طراحی شافت ها

YAGHUBI

عضو جدید
سلام استاد طراحی اجزا یه سوال ازم خواسته ولی نمیتونم بیدا کنم شما می تونین کمکم کنین 1_شافتی(گیربکس) از یک وسیله ی واقعه ای طراحی کنید بامشخصات زیر معلومات:توان ورودی.دور ورودی.استحکام شافت وخار مجهولات:قطر اگرازچرخدنده استفده شده بود.زاویه وجنس معلوم واگرکوبلینگ وبولی داشت .جنس معلوم توروخدابه دادم برسین :cry::cry::cry::cry::cry::cry:
 

mirhamida

عضو جدید
بابا این که خیلی سر راسته! شما الان مشکلت چیه؟ نیرو ها و اندازه های واقعی رو نداری، یا این که مراحل طراحی اش رو نمیدونی؟
اگه حتما لازمه که موضوع واقعی باشه، خب شما از خیلی جا ها میتونی اطلاعات بگیری، مثلا خیلی ساده، شما میتونی یه بالابر ساختمونی رو که سر هر ساختمون در حال ساختی موجوده رو تحلیل کنی. مثلا میگی که هر سطلی که چاه کن پر میکنه، به فرض 15 کیلو هست.پس گیر بکس بالابر چاه حداقل توانایی تحمل این بار رو داره(البته تحمل خیلی بیشترش رو داره) البته اگه روی خود بالابر رو بخونی مثلا نوشته که چقدر بار رو میتونه حمل کنه و ....
اصولا اینگونه وسایل اطلاعاتشون روشون درج میشه تا توانایی شون مشخص باشه تا فشار بیش از حد بهشون نرسه.
حالا شما که نیروی خروجی و مقاوم رو داری، میای و بر اساس اون طراحی ات رو شروع میکینی. مثلا در این بالابر، شما یه گیربکس کاهنده چرخ و حلزون داری.
از یک طرف نیروی مقاوم و بار رو داری و از طرف دیگه هم نیروی موتور.
حالا شما یا موتور رو آماده داری و میخوای بر اساس این موتور و اون نیروی بار طراحی انجام بدی و یا اینکه موتور نداری و می خوای بدونی که چه موتوری باید طراحی کنی.
اساس کار اینه که شما باید طراحی ات رو بر اساس اون نیروهای ورودی و خروجی ات انجام بدی.
مثلا نیروی بارت بین راهش تا گیر بکس، یه قرقره هست. باید ببینی این نیرو در دو طرف قرقره چه بلایی به سرش میاد، آیا در هر دو طرف قرقره کشش سیم یکی هست یا نه و ....
بعد میبینی که مثلا به فرض، این نیرو بعد از قرقره 1.5 برابر شده و این نیرو در واقع نیروی خروجی از گیربکسه.. بعد میبینی که داخل گیربکس چه بلایی سرش میاد و .... و همین جوری این نیرو رو دنبال میکنی.
بعد از اینکه همه نیرو ها رو بدست آوردی، باید سیستمت رو تحلیل کنی که ببینی نقطه بحرانی طراحی ات کجاست.
مثلا اگه شفت گیر بکس مد نظر باشه، میبینی که در یک مقطع به این شفت مثلا از طرف چرخدنده یه نیرو وارد میشه و مثلا از پولی یه نیروی دیگه و ...
باید با کمک از مقاوت مصالح ببینی که کدوم مقطع شفتت بیشترین نیرو بهش اعمال میشه.
بعد میای و برای این مقطع یه قطر فرضی در نظر میگیری و بر اساس این قطر فرضی و کیفیت سطح و نوع ساخت و ضریب اطمینان و چند پارامتر دیگه، ضرایبی رو که در فرمول پیدا کردن قطر هست رو انتخاب میکینی و در همون فرمول قطر شفت قرار میدی.
مثلا فرض کردی که قطر 30 هست و فرمول قطر 26.9 داد.
 

mirhamida

عضو جدید
این نشون میده که قطر فرضی ات خوب بوده و جواب میده. پس شما همون عدد 26.9 رو رو به بالا روند میکنی، البته عدد مورد نظر 30 میشه نه 27. چون اگه بخوای 27 انتخاب کنی، مثلا میلگرد 27 اصلا وجود نداره. پس عددت واقعا باید از نظر بازاری هم روند باشه.
در واقع فرمول یافتن قطر یه فرمول کنترلی هست نه اینکه همین طور الکی به شما قطر رو بده! در واقع شما باید چند بار قطر های مختلف رو فرض کنید و در فرمول بگذارید بسنجید.
پس الان قطر شفت شما در مقطع بحرانی 30 شد و بقیه مقاطع هم رو جواب میده، چون این مقطع بیشترین نیرو رو تحمل میکنه و بقیه کمتر از اون.
ادامه کار هم مربوط میشه به استراتژی شفت. یعنی شما باید ببینی که اجزای شفتت رو چه جوری باید سر جاهاشون بنشونی که این کار واقعا دید مهندسی میخواد. مثلا شما باید در نظر بگیری که برای تعویض بلبرینگهای گیربکست، چه طرحی در نظر بگیری که مثلا در تعمیرات وقت بیخودی تلف نشه. مثلا برای تعویض بلبرینگ چپ، مجبور نشی که بلبرینگ راست رو هم پیاده کنی و ....
امیدوارم تونسته باشم کمکی بکنم.
 

mm.salemi

کاربر فعال
سلام استاد طراحی اجزا یه سوال ازم خواسته ولی نمیتونم بیدا کنم شما می تونین کمکم کنین 1_شافتی(گیربکس) از یک وسیله ی واقعه ای طراحی کنید بامشخصات زیر معلومات:توان ورودی.دور ورودی.استحکام شافت وخار مجهولات:قطر اگرازچرخدنده استفده شده بود.زاویه وجنس معلوم واگرکوبلینگ وبولی داشت .جنس معلوم توروخدابه دادم برسین :cry::cry::cry::cry::cry::cry:


سلام دوست عزیز. بنده پروژه طراحی شافت و گیربکس کاملی دارم. یه پروژه هم دارمن که مربوط به طراحی شافت گیربکس قایق موتوری است.
در صورت تمایل جهت دریافت با بنده تماس بگیر: 09358037780 سالمی
 

mmoeimifar

عضو جدید
منم طراحی اجزا 1و2 شفت یک گیرباکس رو با تسمه و پولی و چرخدنده و بیرینگ و خلاصه هر چی بود طراحی کردم
اگه کمک خواستی بگو
 

Similar threads

بالا