DDDIQ
مدیر ارشد
[h=3]طراحی فضاهای نمایشگاهی چالش معماری تکنیک محور و معماری طبیعت محور[/h]
چکیده:
درخصوص فضاهای نمایشگاهی به نظر می رسد در ابتدا دو مفهوم فضا و نمایش بایستی تعریف شوند .تعریف فضا امری نسبی است و در جوامع مختلف می تواند متفاوت باشد . بر طبق فرهنگ لغت آکسفورد تعریف زیادی از فضا وجود دارد . مثلا کیفیت تهی بودن به نحوی که بتوان در آن آزادانه حرکت کرد ( و همچنین ناحیه ای خارج از لایه جو زمین ، جایی که دیگر ستاره ها و سیاره ها قرار دارند ) . از منظر این مقاله ، فضا معمولاً جو یک ماهیت سیال ، روان ، بی ابتدا و انتها ، بی شکل ، مرتبط با زمان و حداقل سه بعدی است که در اطراف کره زمین وجود دارد و به عبارت دیگر کائنات شامل انسان و مخلوقات مادی خداوند در آن غوطه ور شده اند . فضا معمولاً با تقابل و محک زدن با یک ماهیت مادی دارای شکل ، بعد و توده دارای جرم ، ادراک می شود . اما وقتی از احساس و طراحی ادارک فضا در معماری صحبت می کنیم معمولاً با فضای نزدیک و مجاور پوسته زمین سرو کار داریم . دانستن این نکته از آن نظر حائز اهمیت است که رابطه و نسبت فضا و جرم همواره نقش تعیین کننده ای در طراحی معماری و طبیعتاً ساختمان های نمایشگاهی داشته است .
محمد رضا مثنوی
چکیده:
درخصوص فضاهای نمایشگاهی به نظر می رسد در ابتدا دو مفهوم فضا و نمایش بایستی تعریف شوند .تعریف فضا امری نسبی است و در جوامع مختلف می تواند متفاوت باشد . بر طبق فرهنگ لغت آکسفورد تعریف زیادی از فضا وجود دارد . مثلا کیفیت تهی بودن به نحوی که بتوان در آن آزادانه حرکت کرد ( و همچنین ناحیه ای خارج از لایه جو زمین ، جایی که دیگر ستاره ها و سیاره ها قرار دارند ) . از منظر این مقاله ، فضا معمولاً جو یک ماهیت سیال ، روان ، بی ابتدا و انتها ، بی شکل ، مرتبط با زمان و حداقل سه بعدی است که در اطراف کره زمین وجود دارد و به عبارت دیگر کائنات شامل انسان و مخلوقات مادی خداوند در آن غوطه ور شده اند . فضا معمولاً با تقابل و محک زدن با یک ماهیت مادی دارای شکل ، بعد و توده دارای جرم ، ادراک می شود . اما وقتی از احساس و طراحی ادارک فضا در معماری صحبت می کنیم معمولاً با فضای نزدیک و مجاور پوسته زمین سرو کار داریم . دانستن این نکته از آن نظر حائز اهمیت است که رابطه و نسبت فضا و جرم همواره نقش تعیین کننده ای در طراحی معماری و طبیعتاً ساختمان های نمایشگاهی داشته است .