عنوان مقاله: سینما و معماری: فضا در معماری سینما (9 صفحه)
مترجم : خشنود شریعتی، آذین
معماری از اواخر دهه 1970 میلادی رابطه تنگاتنگی با دیگر شاخههای هنری داشته است و برای عبور از سبک شایع و رایج زمان در جستوجوی منبع الهام در نقاشی،مجسمهسازی،ادبیات و موسیقی بوده است.در مدرسههای معماری،از طریق تحلیل ساختار آثار ورمیر و نقاشیهای کوبیستی،موسیقی باخ و مردیت مونک،قطعههای ادبی هراکلیوس و«موبی دیک» هرمان ملویل و«بیداری فینگانها»اثر جیمز جویس،به طرحهای معماری میرسند.در عین حال،اکتشافی پیشبینی نشده در بنیادیهای نظری معماری رخ داد،که مطالعات آن تقریبا دربرگیرنده تمامی گرایشها موجود در شاخههای مختلف تحقیقات علمی است.
اشتیاق وافر معماری برای گسترش حوزه فعالیتش به روشنی نشان میدهد که هنر معماری از ذات و آینده خود نامطمئن شده است.در حقیقت پس از تفکیک دیدگاه جهانی مدرنیستی یکسان،در تمامی رشتههای هنری نوعی ترس از نماینده بودن به وجود آمد.در معماری،دیدگاه مدرن،پستمدرن و...با یکدیگر همزیستی دارند و طیف معماری بیش از هر زمان دیگری رنگارنگ است؛البته احتمالا برخلاف نیمه اول قرن نوزدهم،زمانیکه یک معمار مثل لئوون کلنز میتوانست بهتنهایی یک قصر و یک دانشگاه به سبک رنسانس،یک موزه به سبک یونان،یک ساختمان پارلمان به سبک نوهلنی،کلیسای براساس چاپلا پالاتینا در پالرمو،تالار مشاهیری به شکل باستانی،یک اقامتگاه رسمی به سبک باروک و یک قهوهخانه یا کنیسه با ویژگیهایی مربوط به آفریقای شمالی بسازد.
سینما تازهترین گرایش در بسیاری از مدارس معماری سراسر دنیا است.فیلمها با هدف کشف نوعی معماری لطیفتر و پاسخگوتر مورد مطالعه قرار میگیرند.بعضی از مشهورترین نمایندگان معماری آوانگارد امروز مثل برنارد شومی،رم کولاس، کوپ ایملب و ژان بر اهمیت سینما در شکلگیری سبکشان در معماری اذعان داشتهاند.
موسیقی به خاطر انتزاع ذاتیاش از دیرباز به عنوان نزدیکترین فرم هنری به معماری شناخته شده است.اگرچه سینما حتی از موسیقی هم به معماری نزدیکتر است،نه فقط به دلیل ساختار فضایی و فیزیکیاش،بلکه اساسا به این دلیل که هم سینما و هم معماری فضاهای زندگی شده را به هم پیوند میدهند.این دو فرم هنری تصاویر جامع از زندگی خلق میکنند.همانطور که ساختمانها و شهرها تصاویری از فرهنگ و روش خاصی از زندگی را خلق و حفظ میکنند،سینما هم باستانشناسی فرهنگی زمان ساخت خودش و دورهای را که نمایش میدهد.آشکار میکند.هر دو فرم هنری اهمیت و جوهر فضای موجود را معنی میکنند؛هر دو تصویری تجربی از موقعیتهای زندگی به وجود میآورند.
_______________________________________
مشاهده پیوست noormags-سینما_و_معماری-.zip
.
.
.
منبع : نورمجز
مترجم : خشنود شریعتی، آذین
معماری از اواخر دهه 1970 میلادی رابطه تنگاتنگی با دیگر شاخههای هنری داشته است و برای عبور از سبک شایع و رایج زمان در جستوجوی منبع الهام در نقاشی،مجسمهسازی،ادبیات و موسیقی بوده است.در مدرسههای معماری،از طریق تحلیل ساختار آثار ورمیر و نقاشیهای کوبیستی،موسیقی باخ و مردیت مونک،قطعههای ادبی هراکلیوس و«موبی دیک» هرمان ملویل و«بیداری فینگانها»اثر جیمز جویس،به طرحهای معماری میرسند.در عین حال،اکتشافی پیشبینی نشده در بنیادیهای نظری معماری رخ داد،که مطالعات آن تقریبا دربرگیرنده تمامی گرایشها موجود در شاخههای مختلف تحقیقات علمی است.
اشتیاق وافر معماری برای گسترش حوزه فعالیتش به روشنی نشان میدهد که هنر معماری از ذات و آینده خود نامطمئن شده است.در حقیقت پس از تفکیک دیدگاه جهانی مدرنیستی یکسان،در تمامی رشتههای هنری نوعی ترس از نماینده بودن به وجود آمد.در معماری،دیدگاه مدرن،پستمدرن و...با یکدیگر همزیستی دارند و طیف معماری بیش از هر زمان دیگری رنگارنگ است؛البته احتمالا برخلاف نیمه اول قرن نوزدهم،زمانیکه یک معمار مثل لئوون کلنز میتوانست بهتنهایی یک قصر و یک دانشگاه به سبک رنسانس،یک موزه به سبک یونان،یک ساختمان پارلمان به سبک نوهلنی،کلیسای براساس چاپلا پالاتینا در پالرمو،تالار مشاهیری به شکل باستانی،یک اقامتگاه رسمی به سبک باروک و یک قهوهخانه یا کنیسه با ویژگیهایی مربوط به آفریقای شمالی بسازد.
سینما تازهترین گرایش در بسیاری از مدارس معماری سراسر دنیا است.فیلمها با هدف کشف نوعی معماری لطیفتر و پاسخگوتر مورد مطالعه قرار میگیرند.بعضی از مشهورترین نمایندگان معماری آوانگارد امروز مثل برنارد شومی،رم کولاس، کوپ ایملب و ژان بر اهمیت سینما در شکلگیری سبکشان در معماری اذعان داشتهاند.
موسیقی به خاطر انتزاع ذاتیاش از دیرباز به عنوان نزدیکترین فرم هنری به معماری شناخته شده است.اگرچه سینما حتی از موسیقی هم به معماری نزدیکتر است،نه فقط به دلیل ساختار فضایی و فیزیکیاش،بلکه اساسا به این دلیل که هم سینما و هم معماری فضاهای زندگی شده را به هم پیوند میدهند.این دو فرم هنری تصاویر جامع از زندگی خلق میکنند.همانطور که ساختمانها و شهرها تصاویری از فرهنگ و روش خاصی از زندگی را خلق و حفظ میکنند،سینما هم باستانشناسی فرهنگی زمان ساخت خودش و دورهای را که نمایش میدهد.آشکار میکند.هر دو فرم هنری اهمیت و جوهر فضای موجود را معنی میکنند؛هر دو تصویری تجربی از موقعیتهای زندگی به وجود میآورند.
_______________________________________
مشاهده پیوست noormags-سینما_و_معماری-.zip
.
.
.
منبع : نورمجز