سانا (SANAA)

arch.mi

عضو جدید
کاربر ممتاز
معرفی مختصری بر اثار کازیمو سجیما و ریو نیشیزاوا – SANAA



کازویو سجیما
متولد ۱۹۵۶ ، ایباراکی ، ژاپن - M.A معماری ، ۱۹۸۱ ، دانشکده ی زنان ژاپن.

ریو نیشیزاوا
متولد ۱۹۶۶ ،کاناگاوا، ژاپن - M.A معماری ، ۱۹۹۰ ، دانشکده ی ملی یوکوهاما.
[SIZE=-0]سجیما در سال ۱۹۸۱ به دفتر معماری تویو ایتو پیوست ، در ۱۹۸۷ دفتر « کازیو سجیما و شرکا » را تأسیس کرد و نیشیزاوا به او پیوست . ۱۹۹۵ هر دو SANAA را بنیان نهادند و در ۱۹۷۷ دفتر معماری « ریو نیشیزاوا » گشایش یافت . از سال ۲۰۰۱ ، سجیما به تدریس در دانشکده ی کیو در توکیو پرداخت و نیشیزاوا با سمت استادیار ، در دانشکده ی ملی یوکوهاما مشغول به فعالیت اکادمیک گردید.
[/SIZE][SIZE=-0]بیش از پانزده سال است که کازویو سجیما و ریو نیشیزاوا ، تحت عنوان SANAA شراکت و همکاری دارند . همکاری این دو به گونه ای است که نمی توان مسئولیت جنبه ی خاصی از پروژه را به یکی نسبت داد : هر طرح ، نتیجه ی غایی تلاقی ذهن هردوست.
[/SIZE][SIZE=-0]اغلب پروژه های سجیما و نیشیزاوا در ژاپن واقع اند ؛ با این حال آثاری نیز در آلمان ، انگلستان ، اسپانیا ، فرانسه ، هلند و آمریکا – تحت نام حرفه ای SANAA – طراحی و اجرا کرده اند .
[/SIZE][SIZE=-0]در سال ۲۰۰۴ ، این دو آغاز به ساخت نخستین پروژه ی خود در اوهایو ی آمریکا کردند : پاویلیون شیشه ای برای موزه ی هنرهای تولدو ( Toledo ) . این بنا پس از اتمام مبدل به گالری برای آثار هنری ساخته شده از شیشه شد .
[/SIZE][SIZE=-0]حین ساخت پاویلیون موزه ی هنر ، در سال ۲۰۰۵ ، SANAA پروژه ی موزه ی جدید شهر نیویورک را آغاز و در ۲۰۰۷ به اتمام رساند. این ساختمان توده ای است مجسمه وار از جعبه هایی پویا که حول هسته ی فولادی و مرکزی بنا ، از محور خارج شده اند . هیأت داوران پریتزکر ، از این پروژه در کنار موزه ی O در ناگانو و موزه ی هنرهای معاصر قرن بیست و یکم در کانازاوا یاد کرد.
[/SIZE][SIZE=-0]تئاتر دو کونستلاین ، مرکز فرهنگی آلمر در هلند ، مرکز آموزشی رولکس در لوزان سوییس، از دیگر آثار این دو معمار ژاپنی هستند . بنای مدرسه ی مدیریت و طراحی زولورین در اِسن آلمان ؛ یک مکعب غول پیکر ( حدود ۲۲۵ فوت در هر راستا ) است که بازشوها و پنجره های آن در چهار اندازه ی گوناگون آرایش یافته اند.
[/SIZE][SIZE=-0]پاویلیون سرپنتین در لندن ، نخستین طرح اجرا شده ی SANAA در بریتانیا و نهمین پاویلیون از مجموعه ی پاویولون های بنا شده برای گالری سرپنتین است . این پاویلیون سال گذشته به مدت نه ماه در هاید پارک لندن برجا بود.
[/SIZE][SIZE=-0]در فرانسه نیز ، SANAA ساخت شاخه ی موزه ی لوور در لنز ( Lens ) ، به مساحت سیصد هزار فوت مربع را به عهده دارد. در والنسیای اسپانیا ،این گروه قسمت الحاقی انستیتوی هنر مدرن IVAM را طراحی کرده که البته هنوز به مرحله ی اجرا نرسیده است. در طرح SANAA برای این مجموعه ، ساختمان های موجود ( گالری ها ) ، بواسطه ی پوسته ی شفافی که آن ها را پوشش می دهد ، تجربه ی تازه ای را در زمینه فضاهای عمومی درونی / بیرونی خلق خواهد کرد . پوسته ی مذکور ، پوسته ای سبک وزن ، فلزی و روزنه دار است که به عبور نور ، باد و حتی باران از بیرون به درون کمک خواهد کرد.
[/SIZE][SIZE=-0]مهم ترین عامل در نظر سجیما و نیشیزاوا ، رابطه ی ساختمان و بستر آن است . این دو، ساختمان را به « کوهستانی در منظر » می نامند و معتقدند ارتباط طبیعی و معنادارا بنا با محیط اطرافش ، هیچ گاه نباید قطع شود . ساختمان هایی که سجیما و نیشیزاوا بنا کرده اند ، به طور فریبنده ای ساده اند. این دو کیفیات ضروری معماری را می جویند و برای خلق سنتزی آگاهانه و هوشیارانه به دنبال کیفیات فضای پیوسته هستند : سبکی ، شفافیت و جسمانیت .
[/SIZE]
[SIZE=-0]گرچه این دو تاکنون رساله ای تئوریک منتشر نکرده اند ، اما معمارانی هستند اندیشه طلب که آثارشان مبتنی بر پژوهش هایی دقیق و کانسپت هایی قوی و آشکارا تعریف شده محقق می گردد. در همین راستا سجیما به عنوان رئیس دوسالانه ی معماری ونیز در سال ۲۰۱۰ انتخاب شده است.
[/SIZE]
[SIZE=-0]SANAAَ در طول فعالیت خود موفق به اخذ جوایز متعددی از جمله جایزه ی انستیتوی معماری ژاپن ، جایزه ی معماری اریک سلینگ ، جایزه ی معماری سالزبورگ و جایزه ی شیرطلایی دوسالانه ی معماری بین المللی ونیز ، شده است.
[/SIZE][SIZE=-0]ان چه پی می اید شرحی است مختصر بر پروژه هایی که تا کنون این دفتر طراحی و اجرا کرده است:[/SIZE]
[SIZE=-0]موزه ی O – ناگانو ، ژاپن
[/SIZE][SIZE=-0]ساخت موزه ی اوگاساوار ،از نخستین پروژه های مشترک سجیما و نیشیزاوا ، سال ۱۹۹۵ آغاز و در سال ۱۹۹۹ به پایان رسید . سایت مجموعه در حاشیه ی کوهستانی جدا افتاده قرار گرفته و به دلیل وجود بقایای قلعه ای قدیمی مربوط به قرون ۱۴ و ۱۵ ، حائز اهمیت است . فرم ساختمان تابعی از منحنی های تراز سایت بوده و برای قرار گرفتن بقایای قلعه ی قدیمی در معرض دید ، مقداری از زمین بالاتر قرار گرفته است ؛ بدین ترتیب مشکلات ناشی از دفع رطوبت زمین نیز به حدأقل رسیده است . در ورودی میدان شکل بنا ، یک رمپ قرار دارد که منتهی به لابی بزرگ مجموعه می شود . بازشوی وسیع موجود در لابی نیز بقایای قلعه ی قدیمی را قاب می کند . غرفه های نمایشی و فضاهای خدماتی به موازات لابی تعریف شده اند. [/SIZE] [SIZE=-0]تئاتر آلمر « دو کانستلاین » – آلمر ، هلند
[/SIZE]
[SIZE=-0]در سال ۱۹۹۸ ، SANAA برای طراحی تئاتر و مرکز فرهنگی شهر آلمر ( برای هنرمندان آماتور و حرفه ای ) برگزیده شد . سایت این بنا در شهر آلمر ، روی دریاچه ی غرب آمستردام واقع شده است . طراحی این پروژه تحت نظر OMA انجام شد و در ۲۰۰۷ به اتمام رسید.[/SIZE] [SIZE=-0]موزه ی هنرهای معاصر قرن بیست و یکم کانازاوا – کانازاوا ، ایشی کاوا ، ژاپن
[/SIZE]
[SIZE=-0]این ساختمان مدور – که در شهر تاریخی کانازاوا در شمال ژاپن قرار دارد – تمام شیشه ای و از هر سو قابل رویت است . چندین فضای نمایشگاهی مرکزی با تناسبات محتلف در مرکز این ساختمان قرار گرفته و اطراف آن با عملکردهای خدماتی چون کتابخانه ، ورک شاپ هایی برای کودکان و اتاق کنفرانس احاطه شده ؛ همچنین فضای داخلی جداره ی شیشه ای ، امکان حرکت اطراف مجموعه را فراهم کرده است. چهار حیاط مرکزی با جداره ی شیشه ای نیز نور مورد نیاز فضاهای داخلی را تأمین می کند. این پروژه از سال ۱۹۹۹ آغاز و در ۲۰۰۴ به پایان رسید.[/SIZE]
[SIZE=-0]ترمینال نائوشیما – نائوشیما ، کاگاوا ، ژاپن
[/SIZE]
[SIZE=-0]ساخت ترمینال کوچک نائوشیما در جزیره ی کوچکی بر روی دریای اینلند ژاپن ، در سال ۲۰۰۶ به پایان رسید . سقف وسیع این ترمینال با مساحت تقریبی سی و نه هزار متر مربع ، محدوده ی وسیعی از سایت – از جمله فضاهای عملکردی ، جایگاه مستقبلین ، فضای انتظار ، کافه ، هال و … – را پوشش می دهد .[/SIZE] [SIZE=-0]ساختمان کریستین دیور ، اوموتساندو - توکیو ، ژاپن
[/SIZE]
[SIZE=-0]ساختمان کریستین دیور در خیابان اوموتساندو ی توکیو ، شامل چهار طبقه تک منظوره و یک طبقه ی چند عملکردی است . حداکثر ارتفاع مجاز برای احداث این بنا ۱۰۰ فوت بوده ، بنابراین ارتفاع ساختمان را تا بالاترین تراز پیش برده و فضا ها را به صورت افقی در ارتفاع تقسیم کردند . صفحات اکرلیک نیمه شفاف استفاده شده در این بنا ، موجب شده اند تا ساختمان در منظر شهری شب هنگام مانند جواهری به نظر برسد.[/SIZE] [SIZE=-0]پاویلیون موزه ی تــُــلِــدو – تـــُـــــلِــــدو ، اوهایو
[/SIZE]
[SIZE=-0]پروژه ی پاویلیون الحاقی موزه ی هند تـُـــلـِـــدو ، در سال ۲۰۰۱ آغاز و در سال ۲۰۰۶ پایان یافت. این طرح به منظور خلق فضایی برای قرارگیری آثار هنری شیشه ای طراحی شده و بدین منظور جداره های خارجی آن نیز از شیشه های منحنی تشکیل شده اند که به شفافیت کمک می کند . پلان پاویلیون ، در یک سطح و مبتنی بر شبکه ای از مستطیل های شیشه ای به هم پیوسته طراحی شده است . در این جا نیز حیاط های مرکزی – مانند موزه ی هنرهای معاصر قرن بیست و یکم کانازاوا – تعبیه شده است.
[/SIZE]
[SIZE=-0]مرکز آموزشی رولکس ، EPFL ( مدرسه ی پلی تکنیک فدرال لوزان ) - لوزان ، سوییس
[/SIZE][SIZE=-0]ساخت مرکز رولکس ، با فضاهایی برای کتابخانه ، مرکز مطالعات زبان ، دفاتر اداری ، کافه تریا ، رستوران و لابی از سال ۲۰۰۵ آغاز شد . سقف و کف بنا فرمی مواج دارند ، ورودی از چهار سمت قابل دسترس است و هفت حیاط مرکزی با اشکال و تناسبات مختلف نیز در مجموعه تعبیه شده است. این پروژه در سال ۲۰۰۹ به پایان رسید . [/SIZE] [SIZE=-0]گاه شناسی پروژه های SANAA
[/SIZE][SIZE=-0]1996
[/SIZE]
[SIZE=-0]خانه ی S - اوکایاما ، ژاپن
[/SIZE][SIZE=-0]۱۹۹۷
[/SIZE]
[SIZE=-0]خانه ی K - هیتاچی ، ایباراکی ، ژاپن
[/SIZE][SIZE=-0]خانه ی M - توکیو ، ژاپن
[/SIZE][SIZE=-0]خانه ی N - توکیو ، ژاپن
[/SIZE][SIZE=-0]۱۹۹۸
[/SIZE]
[SIZE=-0]کافه پارک - کوگا ، ایباراکی ، ژاپن
[/SIZE][SIZE=-0]۱۹۹۹
[/SIZE]
[SIZE=-0]موزه ی O - ایدا ، ناگانو ، ژاپن
[/SIZE][SIZE=-0]۲۰۰۰
[/SIZE]
[SIZE=-0]مرکز مراقبت های روزانه - یوکوهاما ، کاناگاوا ، ژاپن
[/SIZE][SIZE=-0]پاویلیون ژاپنی « شهر دختران » برای هفتمین نمایشگاه بین المللی دوسالانه ی ونیز – ونیز ، ایتالیا
[/SIZE]
[SIZE=-0]سالن زیبایی پرادا - ایستان – توکیو ، ژاپن
[/SIZE][SIZE=-0]۲۰۰۱
[/SIZE]
[SIZE=-0]سالن زیبایی پرادا – لی گاردن ، هنگ کنگ
[/SIZE][SIZE=-0]کافه گاردن – هفتمین دو سالانه ی بین الملل ، استامبول ، ترکیه
[/SIZE][SIZE=-0]۲۰۰۲
[/SIZE]
[SIZE=-0]ساختمان کریستین دیور – اوتوساندو ، توکیو ، ژاپن
[/SIZE][SIZE=-0]۲۰۰۴
[/SIZE]
[SIZE=-0]موزه ی هنرهای معاصر قرن بیست و یک – کانازاوا ، ایشی کاوا ، ژاپن
[/SIZE][SIZE=-0]۲۰۰۶
[/SIZE]
[SIZE=-0]مدرسه ی مدیریت و طراحی زولورین – اسن ، آلمان
[/SIZE][SIZE=-0]پاویلیون شیشه ، موزه ی هنر تــُـــلــِــدو – تــُـــلـِـــدو ، اولیو
[/SIZE][SIZE=-0]ترمینال نائوشیما– نائوشیما ، کاگاوا ، ژاپن
[/SIZE][SIZE=-0]کمپ نوواریس – باسل ، سوییس
[/SIZE][SIZE=-0]۲۰۰۷
[/SIZE]
[SIZE=-0]موزه ی جدید هنرهای معاصر – نیویورک ، نیویورک
[/SIZE][SIZE=-0]تئاتر و مرکز فرهنگی دو کونستالاین – آلمر ، هلند
[/SIZE][SIZE=-0]۲۰۰۹
[/SIZE]
[SIZE=-0]طراحی داخلی مغازه ی درک لام - نیویورک ، نیویورک
[/SIZE][SIZE=-0]پاویلیون گالری سرپنتین – لندن ، انگلستان
[/SIZE][SIZE=-0]مرکز آموزشی رولکس ، EPFL – مدرسه ی پلی تکنین فدرال لوزان ، سوییس[/SIZE] [SIZE=-0]
[/SIZE][SIZE=-0][/SIZE]
 

DDDIQ

مدیر ارشد
گامی فراتر از معماری سبز

کیفیتی از فضا که سانا در پروژه های خود آنرا تعقیب مینماید بر اساس پذیرش محیط طبیعی به عنوان بخشی از پروژه و تلاش برای فراهم آوردن مجالی بر همکنش میان آن و فضای طراحی شده شکل می یابد . این کنش متقابل در هر مکان بارزه های خاص خود را می یابد همچنان که در موزه هنر مدرن نیویورک پوسته ای بسته و غیر شفاف تمرکز کاربران را بر آثار تقویت میبخشد و در موزه لوور جدید بدنه ای کاملا شفاف امکان ایجاد پس زمینه ای سبز را در پشت آثار فراهم میکند که بر درک سنتی از اثری که پیش از این در لوورقدیم دیده شده، می افزاید .

همان طور که کازیو سیجیما میگوید آنان قبل از شروع طراحی هیچ دیدی نسبت آنچه طراحی خواهد شد ندارند آنان عناصر محیطی ـ اقلیمی و فرهنگی محیط طرح را بررسی میکنند و نیرو های درونی سایت و محیط اجتماعی پروژه به آرامی طرح را شکل میدهد . نیشیزاوا دیگر عضو گروه سانا بر این تاکید دارد که گاه ما تنها تماشا گر تغیراتی که پروژه را از درون شکل میدهد ، هستیم . این به معنی درک ظرافت کنش میان محیط و معماری و تلاش برای ایجاد تعادل میان آنهاست .تلاشی که ریشه در آیین ذن ژاپنی دارد و جهان آرمانی خود را در تعادلی فعال میان عناصر میبیند . بر اساس آیین ذن عبادت کننده مراسم خاصی را هر روزه به جا نمی آورد بلکه کارهای روزمره خود را با دید و نگرشی عمیق تر به انجام میرساند و خود را غرق در آن عمل میکند چنان که در لحظه ای خود او هیچ و آن عمل همه چیز می شود . این گزاره در تمامی آثار سانا به چشم میخورد معمار با کوله باری از اندوخته ها و پیش شناخت های قبلی یا شهوت به نمایش در آوردن قدرت تخیل خود به طراحی نمی پردازد بلکه طراحی را چون عملی روزمره جهت ایجاد نمونه ای از ایجاد تعادل آرمانی به کار میبندد . به همین دلیل تکرار فرمی کالاتراوا یا اغراق بصری گهری را در کارهای سانا نمیبینیم . معماری سانا تا سر حد امکان ساده و در عین حال نا متعارف است. آنها رمپ های پیوند دهنده فضا های درونی و فوق شفاف را ارایه میکنند که هدف اصلی آن ایجاد ارتباط کاربران با یکدیگرو به دنبال آن کشف راه های متنوعی برای استفاده از فضا و ایجاد تعاملی پویا میان کاربران است .

به نظر میرسد که سانا از حدود معماری اقلیمی پا را فراتر نهاده و به سوی معماری سبز با رویکردی اجتماعی به پیش میرود در عین حال از دیگر معماران سبزـ اجتماعی نیز گامی فراتر است چرا که این قبیل معماران برای ایجاد دریافت اجتماعی هنوز بر نگره های پست مدرنیستی و ایجاد دریافت سنتی از فضای مدرن تاکید دارند ولی سانا با جسارت و ظرافت بر نگره های سنتی می تازد ، مخزن کتاب محبوس میان دیواره های بتنی کتابخانه ها را در پروژه مرکز آموزش رولکس کاملا شفاف ساخته و دیواره های کلاسیک کلاسها را از میان بر میدارد تا فضای آموزش کلاسیک را بدل به آگورایی جهت تبادل نظر کند . کازیو سیجیما میگوید من مخالف این ایده هستم که کلاس فضایی برای یادگیری و راهرو فضای استراحت است چه بسا در هنگام قهوه نوشیدن تبادل اطلاعات راحت تر انجام شود . همچنین در پروژه موزه لوور جدید تمامی انگاره ها از دیواره موزه کلاسیک را به هم ریخته و با ایجاد دیواره ای شیشه ای بستر درک جدیدی از اشیاء موزه را فراهم میکند نگاهی که هیچ یک از معماران دیگر شرکت کننده در مسابقه جسارت بیان آنرا نداشتند ولی این بیان جسورانه در قالبی بسیار ساده خود را مینماید چند مکعب که با مفصل بندی ساده به یکدیگر راه می یابند و با مصالحی چون فلز سفید ، بتون و شیشه های شفاف و مات در نهایت سادگی بر بستر خود آرمیده است .


سانا رویکرد طراحی را تنها در ساخت فرمی فوق مدرن و پیچیده نمیبیند چه بسا واکنش بسیاری از مردم به چنین فرمی " عدم تعلق " است همچون فروشگاه های مارک بسیار گران قیمت که با طراحی های خود عملا جرات ورود را از عده ای سلب مینمایند . آنان به دنبال آشتی میان مردم و معماری فرا مدرن خود هستند .از این روی در پروژه مرکز آموزش رولکس با ایجاد رمپ گونه ای ــ علاوه بر ذوب نمودن دو فضاهای داخلی در هم ــ به ایجاد دروازه هایی برای پیوند حیاط مرکزی و محورهای شهری کوشیده اند . در واقع فضای زیرین رامپ های پروژه (تصویر شماره 3) گسترش فضای شهری به درون پروژه محسوب میشود جایی که کاربران بدون دغدغه امکان حضور و مواجهه با معماری را مییابند .این فضا امتداد گشتالت فضای شهری است که نقش لابی عمومی مرکز آموزش را ایفا میکند جایی که در آن تعامل میان کاربران شکل میگیرد . شاید به همین دلایل است که روزنامه گاردین گروه سانا را چنین می خواند "یکی از استادان جدید هزاره جدید".

نوشـته ی: علیرضا امتیاز



منـابع : روزنامه گاردین
 
بالا