فیوز چیست؟
برای محافظت از مدارهای الکتریکی در برابر افزایش غیرمجاز جریان الکتریکی از قطعهای به نام فیوز در مسیر جریان الکتریکی استفاده میشود؛ درواقع زمانیکه مدار تحت جریان اضافه بیش از مقدار استاندارد قرار گیرد، فیوز وارد عمل شده و با قطع کردن جریان برق مانع از آسیب به قطعات مدار یا اشخاصی که با مدار در تماس هستند میشود.
در خودروها بسته به مدل خودرو، سیستمهای الکتریکی متعددی (هر چند شاید در مورد خودروهای داخلی، صفت متعدد چندان پسندیده نباشد!) وجود دارد که باید در مقابل جریانهای بیشتر از مقادیر معین شده محافظت شوند که این حفاظت برعهده فیوزها است.
نحوه عملکرد فیوز
فیوز پژو انواع مختلفی داشته و به تبع آن نیز دارای مکانیزم عملکردی متفاوتی است؛ همچنین فیوزهای مورد استفاده در خودروها دارای المان ذوبشونده هستند. این فیوزها دارای یک نوار فلزی هستند که در داخل یک محفظه نارسانا به همراه جرقهگیر قرار داده میشوند.زمانیکه جریان بیش از حد مجاز افزایش مییابد، این نوار فلزی ذوب شده و در نتیجه مسیر جریان بسته خواهد شد. در حال حاضر فیوزهای تیغهای با توجه به ساختار ساده و مقاومت بالا در برابر ارتعاشات بیش از سایر فیوزها در خودروها استفاده میشود.
جعبه فیوز چیست؟
هر خودرو با توجه به عوامل مختلفی همچون کارایی، سال ساخت، تجهیزات و… از تعداد فیوزهای مختلفی برخوردار است. این فیوزها در مکانی تحت عنوان جعبه فیوز قرار داده میشوند که معمولا در داخل کابین خودرو و زیر جعبه فرمان قرار دارد. تمامی فیوزها در جعبه فیوز نصب شدهاند و به نوعی تمامی تجهیزات الکتریکی خودرو از آن تغذیه میشوند.چنانچه خطایی در هر یک از مدارات الکتریکی خودرو ایجاد شود، تنها باید فیوز مربوط به همان مدار را مورد بررسی قرار داد و در صورت لزوم آن را تعویض کرد.
جدول راهنمای جعبه فیوز پژو 405
جعبه فیوز پژو 405، زیر فرمان و در قسمت چپ راننده قرار دارد و برای باز کردن آن کافی است در جعبه فیوز را به سمت خود بکشید. جعبه فیوز پژو 405 دارای سه ردیف است که دو ردیف اول فیوزهای اصلی و ردیف سوم فیوز یدکی هستند.ردیف اول دارای 16 فیوز است که وظایف هر کدام از این فیوزها به شرح ذیل است.
شماره | نام تجهیز حفاظتشده | جریان نامی فیوز (آمپر) |
F1 | تغذیه بعد از سوئیچ رادیو | 10A |
F2 | رله قطع کمپرسور، برق بعد از سوئیچ تایمر سقف و کلید سه کاره | 5A |
F3 | تعذیه بعد از سوئیچ مدولاتور ABS، رلههای فن دور تند | 15A |
F4 | چراغ کوچک عقب راست، سیگنال روشنایی رله بازر روشن ماندن چراغها | 10A |
F5 | رله فن تهویه، تغذیه بعد از سوئیچ سیستم تهویه هوشمند | 15A |
F6 | تغذیه ایربگ | 10A |
F7 | رله بوق، مهشکن جلو، بوق | 20A |
F8 | شانت ورودی فیوزهای 15 و 25 | 30A |
F9 | چراغهای کوچک جلو، چراغ نمره عقب | 5A |
F10 | شیشه بالابر عقب، روشنایی کلیدهای شیشه بالابر عقب | 30A |
F11 | فیوز اصلی چراغهای جلو، نور پایین و بالا، رله مهشکن جلو و عقب | 30A |
F12 | چراغ دنده عقب، تغذیه بعد از سوئیچ دیاگ، تغذیه بعد از سوئیچ رله هشدار ABS | 10A |
F13 | مصرف ندارد | 30A |
F14 | مصرف ندارد | 30A |
F15 | تغذیه چراغ سقف جلو و عقب، تغذیه یونیت قفل مرکزی، رله صندوقپران، تایمر چراغ سقف | 15A |
F16 | تغذیه دائم فندک و بعد از سوئیچ فندک | 20A |
ردیف دوم دارای 14 فیوز است که وظایف هرکدام از این فیوزها بر اساس شمارهگذاری موجود بهصورت ذیل است:
شماره | نام تجهیز حفاظتشده | جریان نامی فیوز (آمپر) |
F17 | برق دائم یونیت تهویه، حافظه رادیو پخش | 10A |
F18 | مهشکن عقب | 10A |
F19 | چراغهای روشنایی پنل، روشنایی جلوآمپر، روشنایی کلیدهای رادیوپخش، روشنایی فندک، روشنایی کلید آیینه برق | 10A |
F20 | صندلی برقی راننده | 30A |
F21 | فن سیستم تهویه هوشمند | 30A |
F22 | صندلی برقی شاگرد | 20A |
F23 | مصرف ندارد | 15A |
F24 | موتور برف پاککن، پمپ شیشهشور | 30A |
F25 | برق دائم جلوآمپر، برق دائم دیاگ | 5A |
F26 | یونیت فلاشر | 15A |
F27 | شیشهگرمکن عقب، گرمکن آینههای جانبی | 30A |
F28 | چراغهای ترمز، شیشه بالابر | 15A |
F29 | شیشه بالابر جلو، روشنایی کلیدهای شیشه بالابر جلو | 30A |
F30 | چراغ نقشهخوان، تغذیه مدار فرمان راهنما، رله قفل کودک | 15A |
تعویض فیوز پژو
همانطور که پیشتر نیز گفته شد فیوز پژو نیز همچون سایر خودروها در اثر اضافه جریان عمل کرده و ممکن است دچار سوختگی شود. در صورت سوختگی، فیوز این قطعه باید تعویض شود. درصورتیکه فیوز شیشهای و مستطیلی شفاف باشد، سوختن یا سالم بودن فیوز با چشم قابل روئت است؛ در غیر این صورت برای تشخیص سالم بودن فیوز از آوومتر یا مالتیمتر استفاده میشود. برای اینکار میتوانید از تست بوق مالتیمتر یا چراغ تست استفاده کنید.
جهت تست کردن فیوز پژو 405، دو سر مالتیمتر را به دو سر فیوز وصل کنید، چنانچه صدای بوق شنیده شد یا چراغ تست روشن شد یعنی اتصال برقرار بوده و فیوز نسوخته است، در غیر اینصورت فیوز دچار مشکل شده و باید تعویض شود.
آیا میتوان به جای فیوز از سیم استفاده کرد؟
یک نکته مهم که در مورد فیوز پژو 405 باید در نظر بگیرید این است که هرگز از سیم به جای فیوز استفاده نکنید؛ چون با این کار عملا قسمت حفاظتی مدار که همان فیوز باشد از بین میرود و با بروز هرگونه اشکال در مدار مربوطه، احتمال آسیبدیدگی تجهیزات اصلی به مراتب بیشتر و پرهزینهتر خواهد شد.توصیه میشود از انجام هرگونه تغییر غیراستاندارد در سیستم برق خودرو جدا خودداری کرده و در صورت هرگونه مشکل در سیستم برق خودرو تنها به نمایندگیهای مجاز شرکت سازنده مراجعه کنید.
نکات مهم در تعویض فیوز پژو 405
به هنگام تعویض فیوز پژو 405 معیوب حتما به نکات زیر توجه کنید:- خودرو و تمامی تجهیزات الکتریکی را خاموش کنید.
- جهت بیرون کشیدن فیوز از انبرک مخصوص که در جعبه فیوز تعبیه شدهاست استفاده کنید.
- فیوزهای با کیفیت پایین شاید ارزان باشند ولی در درازمدت چه به لحاظ فنی و چه به لحاظ اقتصادی قابل توجیه نیستند.
- جریان فیوزها بر روی آن نوشته شدهاست؛ لذا بههیچوجه به هنگام تعویض از فیوز با جریان بالاتر استفاده نکنید.
- همواره فیوز یدک بههمراه داشته باشید.
- پیش از تعویض فیوز حتما منشا خرابی یا سوختگی فیوز را پیدا کرده و برطرف کنید؛ چراکه در غیر اینصورت فیوز دوباره خواهد سوخت.
- از سفت بودن اتصالات فیوزها اطمینان حاصل کنید.