طرز تهیه املت تره کوهی

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

طرز تهیه املت تره کوهی به ۲ روش​



طرز تهیه املت تره کوهی


آیا تا حالا تجربه خوردن املت تره کوهی را داشته‌اید؟ در لیست املت‌های ایرانی، املت تره کوهی به عنوان یکی از غذاهای محلی بسیار خوشمزه و پرطرفدار شناخته می‌شود. تره کوهی به‌ خاطر طعم تند و لذیذی که دارد، برای استفاده در غذاهای مختلف بسیار پرکاربرد است و می‌تواند طعم خوشمزه‌ای به غذاها بدهد. علاوه بر املت، تره کوهی در غذاهای محلی دیگر هم به کار می‌رود.



درباره تره کوهی بیشتر بدانید​


درباره تره کوهی بیشتر بدانید


تره کوهی با ظاهری شبیه تره فرنگی، به عنوان یکی از سبزیجات محلی استان چهارمحال و بختیاری شناخته می‌شود. اما این گیاه به وفور در مناطق دیگر از جمله لرستان، فارس، کردستان، آذربایجان و اصفهان هم رشد می‌کند. جالب است بدانید که دو نوع تره کوهی وجود دارد و بنا بر منطقه‌ای که در آن رشد کرده است، نام و ظاهر آن متفاوت است.

در زبان محلی لرها، اگر این سبزی در دشت روییده باشد، به آن «کورایه» و اگر در کوه رشد کرده باشد «کنیوال» می‌گویند. در هر دو صورت تره کوهی از خانواده سیر است و دارای ریشه پیاز مانند و برگ‌های سبز و بلند و باریک است.


طرز تهیه املت تره کوهی​


املت تره کوهی خوشمزه


مواد لازم برای تهیه املت تره کوهی​


  • تخم مرغ: ۳ عدد
  • تره کوهی: یک دسته (حدود ۱۵۰ گرم)
  • روغن محلی یا کره: به میزان لازم
  • زردچوبه، نمک و فلفل سیاه: به میزان لازم

مراحل طرز تهیه املت تره کوهی​


برای طرز تهیه املت تره کوهی که غذای محلی چهارمحال و بختیاری‌ها است، باید ابتدا تره‌ فرنگی‌های پاک شده را کمی در روغن تفت دهید و بعد تخم مرغ‌ها را به همراه ادویه‌ها به آن اضافه کنید. برای درست کردن این غذا، زمان بسیار کمی لازم دارید.

می‌توانید مواد مورد استفاده در املت را در ۱۰ دقیقه آماده کنید و برای پخت هم به حدود ۵ تا ۱۰ دقیقه زمان نیاز دارید. بهتر است این غذا را روی حرارت ملایم بپزید تا طعم آن بسیار دلپذیر شود.


مرحله اول: تره کوهی را پاک و خرد کنید​


در اولین مرحله از طرز تهیه املت تره کوهی، تره‌های کوهی را در آب بخیسانید و بعد آن‌ها را بشویید. فراموش نکنید که انواع تره و پیازچه به خاطر شکل ظاهری‌شان احتمال گیر کردن گل و لای و حشرات در آن‌ها وجود دارد، بنابراین از تمیز شدن آن‌ها کاملا مطمئن شوید.

بعد از شستن تره‌ها، آن‌ها را آبکش کنید و اجازه دهید آب اضافی خود را از دست بدهند. سپس تره‌ها را به صورت ریز و ساطوری خرد کنید. اندازه سبزی‌های خرد شده به سلیقه خودتان بستگی دارد.


مرحله دوم: تره کوهی را تفت دهید​


در یک تابه مقداری روغن محلی یا کره بریزید. می‌توانید روغن زیتون یا روغن آفتابگردان هم استفاده کنید. تابه را روی حرارت قرار دهید و بعد از داغ شدن روغن، تره کوهی خرد شده تازه را به آن اضافه کنید. حرارت را روی متوسط رو به ملایم تنظیم کنید تا تره کوهی تفت بخورد و آب بیندازد.


مرحله سوم: ادویه، نمک و فلفل را به مایه املت تره کوهی اضافه کنید​


در این مرحله از طرز تهیه املت تره کوهی، بعد از این که تره‌ها تفت خورد و رنگ شفاف پیدا کرد، نمک، فلفل و زردچوبه را اضافه کنید. ادویه‌ها را تفت بدهید تا طعم خامی‌شان گرفته شود. باید آب تره کاملا کشیده شود و تره کوهی سرخ شود.


مرحله چهارم: تخم مرغ‌ها را به مایه املت تره کوهی اضافه کنید​


سپس تخم‌مرغ‌‌ها را به مایه املت اضافه کنید. می‌توانید به صورت جداگانه، تخم‌مرغ‌‌ها را در یک کاسه بشکنید و کاملا به هم بزنید تا از لختگی خارج شود، سپس آن‌ها را به تابه اضافه کنید.


مرحله پنجم : املت تره کوهی را بپزید و سرو کنید​


در آخرین مرحله از طرز تهیه املت تره کوهی، تره‌ها و تخم‌مرغ‌ها را کاملا به هم بزنید تا یکدست شوند. البته می‌توانید یک یا دو زرده را به شکل نیمرو سالم بگذارید. سپس در ظرف را روی آن بگذارید. حدود ۵ دقیقه املت تره کوهی را روی حرارت ملایم قرار دهید و سپس آن را با نان سرو کنید.


طرز تهیه املت تره کوهی به روش مجلسی​


تهیه املت تره کوهی به روش مجلسی


اگر می‌خواهید املت تره کوهی را به عنوان یک پیش‌غذا در کنار غذای اصلی سرو کنید یا می‌خواهید ظاهر زیبایی به غذا بدهید، با همان موادی که در طرز تهیه املت تره فرنگی در روش قبل داشتید، می‌توانید یک املت اشتهابرانگیر به روش مجلسی بپزید.

مراحل طرز تهیه املت تره کوهی به روش مجلسی​


مرحله اول: تره کوهی را سرخ کنید​


در این روش تره فرنگی را بعد از شستن و خرد کردن، در روغن یا کره، همراه با نمک و فلفل و زردچوبه تفت دهید و بعد از سرخ شدن، آن‌ها را کنار بگذارید.


مرحله دوم: تخم مرغ را سرخ کنید​


تخم مرغ‌ها را جداگانه در یک کاسه بشکنید و کاملا به هم بزنید تا یکدست شود. در یک تابه روغن یا کره بریزید و بعد از داغ شدن، تخم مرغ زده شده را کف آن بریزید و صاف و یکدست پخش کنید. صبر کنید تا تخم مرغ خودش را بگیرد.


مرحله سوم: تره فرنگی را به مایه املت اضافه کنید​

در این مرحله در یک طرف تابه حاوی تخم مرغ سرخ شده (به صورت نیم دایره) تره فرنگی بریزید. طرف دیگر تخم مرغ را روی تره فرنگی‌ها برگردانید (مثل تصویر بالا) تا املت به شکل نیم‌دایره دربیاید. ۲ تا ۳ دقیقه صبر کنید تا طعم تخم مرغ و تره به خورد هم برود. سپس آن را در ظرف جداگانه قرار دهید و سرو کنید.


فوت و فن‌های طرز تهیه املت تره کوهی​


فوت و فن‌های طرز تهیه املت تره کوهی


*اگر در طرز تهیه املت تره کوهی، به تره کوهی تازه دسترسی ندارید، می‌توانید از تره کوهی خشک استفاده کنید. در این صورت تره‌ها را از حدود ۱۰ تا ۱۵ دقیقه قبل در مقداری آب بخیسانید تا کاملا نرم شوند. سپس آن‌ها را آبکش کنید.

*تره کوهی خشک شده را می‌توانید از عطاری‌ها تهیه کنید.

*در صورتی‌که به تره کوهی تازه یا خشک دسترسی نداشتید، می‌توانید به جای تره کوهی از سبزی تره معمولی هم در طرز تهیه املت تره استفاده کنید.

*لرستانی‌ها گاهی اوقات علاوه بر تره کوهی از برگ‌های سیر تازه یا پیازچه هم در طرز تهیه املت کوهی استفاده می‌کنند ولی استفاده از این سبزیجات اختیاری است.

*به خاطر این که تره به تنهایی طعم تندی دارد، می توانید فلفل را از طرز تهیه املت تره کوهی حذف کنید.


سوالات متداول​


تره کوهی سبزی محلی کجاست؟


تره کوهی سبزی محلی کجاست؟​


در اصل تره کوهی سبزی محلی چهارمحال و بختیاری است ولی در دشت‌ها و ارتفاعات استان‌های فارس، سنندج، اصفهان، لرستان و آذربایجان غربی هم می‌روید.


آیا تره کوهی همان والک است؟​


هر دو این سبزی‌ها جزو دسته‌ تره و از خانواده سیر و پیاز هستند. ولی والک در ارتفاعات البرز رشد می‌کند البته خواص هر دو مشابه است.


تره کوهی در چه غذاهایی استفاده می‌شود؟​


تره کوهی را می‌توانید در غذاهای مختلف مثل خورش، کته، آش، املت، کوکو، املت و حتی نان محلی استفاده کنید.
 

Similar threads

بالا