
دلایل روشن شدن چراغ چک پراید
در ابتدای مقاله «دلایل روشن شدن چراغ چک پراید و نحوه برطرف کردن آن» باید بدانید که چراغ چک خودرو یکی از مهمترین چراغهای ماشین است، تا حدی که بسیاری از متخصصین بر این باور هستند به محض روشن شدن آن، باید خودرو را متوقف کرده و تا زمان رفع مشکل چراغ چک از رانندگی کردن خودداری کنید. چراغ چک که معادل انگلیسی آن Engine Check است، میتواند دلایل مختلفی برای روشن شدن داشته باشد.البته همانطور که از اسم این چراغ مشخص است، دلایل روشن شدن آن بیشتر مربوط به خرابی و نقص در موتور است. برای مثال در برخی شرایط روشن شدن چراغ چک به محض روشن شدن کولر هم دیده شده است؛ پس دلایل مختلفی برای روشن شدن چراغ چک پراید وجود دارد. در ادامه این مطلب تعدادی از متداولترین مشکلات را بررسی میکنیم و چگونگی رفع مشکل چراغ چک را برایتان شرح میدهیم.
مشکل سنسور اکسیژن
یکی از رایجترین دلایل روشن شدن چراغ چک در پراید خرابی سنسور اکسیژن است. از دلایل خرابی این قسمت میتوان به روغنسوزی موتور، نقص در سیستم برق پیشرانه، شکستگی سنسور و… اشاره کرد که همه این موارد منجر به خامسوزی و بدسوزی بنزین در موتور میشوند. نقص در سنسور اکسیژن تاثیر مستقیمی بر مصرف سوخت خودرو دارد و میتواند میزان مصرف سوخت را بهشدت افزایش دهد.
سنسور اکسیژن بر روی منیفولد خروجی دود اگزوز قرار دارد و وظیفه آن چک کردن میزان اکسیژن در این بخش است. این سنسور اطلاعات بهدست آمده را برای ECU ارسال میکند تا این قطعه با محاسبه دقیق مقدار هوا به سوخت، مانع از بدسوزی یا خامسوزی بنزین شود.
بهترین کار برای جلوگیری از خرابی سنسور اکسیژن این است که هر چند وقت یکبار آن را چک کنید تا کار به روشن شدن چراغ چک خودرو کشیده نشود. بیتوجهی به این قطعه باعث افراط مصرف سوخت و کارکرد موتور میشود که هزینههای هنگفتی را در پیش دارد.
نقص در کوئل خودرو
از دیگر دلایل روشن شدن چراغ چک پراید میتوان به نقص در قسمت کوئل خودرو اشاره کرد. در هنگام خرید پراید باید به این نکته دقت داشت که اگر حین جرقه زدن، شمع یا کوئل خودرو با مشکل مواجه شود چراغ چک خودرو روشن خواهد شد. نقص در این بخش باعث میشود که جریان برق ضعیفی برای جرقه زدن به سمت شمعها ارسال شود که در نتیجه شاهد از کار افتادن سیلندرها و مختل شدن بخش سوخت و ساز خواهید بود.
لازم به ذکر است که در خودروهای قدیمی برای خودرو فقط یک کوئل در نظر گرفته میشد، اما امروزه در خودروهای جدید، هر سیلندر بهطور جداگانه از یک کوئل برخوردار است که تاثیر چشمگیری در کاهش خرابیهای این قطعه الکترونیکی دارد.
درپوش باک
همانطور که پیشتر اشاره کردیم در اغلب مواقع روشن شدن چراغ چک نشاندهنده وجود نقص در موتور یا سایر قسمتهای مرتبط با آن است؛ بههمیندلیل شاید تصور کنید درپوش باک کمی با روشن شدن چراغ چک نامرتبط باشد!بد نیست بدانید که حتی خرابی درب باک یا محکم بسته نشدن آن باعث روشن شدن چراغ چک خودرو میشود. اگر احیانا بعد از سوختگیری شاهد روشن شدن چراغ چک خودرو بودید کافی است آن را مجدد ببندید. اگر باز هم این مشکل رفع نشد باید درب باک را تعویض کنید.
نقص در سنسور MAF

سنسور Mass Air Flow که مخفف آن MAF و مربوط به تشخیص حجم هوا است، تشخیص و سنجش میزان هوای ورودی را برعهده دارد. این سنسور روی هواکش یا در هوزینگ هوا قرار گرفته است. سنسور MAF در شرایط بد آبوهوایی، هوای خیلی سرد و خیلی گرم، شرایط محیطی خشک و همچنین گرد و خاک آسیبپذیری بیشتری دارد. بههمیندلیل توصیه کارشناسان همراه مکانیک به شما این است که اگر ساکن شهرهای شلوغ با آلودگی بیش از حد هستید، حتما برای سلامت این قطعه اهمیت فراوانی قائل باشید.
مشکل وایرهای شمع خودرو
یکی دیگر از دلایل روشن شدن چراغ چک پراید مشکل وایرهای شمع است؛ درواقع خرابی شمع و وایرهای آن باعث روشن شدن چراغ چک میشود. از آنجایی که سلامت شمع تاثیر فراوانی بر عملکرد خودرو دارد، اگر به هر دلیلی شمع نتواند وظیفه خود را بهدرستی انجام دهد، مشکلات متعددی در کارکرد موتور خودرو پیش میآید.
نقص در وایرها باعث میشود جریان کافی به شمعها منتقل نشود؛ همچنین نقص در این قسمت، موجب نفوذ جریان برق به قسمتهای دیگر خودرو میشود که یکی از دلایل خرابی خودرو و روشن شدن چراغ چک است. بدون شک هر رانندهای توجه ویژهای به وایرها دارد؛ زیرا خرابی این قسمت کل سیستم سوخت و ساز را مختل میکند و بیتوجهی به آن آسیب را به قسمتهای دیگر مانند کاتالیزور هم میرساند.
خرابی ترموستات
با ادامه مقاله روشن شدن چراغ چک پراید و نحوه برطرف کردن آن با ما همراه باشید. یکی از رایجترین دلایل روشن شدن چراغ چک در پراید خرابی ترموستات خودرو است. همانطور که میدانید وظیفه ترموستات این است که مایعی خنک کننده را در فضای موتور بچرخاند؛ البته ناگفته نماند در صورت گرم نبودن موتور، ترموستات بسته میشود.
هنگامیکه موتور گرم میشود ترموستات باز شده و اجازه میدهد مایع خنککننده درون موتور به جریان در بیاید تا دمای آن بیشتر از حد نیاز افزایش پیدا نکند. چرخش مایع خنککننده درون موتور باعث میشود درجه حرارت موتور در حد مطلوب باقی بماند و عملکرد آن در بهترین حالت حفظ شود. ترموستات خودرو بیشتر در آبوهوای خشک و نواحی گرم درگیر میشود، اما بهطور معمول بیشتر از سایر قطعات در حال کار و آمادهباش است.
سیستم EGR
سیستم چرخش گاز اگزوز یا همان EGR بیشتر در خودروهای دیزلی وجود دارد. کار این سیستم به این صورت است که مقداری از گاز خروجی اگزوز را مجددا به داخل موتور باز میگرداند تا آن مقدار سوختی که بهدرستی وارد چرخه سوختوساز نشدهاست، مجددا وارد عمل شده و در سوختوساز دخیل شود. خرابی سیستم چرخش گاز اگزوز نیز یکی دیگر از دلایل روشن شدن چراغ چک پراید است که علت آن میتواند کیفیت پایین سوخت هم باشد.
این موضوع را فراموش نکنید که اولین نکتهای که در حین روشن شدن چراغ چک باید در نظر داشته باشید، توجه به چراغهای دیگر خودرو مانند ترمز دستی، ایربگ و ABS است. بهعنوان مثال زمانیکه چراغ چک همراه با چراغ ترمز دستی روشن میشود، قطعا دلیل آن پایین بودن میزان روغن در این قطعه است. فراموش نکنید بهترین کار در حین روشن شدن چراغ چک، خاموش کردن خودرو است و بهتر است تا حد ممکن قبل از رفع مشکل خودرو را روشن نکنید.