Niima
-
با سلام
ده سال پيش (17 دسامبر [FONT='Arial','sans-serif']۱۹۹۷)[/FONT]براي نخستين بار جورن بارگر واژه وبلاگ را براي ليستي از لينکهايي که در حين وبگرديها توجهش را جلب کرده بودند، بکار برد.حالادر آستانه دهمين سالروز اين اتفاق، وي ده نکته از تجاربش در زمينه بلاگ نويسي را براي آنهايي که به تازگي وبلاگ نويسي را آغاز ميکنند، ليست نموده است:تصوّر من در سال [FONT='Arial','sans-serif']۱۹۹۷[/FONT]از وبلاگ، پديدهاي بود براي شفافسازي بيشتر در وب که هر وبلاگ در شبکههاي پيچيده اينترنتي، ليستي خواهد بود از لينکهايي که نگارندهاش در حين وبگردي آنها را بهترين يافته است. سالهاي [FONT='Arial','sans-serif']۱۹۹8[/FONT]و [FONT='Arial','sans-serif']۱۹۹۹[/FONT]براي من دوران طلايي وبلاگها بودند. درست زماني که من اصول زير را فرا گرفتم:
1- يک وبلاگ به معني کامل کلمه، ليستي است از لينکهايي که شما ميخواهيد ذخيرهشان کنيد، يا آنها را به اشتراک بگذاريد.
2- شما لينکها را به افکار و پستهايتان و هر کجاي ديگر ميتوانيد اضافه کنيد… اما چنانکه در وبلاگتان، تعداد پستها بيش از لينکهاست، پس شما نياز داريد که برخي چيزها را بياموزيد.
3- اگر شما قبل از نگاشتن پست، کمي وبگردي کنيد، در اکثر مواقع، ايده هايتان ساخت يافتهتر خواهند شد.
4- اگر صادقانه خودتان باشيد، بر جذابيت لينکهايي که در وبلاگ ميگذاريد افزوده خواهد شد. خوانندگانتان نياز دارند که شما را خوب بشناسند.
5- هميشه براي لينکهايي که ميگذاريد، عنوان وبلاگ نويسنده را هم ذکر کنيد. (يا حداقل مطمئن شويد که توضيحات شما براي لينک، آن قدر کافي هست که خوانندگان دوباره صفحهاي را که قبلاً ديده اند، باز نکنند.)
6- هميشه به لينکهايتان، صفات توصيفي بيافزاييد، تا خواننده واکنش شما را به لينکها بداند. (مثلاً عاليست، جالب بود و ...)
7- به منابعي که شما را به مطلبي راهنمايي کردهاند، اشاره کنيد. با اين کار براي خوانندگانتان امکان اتصال به سرچشمه را فراهم ميآوريد.
8- مراقب فايلهاي طولاني باشيد! لينکهاي مهم و اصلي را بين لينکهاي غيرضروري گم نکنيد.
9- تعدادي از نويسندگان يا افراد محبوبتان را انتخاب کنيد و يه اخباري که مربوط به آنها باشد را بساريد و آنرا در وبلاگتان به نمايش بگذاريد تا خوانندگانتان هم در جريان نوشته ها و هم اخبار آنها قرار بگيرند.
10- لينکهاي مورد علاقه تان را بارها و بارها منتشر کنيد، تا افرادي که اولين بار آنرا از دست داده اند، هم شانس ديدن آن را داشته باشند.
ده سال پيش (17 دسامبر [FONT='Arial','sans-serif']۱۹۹۷)[/FONT]براي نخستين بار جورن بارگر واژه وبلاگ را براي ليستي از لينکهايي که در حين وبگرديها توجهش را جلب کرده بودند، بکار برد.حالادر آستانه دهمين سالروز اين اتفاق، وي ده نکته از تجاربش در زمينه بلاگ نويسي را براي آنهايي که به تازگي وبلاگ نويسي را آغاز ميکنند، ليست نموده است:تصوّر من در سال [FONT='Arial','sans-serif']۱۹۹۷[/FONT]از وبلاگ، پديدهاي بود براي شفافسازي بيشتر در وب که هر وبلاگ در شبکههاي پيچيده اينترنتي، ليستي خواهد بود از لينکهايي که نگارندهاش در حين وبگردي آنها را بهترين يافته است. سالهاي [FONT='Arial','sans-serif']۱۹۹8[/FONT]و [FONT='Arial','sans-serif']۱۹۹۹[/FONT]براي من دوران طلايي وبلاگها بودند. درست زماني که من اصول زير را فرا گرفتم:
1- يک وبلاگ به معني کامل کلمه، ليستي است از لينکهايي که شما ميخواهيد ذخيرهشان کنيد، يا آنها را به اشتراک بگذاريد.
2- شما لينکها را به افکار و پستهايتان و هر کجاي ديگر ميتوانيد اضافه کنيد… اما چنانکه در وبلاگتان، تعداد پستها بيش از لينکهاست، پس شما نياز داريد که برخي چيزها را بياموزيد.
3- اگر شما قبل از نگاشتن پست، کمي وبگردي کنيد، در اکثر مواقع، ايده هايتان ساخت يافتهتر خواهند شد.
4- اگر صادقانه خودتان باشيد، بر جذابيت لينکهايي که در وبلاگ ميگذاريد افزوده خواهد شد. خوانندگانتان نياز دارند که شما را خوب بشناسند.
5- هميشه براي لينکهايي که ميگذاريد، عنوان وبلاگ نويسنده را هم ذکر کنيد. (يا حداقل مطمئن شويد که توضيحات شما براي لينک، آن قدر کافي هست که خوانندگان دوباره صفحهاي را که قبلاً ديده اند، باز نکنند.)
6- هميشه به لينکهايتان، صفات توصيفي بيافزاييد، تا خواننده واکنش شما را به لينکها بداند. (مثلاً عاليست، جالب بود و ...)
7- به منابعي که شما را به مطلبي راهنمايي کردهاند، اشاره کنيد. با اين کار براي خوانندگانتان امکان اتصال به سرچشمه را فراهم ميآوريد.
8- مراقب فايلهاي طولاني باشيد! لينکهاي مهم و اصلي را بين لينکهاي غيرضروري گم نکنيد.
9- تعدادي از نويسندگان يا افراد محبوبتان را انتخاب کنيد و يه اخباري که مربوط به آنها باشد را بساريد و آنرا در وبلاگتان به نمايش بگذاريد تا خوانندگانتان هم در جريان نوشته ها و هم اخبار آنها قرار بگيرند.
10- لينکهاي مورد علاقه تان را بارها و بارها منتشر کنيد، تا افرادي که اولين بار آنرا از دست داده اند، هم شانس ديدن آن را داشته باشند.