راهنمای جعبه فیوز پژو 405

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار
1727802306290.jpeg

فیوز چیست؟​


برای محافظت از مدارهای الکتریکی در برابر افزایش غیرمجاز جریان الکتریکی‌ از قطعه‌ای به نام فیوز در مسیر جریان الکتریکی استفاده می‌شود؛ درواقع زمانی‌که مدار تحت جریان اضافه بیش از مقدار استاندارد قرار گیرد، فیوز وارد عمل شده و با قطع کردن جریان برق مانع از آسیب به قطعات مدار یا اشخاصی که با مدار در تماس هستند می‌شود.

در خودروها بسته به مدل خودرو، سیستم‌های الکتریکی متعددی (هر چند شاید در مورد خودروهای داخلی، صفت متعدد چندان پسندیده نباشد!) وجود دارد که باید در مقابل‎‌ جریان‌های بیشتر از مقادیر معین شده محافظت شوند که این حفاظت برعهده فیوزها است.


نحوه عملکرد فیوز​

فیوز پژو انواع مختلفی داشته و به تبع آن نیز دارای مکانیزم عملکردی متفاوتی است؛ همچنین فیوزهای مورد استفاده در خودروها دارای المان ذوب‌شونده هستند. این فیوزها دارای یک نوار فلزی هستند که در داخل یک محفظه نارسانا به همراه جرقه‌گیر قرار داده می‌شوند.


زمانی‌که جریان بیش از حد مجاز افزایش می‌یابد، این نوار فلزی ذوب شده و در نتیجه مسیر جریان بسته خواهد شد. در حال حاضر فیوزهای تیغه‌ای با توجه به ساختار ساده و مقاومت بالا در برابر ارتعاشات بیش از سایر فیوزها در خودروها استفاده می‌شود.

فیوز تیغه ای


جعبه فیوز چیست؟​

هر خودرو با توجه به عوامل مختلفی همچون کارایی، سال ساخت، تجهیزات و… از تعداد فیوزهای مختلفی برخوردار است. این فیوزها در مکانی تحت عنوان جعبه فیوز قرار داده می‌شوند که معمولا در داخل کابین خودرو و زیر جعبه فرمان قرار دارد. تمامی فیوزها در جعبه فیوز نصب شده‌اند و به نوعی تمامی تجهیزات الکتریکی خودرو از آن تغذیه می‎‌شوند.

چنانچه خطایی در هر یک از مدارات الکتریکی خودرو ایجاد شود، تنها باید فیوز مربوط به همان مدار را مورد بررسی قرار داد و در صورت لزوم آن را تعویض کرد.


جدول راهنمای جعبه فیوز پژو 405​

جعبه فیوز پژو 405، زیر فرمان و در قسمت چپ راننده قرار دارد و برای باز کردن آن کافی است در جعبه فیوز را به سمت خود بکشید. جعبه فیوز پژو 405 دارای سه ردیف است که دو ردیف اول فیوزهای اصلی و ردیف سوم فیوز یدکی هستند.

جعبه فیوز پژو 405

ردیف اول دارای 16 فیوز است که وظایف هر کدام از این فیوزها به شرح ذیل است.

شمارهنام تجهیز حفاظت‌شدهجریان نامی فیوز (آمپر)
F1تغذیه بعد از سوئیچ رادیو10A
F2رله قطع کمپرسور، برق بعد از سوئیچ تایمر سقف و کلید سه کاره5A
F3تعذیه بعد از سوئیچ مدولاتور ABS، رله‌های فن دور تند15A
F4چراغ کوچک عقب راست، سیگنال روشنایی رله بازر روشن ماندن چراغ‌ها10A
F5رله فن تهویه، تغذیه بعد از سوئیچ سیستم تهویه هوشمند15A
F6تغذیه ایربگ10A
F7رله بوق، مه‌شکن جلو، بوق20A
F8شانت ورودی فیوزهای 15 و 2530A
F9چراغ‌های کوچک جلو، چراغ نمره عقب5A
F10شیشه بالابر عقب، روشنایی کلیدهای شیشه بالابر عقب30A
F11فیوز اصلی چراغ‌های جلو، نور پایین و بالا، رله مه‌شکن جلو و عقب30A
F12چراغ دنده عقب، تغذیه بعد از سوئیچ دیاگ، تغذیه بعد از سوئیچ رله هشدار ABS10A
F13مصرف ندارد30A
F14مصرف ندارد30A
F15تغذیه چراغ سقف جلو و عقب، تغذیه یونیت قفل مرکزی، رله صندوق‎پران، تایمر چراغ سقف15A
F16تغذیه دائم فندک و بعد از سوئیچ فندک20A
جعبه فیوز پژو 405


ردیف دوم دارای 14 فیوز است که وظایف هرکدام از این فیوزها بر اساس شماره‌گذاری موجود به‌صورت ذیل است:

شمارهنام تجهیز حفاظت‌شدهجریان نامی فیوز (آمپر)
F17برق دائم یونیت تهویه، حافظه رادیو پخش10A
F18مه‌شکن عقب10A
F19چراغ‌های روشنایی پنل، روشنایی جلوآمپر، روشنایی کلیدهای رادیوپخش، روشنایی فندک، روشنایی کلید آیینه برق10A
F20صندلی برقی راننده30A
F21فن سیستم تهویه هوشمند30A
F22صندلی برقی شاگرد20A
F23مصرف ندارد15A
F24موتور برف‌ پاک‌کن، پمپ شیشه‌شور30A
F25برق دائم جلوآمپر، برق دائم دیاگ5A
F26یونیت فلاشر15A
F27شیشه‌گرم‌کن عقب، گرم‌کن آینه‌های جانبی30A
F28چراغ‌های ترمز، شیشه بالابر15A
F29شیشه بالابر جلو، روشنایی کلیدهای شیشه بالابر جلو30A
F30چراغ نقشه‌خوان، تغذیه مدار فرمان راهنما، رله قفل کودک15A
لازم به ذکر است جداول فوق برای پژو 405 جی‌ال‌ایکس (GLX) و اس ال ایکس (SLX) هستند، اما فیوزها برای کلیه مدل‌های 405 در نظر گرفته شده‌است و شاید در کاربرد با هم فرق داشته باشند.


تعویض فیوز پژو​


همان‌طور که پیش‌تر نیز گفته شد فیوز پژو نیز همچون سایر خودروها در اثر اضافه جریان عمل کرده و ممکن است دچار سوختگی شود. در صورت سوختگی، فیوز این قطعه باید تعویض شود. درصورتی‌که فیوز شیشه‌ای و مستطیلی شفاف باشد، سوختن یا سالم بودن فیوز با چشم قابل روئت است؛ در غیر این صورت برای تشخیص سالم بودن فیوز از آوومتر یا مالتی‌متر استفاده می‌شود. برای این‌کار می‌توانید از تست بوق مالتی‌متر یا چراغ تست استفاده کنید.



جهت تست کردن فیوز پژو 405، دو سر مالتی‌متر را به دو سر فیوز وصل کنید، چنانچه صدای بوق شنیده شد یا چراغ تست روشن شد یعنی اتصال برقرار بوده و فیوز نسوخته است، در غیر این‌صورت فیوز دچار مشکل شده و باید تعویض شود.

محل جعبه فیوز پژو 405
محل جعبه فیوز پژو 405

آیا می‌توان به جای فیوز از سیم استفاده کرد؟​

یک نکته مهم که در مورد فیوز پژو 405 باید در نظر بگیرید این است که هرگز از سیم به جای فیوز استفاده نکنید؛ چون با این کار عملا قسمت حفاظتی مدار که همان فیوز باشد از بین می‌رود و با بروز هرگونه اشکال در مدار مربوطه، احتمال آسیب‌دیدگی تجهیزات اصلی به مراتب بیشتر و پرهزینه‌تر خواهد شد.



توصیه می‌شود از انجام هرگونه تغییر غیر‌استاندارد در سیستم برق خودرو جدا خودداری کرده و در صورت هرگونه مشکل در سیستم برق خودرو تنها به نمایندگی‌های مجاز شرکت سازنده مراجعه کنید.

نکات مهم در تعویض فیوز پژو 405​

به هنگام تعویض فیوز پژو 405 معیوب حتما به نکات زیر توجه کنید:

  1. خودرو و تمامی تجهیزات الکتریکی را خاموش کنید.
  2. جهت بیرون کشیدن فیوز از انبرک مخصوص که در جعبه فیوز تعبیه شده‌است استفاده کنید.
  3. فیوزهای با کیفیت پایین شاید ارزان باشند ولی در درازمدت چه به لحاظ فنی و چه به لحاظ اقتصادی قابل توجیه نیستند.
  4. جریان فیوزها بر روی آن نوشته شده‌است؛ لذا به‌هیچ‌وجه به هنگام تعویض از فیوز با جریان بالاتر استفاده نکنید.
  5. همواره فیوز یدک به‌همراه داشته باشید.
  6. پیش از تعویض فیوز حتما منشا خرابی یا سوختگی فیوز را پیدا کرده و برطرف کنید؛ چراکه در غیر این‌صورت فیوز دوباره خواهد سوخت.
  7. از سفت بودن اتصالات فیوزها اطمینان حاصل کنید.
 

Similar threads

بالا