پل جی

طول این پل 105 متر و عرض آن پنج متر است که این امر سبب شده رفت و آمد مسافران و کاروانها از روی آن به سادگی انجام شود. به گواه بسیاری از باستان شناسان دلیل اولیه ساخت این پل، استفاده از آن در لشکرکشیهای نظامی بوده که بعدها مورد استفاده تجاری و... قرار گرفت. در دوران صدر اسلام این پل با نام پل حسین شناخته میشد و در نزدیکی آن تعداد زیادی آثار و ابنیه با شکوه ساخته شده بود.
پل دختر لرستان

جهت پل شرقی ـ غربی وطول آن 270 متر است و پایههای پهن و قطور آن از سنگ ساخته شدهاند. امروزه تنها یک طاق از پل موجود است که جاده خرمآباد ـ اندیمشک از زیر آن میگذرد. بلندای این طاق 18 متر از سطح آسفالت است و نزدیک به 30 متر از آب رودخانه ارتفاع دارد. عرض چشمه موجود 5/11 متر است. درباره وجهه تسمیه پل برخی آن را منتسب به ایزد بانو آناهیتا میدانند. بیتردید این پل اهمیت ویژهای در ارتباط بین مناطق جنوب با غرب و مرکز و شمال داشته و علاوه بر اتصال لرستان و ایلام راه اصلی شاپوربه جندیشاپور شهر قدیمی خوزستان (دوره ساسانی) به شمار میرفته است.
اکنون پنج پایه ستون و ستون سالم باقی مانده و بقایای چهار پایه ستون تخریب شده نیز در محل عبور آب دیده میشود. در منتهیالیه غربی پل، ورودی شیبداری به سمت جاده قدیم تعبیه شده است و مسافران از طریق عبور از این پل امکان عبور از رودخانه و دره آن را پیدا میکردند. در منتهیالیه شرقی و در کنار طاق چشمه سالم، دو طاق نمای کوچگ به صورت L در کنار هم قرار گرفته و مسیر به گونهای است که مسافران با استفاده از سطح شیبدار و برگشت آن از روی قوس اول به سمت پایین حرکت کرده و از زیر قوس دوم از پل خارج میشدند.
پل قافلانکوه

این پل دارای یک دهانه بزرگ و دو دهانه جانبی کوچک در طرفین است. در طول تاریخ مسافران و جهانگردان بسیاری از این مسیر عبور کرده و به توصیف این پل زیبا پرداختهاند. یکی از مشهورترین این افراد مادام دیولافواست که در دوره قاجاریه به ایران سفر کرد و کل مشاهدات سفر خود به ایران و عراق را در قالب سفرنامهای زیبا به نگارش درآورد.
پروفسور پوپ در کتاب بررسی هنرهای ایران، تاریخ بنای پل را اواخر قرن 15 میلادی (قرن 10 هجری) دانسته و نام معمار آن را حاج عباس بن الحاج محمد بن العباس قزوینی و نام حاکم وقت را محمد روان بن عثمان القزوینی نوشته است.
نکته تاسفبار در مورد این پل، تخریب عمدی آن به وسیله مواد منفجره در زمان حکومت پهلوی و توسط خرابکاران و متمردان محلی است که موجب شد بخش میانی این پل کاملا آسیبدیده و از بین برود، این پل به اندازهای سالم و استوار باقی مانده است که اگر این اتفاق روی نمیداد، هنوز قابل استفاده بود. این موضوع سبب شد اهالی محل، این پل را با نام پل شکسته نیز خطاب کنند.
پل چالان چولان

در دو طرف گذرگاه این پل دو دیواره آجری به ارتفاع 90 سانتیمتر برای امنیت و ممانعت از سقوط عابران از روی پل ایجاد شده است. روی گذرگاه پل، جان پناه آجری در طرفین مسیر ایجاد شده که در بالا به شکل مثلثی و شیروانی ساخته شده است. تا چندی پیش عبور و مرور خودروها از روی این پل انجام میگرفت که امروزه با ساختن پلی جدید در کنار آن، مسیر حرکت ماشینها تغییر کرده است. در پایههای پل و قسمتی که با آب تماس دارد، زائدههای مثلثی شکلی ایجاد شده است که جریان عبور آب را تسهیل میکند. پل تاریخی چالان چولان در زلزله فروردین 85 خسارت دید که اکنون این بخشها مرمت شده است.
پل لاتیدان

متاسفانه امروزه بخشهای زیادی از این پل تخریب شده و تنها 270 متر از سمت غرب و 150 متر از سمت شرقی این پل پا برجاست و 380 متر از بخشهای میانی پل در طول زمان و به دلیل شدت سیلابهای فصلی این رود از بین رفته است و اگر برای مرمت و بازسازی آن اقدامی اساسی صورت نگیرد، شاید فرزندانمان فرصت دیدن این یادگار با شکوه را نداشته باشند.
عرض پل لاتیدان به دلیل طولانی بودن آن در بخشهای مختلف متغیر است. یکی از اصلیترین دلایل تخریب قسمت میانی پل، نبود امکان ساخت پی و شالوده محکم برای آن به دلیل شدت جریان آب رود است. مصالح به کار رفته در ساخت این پل سنگهای تراش نخورده و ناهمگون است که توسط ملاط به یکدیگر متصل شدهاند.
پل کهنه کرمانشاه

تاریخ ساخت پل مربوط به دوره صفوی است البته در کتاب معماری ایران یوسف کیانی این پل را ساسانی ـ سلجوقی معرفی کرده و همچنین در کتاب پلهای قدیمی ایران (تحقیق و تألیف: محمد علی مخلص، سازمان میراث فرهنگی) آمده است: «بنیان اولیه ساسانی، تعمیر سلجوقی و بازسازی کامل در دوره صفویه.» این پل، شش طاق دهانه دارد و عرض معبر آن حدود هفت متر است. طول فعلی پل تقریبا 149متر و اکنون روی پل آسفالته است.
پل خواجو

این پل کاربری دومنظوره داشته و میتوانست در صورت نیاز به عنوان سد نیز عمل کند براساس روایات تاریخی و آثار باقیمانده هرگاه که شاه تصمیم میگرفت با بستن دریچههای زیر گذر پل، این سازه به مانند سد عمل کرده و سطح آب در جلوی دریچهها بالا میآمد و فضایی شبیه دریاچه در برابر آن ایجاد میشد. شاهعباس دستور داده بود در میانه پل کوشکی کوچک برای خود و خانوادهاش بسازند که در هنگام مراسم و جشنها و برنامههای تفریحی که در زایندهرود انجام میشد در این اتاقها اقامت کند. این فضا هنوز پابرجاست و دارای تزئینات بسیار زیبایی است. پل خواجو 150 متر طول و 14 متر عرض دارد که بر این اساس میتوان آن را یکی از پلهای طویل کشور ایران قلمداد کرد.
پل گاومیشان سند

این بنا در دورههای صفوی و قاجار مورد مرمت و استفاده قرار گرفته است. در قسمت جنوب پل اتاقها و فضاهای طاقداری تعبیه شده بود که گذرگاه پل از روی آن عبور میکرد. مقطع پایه ستونهای پل؛ بیضی است که این نوع طراحی برای تسهیل در عبور جریان آب است. نکته هوشمندانه در ساخت این پل، استقرار پایهها روی بستر صخرهای طرفین رودخانه است که تماس این پایهها را با فشار آب و رطوبت ناشی از آن به حداقل رسانده است. علاوه بر موارد ذکر شده، در زیر گذرگاه پل، یک فضای مسقف با قوس و طاقهایی طراحی شده به وجود آمده است. سرهنری راولینسون در سفرنامه خود مینویسد: «پلی که هماکنون روی سیمره (دره شهر فعلی) قرار دارد یکی ازمهمترین پلهای ایران است و آن را حسین خان بزرگ، والی معروف ایلام و لرستان به سال 1008 هجری قمری تعمیر کرده و طول آن 168 گام است.»
پل کشکان

روی پایه ستونهای پل، حفرههایی برای دفع رطوبت تعبیه شده است. روی گذرگاه پل نیز سوراخهایی به سمت بیرون دیده میشود که رطوبت و آبهای ناشی از نزولات جوی را به خارج از پل هدایت میکند. نکته قابل توجه این است که اکنون آب رودخانه تنها از میان دو چشمه پل عبور میکند و با توجه به طول زیاد پل نمیتوان استنباط کرد حتی در زمان ساخت، کل پایهها در آب قرار داشته و احتمالا پل، گذرگاه عبور از رود و دره کوچک محل عبور رود محسوب میشده است.
امروزه بخشهای زیادی از پل تخریب شده که بیشتر شامل فرو ریختن طاق چشمهها و قوس آنهاست. طول پل 285 متر است که با احتساب دنبالههای آن 340 متر میشود. امروزه از دروازه طاق پل تنها سه دهنه آن تخریب شده و بقیه هنوز سالم است. برخی از پایههای پل با سنگهای بزرگ و حجاری شده ساخته شده و ارتفاع آن از سطح رودخانه 30 متر است.
سی و سه پل

شرح زیبایی این پل در بسیاری از سفرنامههای مسافران خارجی که در طول تاریخ به اصفهان سفر کردهاند، ذکر شده است. برای نمونه سر پرسی ساکس این پل را زیباترین پل تمام دنیا میداند و دیدن آن را به همه جهانگردان توصیه میکند.
سی و سه پل دارای دو طبقه مجزاست و در طرفین آن پیادهروهایی برای عبور و مرور ساخته شده و در میانه آن عرض کافی برای حرکت سواران و ارابهها تعبیه شده است. روایت است شاه عباس علاقه خاصی به این پل داشته و بسیاری از جشنها و مناسبتها را در آن برگزار میکرده است. از مهمترین این جشنها، جشن آبریزگان بوده که در سیزدهمین روز تیر هر سال برگزار میشده و مردم در این روز به جشن و شادی پرداخته و روی هم آب میپاشیدند.