راهبردهای طراحی پل عابر پیاده 1
حضور پیاده در شهر از مواردی است كه در فرایند طراحی شهری امروز بیش از پیش موردتوجه و تأكید قرار دارد. در این میان فراهم آوردن شرایطی امن به ویژه در برابر نفوذروز افزون اتومبیل و وسایل نقلیه، از عوامل تأثیرگذار بر كمیت و كیفیت حضور پیادگاناست. عبور از (عرض) خیابان كه متأثر از نظام حمل و نقل شهری می باشد، گاه از مواردگریزناپذیر حضور پیاده در سطح شهر است، كه تسهیل آن همواره با چالشهای متعددی ازطرف طراحان و برنامه ریزان روبهرو بوده است.
پلهای عابر پیاده كه در قالب عنوان كلی گذرگاههای عرضی غیر همسطح روگذر طبقه بندی میشوند، نمونهای از امكانات مناسب شهری برای تسهیل عبور و مرور پیاده همراه با افزایش ایمنی تردد، جلوگیری از حوادث ناگوار و نیز كاهش مشكلات ترافیكی معابر میباشند. از اینرو باتوجه به كارآیی و پیامدهای مثبت این پلها، طراحی و ساخت آنها در سطح شهرها البته نه تنها بر مبنای رویكردی سازهای (سازهای اغلب فلزی برای عبور) ضروری میباشد.
با در نظر گرفتن این نكته كه یك پل، خواه به صورت تنه درختی بر روی یك رودخانه باشدیا با استفاده از تكنولوژی بسیار پیشرفته مهندسی ساخته شده باشد، همواره بیانگر ونمودی از سازه خویش و در واقع به عنوان عنصری با خالصترین ساختار مطرح است، اماپلهای عابر پیاده در سطح شهرها را میتوان متفاوت از سایر پلها (با عملكردها وفرمهای مختلف) دانست. چراكه به دلیل تأثیر عمده پلهای عابر پیاده بر سیمای شهرهاو با توجه به نقشی كه این پلها به عنوان عناصری ساختاری و نیز گونهای از مبلمانشهری در شهرها همراه با عملكرد اصلی خویش یعنی تسهیل تردد عابرین پیاده برعهدهدارند، میبایست علاوه بر مسایل صرفاً سازهای، معیارهای دیگری نیز در طراحی اینپلها در نظر گرفته شوند.
برخی از مهمترین عواملی كه در طراحی پلهای عابر پیاده میتوان در نظر گرفت عبارتنداز:
1ـ موقعیت
از آنجایی كه این گونه پلها، باتوجه به ضرورت جانمایی، مقابل یا در كنارساختمانها قرار میگیرند، بایستی طوری طراحی شوند تا مانع نورگیری یا اخلال درروند عملكرد همجواریهای خود به وجود نیاورده و چه بسا به دلیل كاركرد خود بر كیفیتفضای اطراف بیفزایند.
2ـ سازه
باتوجه به اینكه پلهای عابر پیاده نسبت به پلهای سوارهرو سبكتر وكوچكتر میباشند، درنتیجه امكان طراحیهای خلاقانه و نوآور كه گاه خود بهعنوانعاملی در جهت افزایش انگیزه استفاده از پل مطرح میشود، بسیار است. از اینرومیتوان با توجه به موقعیت، مقدار باری كه میبایست پل تحمل كند، نوع و ویژگیهایطرح (طول، عرض، ارتفاع، تعداد دهانه، شیب و ...)، جنبههای اقتصادی، شرایط اقلیمی (مقاومت در برابر تغییرات اقلیمی)، نوع عبور و مرور (از برخی پلهای عابر پیاده بهسبب موقعیت قرارگیری علاوه بر عابرین پیاده، وسایل نقیله موتوری سبك و دوچرخه نیزعبور میكنند) و نیز ماندگاری پل از سازههای مختلف بتنی، فولادی، آلومینیومی (سازهای بسیار سبك و البته گران)، چوبی، سنگی و نیز سازههای تركیبی در طراحیاستفاده كرد.
منبع:ديد هفتم
حضور پیاده در شهر از مواردی است كه در فرایند طراحی شهری امروز بیش از پیش موردتوجه و تأكید قرار دارد. در این میان فراهم آوردن شرایطی امن به ویژه در برابر نفوذروز افزون اتومبیل و وسایل نقلیه، از عوامل تأثیرگذار بر كمیت و كیفیت حضور پیادگاناست. عبور از (عرض) خیابان كه متأثر از نظام حمل و نقل شهری می باشد، گاه از مواردگریزناپذیر حضور پیاده در سطح شهر است، كه تسهیل آن همواره با چالشهای متعددی ازطرف طراحان و برنامه ریزان روبهرو بوده است.
پلهای عابر پیاده كه در قالب عنوان كلی گذرگاههای عرضی غیر همسطح روگذر طبقه بندی میشوند، نمونهای از امكانات مناسب شهری برای تسهیل عبور و مرور پیاده همراه با افزایش ایمنی تردد، جلوگیری از حوادث ناگوار و نیز كاهش مشكلات ترافیكی معابر میباشند. از اینرو باتوجه به كارآیی و پیامدهای مثبت این پلها، طراحی و ساخت آنها در سطح شهرها البته نه تنها بر مبنای رویكردی سازهای (سازهای اغلب فلزی برای عبور) ضروری میباشد.

با در نظر گرفتن این نكته كه یك پل، خواه به صورت تنه درختی بر روی یك رودخانه باشدیا با استفاده از تكنولوژی بسیار پیشرفته مهندسی ساخته شده باشد، همواره بیانگر ونمودی از سازه خویش و در واقع به عنوان عنصری با خالصترین ساختار مطرح است، اماپلهای عابر پیاده در سطح شهرها را میتوان متفاوت از سایر پلها (با عملكردها وفرمهای مختلف) دانست. چراكه به دلیل تأثیر عمده پلهای عابر پیاده بر سیمای شهرهاو با توجه به نقشی كه این پلها به عنوان عناصری ساختاری و نیز گونهای از مبلمانشهری در شهرها همراه با عملكرد اصلی خویش یعنی تسهیل تردد عابرین پیاده برعهدهدارند، میبایست علاوه بر مسایل صرفاً سازهای، معیارهای دیگری نیز در طراحی اینپلها در نظر گرفته شوند.
برخی از مهمترین عواملی كه در طراحی پلهای عابر پیاده میتوان در نظر گرفت عبارتنداز:
1ـ موقعیت
از آنجایی كه این گونه پلها، باتوجه به ضرورت جانمایی، مقابل یا در كنارساختمانها قرار میگیرند، بایستی طوری طراحی شوند تا مانع نورگیری یا اخلال درروند عملكرد همجواریهای خود به وجود نیاورده و چه بسا به دلیل كاركرد خود بر كیفیتفضای اطراف بیفزایند.
2ـ سازه
باتوجه به اینكه پلهای عابر پیاده نسبت به پلهای سوارهرو سبكتر وكوچكتر میباشند، درنتیجه امكان طراحیهای خلاقانه و نوآور كه گاه خود بهعنوانعاملی در جهت افزایش انگیزه استفاده از پل مطرح میشود، بسیار است. از اینرومیتوان با توجه به موقعیت، مقدار باری كه میبایست پل تحمل كند، نوع و ویژگیهایطرح (طول، عرض، ارتفاع، تعداد دهانه، شیب و ...)، جنبههای اقتصادی، شرایط اقلیمی (مقاومت در برابر تغییرات اقلیمی)، نوع عبور و مرور (از برخی پلهای عابر پیاده بهسبب موقعیت قرارگیری علاوه بر عابرین پیاده، وسایل نقیله موتوری سبك و دوچرخه نیزعبور میكنند) و نیز ماندگاری پل از سازههای مختلف بتنی، فولادی، آلومینیومی (سازهای بسیار سبك و البته گران)، چوبی، سنگی و نیز سازههای تركیبی در طراحیاستفاده كرد.

منبع:ديد هفتم
آخرین ویرایش: