سوالات ابتدایی خودرو

ahmad.e.c.m

عضو جدید
با سلام خدمت تمامی دوستان
رشته من الکترونیکه ولی خیلی به مکانیک خودرو علاقه مندم
پس اگه سوالاتم مبتدی بود باید ببخشید !
1- چرا ولتاژ برق خودروهای سواری و سبک 12 ولته ولی خودرو های سنگین و باری 24 ولته ؟
2- چرا خودروهای سبک بنزینی هستن ولی تمامی خودروهای سنگین گازوئیلی اند ؟
3- آیا رابطه خاصی بین مصرف سوخت با حجم موتور داره ؟ مثلا وقتی میگن فلان ماشین 2000 سی سی و یه ماشین دیگه 2300 هستش
میشه گفت اون 2300 سی سیه بیشتر مصرف داره یا به عوامل دیگه ای هم مربوط میشه ؟
4- فرق بین یه موتور 4 سیلندر 8 سوپاپ با یه موتور 4 سیلندر 16 سوپاپ چیه ؟ یعنی از لحاظ عملکرد و . . . ؟
با تشکر
 

SHELLBY

کاربر بیش فعال
1- راستش از مباحث برق ماشین زیاد سر در نمیارم، مخصوصا ماشین های امروزی

2- اول اینکه خودروی سبک دیزلی هم داریم. اما علت دیزل بودن خودروهای سنگین:
ببین یه خودروی سنگین قرار کار سنگین انجام بده! در قدم اول باید کشش بالایی داشته باشه، یعنی باید موتور گشتاور بالایی تولید کنه.
دو دلیل باعث میشه موتورهای دیزل گشتاور بالایی تولید کنند:
اول استفاده از شاتون های بلند و در پی آن افزایش طول لنگ ها و نهایتا ایجاد گشتاور بالا.
دوم ماهیت سیکل دیزل. در سیکل اتو یا همان بنزینی احتراق حجم ثابت هست به عبارتی به صورت آنی اتفاق میوفته و ضربه آنی به پیستون وارد میشه . اما در سیکل دیزل احتراق و اعمال فشار به پیستون آنی نیست.
اگر نمودار دو سیکل اتو و دیزل رو ببینید متوجه خواهید شد، اما برای درک بهتر به این مثال توجه کنید:
فرض کنید یه گاری رو میخواهید به حرکت در بیاورید، در سیکل اتو یا بنزینی در واقع مثل این میمونه که شما در جای خودتون ثابت ایستادید و با دستتون فقط یک ضربه به گاری میزنید و گاری به جلو میره ( گاری نقش پیستون در موتور رو داره) اما در دیزل مثل این هست که شما گاری رو میگیرید، چند قدم حولش میدید و بعد رهایش میکنید
استفاده از شاتون های بلند مثل نمونه های موجود در ماشین های سنگین ،استفاده از سیکل دیزل رو الزامی میکنه.

این دو مورد باعث میشه که حداکثر گشتاور هم در دورهای پایین تر بدست بیاد که خودش یه مزیت در جهت کاهش استهلاک به خصوص در شرایط کاری این ماشین ها هست. و حتما دیدید که تو ماشین های سنگین حداکثر دور موتور بیشتر از 2 -3 هزار تا نیست.

علاوه بر اینها نبود سیستم جرقه، ارزان بودن گازوئیل نسبت به بنزین، از دلایل فرعی استفاده از موتورهای دیزل در خودروهای تجاری هست.

3- نه به طور کلی نمیشه گفت رابطه خاصی وجود داره، به خصوص در مورد اختلاف حجمی که گفتید( 2000 و 2300) یا مثلا در مقایسه یه موتور مدرن با موتور قدیمی
اما طبیعتا مصرف سوخت یه تویوتا لندکروز 4000 سی سی از یک تویوتا پریوس 1300 سی سی خیلی بیشتر!

4- یه موتور 4 سیلندر 8 سوپاپ ، یعنی برای هر سیلندر 2 سوپاپ، ( یه ورودی و یه خروجی)
یه موتور 4 سیلندر 16 سوپاپ، یعنی برای هر سیلندر 4 سوپاپ،( دو ورودی و دو خروجی)، خب این یعنی تنفس بهتر و خروج بهتر و در نتیجه افزایش راندمان .
پس اگر یک موتور 4 سیلندر 8 سوپاپ مشخص، 16 سوپاپ بشه بهبود عملکرد و راندمان رو در پی داره.
 
آخرین ویرایش:

khoyboy

عضو
پاسخ

پاسخ

سلام دوست گرامی:
پاسخ سئوال1- ببینید همانطور که دوستمون اشاره کردند موتورهای دیزل خیلی پرقدرت تر هستند و از طرفی نسبت تراکم این موتر در قیاس بنزینی خیلی بیشتره{چون شمع نداریم ومجبوریم هوا رو داغ کنیم پس هوای داخل موتور رو بیشتر تحت تراکم قرار می دهیم} و بنابرین ما برای به کار انداختن این موتور ها به موتور استارت بزرگ و قدرت استارت بیشتر نیاز داریم.
خوب خوشبختانه برق خوندید و می دونید که اگه به یک الکتروموتور برق بیشتری بدیم سرعتش میره بالا و طبعا قدرت الکتروموتور نیز افزایش می یابد.
پس ما چون مقدار تراکم در موتور بنزینی کمه و می تونیم با برق 12ولت این موتور رو روشن کنیم.

این نکته هم بگم که برخی از دیزلی های 4سیلندر از برق12ولت استفاده می کنند:چون پیستون آنها کوچیکه و حجم هوا نیز کمه:مثل موتور تراکتورها.


سئوال 2- رو دوستمون خوب توضیح دادن.دمش گرم.

سئوال 3- فقط این نکته رو اضافه کنم: توی موتور 2000سی سی شما اتاق احتراقتون بزرگه پس حجم هوای ورودی بیشتر= نیاز به سوخت بیشتر= قدرت بیشتر
ولی چون موتور1600 یا هر موتوری حجم کمه:پس مصرف کمتر
ولی این نکته هم در نظر بگیر::::شرایط سوخت رسانی= نحوه احتراق و...
موتور پیکان1600 هست و موتور پژو1800 کدومش مصرفش بیشتره؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟پیکان. چون اطاق احتراقش خوب نیست نحوه سوخت رسانی هم که....
سئوال4- موتور 16 سوپاپ چون همای بیشتری وارد سیلندر می کنه قدرت موتور افزایش پیدا می کنه
مثلا شما موتور تندر رو با پژو مقایسه کن.
تندر16 سوپاپ ولی حجم 1600سی سی !!!!!
پژو 8سوپاپ حجم1800سی سی
مصرف پژو خیلی بیشتره+ قدرتش از تندر کمتره.

اگه سئوالی بود در خدمتت هستم.http://www.www.www.iran-eng.ir/images/icons/wink.gif
 

ahmad.e.c.m

عضو جدید
با سلام
ممنونم از شما دوستان برای پاسخ کاملتون
در مورد حجم موتور خودرو و قدرتش و مصرفش با یکی از آشنایان زیاد بحثم شد و طوری بحث تموم شد که هیچکدوم نتونستیم یکی دیگمون رو قانع کنیم !
مثلا در حالت کلی من میگم اگه حجم یه موتور بیشتر بشه متناسب با اون مصرف سوخت و قدرتش هم بالا میره ( البته در حالت کلی ) این تا چه حد صحت داره و به چه عواملی بستگی داره ؟
مثلا لندکروز که 4000 سی سیه و یه مگان که 2000 سی سی هستش رو میشه گفت که لندکروز دو برابر مگان قدرت داره یا رابطه خطی نیست ؟ یا اینکه بستگی به چیزای دیگه داره ؟ ممنونم میشم این سوال رو کاملا تشریح کنید
با تشکر
 

SHELLBY

کاربر بیش فعال
سلام
ببینید اگر شما یه موتور مشخص رو فقط افزایش حجم بدید ، بله قدرت و گشتاور تا اندازه ای افزایش پیدا میکنه، حالا اگر ان موتور کاربراتوری باشه خود به خود به دلیل حجم هوای بیشتری که مکش میشه مصرف سوخت هم افزایش پیدا میکنه ولی اگر انژکتور باشه خیر مصرف سوخت تغییری نمیکنه.

در مقاسه متورهای مختلف هیچ رابطه خطی نمیشه بین حجم و قدرت برقرار کرد که مثلا اگر حجم موتوری دو برابر دیگری باشه پس قدرتش هم دو برابره و بستگی به خیلی چیزهای دیگه داره.
 

ahmad.e.c.m

عضو جدید
با سلام
آیا در حال حاضر موتورهای کاربراتوری هنوز تولید میشه یا نه تمام موتورها رو انژکتوری میسازن ؟
با مقایسه مشخصات فنی یه ماشین با یه ماشین دیگه میشه نسبت قدرتشون و مصرفشون و ... رو فهمید ؟
منظورم به طور فنی و مقایسه ارقام هست نه اون چیزی که نوشته شده
منظورم اینه که فرض کنید یه موتور 200 اسب بخار تولید میکنه و در مشخصاتش هم این رو نوشتن
حالا با پارامترهای مشخص و دیگه موتور ( تعداد آرایش سیلندر ، تعداد سوپاپ ، حجم موتور و ... ) میشه به این قضیه پی برد که اسب بخارش چقدره و به این عدد 200 رسید ؟
 

SHELLBY

کاربر بیش فعال
سلام

نه تقریبا نسل موتورهای کاربراتوری برداشته شده و دیگه تولید نمیشن.

اگر منظور شما اینه که مثلا فرمول تئوری و مشخصی وجود داره که با جایگذاری پارامترهای مختلف بشه قدرت یک موتور رو محاسبه کرد، خیر چنین چیزی نیست. البته منظورم در مورد یک موتور واقعی و ساخته شده هست. فقط با دستگاه دیناموتور میشه گشتاور و قدرت واقعی را بدست آورد.
 

ahmad.e.c.m

عضو جدید
ممنون از پاسخ شما
سوال دیگم اینه که منظور از v8,v9 و ... در خودروها چیه ؟
و همچنین تیپها که هر چی بالا تر میرن قیمتها هم میرن بالا
 

yamaha R6

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
ممنون از پاسخ شما
سوال دیگم اینه که منظور از v8,v9 و ... در خودروها چیه ؟
و همچنین تیپها که هر چی بالا تر میرن قیمتها هم میرن بالا

منظور از V نوع چیدمان سیلندر ها نسبت به میلنگه

و عدد بعدش تعداد سیلندر موتور

بعله قیمت هم میره بالا


این شکل یک موتور V شکله :

 

ahmad.e.c.m

عضو جدید
سلام
یعنی برای ماشینهایی که از حرف v استفاده نمیکنن نوع آرایش سیلندرها نسبت به میل لنگ طور دیگست ؟
از قیمت یه موتور v8 با v9 مشخصه که v9 بهتره حالا این بهتری در چه چیزهایی دیده و لمس میشه ؟ در قدرت ، مصرف سوخت ، شتاب ، . . . چی ؟
 

yamaha R6

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
سلام
یعنی برای ماشینهایی که از حرف v استفاده نمیکنن نوع آرایش سیلندرها نسبت به میل لنگ طور دیگست ؟
از قیمت یه موتور v8 با v9 مشخصه که v9 بهتره حالا این بهتری در چه چیزهایی دیده و لمس میشه ؟ در قدرت ، مصرف سوخت ، شتاب ، . . . چی ؟

اونایی که V ندارن خطی هستند مثل اگثر ماشین های تولید داخل

معمولا بعله تاثیر داره
 

ferijj

عضو جدید
با سلام
ممنونم از شما دوستان برای پاسخ کاملتون
در مورد حجم موتور خودرو و قدرتش و مصرفش با یکی از آشنایان زیاد بحثم شد و طوری بحث تموم شد که هیچکدوم نتونستیم یکی دیگمون رو قانع کنیم !
مثلا در حالت کلی من میگم اگه حجم یه موتور بیشتر بشه متناسب با اون مصرف سوخت و قدرتش هم بالا میره ( البته در حالت کلی ) این تا چه حد صحت داره و به چه عواملی بستگی داره ؟
مثلا لندکروز که 4000 سی سیه و یه مگان که 2000 سی سی هستش رو میشه گفت که لندکروز دو برابر مگان قدرت داره یا رابطه خطی نیست ؟ یا اینکه بستگی به چیزای دیگه داره ؟ ممنونم میشم این سوال رو کاملا تشریح کنید
با تشکر



این که اگه حجم موتور یه ماشین 2 برابر ماشین دیگه باشه پس قدرتشم دو برابر میشه نه! این طور نیست. به طور مثال آلفارومئو جولیتا با یه موتور کوچیک 1400cc قدرت عجیب 170hp تولید میکنه که ماشینای 2000 و حتی بیشتر این قدرت رو ندارند! که این قدرت به لطف توربو شارژرهای این موتوره! پس اینکه گفتی به چیزای دیگه بستگی داره یه موردش همینه!
 

ahmad.e.c.m

عضو جدید
مثلا یه موتور که v8 هست یعنی 8 سیلندر داره و v9 یعنی 9 تا ، ولی v20 چی یعنی 20 تا سیلندر داره !!! یا v1 یعنی یکی ؟!
یکی از شما دوستان میتونه کلیت کارکرد یه موتور رو توضیح بده ؟
یعنی از پایه ؛
چون برای درک بسیاری از مسائل بعدی باید درک درستی از کارکرد یه موتور داشت
منظورم اینه که این طوری توضیح بدید که مثلا در مرحله اول سوخت وارد میشه ...
مرحله دوم هوا از فیلتر عبور میکنه و با سوخت مخلوط و سپس فشرده میشه و ...
همین طوری تا مرحله آخر
میخوام توضیحات طوری باشه که وسایل و قطعات جانبی مثل پمپ بنزین خودرو ، طرز ایجاد جرقه ، چگونگی مکیده شدن هوا به موتور و ... به طور نسبتا کاملی ( میدونم که کامل کامل در اینجا غیرممکنه
و مبحث بسیار مفصل و حجیمه ) توضیح داده شه
ممنون میشم از وقتی که میزارید
 

yamaha R6

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
مثلا یه موتور که v8 هست یعنی 8 سیلندر داره و v9 یعنی 9 تا ، ولی v20 چی یعنی 20 تا سیلندر داره !!! یا v1 یعنی یکی ؟!
یکی از شما دوستان میتونه کلیت کارکرد یه موتور رو توضیح بده ؟
یعنی از پایه ؛
چون برای درک بسیاری از مسائل بعدی باید درک درستی از کارکرد یه موتور داشت
منظورم اینه که این طوری توضیح بدید که مثلا در مرحله اول سوخت وارد میشه ...
مرحله دوم هوا از فیلتر عبور میکنه و با سوخت مخلوط و سپس فشرده میشه و ...
همین طوری تا مرحله آخر
میخوام توضیحات طوری باشه که وسایل و قطعات جانبی مثل پمپ بنزین خودرو ، طرز ایجاد جرقه ، چگونگی مکیده شدن هوا به موتور و ... به طور نسبتا کاملی ( میدونم که کامل کامل در اینجا غیرممکنه
و مبحث بسیار مفصل و حجیمه ) توضیح داده شه
ممنون میشم از وقتی که میزارید
خوب حالا شد ببین اگه منظورزت از v8 و V19 مدلهای 206 تو ایرانه نه

همشون موتور 4 سیلندر خطی دارن و اون v های مختلق مربوط به آپشن های متفاوت خودرو ست
 

ahmad.e.c.m

عضو جدید
با سلام
یه سوال دیگه ...
1- چرا اگه کولر خودرو روشن میشه مصرف سوخت هم میره بالا
البته تا جایی که من برداشت کردم این بوده که چون خودرو علاوه بر تولید برق واسه مصرف خودش
با پایین اومدن ولتاژ تولیدی موتور بر اثر جریان مصرفی کولر ، موتور مجبور میشه برای جبران این کمبودی
دورش رو ببره بالا تا برق بیشتری تولید کنه که با این کار مسلما مصرف سوخت هم میره بالا ، این درسته ؟
 

yamaha R6

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
با سلام
یه سوال دیگه ...
1- چرا اگه کولر خودرو روشن میشه مصرف سوخت هم میره بالا
البته تا جایی که من برداشت کردم این بوده که چون خودرو علاوه بر تولید برق واسه مصرف خودش
با پایین اومدن ولتاژ تولیدی موتور بر اثر جریان مصرفی کولر ، موتور مجبور میشه برای جبران این کمبودی
دورش رو ببره بالا تا برق بیشتری تولید کنه که با این کار مسلما مصرف سوخت هم میره بالا ، این درسته ؟
چون دور موتور میبره بالاتر و امجینو درگیر می کنه
 
بالا