً استریلیزه، خشک و تمیز باشند.
  • ظرف‌های شیشه‌ای را بهتر است قبل از مصرف حداقل ۱۰ دقیقه در آب جوش قرار دهید. سپس آن‌ها را در آب خنک بگذارید تا خنک شوند.
  • پس از آن می‌توانید ظرف‌های شیشه‌ای را خشک کرده و استفاده کنید. یکی دیگر از نکات مهم در طرز تهیه کمپوت به، توجه به دانه‌ها و پوست‌های ناسالم و لک‌زده بر روی میوه به است.
  • سعی کنید حتماً دانه‌ها را جدا کرده و تکه‌های لک‌زده را دور بریزید. این تکه‌ها باعث می‌شوند تا طعم کمپوت به تغییر کرده و حتی گاهی کپک بزند.
  • اضافه کردن عسل بهترین راه برای شیرین کردن کمپوت است. اما بعضی طعم شکر را در کمپوت بیشتر می‌پسندند.
  • سعی کنید تا زمان تهیه کمپوت به، شکر را کاملاً در آب حل کنید. این کار باعث جلوگیری از شکرک زدن کمپوت می‌شود. درب ظرف را هنگام پخت کمپوت هرگز نبندید. چرا که رنگ کمپوت شما تغییر می‌کند و تیره می‌شود.
  • برخی معتقدند که بهترین ظرف برای پخت مربای به و کمپوت به مثل سایر انواع مربا و کمپوت ظرف مسی سفید شده است.
  • برخی برای جلوگیری از شکرک زدن کمپوت به حتی گاهی یک قاشق غذاخوری آبلیمو به کمپوت به اضافه می‌کنند. آبلیمو باعث جلوگیری از شکرک زدن کمپوت در مدت زمان طولانی می‌شود.
  • دقت داشته باشید کمپوت را در داخل ظرف شیشه گرم نریزید و در جای سرد و خنک نگهداری کنید.
  • در طرز تهیه کمپوت به برای مصرف در بارداری بهتر است به جای شکر از عسل استفاده کنید.
  • در طرز تهیه کمپوت به با ماندگاری بالا باید میوه به را همراه با شکر و سایر چاشنی‌ها بجوشانید. بعد از آماده شدن کمپوت صبر کنید تا سرد شود و سپس آن را در شیشه تمیز و خشک بریزید و در یخچال قرار دهید.
  • اضافه کردن یک عدد چوب دارچین به کمپوت به اختیاری است، در این صورت هل را حذف کنید.

سوالات متداول​

طرز تهیه کمپوت به با عسل چگونه است؟​

برای تهیه کمپوت به با عسل باید به‌های خرد شده را همراه با کمی زعفران، هل و عسل روی حرارت ملایم قرار دهید و بعد از این که به پخته شد، شعله گاز را خاموش کنید.

طرز تهیه کمپوت به و سیب چگونه است؟​

برای تهیه کمپوت به و سیب می‌توانید از مقداری سیب خرد شده نیز در کنار به استفاده کنید.
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

طرز تهیه کمپوت سیب خوشمزه با ماندگاری بالا به روش بازاری​



طرز تهیه کمپوت سیب خوشمزه با ماندگاری بالا به روش بازاری


طرز تهیه کمپوت سیب همان چیزی که فرانسوی‌ها به آن «applesauce» می‌گویند، ساده‌تر از چیزی است که تصورش را هم بکنید. البته که هرگز کمپوت‌های صنعتی از نظر طعم و ماندگاری به پای کمپوت‌های خانگی نمی‌رسند. اما شاید به دلیل کمبود وقت یا آشنا نبودن با فوت و فن‌های پخت یک کمپوت خوشمزه، شما هم تا امروز این کار را امتحان نکرده باشید. کمپوت سیب یک روش فوق‌العاده ساده و خوشمزه برای لذت بردن از طعم و خواص سیب است.


طرز تهیه کمپوت سیب به روش ساده با ماندگاری بالا​


طرز تهیه کمپوت سیب با ماندگاری بالا


مدت زمان آماده سازی مواد: ۱۵ دقیقه

مدت زمان مورد نیاز برای پخت کمپوت سیب: ۳۰ دقیقه

میزان کالری کمپوت سیب در ۱۰۰ گرم: ۶۷ کالری​


مواد لازم برای تهیه کمپوت سیب زعفرانی​


  • سیب پوست کنده شده: ۲ کیلو
  • آب لیموترش تازه: ۱ قاشق مرباخوری
  • زعفران دم کرده: ۱ قاشق چای‌خوری
  • شکر سفید یا شکر قهوه‌ای: ۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • گلاب: ۱ قاشق چای‌خوری
  • دارچین: به میزان دلخواه
  • آب: به میزان لازم

مراحل طرز تهیه کمپوت سیب با ماندگاری بالا​


طرز تهیه و نکات مهم کمپوت سیب با ماندگاری بالا + فواید کمپوت سیب


طرز تهیه کمپوت سیب به روش ساده و با ماندگاری بالا، بسیار آسان است و می‌توانید از سیب معمولی، سیب گلاب، سیب لبنانی و … برای درست کردن آن استفاده کنید. این کمپوت خوشمزه نیم ساعته درست می‌شود و می‌توانید از آن به عنوان یک دسر یا صبحانه خوشمزه استفاده کنید. برای آموزش کمپوت سیب به مقدار ۲ کیلو، مراحل طرز تهیه آن را دنبال کنید.

مرحله اول: سیب را با گلاب و زعفران بپزید​


برای درست کردن کمپوت سیب ابتدا یک ظرف مناسب و ترجیحاً گود را انتخاب کنید. آب را داخل ظرف ریخته و زمانی که آب به جوش آمد، حرارت را کم کنید و حدود ۱۵ تا ۲۰ دقیقه به ترکیب زمان دهید تا به خوبی بپزد. بعد از چند دقیقه نوبت به اضافه کردن گلاب و زعفران می‌رسد.

مرحله دوم: بقیه مواد کمپوت سیب را اضافه کنید​


کمتر از ۳۰ دقیقه برای پخت کمپوت سیب خوشمزه به زمان نیاز دارید. در حین مراحل پخت، ترکیب را به آرامی هم بزنید تا زمانی که سیب‌ها به خوبی نرم شوند. می‌توانید دارچین و شکر قهوه‌ای را به صورت جداگانه با هم ترکیب کنید تا شهدی خوش طعم برای کمپوت سیب آماده شود. بعد از سرد شدن کمپوت سیب آن را میل کنید یا در ظروف شیشه‌ای تمیز، خشک و بدون لکه چربی در یخچال نگهداری کنید.

طرز تهیه کمپوت سیب در شیشه


فوت و فن‌های طرز تهیه کمپوت سیب به روش بازاری​


* مراحل طرز تهیه کمپوت سیب در شیشه مشابه همین دستور پخت است.

*طرز تهیه کمپوت سیب رژیمی برای افرادی دیابتی با جایگزین کردن عسل به جای شکر امکان‌پذیر است.

* بعد از آماده شدن کمپوت سیب، آن را در ظرف مناسبی سرو کنید و اجازه دهید تا خنک شود.

* این کمپوت سیب خوشمزه را می‌توانید تا ۳ ماه در یک ظرف مناسب و درب بسته در یخچال نگهداری کنید.

* اگر به دنبال مراحل و طرز تهیه کمپوت سیب برای نوزاد هم هستید، این دستور مناسب شما است.

* بعد از خنک شدن کمپوت سیب، آن را در ظرفی درب بسته در فریزر نگهدارید.

* اگر سیب سبز ترش را دوست دارید، میزان شکر این ترکیب را بیشتر کنید.

* برای تجربه طعم عالی کمپوت سیب، عسل طبیعی را جایگزین شکر کنید.

* بعد از گذشت چند دقیقه از جوشیدن آب و زمانی که کف روی قابلمه جمع شد، کف را دور بریزید. این زمان بهترین لحظه برای اضافه کردن زعفران دم کرده به کمپوت سیب است.


* اگر تعداد سیب‌هایی برای کمپوت انتخاب کردید، زیاد است، می‌توانید سیب‌های پخته شده را برای اینکه له نشوند، از کمپوت جدا کنید.

* برای درست کردن کمپوت سیب، از هر نوع سیبی که دوست داشته باشید، می‌توانید استفاده کنید.

* زنجبیل طعمی گرم و دوست داشتنی به کمپوت سیب می‌دهد.

* درست کردن کمپوت سیب شاید یک روش فوق‌العاده عالی برای لذت بردن از انواع میوه‌های فصل است.

* برای نگهداری کمپوت سیب با ماندگاری بالا آن را در ظرف مناسب درب‌دار، خشک و تمیز نگهداری کنید.

*در طرز تهیه کمپوت سیب با وانیل، می‌توانید گلاب، هل و زعفران را از دستور پخت حذف کرده و با وانیل جایگزین کنید.

*در طرز تهیه کمپوت سیب بدون شکر و با عسل، این شیرین کننده‌ها را در مرحله پایانی پخت به آن اضافه کنید.

طرز تهیه کمپوت سیب با ماندگاری بالا


فواید مصرف کمپوت سیب خانگی​


* کمپوت سیب خانگی سرشار از ویتامین‌های مورد نیاز بدن است. ویتامین C عالی در کمپوت سیب مهم‌ترین امتیاز این ترکیب فوق‌العاده است که می‌توان به آن اشاره کرد.

* کمپوت سیب همچنین سرشار از فیبر است و یک خوراکی مناسب برای درمان یبوست است.

* آنتی اکسیدان‌ها از دیگر ترکیبات بی‌نظیری است که در کمپوت سیب وجود دارند.

* مصرف کمپوت سیب، باعث پیشگیری از بیماری‌های مختلف مثل بیماری آلزایمر و بیماری پارکینسون می‌شود.

* با اضافه کردن دارچین به کمپوت سیب می‌توانید یک محصول خانگی سرشار از آنتی اکسیدان را با لذت مصرف کنید.

* با مصرف کمپوت سیب قطعاً احساس سیری طولانی مدت می‌کنید و این مسئله به لاغری و کاهش وزن کمک می‌کند.

* احتمال بیماری‌های قلبی با مصرف سیب یا کمپوت سیب کاهش می‌یابد.

سوالات متداول​


طرز تهیه کمپوت سیب برای افراد دیابتی


برای طرز تهیه کمپوت سیب برای افراد دیابتی از چه شیرین کننده‌ای استفاده کنیم؟​


از آن‌جایی که یکی از مهم‌ترین اجزای کمپوت سیب، شکر است و برای مبتلایان به دیابت ضرر دارد، توصیه می‌شود شکر با عسل یا شکر قهوه‌ای و البته با میزان کم، جایگزین شود.

برای غلیظ شدن آب کمپوت سیب چه کنیم؟​


اگر بعد از پخت سیب‌های کمپوت، هنوز آب آن رقیق بود، سیب‌های پخته شده را بیرون بیاورید و دوباره آب آن را بجوشانید تا کمی دیگر غلیظ شود.
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

طرز تهیه کمپوت خرمالو + فوت و فن های کپک و شکرک نزدن​



طرز تهیه و فوت و فن کمپوت خرمالو خانگی با عسل و بدون شکر


کمپوت خرمالو یکی از روش‌های قدیمی برای بهره بردن از خواص خرمالو است. کمپوت خرمالو را می‌توانید بدون شکر و با عسل درست کنید که سالم‌تر و رژیمی‌تر است.


طرز تهیه کمپوت خرمالو​


طرز تهیه کمپوت خرمالو


مدت زمان آماده سازی مواد: ۱۰ دقیقه​

مدت زمان پخت کمپوت خرمالو: ۳۰ دقیقه​


مواد لازم برای تهیه کمپوت خرمالو با عسل​


  • خرمالو: ۴ عدد متوسط
  • آب: ۴ قاشق غذاخوری
  • عسل: ۲ قاشق غذاخوری
  • دارچین: ۱/۴ قاشق چای‌خوری
  • میخک: ۱/۴ قاشق چای‌خوری
  • زنجبیل: ۱/۴ قاشق چای‌خوری
  • نشاسته ذرت: ۲ قاشق چای‌خوری
  • هل: مقدار کمی
  • نشاسته ذرت: ۲ قاشق چای‌خوری
  • آب لیموترش تازه: مقدار کمی

مراحل طرز تهیه کمپوت خرمالو ساده و بدون شکر​


مراحل طرز تهیه کمپوت خرمالو ساده و بدون شکر


داشتن کمپوت خرمالو خانگی در تمام فصول سال یعنی فنجانی دلچسب از میوه‌ای نرم و شیرین برای خوردن با ماست، غلات داغ یا ریختن روی وافل و بستنی داشته باشید. این کمپوت را ۱ هفته تا ۱۰ روز، در یخچال می‌توان نگه داشت. برای آموزش طرز تهیه کمپوت با خرمالو، به عنوان یک دسر خوشمزه پاییزی، دستورالعمل زیر را دنبال کنید.


مرحله اول: خرمالوها را با آب و عسل بجوشانید​


در مرحله اول طرز تهیه کمپوت خرمالو، ابتدا خرمالوها را خوب بشویید، خشک کنید و پوست بگیرید. سپس آنها را به اندازه دلخواه خرد کنید. قابلمه کوچکی بردارید و خرمالوهای خرد شده را داخل آن قرار دهید. سپس ۲ قاشق غذاخوری آب و عسل را روی خرمالوها بریزید. سپس حرارت زیر قابلمه را روی متوسط تنظیم کنید و اجازه دهید محتویات قابلمه به جوش بیاید. حدود ۴ تا ۵ دقیقه صبر کنید. سپس حرارت زیر قابلمه را کم کنید.

مرحله دوم: بقیه مواد را اضافه کنید​


در این مرحله از طرز تهیه کمپوت خرمالو، ادویه‌ها را به قابلمه اضافه کرده و صبر کنید تا ۱۰ دقیقه دیگر نیز بجوشد. هر از گاهی، به قابلمه سر بزنید و محتویات آن را آرام هم بزنید تا ته نگیرد.

مرحله سوم: کمپوت خرمالو را آماده کنید​


در یک کاسه کوچک، نشاسته، ذرت و ۲ قاشق غذاخوری آب را با هم مخلوط کنید. پس از کمی هم زدن این مواد، ترکیبات این ظرف را به قابلمه در حال جوش خرمالوها اضافه کنید و هم بزنید. این مواد به غلیظ شدن کمپوت بسیار کمک می‌کند.
پس از کمی غلیظ شدن مواد کمپوت خرمالو، یک لیموترش تازه را بردارید و آب آن را در قابلمه بچکانید. کمپوت شما به همین سادگی آماده است. فقط باید آن را از روی حرارت بردارید تا خنک شود. سپس در ظرف‌های شیشه‌ای درب‌دار و در یخچال نگهداری کنید.

در ادامه این مقاله، فوت و فن‌های درست کردن کمپوت خرمالو را به شما می‌گوییم.

فوت و فن‌های درست کردن کمپوت خرمالو​


فوت و فن‌های درست کردن کمپوت خرمالو


*در زمان درست کردن کمپوت خرمالو، وقتی خرمالوها می‌جوشند، رنگ‌ آنها تیره می‌شود؛ بنابراین هر چه بیشتر آنها را روی حرارت قرار دهید، رنگشان بیشتر تغییر می‌کند.

*اضافه کردن آب لیموی تازه به کمپوت خرمالو در مرحله آخر، به خاطر این است که از شکرک زدن کمپوت خرمالو جلوگیری کنید.
*برای سلامت بودن کمپوت خرمالو، ما در این دستور از عسل به جای شکر استفاده کردیم. بنابراین بهتر است از خرمالوهای رسیده استفاده کنید تا کمپوت طعم گس نگیرد.
*در نهایت، کمپوت را بچشید. اگر دوست دارید کمپوت خرمالو شیرین‌تر باشد، می‌توانید چند قاشق شکر به آن اضافه کنید و مدت دیگری بگذارید روی حرارت بجوشد. در این مدت باید کمپوت را بیشتر هم بزنید تا شکر خوب در آن حل شود
*برای نگهداری کمپوت خرمالو مثل سایر انواع کمپوت بهتر است از ظروف شیشه‌ای درب‌دار استفاده کنید، نه پلاستیکی.
*کمپوت خرمالو را می‌توانید به عنوان یک میان وعده خوشمزه، یا به عنوان لایه روی انواع دسر و کیک استفاده کنید.

*در پاییز که فصل خرمالو است طرز تهیه رب، مارمالاد، مربای خرمالو، شربت، ترشی خرمالو، کیک خرمالو و شیره خرمالو در سرتاسر دنیا مرسوم است پیشنهاد می‌کنیم شما هم امتحان کنید.

سوالات متداول​


برای جلوگیری از شکرک زدن کمپوت خرمالو چه کنیم؟


برای جلوگیری از شکرک زدن کمپوت خرمالو چه کنیم؟​


افزودن کمی آبلیمو به کمپوت خرمالو، باعث جلوگیری از شکرک زدن کمپوت خواهد شد. علاوه بر این، نباید مواد کمپوت را زیادی بجوشانید یا بپزید.

مدت ماندگاری کمپوت خرما چقدر است؟​


کمپوت خرمالو را می‌توان به مدت ۱۰ روز در یخچال و در فریزر تا ۲ ماه نگهداری کرد.
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

طرز تهیه کمپوت موز خانگی به ۲ روش + خواص کمپوت موز​



طرز تهیه کمپوت موز خانگی به 2 روش + خواص کمپوت موز


تهیه کمپوت موز بسیار ساده است. این کمپوت در کمتر از ۳۰ دقیقه آماده می‌شود. برخی کمپوت موز را به صورت ساده و با آب می‌پزند و برخی ترجیح می‌دهند به جای آب از شیر استفاده کنند. عده‌ای هم ترجیح می‌دهند در زمان تهیه کمپوت موز از ادویه های مختلف هم استفاده کنند.. ادویه‌هایی مثل دارچین طعم کمپوت موز را بسیار دلپذیر می‌کنند. اگر به کمپوت علاقه دارید، کمپوت موز یکی از کمپوت‌ های خوشمزه است که طرز تهیه آن بسیار ساده است. شما می‌توانید در کمترین زمان ممکن این کمپوت را تهیه کنید و به مدت یک هفته در یخچال نگهداری کنید.


۱- طرز تهیه کمپوت موز خانگی بدون شیر​


طرز تهیه کمپوت موز خانگی + خواص کمپوت موز



مواد لازم​


موز متوسط: ۶ عدد
شکر: ۵ قاشق غذاخوری
آب: یک و نیم لیوان دسته‌دار فرانسوی

مراحل تهیه​


مرحله اول​


در مرحله اول از طرز تهیه کمپوت موز، یک و نیم لیوان آب را روی حرارت قرار می‌دهیم. زمانیکه آب جوشید، شکر را به آن اضافه می‌کنیم.
شکر را در آب جوش هم می‌زنیم تا دانه‌های آن کاملا حل شوند. مخلوط آب و شکر باید به صورت شهدی نیمه غلیظ درآید.

مرحله دوم​


در این مرحله به سراغ موز ها می‌رویم. پوست موز را جدا کرده و آن را به صورت حلقه‌ای برش میزنیم. موزها را داخل شهر غلیظ شده می‌ریزیم . موزها باید به مدت ۳ تا ۵ دقیقه در شهد شکر بپزند. سپس مخلوط‌ فوق را از روی حرارت بر می‌داریم. کمپوت ما آماده است. تنها لازم است تا به مدت یک تا دو ساعت در یخچال بماند و خنک شود.
شما می‌توانید برای تهیه کمپوت موز، در مراحل طرز تهیه آن به جای شکر سفید، از شکر قهوه‌ای استفاده کنید. استفاده از شکر قهوه‌ای باعث می‌شود تا کمی رنگ کمپوت موز تیره شود.

۲- طرز تهیه کمپوت موز خانگی با شیر​


طرز تهیه کمپوت موز خانگی + خواص کمپوت موز

مواد لازم​


موز: ۶ عدد متوسط
شکر سفید: ۵ قاشق غذاخوری
شیر: یک و نیم لیوان دسته‌دار فرانسوی
آب: نصف لیوان دسته‌دار فرانسوی
دارچین: یک قاشق غذاخوری

مراحل تهیه​


مرحله اول​


در مرحله اول از طرز تهیه کمپوت موز با شیر، لازم است تا آب را داخل ظرف ریخته و به محض اینکه به مرحله جوش رسید، شکر را در داخل آب حل کنید. در این مرحله شکر و آب را به مدت ۳ تا ۵ دقیقه روی شعله ملایم قرار می‌دهیم تا ترکیب آب و شکر به شهدی نسبتا غلیظ تبدیل شود.

مرحله دوم​


طرز تهیه کمپوت موز خانگی + خواص کمپوت موز


در این مرحله از تهیه کمپوت، موزها را به صورت حلقه‌ای برش زده و به محلول آب و شکر اضافه می‌کنیم. همزمان شیر را هم به مخلوط اضافه می‌کنیم. مخلوط را کاملا هم می‌زنیم و اجازه می‌دهیم تا به مرحله جوشیدن برسد.

مرحله سوم​


در مرحله آخر، پس از جوش آمدن مخلوط شیر و شکر و موز، کمی دارچین به آن اضافه می‌کنیم. اضافه کردن دارچین باعث کم شدن بوی شیر می‌شود. یک یا دو دقیقه ظرف را روی شعله با حرارت متوسط قرار می‌دهیم. کمپوت موز آماده است. کافیست ۱ تا ۲ ساعت برای سرد شدن آن را در یخچال قرار دهیم.

خواص موز و کمپوت موز​


طرز تهیه کمپوت موز خانگی + خواص کمپوت موز


*موز از جمله میوه‌هایی است که خواص بسیار زیادی دارد. برخی افراد به دلیل مشکلات معده‌ای نمی‌توانند آن را به صورت خام مصرف کنند. بنابراین یاد گرفتن طرز تهیه کمپوت موز بسیار مفید است.
*از آنجا که مزمن منبع اصلی پتاسیم است، باعث قوی‌تر شدن ماهیچه‌های بدن و تقویت سیستم ایمنی می‌شود.
*موز به دلیل داشتن ویتامین B خاصیت ضد افسردگی دارد.
*موز به بهبود خواب و نفخ معده کمک می‌کند.
*از جمله خواص دیگر موز می‌توان به کاهش اشتها اشاره کرد. بنابراین این ماده غذایی برای کسانی که قصد رژیم گرفتن دارند، بسیار مفید است.
*موز به دلیل داشتن فیبر بالا، باعث تنظیم حرکت روده شده و عمل دفع را راحت‌تر می‌کند.
*این میوه انرژی‌زا خواص ضد توموری دارد و براساس تحقیقات زیادی، مانع از ابتلا به سرطان شده و یا آن را درمان می‌کند.
*ویتامین های A موجود در موز بهبود بینایی کمک می‌کند.
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

طرز تهیه کمپوت گلابی در خانه+گلابی برای لاغری و کبد چرب و … در طب سنتی​



طرز تهیه کمپوت گلابی در خانه+خواص گلابی برای لاغری و کبد چرب و ... در طب سنتی


گلابی شاه میوه فصل‌های تابستان، پاییز و زمستان است، قبول دارید؟ علاوه بر مصرف گلابی به عنوان یک میوه خوشمزه و بسیار پرخاصیت می‌توانید انواع دسر مثل دسر گلابی شکلاتی، انواع کیک و مارمالاد و مربا و حتی ترشی و چای گلابی را با آن تهیه کنید. در این میان کمپوت گلابی به خاطر عطر و بوی خوش و طعم بی‌نظیری که دارد حسابی پرطرفدار است. اگر میوه گلابی در یخچال دارید حتی اگر چروک و در حال خراب شدن هستند همین حالا دست به کار شوید.

طرز تهیه کمپوت گلابی در خانه​


طرز تهیه کمپوت گلابی در خانه+خواص گلابی برای لاغری و کبد چرب و ... در طب سنتی


مواد لازم​

گلابی: ۱ کیلوگرم
شکر: ۱ و نیم لیوان فرانسوی دسته‌دار
آب: ۴ لیوان فرانسوی دسته‌دار
آبلیمو: ۱ قاشق چایخوری
زعفران دم کرده غلیظ: به مقدار دلخواه

طرز تهیه​


طرز تهیه کمپوت گلابی در خانه+خواص گلابی برای لاغری و کبد چرب و ... در طب سنتی


ابتدا گلابی‌ها را بشورید و پوست بگیرید. بهتر است دم گلابی‌ را جدا نکنید تا موقع کمپوت شدن از هم وا نرود یا از وسط به صورت طولی به دو قسمت تقسیم کنید و دم را هم باقی بگذارید. در یک قابلمه لیوان و شکر را بریزید و روی شعله گاز بگذارید تا هم شکر حل شود و هم به دمای جوش برسد. آب و شکر را مرتب هم بزنید تا شکر کاملا در آب حل شود. وقتی ترکیب آب و شکر به جوش آمد گلابی‌ها را اضافه کنید.
اجازه دهید گلابی‌ها روی شعله ملایم گاز به مدت یک ساعت بپزند و نرم شوند. ذرب قابلمه را باز یا نیمه باز بگذارید. در ۱۵ دقیقه پایانی پخت زعفران دم کرده را هم اضافه کنید. وقتی گلابی‌ها پختند و نرم شدند قابلمه را از روی شعله گاز بردارید و اجازه دهید تا خنک شوند و سپس در ظرف شیشه‌ای تمیز و خشک و بدون بو بریزید و درب شیشه را محکم ببندید.
طریقه درست کردن کمپوت گلابی در خانه به همین راحتی است فقط یادتان باشد برای این‌که گلابی‌ها در کمپوت سفید و شفاف باقی بمانند بلافاصله بعد از پوست کندن آن‌ها را در آب سرد که یک یا دو قاشق سرکه به آن اضافه کرده‌اید بگذارید و سپس آبکش کنید.

خواص گلابی برای سلامت بدن در طب سنتی​


طرز تهیه کمپوت گلابی در خانه+خواص گلابی برای لاغری و کبد چرب و ... در طب سنتی


*طبع گلابی سرد است یا گرم؟ طبع گلابی سرد و خشک است. پس اگر طبع سرد و خشک دارید گلابی را با چاشنی و ادویه‌های گرم مثل دارچین، هل و زعفران یا زنجبیل میل کنید.
*آیا گلابی قند دارد؟ یک خبر خوب برای افراد مبتلا به بیماری دیابت. گلابی یک میوه کم کالری است و چون قسمت اعظم قند آن سلولز، سوربیتول و لوولوز (تک قندی) است یک میوه مناسب و بی‌خطر و به عبارت دیگر بهترین میوه برای افراد مبتلا به دیابت به شمار می‌رود.
*خواص گلابی برای درمان یبوست بی‌نظیر است. گلابی سرشار از فیبر است و دانه‌های ریز موجود در گلابی که موقع خوردن زیر دندان می‌آیند از جنس سلولز هستند. این دانه‌های ریز از دستگاه گوارش عبور کرده و معده و روده را تمیز می‌کنند و در درمان یبوست بسیار موثرند. علاوه بر این گلابی ملین و ادرار آور است و برای افراد مبتلا به عفونت ادرار و سنگ مجاری ادرار بسیار مفید است.
*هضم و جذب گلابی در بدن بسیار سریع است چون ترشح بزاق را زیاد می‌کند.
*خواص گلابی برای پوست صورت در طب اسلامی و سنتی اثبات شده است. همان دانه‌های ریز موجود در گلابی هم موهای زائد را کاهش می‌دهند و هم باعث شادابی پوست صورت می‌شود.
*گلابی ضعف بدن و کم خونی را کاهش می‌دهد. اصلا به همین دلیل است که اغلب برای بیماران کمپوت گلابی توصیه می‌شود.
*فیبر موجود در گلابی غیر قابل حل است و کلسترول خون را کاهش می‌دهد. علاوه بر این برای افراد مبتلا به فشار خون گلابی بسیار مفید است چون فشار خون را کم می‌کند.

طرز تهیه کمپوت گلابی در خانه+خواص گلابی برای لاغری و کبد چرب و ... در طب سنتی


* یکی از عناصر موجود در گلابی بور( BORON ) است، یک عنصر خالص بسیار کمیابت که با افزایش جذب کلسیم، از بروز پوکی استخوان به خصوص در زنان یائسه پیشگیری می‌کند. این عنصر علاوه بر پیشگیری از پوکی استخوان سبب پیشگیری از بیماری زوال عقل و آلزایمر می‌شود.
*پوست گلابی بسیار مفید است اما اگر معده ضعیفی دارید بهتر است پوست گلابی را بگیرید یا آن را به صورت کمپوت گلابی مصرف کنید. دیر هضم بودن پوست گلابی شاید از معدود مضرات میوه گلابی باشد.
*خواص گلابی برای قلب به خاطر فیبر فراوان موجود در آن و املاح و مواد معدنی است که سبب کاهش کلسترول بد خون و سلامت قلب و عروق و پیشگیری از سکته قلبی و مغزی و کاهش ریسک آن تا ۵۰ درصد می‌شود.
*خواص گلابی برای لاغری هم به خاطر فیبر و آب فراوان آن و نداشتن چربی است. خوردن روزانه یک عدد گلابی در کنار رعایت رژیم غذایی صحیح و اصولی سبب کاهش وزن و لاغری می‌شود.
*گلابی هم احتمال ابتلا به سرطان پستان را در زنان تا ۵۰ درصد کاهش می‌دهد و هم احتمال ابتلا به سرطان روده را کم می‌کند.
* گلابی حاوی مقادیر فراوان آنتی اکسیدان‌ و ویتامین C و مس است به همین خاطر به تقویت سیستم ایمنی بدن برای مبارزه با بیماری های مختلف کمک می‌کند. برای درمان سریع آنفولانزای جدید و فصلی و ویروس‌های سرماخوردگی قوی‌تر مثل کرونا و البته پیشگیری از ابتلا به آنفولانزا فصلی و آنفولانزا جدید گلابی بخورید.
*برای درمان کبد چرب گلابی بخورید. گلابی به خاطر فیبر و آب فراوان در دفع سموم کبد و درمان و پاکسازی کبد چرب بی‌نظیر است.
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

طرز تهیه کمپوت کیوی به ۲ روش مرحله به مرحله​


طرز تهیه کمپوت کیوی


کمپوت کیوی احتمالا کمتر برای شما شناخته شده است اما توصیه می کنیم که حتما از کیوی و دسر هایی که با این میوه جذاب درست می شوند، در رژیم غذایی خود استفاده کنید. کیوی سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی مفید برای بدن است که می توان با آن مربا، ترشی، کمپوت و انواع کیک و چیز کیک درست کرد. مزیت درست کردن کمپوت کیوی این است که با مواد ساده ای تهیه می شود. همچنین برای درست کردن به زمان زیادی نیاز ندارد. می توانید این کمپوت را به تنهایی یا در طرز تهیه کیک و چیز کیک یا برای تزیین آن ها به کار ببرید.



فوت و فن های طرز تهیه کمپوت کیوی​


فوت و فن های طرز تهیه کمپوت کیوی


  • به جای استفاده از شکر سفید، می توانید عسل، شکر نارگیل، شربت افرا یا شکر قهوه ای را در طرز تهیه کمپوت کیوی به کار ببرید. در ضمن میزان شیرینی کمپوت به سلیقه خودتان بستگی دارد.

  • در کنار کیوی، از میوه های دیگر مثل انبه هم می توانید برای کمپوت کردن استفاده کنید.

  • کمی زنجبیل تازه رنده شده یا پوست لیمو و پوست پرتقال رنده شده می تواند هم طعم و هم عطر این کمپوت را لذت بخش تر کند.

  • سعی کنید هنگام پختن کمپوت، کمی اسانس نارگیل به مواد داخل قابلمه اضافه کنید.

  • اگر از عسل در طرز تهیه کمپوت کیوی استفاده می کنید، از جوشاندن عسل با آب خودداری کنید. عسلی که با آب بجوشد مواد سمی تولید می کند و برای سلامتی مضر است.

  • لازم نیست شربت روی کمپوت حتما غلیظ باشد. همین که جوشیده و دانه های شکر در آن کاملا حل شده باشند، کافی است. البته این موضوع به سلیقه شما بستگی دارد.

  • به مواد شربت کمپوت می توانید به میزان دلخواه هل، گلاب، دارچین، وانیل، رنگ خوراکی و آبلیمو اضافه کنید.




روش نگهداری از کمپوت کیوی​


روش نگهداری از کمپوت کیوی


  • بطری هایی را که برای نگه داری از کمپوت کیوی استفاده می کنید، حتما تمیز و خشک کنید. سعی کنید حتما از بطری های شیشه ای استفاده کنید که در (ب) آن ها سالم و بدون زنگ زدگی باشد.

  • می توانید برای استریل شدن آن ها، داخل بطری ها را بعد از شستن، کمی آب جوش بریزید و آب را در بطری بگردانید و دور بریزید. اجازه دهید بطری کاملا خشک شود. اگر از پارچه برای خشک کردن آن استفاده می کنید، مراقب باشید پارچه پرز ندهد.

  • برای نگهداری طولانی مدت از کمپوت کیوی، بطری های کمپوت را در مکانی دور از مجاورت نور خورشید و خنک بگذارید. اگر رنگ بطری ها تیره باشد، بهتر است.

  • بهتر است کمپوت کیوی را زود مصرف کنید. این کمپوت را می توانید به مدت ۱ هفته در یخچال بگذارید وگرنه احتمال کپک زدگی آن وجود دارد. برای نگهداری طولانی مدت از آن، کمپوت را در فریزر قرار دهید و هنگام مصرف آن را به یخچال منتقل کنید تا یخ خود را از دست بدهد.

  • کمپوت کیوی را به مدت ۳ تا ۴ ماه می توانید در فریزر نگه دارید.


غلیظ شدن شربت کمپوت کیوی​


اگر می خواهید شربت کمپوت غلظت بیشتری داشته باشد و راحت تر قوام پیدا کند، کافی است ۱ قاشق چای خوری نشاسته ذرت را با ۱ قاشق غذا خوری آب مخلوط کنید. سپس آن را به شربت کمپوت اضافه کنید و اجازه دهید روی حرارت ملایم با هم بجوشند و غلیظ شوند.




طرز تهیه کمپوت کیوی (روش اول)​


طرز تهیه کمپوت کیوی


مدت زمان آماده سازی: ۱۵ دقیقه



مواد لازم



کیوی: ۱ کیلو گرم
شکر: ۵۰۰ گرم
آب: به میزان لازم
چوب دارچین و هل: به میزان دلخواه
آبلیموی تازه: ۱ قاشق غذاخوری


طرز تهیه​



مرحله اول: کیوی ها را بشویید و پوست بگیرید​


در اولین مرحله از طرز تهیه کمپوت کیوی، کیوی ها را بشویید و پوستشان را بگیرید. البته می توانید با پوست هم کیوی ها را کمپوت کنید. کیوی ها را بعد از خشک شدن به صورت مکعبی یا حلقه ای خرد کنید.


مرحله دوم: شربت کمپوت کیوی را درست کنید​


در یک قابلمه مقداری آب را به همراه شکر اضافه کنید. قابلمه را روی حرارت بگذارید تا دانه های شکر حل شوند. یک یا دو تکه چوب دارچین اضافه کنید. اگر می خواهید از هل، وانیل، پوست رنده شده پرتقال یا لیمو هم استفاده کنید، در این مرحله به شربت اضافه کنید. سپس برش های کیوی را با آبلیموی تازه به قابلمه اضافه کنید.


مرحله سوم: کمپوت کیوی را در بطری شیشه ای بریزید​


بعد از غلیظ شدن آب و پخته شدن کیوی ها، شعله را خاموش کنید و اجازه دهید کمپوت کیوی سرد شود. کمپوت کیوی را در بطری های شیشه ای خشک و تمیز بریزید و درب آن را محکم ببندید. کمپوت کیوی را در یخچال نگه دارید.



طرز تهیه کمپوت کیوی (روش دوم)​



زمان آماده سازی: ۱۰ دقیقه



مواد لازم


کیوی: ۱ کیلو گرم
شکر: ۵۰۰ گرم
آب: به میزان لازم


طرز تهیه​



مرحله اول: کیوی ها را بشویید و خرد یا پوره کنید​


برای درست کردن کمپوت کیوی با این روش، سعی کنید از کیوی هایی استفاده کنید که خودشان به اندازه کافی شیرین و رسیده هستند. البته مراقب باشید که کیوی ها له نشده باشند یا آثاری از لک و کرم خوردگی نداشته باشند. پوست کیوی ها را بعد از شستن و خشک شدن، بگیرید. کیوی ها را خرد کنید. حتی می توانید آن ها را به صورت پوره شده برای کمپوت کردن استفاده کنید.


مرحله دوم: شربت کمپوت را درست کنید​


در این مرحله از طرز تهیه کمپوت کیوی، در یک قابلمه مقداری آب را با شکر بریزید. قابلمه را روی حرارت قرار دهید. وقتی شکر ذوب شد، می توانید از طعم دهنده های دیگر مثل هل، وانیل، چوب دارچین و … هم برای درست کردن شربت استفاده کنید. بعد از آماده شدن شربت، حرارت را قطع کنید و اجازه دهید شربت از دما بیفتد و کاملا سرد شود.


مرحله سوم: کیوی ها را در بطری بریزید و شربت را اضافه کنید​


برش ها یا پوره های کیوی را در بطری های شیشه ای تمیز و خشک بریزید. به اندازه ۲/۳ بطری ها را با کیوی پر کنید. سپس شربت کمپوت سرد شده را به بطری اضافه کنید تا کاملا روی کیوی ها را بپوشاند. درب بطری ها را محکم ببندید.


مرحله چهارم: بطری ها را هواگیری کنید​


برای ماندگاری بیشتر کمپوت ها، در یک قابلمه تا نیمه آب بریزید و روی حرارت قرار دهید. بعد از این که آب شروع به جوشیدن کرد، بطری های کمپوت را در قابلمه بگذارید. باید تا ۲/۳ قد بطری ها را آب بپوشاند. اجازه دهید بطری ها به مدت ۱۰ دقیقه در قابلمه بمانند. سپس شعله را خاموش کنید. بعد از سرد شدن آب، بطری ها را از قابلمه خارج کنید و در یخچال قرار دهید. با این روش، ماندگاری کمپوت بالاتر می رود.


موارد استفاده از کمپوت کیوی​


موارد استفاده از کمپوت کیوی


  • اگر از کیوی های طلایی یا کیوی هایی که بیشتر رسیده اند، برای طرز تهیه کمپوت کیوی استفاده می کنید، سعی کنید میزان پختن آن ها را بیشتر کنید تا طعم شیرین خود را پس بدهند.

  • اگر به شربت کمپوت علاقه دارید، می توانید میزان آب مورد استفاده در طرز تهیه کمپوت کیوی را بیشتر در نظر بگیرید.

  • به شربتی که کمپوت را در آن درست کرده اید، بعد از مصرف تکه های کیوی، می توانید خاکشیر، تخم شربتی و دانه های یا تکه های دیگر میوه را اضافه و به عنوان یک نوشیدنی عالی مصرف کنید.

  • تکه های کیوی کمپوت شده را می توانید به عنوان روکش برای درست کردن چیز کیک یا کیک های خانگی به کار ببرید.

  • اگر به عنوان صبحانه پنکیک را در رژیم غذایی خود قرار داده اید، با تزیین پنکیک با کیوی های حلقه شده، می توانید هم طعم صبحانه را جذاب تر و هم ظاهر آن را اشتها برانگیز تر کنید.

  • کمپوت کیوی را به بلغور جو دو سر اضافه کنید یا آن را در کنار وافل های گیاهی دیگر سرو کنید.


سخن پایانی​


همان طور که در این مقاله برای شما آوردیم، می توانید کمپوت کیوی را به دو روش درست کنید و از آن در کنار دیگر دسر ها هم استفاده کنید. اما به خاطر داشته باشید که درست کردن کمپوت کیوی با شکر سفید، میزان قند کمپوت را بالا می برد. پس کسانی که مبتلا به دیابت هستند، باید در مصرف آن احتیاط بیشتری کنند. در ضمن هر چند کیوی یکی از میوه های مناسب و سرشار از ویتامین ث است، ولی بهتر است برای درمان سرماخوردگی از خود کیوی استفاده کنید.
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

طرز تهیه ۳ مدل کمپوت آناناس مرحله به مرحله​



طرز تهیه کمپوت آناناس


کمپوت آناناس یکی از مقوی ترین انواع کمپوت میوه است. طعم ملایم و رنگ اشتها آور میوه آناناس آن را برای کمپوت کردن، به گزینه ای مناسب تبدیل کرده است.



فوت و فن های طرز تهیه کمپوت آناناس​


فوت و فن های طرز تهیه کمپوت آناناس


  • برای درست کردن کمپوت آناناس، می توانید آناناس ها را هم به صورت حلقه ای برش بزنید و هم به صورت مکعبی خرد کنید. اگر می خواهید آناناس ها را حلقه ای کنید، وسط هر ورقه آناناس را، با یک قالب دایره یا قلبی، خالی کنید. از قسمت وسط هم می توانید در کمپوت استفاده کنید.

  • کمپوت آناناس را می توانید به مدت ۲ هفته در یخچال نگه دارید. البته بهتر است برای نگهداری طولانی مدت عمل هواگیری را به خوبی انجام دهید. اما اگر می خواهید کمپوت را برای چند ماه نگه دارید، آن را در فریزر قرار دهید. ۲۴ ساعت قبل از استفاده کمپوت را به یخچال منتقل کنید.




نکاتی درباره شربت کمپوت​


  • در طرز تهیه کمپوت آناناس، می توانید آناناس ها را همراه با شربت بجوشانید یا این که بعد از جوشاندن شکر و آب، آناناس ها را اضافه کنید. اگر آناناس ها را بجوشانید، نرم تر خواهند شد.

  • برای درست کردن شربت کمپوت می توانید از شکر سفید، شکر قهوه ای و عسل استفاده کنید. اگر می خواهید کمپوت کاملا سالم و رژیمی باشد، طرز تهیه کمپوت آناناس با عسل را تست کنید. شکر قهوه ای هم به نسبت شکر سفید، خواص بسیار زیادی دارد و استفاده از آن بهتر است.

  • نیازی نیست که شربت کمپوت آناناس قوام داشته باشد اما اگر می خواهید یک شربت غلیظ داشته باشید، با آرد ذرت، ‌نشاسته یا آرد گندم می توانید به آن قوام دهید.




  • اگر رنگ آناناس ها، زیادی روشن بود، در شربت کمپوت، از یک قاشق زعفران دم کرده غلیظ استفاده کنید. با این کار طعم کمپوت هم جذاب تر خواهد شد.

  • می توانید از شربت آناناس بعد از مصرف تکه های آناناس، برای درست کردن اسموتی، انواع شربت ها، یا طعم دهنده کیک و چیزکیک هم استفاده کنید.


نکاتی برای خرید آناناس مناسب کمپوت​



نکاتی برای خرید آناناس مناسب کمپوت


  • آناناسی را انتخاب کنید که برگ های سبز داشته باشد و روی پوست آن آثار له شدگی وجود نداشته باشد.

  • برای کمپوت کردن، بهتر است از آناناس های شیرین و رسیده استفاده کنید. ولی اگر آناناس تان کمی طعم ترش و رنگ سبز داشت، می توانید برای مدت زمان بیشتری آن را در شربت نگه دارید یا این که میزان شکر یا عسل کمپوت را بیشتر در نظر بگیرید.

  • برای برش زدن آناناس،‌ قسمت ابتدایی و انتهایی آناناس را با چاقو برش بزنید. سپس با یک چاقوی تیز، به صورت طولی، پوست آناناس را بگیرید.


طرز تهیه کمپوت آناناس ساده​


طرز تهیه کمپوت آناناس ساده


مواد لازم


آناناس: ۱ عدد
آب: ۳ لیوان دسته دار فرانسوی
شکر: ۱/۲ لیوان دسته دار فرانسوی


طرز تهیه​



مرحله اول: آناناس را برش بزنید و آماده کنید​


آناناس را در اولین مرحله از طرز تهیه کمپوت آناناس بشویید. ابتدا و انتهای آناناس را ببرید. آن را از عرض به دو قسمت تقسیم کنید. شروع به جدا کردن پوست آناناس کنید. از یک چاقوی تیز کمک بگیرید. وقتی پوست همه آناناس را جدا کنید، به صورت دلخواه آن را برش بزنید.


مرحله دوم: شربت کمپوت آناناس را درست کنید​


در یک قابلمه آب را با شکر مخلوط کنید. قابلمه را روی حرارت قرار دهید. اجازه دهید دانه های شکر حل شوند. سپس آناناس های خرد شده را به قابلمه اضافه کنید. به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه قابلمه را روی حرارت بگذارید و صبر کنید آناناس ها با شربت نرم شوند و طعم شیرین آن را بگیرند. اگر می خواهید میزان شکر را بیشتر در نظر بگیرید، در همین مرحله از طرز تهیه کمپوت آناناس، اقدام به اضافه کردن شکر کنید.


مرحله سوم: کمپوت آناناس را در بطری شیشه ای بریزید​


بعد از این که آناناس ها به اندازه دلخواهتان شیرین و نرم شدند، حرارت را خاموش کنید. صبر کنید تا کمپوت آناناس های داخل قابلمه کاملا سرد شود و از دما بیفتند. بطری های شیشه ای با درب فلزی سالم را بشویید و کاملا خشک و استرلیزه کنید. کمپوت آناناس را در بطری ها بریزید و در آن ها را محکم ببندید. کمپوت را در یخچال نگه دارید.


طرز تهیه کمپوت آناناس با وانیل و آب آناناس​


کمپوت آناناس با وانیل و آب آناناس


مواد لازم



آناناس: ۱ عدد
شکر قهوه ای: ۱۰۰ گرم یا ۳/۴ لیوان دسته دار فرانسوی
آب آناناس: ۱۲۰ میلی لیتر
آبلیمو: ۱ قاشق غذاخوری
عصاره وانیل: ۱ قاشق چای خوری
عرق نیشکر: ۲ قاشق غذا خوری (در صورت دلخواه)
آرد یا نشاسته ذرت: ۱ قاشق غذاخوری


طرز تهیه​



مرحله اول: آناناس را آماده کنید​


در ابتدا آناناس را بشویید و پوست آن را بگیرید و آن را به صورت تکه ای برش بزنید. به جای آناناس تازه می توانید از آناناس های یخ زده هم استفاده کنید.


مرحله دوم: نشاسته و ذرت را اضافه کنید​


در یک قابلمه کمی آب را با شکر قهوه ای، آب آناناس و آبلیمو بریزید. قابلمه را روی حرارت قرار دهید تا شربت شروع به جوشیدن کند. سپس تکه های آناناس را به شربت اضافه کنید. در یک لیوان آرد ذرت یا نشاسته را با ۱ قاشق آب مخلوط کنید تا کاملا حل شود. این محلول را در قابلمه بریزید.


مرحله سوم: وانیل و عرق نیشکر را اضافه کنید​


بعد از گذشت ۱۰ دقیقه و وقتی آناناس ها نرم شدند، وانیل و نیشکر را اضافه کنید. مواد را به هم بزنید. سپس حرارت را قطع کنید. اجازه دهید کمپوت سرد شود و بعد آن را در بطری های شیشه ای تمیز بریزید و در یخچال نگه دارید. می توانید کمپوت آناناس را بلافاصله بعد از آماده شدن مصرف کنید.


طرز تهیه کمپوت آناناس با عسل​


کمپوت آناناس با عسل


مواد لازم


آناناس: ۱ عدد
آب: ۲ تا ۳ لیوان
عسل: ۱ لیوان


طرز تهیه​



مرحله اول: آناناس را آماده کنید​


در اولین مرحله از طرز تهیه کمپوت آناناس با عسل، بعد از شستن آناناس، ابتدا و انتهای آن را برش بزنید. پوست آناناس را بگیرید و آناناس را به صورت حلقه ای یا مکعبی خرد کنید. در یک قابلمه آب بریزید. قابلمه را روی حرارت قرار دهید. بعد از جوشیدن آب، حرارت را قطع کنید.


مرحله دوم: عسل و آناناس ها را به آب اضافه کنید​


در همان زمانی که آب داغ است، عسل را به آب جوش اضافه کنید. بعد از حل شدن عسل، آناناس ها را به شربت بیفزایید. می توانید کمی گلاب یا هل هم به شربت اضافه کنید. این مخلوط را بعد از سرد شدن در بطری های شیشه ای بریزید. در بطری را محکم ببندید و در یخچال بگذارید.


خواص و فواید کمپوت آناناس​


خواص و فواید کمپوت آناناس


  • کمپوت آناناس معمولا برای افرادی که به مشکل هاضمه دچار هستند، بسیار مناسب است. با کمپوت کردن میوه ها، هم بافت آن ها نرم تر می شود و هم هضم آن ها آسان تر خواهد شد.

  • این کمپوت برای سرما خوردگی بسیار مناسب است. آناناس یک میوه عالی برای تقویت سیستم ایمنی بدن است و منبع عالی از ویتامین ث به حساب می آید.

  • خوردن آناناس برای بهبود باورری مناسب است و مصرف منظم آن برای زوج ها توصیه می شود. ویتامین ث، بتا کارون، مس و سایر ویتامین ها و مواد معدنی موجود در آناناس تاثیر مثبتی بر باروری خواهد داشت.

  • آناناس با آسم، آلرژی، بیماری های مربوط به سینوس ها و … مقابله می کند.


سخن پایانی​


حتما می دانید که کمپوت کردن یکی از بهترین روش های نگهداری از میوه ها است. در این روش، میوه ها در مخلوطی از آب، شکر یا عسل نگه داشته می شوند. علاوه بر طعم شیرین، دلچسب و متفاوت، کمپوت ها را می توان به عنوان دسر یا تزیین روی کیک، چیز کیک، پنکیک و … استفاده کرد. از سوی دیگر شربت و خود کمپوت آناناس را می توانید با انواع میوه ها مخلوط کنید و با آن یک اسموتی درست کنید. همچنین انواع دسر ها مثل دسر پلمبیر آناناس، پاناکوتا، دسر ماستی، دسر میوه و دسر شارلوت آناناس را با آن درست کنید. در ضمن برای بهره بردن از مواد مغذی آناناس بهتر است میزان شکر را زیاد در نظر نگیرید. چون آناناس ها خودشان به تنهایی دارای میزان کافی از قند طبیعی هستند.
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

۲ طرز تهیه کمپوت توت فرنگی خوشمزه با ماندگاری طولانی​



طرز تهیه کمپوت توت فرنگی


یکی از قدیمی ترین راه های نگه داری میوه ها برای طولانی مدت کمپوت کردن است که تاریخچه آن به قرون وسطی می رسد. کمپوت در اصل از واژه فرانسوی compote به معنی مخلوط گرفته شده و متعلق به خانواده دسر ها است. در فرآیند کمپوت کردن، میوه های کامل یا خرد شده در آب، شکر و ادویه جات پخته می شوند. البته در مورد همه میوه ها نیاز به پختن وجود ندارد و همین که در شربت مخصوص قرار بگیرند، کافی است. برای استفاده از خواص توت فرنگی در تمام ایام سال ما کمپوت کردن توت فرنگی را به شما پیشنهاد می‌کنیم.



تاریخچه پیدایش کمپوت​


تاریخچه پیدایش کمپوت


بر اساس اعتقادات مردم قرون وسطی، میوه های پخته شده در شکر یا قند، رطوبت بدن را معتدل می کنند. این یعنی درست کردن این دسر، از زمان های قدیم متداول بوده است. اما در اواخر قرون وسطی و در انگلیس، کمپوت پای خود را به جشن ها باز کرد. با گذشت زمان و در دوران رنسانس، کمپوت به عنوان یک دسر سرد، بعد از صرف شام و با یک کاسه خامه سرو می شد. اما دلیل محبوبیت این دسر، تنها خوشمزه بودن یا اعتقاد به متعادل نگه داشتن رطوبت بدن نبود، بلکه یک عامل مهم دیگر هم داشت؛ و آن چیزی نبود جز ساده و ارزان بودن.
در طرز تهیه انواع کمپوت نیازی به استفاده از انواع محصولات لبنی یا گوشت نبود. به همین خاطر هم مقرون به صرفه بود. در ضمن خیلی زود و سریع هم آماده می شد. بنابراین خانواده های یهودی اروپا استقبال زیادی از آن کردند. البته این محبوبیت به مرور جهانی شد و در کل دنیا آوازه این دسر پیچید. حالا انواع متفاوت این دسر، هم به عنوان یک طعم دهنده برای دسر های دیگر و هم به تنهایی و به عنوان یک میان وعده خوشمزه، مشتریان پر و پا قرصی دارد.



فوت و فن های طرز تهیه کمپوت توت فرنگی​


فوت و فن های طرز تهیه کمپوت توت فرنگی


  • شربت کمپوت را می توانید با وانیل، چوب یا پودر دارچین، میخک، نارگیل رنده شده، میوه های شیرین شده، کشمش، بادام آسیاب شده، هل، زعفران دم کرده و چاشنی های دیگر، طعم دار کنید.


  • میزان شکر و شیرینی یا چاشنی هایی که در طرز تهیه کمپوت توت فرنگی به کار می برید، به سلیقه و ذائقه شما بستگی دارد. بنابراین می توانید مواد را از آن چه در دستور تهیه آورده شده است، کمتر یا بیشتر در نظر بگیرید.

  • کمپوت توت فرنگی را می توانید به صورت گرم یا سرد استفاده کنید. البته اگر می خواهید کمپوت توت فرنگی را برای مدت طولانی و مصارف دیگر مثل تزیین یا طعم دادن به کیک و … استفاده کنید، می توانید آن را در فریزر بگذارید. در هنگام استفاده، از شب قبل کمپوت توت فرنگی را به یخچال منتقل کنید تا یخ آن باز شود.


نکاتی درباره توت فرنگی مورد استفاده در کمپوت​


  • کمپوت توت فرنگی را می توانید با توت فرنگی خشک هم درست کنید. تهیه کردن کمپوت با میوه های خشک در اروپای شرقی رواج بیشتری دارد و شربت آن، یک نوشیدنی محبوب و پرطرفدار است که به آن pluma moos گفته می شود.

  • برای درست کردن کمپوت توت فرنگی، از توت فرنگی هایی استفاده کنید که تازه و رسیده باشند. اگر آثاری از له شدگی یا خرابی در آن ها می بینید، حتما آن قسمت را جدا کنید.

  • کمپوت توت فرنگی را می توانید با توت فرنگی های کامل و درسته تهیه کنید یا آن ها را خرد کنید. اما اگر آن ها را به صورت درسته به کار می برید، بهتر است اندازه و سایز توت فرنگی ها به هم نزدیک باشد. در این صورت هم ظاهر کمپوت بهتر می شود و هم زمان پخت توت فرنگی ها یکسان خواهد بود.

طرز تهیه کمپوت توت فرنگی​


طرز تهیه کمپوت توت فرنگی


زمان آماده سازی و پخت: ۱۵ دقیقه

مواد لازم



توت فرنگی: ۱ کیلوگرم
شکر: ۱ و ۱/۲ لیوان دسته دار فرانسوی
آب: ۶ لیوان دسته دار فرانسوی
آبلیمو ترش تازه: ۱ قاشق غذاخوری
وانیل: ۱ قاشق چای خوری


طرز تهیه​



مرحله اول: توت فرنگی ها را برای کمپوت کردن آماده کنید​


در اولین مرحله از طرز تهیه کمپوت توت فرنگی، تاج سبز توت فرنگی ها را کاملا جدا کنید. توت فرنگی ها را بشویید و آبکش کنید. صبر کنید تا آب اضافی آن ها خارج شود. سپس آن ها را در صورت دلخواه برش بزنید. می توانید توت فرنگی ها را به صورت کامل و درسته هم کمپوت کنید.


مرحله دوم: شربت کمپوت توت فرنگی را آماده کنید​


در این مرحله یک قابلمه را روی حرارت قرار دهید و آب و شکر را در آن بریزید. صبر کنید تا دانه های شکر حل شوند. سپس توت فرنگی ها را اضافه کنید. ۲ تا ۳ دقیقه بعد از این که شربت شروع به جوشیدن و قل خوردن کرد، توت فرنگی ها کمی نرم می شوند. سعی کنید در این مرحله زیاد مواد را به هم نزنید تا میوه ها له نشوند. شعله را تا قبل از له شدن توت فرنگی ها خاموش کنید.


مرحله سوم: وانیل و آبلیمو را به مواد اضافه کنید​


در آخرین مرحله از طرز تهیه کمپوت توت فرنگی، بلافاصله بعد از خاموش کردن حرارت و وقتی هنوز شربت داغ است، وانیل و آبلیمو را اضافه کنید. ظرف را تکان دهید تا هر دو در کل مایه شربت حل شوند. صبر کنید تا مواد کمپوت توت فرنگی سرد شوند و از دما بیفتند. بعد از خنک شدن کمپوت، آن ها را می توانید همان لحظه سرو کنید. یا این که کمپوت ها را در بطری شیشه ای خشک و تمیز بریزید و درب آن را محکم ببندید. بطری کمپوت را می توانید به مدت ۱ هفته تا ۱۰ روز در یخچال نگه دارید.

طرز تهیه کمپوت توت فرنگی (روش دوم)​


دستور پخت کمپوت توت فرنگی (روش دوم)


زمان آماده سازی کمپوت: ۱۰ دقیقه

مواد لازم


توت فرنگی: ۵۰۰ گرم
شکر: ۲۰۰ گرم
آبلیمو تازه: ۱ قاشق چای خوری
چوب دارچین: به میزان لازم
آب: به میزان لازم


طرز تهیه​



مرحله اول: توت فرنگی ها را در بطری بریزید​


در این روش، مثل درست کردن مربای توت فرنگی باید ابتدا توت فرنگی ها را بشویید و تاج آن ها را جدا کنید. صبر کنید تا آب اضافی توت فرنگی ها کاملا خشک شود. توت فرنگی ها را به دلخواه خرد کنید. اندازه برش ها باید مساوی یا شبیه به هم باشد. توت فرنگی ها را در بطری ریخته و روی آن را شکر و آبلیمو بریزید.


مرحله دوم: آب جوش اضافه کنید​


به میزان لازم آب روی حرارت قرار دهید تا بجوشد. سپس آب جوش را به بطری اضافه کنید. تا جایی آب بریزید که شیشه پر شود و روی توت فرنگی ها را بپوشاند. چوب دارچین را داخل شیشه بیندازید و در بطری را کاملا ببندید. بطری را تکان دهید تا شکر در آب جوش حل شود. برای بطری عمل هواگیری انجام دهید و بعد آن را در یخچال بگذارید.


چگونه کمپوت توت فرنگی را هواگیری کنیم؟​


چگونه کمپوت توت فرنگی را هواگیری کنیم؟


هوا گیری یکی از راه های بسیار مفید برای جلوگیری از فساد زودرس و کپک زدگی کمپوت، ترشی، مربا و … است. در این روش، هوایی را که به همراه مواد، در داخل بطری حبس شده است، با روشی ساده خارج می کنید. برای این کار، بطری هایی را که در آن ها کمپوت یا مواد فاسد شدنی ریخته اید، در یک قابلمه قرار دهید. در(ب) بطری ها را محکم ببندید. به قابلمه، آب اضافه کنید تا جایی که ۲/۳ طول بطری ها را آب پوشانده باشد.
قابلمه را روی حرارت بگذارید و اجازه دهید آب بجوشد. حرارت را کم کرده و ۱۵ تا ۲۰ دقیقه صبر کنید تا بطری ها در آب در حال جوشیدن بمانند. سپس حرارت را قطع کنید. آب که سرد شد و از دما افتاد، بطری ها را از قابلمه بیرون بیاورید. بطری ها را یک شب تا صبح به صورت وارونه قرار دهید. سپس آن ها را برگردانید و در جای مناسب بگذارید. این روش هوا گیری برای انواع ترشی ها، رب و موادی که قصد دارید تا مدت زیادی آن ها را نگه دارید، بسیار مناسب است.
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

طرز تهیه ۳ مدل کمپوت پرتقال خوشمزه و آسان​



طرز تهیه کمپوت پرتقال


کمپوت پرتقال یکی از روش های مختلف برای مصرف میوه مفید پرتقال است. بعد از کمپوت کردن پرتقال، می توانید آن را به عنوان یک طعم دهنده برای صبحانه یا تزیین کیک و … استفاده کنید.



فوت و فن های طرز تهیه کمپوت پرتقال​


فوت و فن های طرز تهیه کمپوت پرتقال


  • در طرز تهیه کمپوت پرتقال می توانید از میوه های دیگر هم استفاده کنید. ترکیب پرتقال با میوه هایی مثل هلو، به، زردآلو، سیب، نارنگی و … متداول است و می تواند طعم متنوعی را ایجاد کند.

  • اگر می خواهید از میوه هایی که بافت سفت تری نسبت به پرتقال دارند، در کنار کمپوت پرتقال استفاده کنید، ابتدا میوه های سفت تر را کمی بجوشانید. سپس پرتقال را اضافه کنید.

  • برای طعم دادن از شربت کمپوت، از هل، گلاب، زعفران، میخک و … استفاده کنید. میزان غلظت شربت کمپوت به سلیقه خودتان بستگی دارد. می توانید آن را رقیق یا غلیظ در نظر بگیرید.

  • به جای شکر مورد استفاده در طرز تهیه کمپوت پرتقال می توانید از عسل استفاده کنید. در این صورت عسل را با آب نجوشانید. بعد از این که آب در قابلمه جوشید، عسل را اضافه کنید و هم بزنید تا حل شود. جوشاندن عسل در آب باعث ایجاد مواد سمی و در برخی مواقع مسمومیت خواهد شد.




نکات مهم در نگهداری از کمپوت پرتقال​


  • کمپوت پرتقال را به محض درست کردن، می توان مصرف کرد. ولی اگر می خواهید برای مدت بیشتری آن را نگه دارید، می توانید در ظروف در بسته و ترجیحا شیشه ای بریزید و در یخچال قرار دهید.

  • اگر بطری کمپوت پرتقال را هواگیری کنید، مدت زمان زیادی می توانید آن را در یخچال نگه دارید. برای این کار کمپوت پرتقال را در بطری های خشک و تمیز بریزید. در بطری ها را محکم ببندید. یک قابلمه را تا نیمه، آب کنید و روی حرارت بگذارید. بطری کمپوت را در قابلمه بگذارید. اجازه دهید به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه آب داخل قابلمه بجوشد و بطری داخل قابلمه بماند. سپس شعله را خاموش کنید و بعد از سرد شدن آب، بطری ها را در مکان مناسب و خنک قرار دهید.

  • می توانید کمپوت پرتقال را در فریزر هم نگه دارید. این کمپوت را به مدت ۱ هفته در یخچال و ۲ تا ۳ ماه در فریزر می توان نگهداری کرد.




۱- طرز تهیه کمپوت پرتقال ساده​


طرز تهیه کمپوت پرتقال ساده


مواد لازم


پرتقال تازه: ۵۰۰ گرم
شکر: ۲۵۰ گرم
آب: ۱ لیوان دسته دار فرانسوی


طرز تهیه​



مرحله اول: پرتقال ها را آماده کمپوت کنید​


در اولین مرحله از طرز تهیه کمپوت پرتقال، پرتقال ها را بشویید و پوست آن ها را بگیرید. پوست نازک روی پرتقال ها را جدا کنید تا فقط مغز آن باقی بماند. سپس در یک قابلمه آب را با شکر مخلوط کنید و روی حرارت قرار دهید. صبر کنید تا آب جوش بیاید و دانه های شکر کاملا حل شوند. سپس پرتقال ها را به قابلمه اضافه کنید.


مرحله دوم: کمپوت پرتقال را در بطری بریزید​


به مدت ۳ دقیقه قابلمه را روی حرارت بگذارید تا پرتقال ها کمی نرم شوند و شیرینی شکر را بگیرند. سپس شعله را خاموش و صبر کنید تا کمپوت از دما بیفتد و سرد شود. کمپوت پرتقال را در بطری های تمیز و استریل شده بریزید و در یخچال نگه دارید.


۲- طرز تهیه کمپوت پرتقال زعفرانی​


طرز تهیه کمپوت پرتقال زعفرانی


مواد لازم


پرتقال: ۵۰۰ گرم
آب: ۲ لیوان دسته دار فرانسوی
شکر: ۲۵۰ گرم
گلاب: ۴ قاشق غذاخوری
زعفران دم کرده غلیظ: ۲ قاشق غذاخوری


طرز تهیه​



مرحله اول: پرتقال، گلاب، شکر و آب را روی حرارت بگذارید​


در همان ابتدای کار، پوست پرتقال ها را بگیرید. پوست نارنجی و لایه سفید روی پرتقال ها را جدا کنید. غشای نازک روی فیله پرتقال را با دست جدا کنید تا جایی که فقط مغز آن باقی بماند. یک قابلمه آب را روی حرارت قرار دهید. گلاب و شکر را مخلوط کنید. اجازه دهید آب و گلاب شروع به جوشیدن کنند و دانه های شکر کاملا حل شوند. سپس پرتقال ها را در قابلمه بریزید.


مرحله دوم: کمپوت پرتقال را در بطری بریزید​


زعفران را در این مرحله از طرز تهیه کمپوت پرتقال به قابلمه اضافه کنید. حدود ۲ دقیقه بعد از جوشیدن و اضافه کردن پرتقال ها صبر کنید تا نرم شوند. شعله را خاموش کنید. اجازه دهید کمپوت سرد شود، سپس آن را در بطری های تمیز و خشک بریزید. می توانید گلاب را بعد از درست شدن کمپوت و بعد از این که آن را در بطری ریختید، اضافه کنید.



۳- طرز تهیه کمپوت پرتقال ترکیبی​


طرز تهیه کمپوت پرتقال ترکیبی


مواد لازم


پرتقال: ۳ عدد
به: ۲ عدد
شکر: ۱ لیوان دسته دار فرانسوی
آب: ۲ لیتر
چوب دارچین: ۲ تکه
هل یا میخک: به میزان دلخواه (اختیاری)


طرز تهیه​



مرحله اول: شربت کمپوت را درست کنید​


برای درست کردن کمپوت پرتقال ترکیبی، ابتدا شربت کمپوت را درست کنید. آب و شکر را در یک قابلمه بریزید و روی حرارت قرار دهید. در این فاصله که آب در حال جوش آمدن است، پرتقال و به را بشویید. پوست به را بگیرید. آن را به قطعات مکعبی یا خلالی خرد کنید. هسته به را جدا کنید.

مرحله دوم: به را برش بزنید و به شربت کمپوت اضافه کنید​


در این مرحله از طرز تهیه کمپوت پرتقال و به، بعد از این که دانه های شکر حل شدند، به های خرد شده را به قابلمه اضافه کنید. چوب های دارچین را بیفزایید. درب قابلمه را باز بگذارید تا رنگ تکه های به، تیره نشود. حرارت را روی حالت ملایم تنظیم کنید. ۱۵ تا ۲۰ دقیقه صبر کنید تا به ها کاملا نرم شوند.


مرحله سوم: پرتقال ها را اضافه کنید​


پوست پرتقال ها را بگیرید. پوست سفید و غشای نازک روی فیله ها را جدا کنید. مغز پرتقال ها را به قابلمه اضافه کنید. در صورت دلخواه به مواد داخل قابلمه کمی زعفران، هل و گلاب هم اضافه کنید تا خوش طعم و خوش عطرتر شود. ۳ تا ۴ دقیقه دیگر صبر کنید تا پرتقال ها هم کمی نرم شوند. سپس شعله را خاموش کنید. بعد از این که دمای کمپوت پرتقال پایین آمد، آن را در ظرف مناسب بریزید و در یخچال نگه دارید.


طرز تهیه رانی پرتقال​


طرز تهیه رانی پرتقال


مواد لازم


پرتقال: ۲ عدد
آب پرتقال: ۲ لیوان دسته دار فرانسوی
آب: ۱ لیوان دسته دار فرانسوی
شکر: به میزان دلخواه


طرز تهیه​



مرحله اول: آب، شکر و آب پرتقال را روی حرارت بگذارید​


برای درست کردن رانی پرتقال، پوست پرتقال را بگیرید. پوست سفید و غشای نازک دور فیله های پرتقال را جدا کنید. فیله ها را خرد کنید. هر چه تکه های آن کوچک تر باشد، بهتر است. در یک قابلمه آب بریزید و روی حرارت قرار دهید. بعد از اینکه آب گرم شد، شکر و آب پرتقال را اضافه کنید. صبر کنید تا دانه های شکر کاملا حل شوند.


مرحله دوم: برش های پرتقال را اضافه کنید​


در این مرحله از طرز تهیه رانی پرتقال، برش های پرتقال را به قابلمه اضافه کنید. حدود ۵ دقیقه صبر کنید تا فیله ها نرم و شربت رانی کمی غلیظ شود. رانی را بچشید و میزان شیرینی آن را تنظیم کنید. شعله را خاموش کنید و بعد از این که رانی سرد شد، آن را در مخلوط کن بریزید. پرتقال ها که کمی از هم باز و ریز شدند، کافی است. نباید پرتقال ها کاملا له شوند. سپس رانی را در یخچال بگذارید با کاملا سرد شود و آن را سرو کنید.


سخن پایانی​


انواع کمپوت را می توانید به عنوان دسر یا چاشنی و طعم دهنده استفاده کنید. همان طور که گفتیم شد، کمپوت ها را می توانید به صورت مخلوط و ترکیبی هم درست کنید. در این صورت باید میزان پخت میوه ها را هم در نظر داشته باشید. به این صورت که یکی از میوه ها له نشود و دیگری سفت بماند. همچنین بهتر است از میوه هایی که طعم مشابهی دارند در طرز تهیه یک کمپوت ترکیبی استفاده کنید.
 

Similar threads

بالا