دستاورد تازه دانشمندان زيست فناوري ايران

آقا سید

مدیر بازنشسته
پژوهشگران دانشگاه تربيت مدرس با هدف توليد داروي سكته قلبي و مغزي از توتون تراريخته، موفق به انتقال ژن tPA انساني به گياه توتون و بيان آن در گياه شدند.

دكتر مختار جلالي - دانشيار دانشكده كشاورزي دانشگاه تربيت مدرس و مجري اين پروژه - در گفت‌وگو با خبرنگار فناوري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با اعلام اين مطلب خاطرنشان كرد: ژن tPA ژن انساني است كه پروتئيني را توليد مي‌كند كه ماده موثره آن در حل لخته‌هاي خوني در سكته‌هاي قلبي و مغزي كاربرد دارد.

وي تصريح كرد: از اين ماده موثره براي توليد آمپولي استفاده مي شود كه قيمت بسيار بالايي دارد؛ لذا اين ژن از انستيتوپاستور امانت گرفته شد و با تيم تحقيقاتي كه براي انجام اين طرح وجود داشت توانستيم كار همسان‌سازي و انتقال ژن به گياه توتون را انجام دهيم.

جلالي اظهار داشت: خوشبختانه ژني كه منتقل شده بود مراحل تست هاي مختلف را كه آيا ژني كه وارد شده در سطح RNA بيان مي‌شود كه نتايج مثبت گزارش شد و با آزمايش‌هايي كه انجام شد پروتئين توليد شده براي فعاليت‌هاي بيولوژيكي لازم بود كه بتواند وظيفه خود را انجام دهد.

وي ادامه داد: پس از انجام اين مراحل نيازمند هستيم كه كار استخراج را دنبال كنيم كه تا مرحله اي نيز پيش‌ رفته اما هنوز نياز دارد كه بهينه شود.

عضو هيات علمي دانشگاه تربيت مدرس تصريح كرد: از اين‌ كه گياه توتون به كارخانه‌اي براي توليد اين پروتئين تبديل شده مطمئن هستيم و اين كار را انجام مي‌دهيم اما در مرحله استخراج راه طولاني در پيش است.

جلالي تصريح كرد: اگر چه كار استخراج در مقياس آزمايشگاهي انجام شده است اما خوشبختانه پروتئين توليدي پروتئين فعالي مي‌باشد.

عضو هيات علمي دانشگاه تربيت مدرس به خبرگزاري دانشجويان ايران گفت: با اجراي اين طرح، توتون كه گياهي بي ارزش تلقي مي‌شد اكنون به كارخانه‌ توليد دارو تبديل شده و قادرست پروتئين دارويي ارزشمندي را توليد كند كه هر ميلي گرم آن ارزش بالايي داشته و ماده موثره دارويي است كه در توليد آمپول‌ها براي سكته‌هاي مغزي و قلبي مورد استفاده قرار مي‌گيرد.

گفتني است،‌ اين پروژه در قالب رساله دكتر معصومي - عضو هيات علمي دانشگاه ياسوج و دانش آموخته دانشگاه تربيت مدرس - به راهنمايي دكتر مختار جلالي انجام شده است.
تابناک
 
Similar threads
Thread starter عنوان تالار پاسخ ها تاریخ
آقا سید دستاوردي تازه از فناوران هوافضاي ايران اخبار ايران و جهان 0

Similar threads

بالا