در مورد جا به جايي ذرات به روشهاي مختلف اطلاعات مي خاهم. مثل الكترواستاتيك الكترومغناطيس ليزر و ..

MMB5146

عضو جدید
[FONT=&quot]طراحی و ساخت تفنگ ریلی[SUP](1)[/SUP][/FONT]​
[FONT=&quot]موضوع فن­آوري پرتاب الكترومغناطيسي[SUP](2)[/SUP] به طور جدی از سال 1980 در نشست­های دو سالانه دانشمندان و مهندسین در کشور ایالات متحده آمریکا مورد بررسی قرار گرفته است[1]. توجه اوليه در اين جلسات به پرتاب الكتريكي و سپس رسيدن به سرعت­هاي بالا در پرتاب بوده است. در پرتاب توسط پيشران­هاي شيميايي معمولي، سرعت پرتابه تقریبا به سرعت صوت محدود مي‌‌گردد در حالي كه پرتاب كننده‌‌هاي الكتروترمال شيميايي سرعت­هاي [/FONT]km/sec[FONT=&quot] 2.3 تا [/FONT]km/sec[FONT=&quot] 2.5 را به نمايش مي­گذارند و براساس برخی مقالات دانشمندان در پرتابه­های[/FONT][SUP][FONT=&quot](3)[/FONT][/SUP][FONT=&quot] با وزن کمتر به سرعت [/FONT]km/sec[FONT=&quot]7 دست يافته‌‌اند. اين سرعت فوق ا لعاده زياد پرتابه موجب كاهش زمان پرواز و در حقيقت زودتر رسيدن به هدف و به دليل انرژي جنبشي زياد، موجب فعل و انفعال و تخريب شديدتر هدف خواهد گرديد. [/FONT][FONT=&quot][/FONT] [FONT=&quot]در این مقاله ضمن بیان تاریخچه به بررسی مبانی فیزیکی حاکم بر تفنگ­های ریلی خواهيم پرداخت و جزئیات طراحی و ساخت یک نمونه آزمایشگاهی با انرژی 16000 ژول را تشریح خواهیم نمود[/FONT][FONT=&quot][2][/FONT][FONT=&quot].[/FONT] [FONT=&quot] [/FONT] [FONT=&quot]کلید واژه: [/FONT] Railgun - Lorenz forces - Electrical impulse - Armature - Magnetic field - Pulse shaping - Capacitor bank - Projectile injection [FONT=&quot] [/FONT] [FONT=&quot]مقدمه [/FONT] [FONT=&quot]تحقيقات در زمينه فن‌‌آوري پرتاب الكتريكي به شكل طرح­هايي در دهة 1970 ميلادي در کشور آمريكا آغاز گرديـد. هدف از اين برنامه ارزيـابي عملي بودن فن­آوري پرتاب الكتريـكي براي حوزه وسيعي از كاربردها، شامل نقل و انتقالات هوا-فضا، انرژي و طيف گسترده­اي از كاربردهاي نظامي بوده است[3]. [/FONT]file:///C:/DOCUME%7E1/ali/LOCALS%7E1/Temp/msohtmlclip1/01/clip_image003.gif[FONT=&quot]تحقيقات در خصوص تفنگ[/FONT][FONT=&quot]­[/FONT][FONT=&quot]هاي الكتريكي در آلمان از سال1980 آغاز گرديد و در سال 1996 پرتابي با مشخصات انرژي منبع [/FONT]MJ[FONT=&quot] 30 ، وزن پرتابه [/FONT]kg[FONT=&quot] 1.9 ، كاليبر پرتابه [/FONT]mm[FONT=&quot] 105 ، سرعت هنگام خروج [/FONT]m/sec[FONT=&quot] 2400 و راندمان سيستم 18.1% گزارش شد [4]. در اين كشور تفنگ­هاي الكتريكي كاليبر [/FONT]mm[FONT=&quot] 20 ، [/FONT]mm[FONT=&quot] 45 ، [/FONT]mm[FONT=&quot] 105 و [/FONT]mm[FONT=&quot]120 ساخته شده است. در كشور روسيه براي اولين بار در دهة 1960 ميلادي اِي. ام. استولوف[SUP](4)[/SUP] مطالعه بر روي شتاب­دهي اجسام جامد در تفنگ­هاي ريلي را آغاز نمود و به پرتابي با مشخصات وزن پرتابه 2 گرم و سرعت هنگام خروج [/FONT]km/sec[FONT=&quot] 6 دست يافت. در آن هنگام بزرگترين مشكل جهت دست­يابي به سرعت­هاي بالاتر فرسايش ريل[SUP](5)[/SUP] بود [5]. نیروی دریایی ایالات متحده در سال 2008 میلادی به منظور استفاده در نبرد سطحی یک تفنک الکتریکی را تست نمود. وزن پرتابه 3.2کیلوگرم بود که به سرعت 2400متر بر ثانیه دست یافت. عکس شلیک در شکل 1 مشاهده می­شود[/FONT]][FONT=&quot]6[/FONT][[FONT=&quot].[/FONT][FONT=&quot][/FONT] [FONT=&quot] [/FONT] [FONT=&quot]1[/FONT]- Railgun [FONT=&quot]3[/FONT]- Projectile [FONT=&quot]2[/FONT]- Electromagnetic Launch Technology [FONT=&quot]-4[/FONT] A. M. Stolov [FONT=&quot]-5[/FONT] Erosion of the launcher chnnel materials [FONT=&quot]یک بخش بسیار مهم تفنگ ریلی منبع تغذیه پالسی آن می­باشد. منابع تغذية پالسي در گسترة وسيعي از كاربردهاي عمومي از قبيل شتاب‌‌دهي ذرات، دستگاه­هاي مبتني بر فيوژن[SUP](1)[/SUP]، شكل‌‌دهي و جوشكاري فلزات، راه‌‌اندازي ليزرها، دستگاه‌‌هاي مايكروويو، لامپ‌‌هاي دوربين عكاسي، سالم سازي غذاها و طيف گسترده‌‌اي از كاربردهاي نظامي از قبيل تفنگ­هاي الكترومغناطيسي[/FONT](EMG)[FONT=&quot]، تفنگ­هاي الكتروترمال[/FONT](ETG)[FONT=&quot]، تفنگ­هاي الكتروترمال- شيميايي[/FONT](ETCG)[FONT=&quot] و تفنگ­هاي كويلي[/FONT](CG)[FONT=&quot] مورد استفاده قرار مي‌‌گيرند.[/FONT][FONT=&quot][/FONT] [FONT=&quot]اين منابع داراي انواع مختلف از جمله منبع تغذيه پالسي خازني، منبع تغذيه پالسي سلفي (معمولي- ابررسانا)، آلترناتور پالسي (مولد پالسي جبران شده-آلترناتورديسكي)، مولد هموپولار و مولد فلوي مغناطيسي مي‌‌باشند. در اين ميان منبع تغذية پالسي خازني به دليل در دسترس بودن قطعات مورد نياز، قيمت مناسب، سهولت ساخت و چگالي­هاي حجمي و وزنيِ انرژيِ مناسب، بيشتر مورد توجه هستند. منابع تغذيه پالسي خازني نيز باتوجه به شبكه شكل دهنده پالس داراي انواع مختلف از جمله نوع [/FONT]A[FONT=&quot]، [/FONT]B[FONT=&quot]،[/FONT]C [FONT=&quot]،[/FONT]D [FONT=&quot]،[/FONT]E [FONT=&quot]،[/FONT]F [FONT=&quot] و نوع تخليه زمان­بندي شده هستند. از آنجا كه ريل و پرتابه در تفنگ­هاي الكتريكي در واقع بار منبع تغذيه پالسي محسوب مي‌‌شوند ساختار و رفتار آنها مي‌‌بايست مورد بررسي قرار گيرد. يكي از مشكلات عمده، فرسايش ريل در اثر عبور پرتابه با وجود جريان­هاي پالسي چند مگاآمپري است.[/FONT] file:///C:/DOCUME%7E1/ali/LOCALS%7E1/Temp/msohtmlclip1/01/clip_image005.gif[FONT=&quot]در آزمايشگا‌‌ه­هاي پيشرفتة تفنگ­هـاي ريلي الكتريـكي، شكل پا لس تقريباً ايده‌‌آلي مـورد استفاده قرار مي‌‌گيرد كه زمان صعود سريعي دارد اما اين زمان نبايد خيلي كوچك باشد زيرا جرك[SUP](2)[/SUP] ( نرخ تغييرشتاب يا [/FONT]file:///C:/DOCUME%7E1/ali/LOCALS%7E1/Temp/msohtmlclip1/01/clip_image007.gif[FONT=&quot][/FONT][FONT=&quot] ) بايد محدود شود. از طرفي هنگام خروج پرتابه از لوله تفنگ جريان مي‌‌بايست به سرعت كاهش يابد تا از تخليه الكتريكي پس از خروج پرتابه كه ممكن است موجب تخريب ريل تفنگ گردد پرهيز شود. [/FONT] [FONT=&quot]براي ساخت منابع تغذيه پالسي خازني به قطعاتي از قبيل خازن، خودالقا، كليد (نيمه‌‌هادي و غير آن)، كابل­هاي ارتباطي و گذرگاه­ها، تجهيزات ايمني از قبيل فيوز و مسيرهاي تخليه اضطراري بار، باطري و چرخ طيار نياز است.[/FONT] [FONT=&quot]از طرفي بررسي عملكرد اين قطعات به دليل بالا بودن مقادير ولتاژ (تقريباً [/FONT]kV[FONT=&quot]10 ) و جريان (تقريباً [/FONT]MA[FONT=&quot]3 ) و خصوصاً پالسي بودن شكل موج نياز به دقت نظر بيشتري دارد.[/FONT] [FONT=&quot]1- مبانی تئوری[/FONT] [FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot]چنان که در شکل 2 مشاهده می­شود جریان الکتریکی از ریل سمت چپ وارد شده و از ریل سمت راست خارج می­شود. بر اساس قانون دست راست فلیمینگ جهت میدان مغناطیسی در ریل سمت چپ در جهت عقربه­های ساعت و در ریل سمت چپ در جهت عکس عقربه­های ساعت خواهد بود. [/FONT][FONT=&quot]براساس قانون دست چپ، اگر سه انگشت ميانی، اشاره و شست را عمود بر هم نگاه داريم، طوری كه انگشت اشاره در جهت ميدان مغناطیسی، انگشت ميانی در جهت قراردادی جريان در رسانا باشد، انگشت شست، جهت حركت رسانا را نشان می‌دهد[/FONT][FONT=&quot].[/FONT] [FONT=&quot]1[/FONT]- Fusion [FONT=&quot]-2[/FONT] Jerk [FONT=&quot]در شکل 2 جهت میدان مغناطیسی به سمت پایین می­باشد و نیروی وارد بر پرتابه به سمت جلو است. نیروی وارد بر پرتابه با توجه به قانون بیو-ساوار[SUP](1)[/SUP] و قانون نیروی لورنتز[SUP](2)[/SUP] قابل محاسبه است. اگر طول ریل را از یک طرف نامحدود فرض کنیم میدان مغناطیسی اطراف یک ریل از رابطه 1 به دست می­آید:[/FONT] file:///C:/DOCUME%7E1/ali/LOCALS%7E1/Temp/msohtmlclip1/01/clip_image009.gif[FONT=&quot][/FONT] [FONT=&quot](1)[/FONT] [FONT=&quot]در این فرمول [/FONT]file:///C:/DOCUME%7E1/ali/LOCALS%7E1/Temp/msohtmlclip1/01/clip_image011.gif[FONT=&quot]ضریب گذردهی مغناطیسی خلاء ، [/FONT]I[FONT=&quot] جریان ریل، [/FONT]file:///C:/DOCUME%7E1/ali/LOCALS%7E1/Temp/msohtmlclip1/01/clip_image013.gif[FONT=&quot] فلوی مغناطیسی[/FONT][FONT=&quot] و [/FONT]s[FONT=&quot] فاصله از ریل می­باشد. بنابراین در فضای بین دو ریل موازی نیمه­نامحدود با فاصله [/FONT]d[FONT=&quot] از یکدیگر دامنه میدان از رابطه 2 به دست می­آید:[/FONT] file:///C:/DOCUME%7E1/ali/LOCALS%7E1/Temp/msohtmlclip1/01/clip_image015.gif[FONT=&quot][/FONT] [FONT=&quot](2)[/FONT] [FONT=&quot]برای محاسبه دامنه متوسط میدان مغناطیسی بین دو ریل با فرض کوچک بودن [/FONT]r[FONT=&quot] یا شعاع ریل(با فرض سطح مقطع دایره­ای) در مقابل [/FONT]d[FONT=&quot] یا فاصله دو ریل انتگرال زیر را محاسبه می­کنیم:[/FONT] file:///C:/DOCUME%7E1/ali/LOCALS%7E1/Temp/msohtmlclip1/01/clip_image017.gif[FONT=&quot][/FONT] [FONT=&quot](3)[/FONT] [FONT=&quot] [/FONT] [FONT=&quot]بر اساس قانون نيروي لورنتز مقدار نیروی وارد بر یک ریل از طرف ریل دیگر از رابطه 4 به دست می­آید.[/FONT] file:///C:/DOCUME%7E1/ali/LOCALS%7E1/Temp/msohtmlclip1/01/clip_image019.gif[FONT=&quot][/FONT] [FONT=&quot](4)[/FONT] [FONT=&quot]بنابراین داریم:[/FONT] file:///C:/DOCUME%7E1/ali/LOCALS%7E1/Temp/msohtmlclip1/01/clip_image021.gif[FONT=&quot][/FONT] [FONT=&quot](5)[/FONT] [FONT=&quot]فرمول 5 با این فرض نوشته شده که فاصله نقطه اندازه­گیری نیرو از ابتدای ریل[/FONT](ℓ)[FONT=&quot] 3 یا 4 برابر فاصله بین دو ریل[/FONT](d)[FONT=&quot] است. از آنجا که ریل­ها ثابت هستند نیروی وارد شده به پرتابه موجب حرکت و شتاب گرفتن آن خواهد شد. نیروی وارد بر پرتابه یا گلوله از رابطه 6 به دست می­آید. در این رابطه [/FONT]L[FONT=&quot] طول ریل و [/FONT]r[FONT=&quot] شعاع ریل با فرض سطح مقطع دایره می­باشد.[/FONT] file:///C:/DOCUME%7E1/ali/LOCALS%7E1/Temp/msohtmlclip1/01/clip_image023.gif[FONT=&quot][/FONT] [FONT=&quot](6)[/FONT] [FONT=&quot]براي محاسبه شتاب مي­توان از فرمول 7 استفاده نمود. در اين فرمول [/FONT]M[FONT=&quot] وزن گلوله است.[/FONT] file:///C:/DOCUME%7E1/ali/LOCALS%7E1/Temp/msohtmlclip1/01/clip_image025.gif[FONT=&quot][/FONT] [FONT=&quot](7)[/FONT] [FONT=&quot]نهایتا باید توجه داشت که فرمول­های بالا تقریبی می­باشند و روابط دقیق­تر با توجه به ابعاد واقعی ریل و پرتابه قابل محاسبه است. هرچقدر فاصله دو ریل کمتر باشد میدان مغناطیسی بین آنها بیشتر خواهد بود و راندمان تفنگ افزایش می­یابد. از طرفی کم بودن فاصله ریل­ها موجب تخلیه الکتریکی بین آنها می­شود. بنابراین این فاصله دو برابر فاصله مورد نیاز برای تخلیه الکتریکی با توجه به ولتاژ اعمالی به ریل­ها انتخاب می­گردد. [/FONT] [FONT=&quot]با توجه به فرمول شتاب هرچقدر جریان الکتریکی بیشتر باشد شتاب نیز بیشتر خواهد بود. برای ایجاد جریان زیاد با توجه به امپدانس ریل و پرتابه به ولتاژ 4 تا 10 کیلوولت نیاز داریم. هرچقدر انرژی منبع تغذیه بیشتر باشد ولتاژ بیشتری در طراحی در نظر می­گیریم. در این مقاله مقدار جریان پالسی را 100کیلوآمپر در نظر می­گیریم. در برخی تحقیقات نظامی کوچک این جریان 300کیلوآمپر و در تفنگ­های بزرگ این جریان 5مگاآمپر می­باشد. جریان کم موجب کاهش شدید شتاب می­شود و جریان خیلی زیاد موجب جوش خوردن پرتابه به ریل و فرسایش شدید ریل می­شود.[/FONT] [FONT=&quot]2- برخی از موانع و مشکلات ساخت[/FONT] [FONT=&quot]برای ساخت شتاب­دهنده­های ریلی مشکلاتی وجود داشته که برخی از آنها در 40 سال گذشته حل شده است. در حال حاضر مهمترین مسئله افزایش راندمان می­باشد.[/FONT] [FONT=&quot]1[/FONT]- Biot–Savart law [FONT=&quot]2[/FONT]- Lorentz force [FONT=&quot]فرسایش ریل[SUP](1)[/SUP] [/FONT] file:///C:/DOCUME%7E1/ali/LOCALS%7E1/Temp/msohtmlclip1/01/clip_image027.gif[FONT=&quot]درحال حاضر بزرگترین موضوع از نظر ساخت تفنگ­های ریلی فرسایش ریل­ها می­باشد[/FONT]][FONT=&quot]7[/FONT][[FONT=&quot]. جریان بسیار زیاد هنگام عبور از سطح مقطع کم پرتابه موجب ایجاد قوس الکتریگی می­گردد. مقاومت الکتریکی بین پرتابه و ریل موجب می­گردد حرارت سطحی با شدت و سرعت افزایش یابد. در نتیجه دمای این فلزات به نقطه تبخیر خود نزدیک شده و دچار فرسایش شدید می­شوند. خوشبختانه با مطالعاتی که دانشمندان در این زمینه انجام داده­اند به روش­هایی برای غلبه بر این مشکل دست یافته­اند. استفاده از آرماتورهای پلاسما(مطابق شکل 3)، ساخت پرتابه با آلیاژهای ویژه، استفاده از روکش­های مخصوص روی پرتابه و کاهش دامنه پالس جریان برخی از این روش­ها می­باشد.[/FONT] [FONT=&quot]طول عمر خازن­های منبع تغذیه[/FONT] [FONT=&quot]با توجه به مقدار انرژی زیاد مورد نیاز در منابع تغذیه پالسی تفنگ­های ریلی تنها می­توان از خازن نوع الکترولیت یا شیمیایی به دلیل ظرفیت زیاد استفاده نمود. نمونه­ای از بانک خازنی در شکل 4 مشاهده می­گردد. [/FONT][FONT=&quot]البته هر خازن الکترولیتی قابل استفاده نبوده و حتما باید خازن الکترولیت مخصوص که دارای مقاومت سری[/FONT](ESR)[FONT=&quot] خیلی کوچک باشد استفاده شود. در غیر اینصورت هنگام تخلیه، خازن به شدت داغ شده و از بین می­رود.[/FONT] [FONT=&quot]در خازن­های مخصوص پالسی نیز باید دو نکته به دقت توجه شود. داخل این خازن­ها به ازای برخی مقادیر جریان تخلیه تنش­های مکانیکی رخ می­دهد که موجب آسیب دیدن آنها می­شود. نکته بعدی این است که در فرایند شلیک و تخلیه خازن امکان معکوس شدن ولتاژ وجود دارد که بشدت برای خازن خطرناک است[/FONT]][FONT=&quot]5[/FONT][[FONT=&quot].[/FONT] [FONT=&quot]3- منبع تغذیه و شکل­دهی پالس[/FONT] [FONT=&quot]برای ساخت منبع تغذیه پیشنهاد می­گردد از 32 خازن گرید [/FONT]Cornell-Dubilier[FONT=&quot] مخصوص اینورتر با ظرفیت 6300میکروفاراد و ولتاژ کار 400ولت استفاده شود. البته این خازن­ها ولتاژ ضربه­ای تا 450ولت را تحمل می­کنند. [/FONT] [FONT=&quot]1[/FONT]- Rail erosion [FONT=&quot]دمای عملکرد آنها نیز از منفی 40 درجه سانتی­گراد تا مثبت 95 می­باشد. این خازن­ها با آخرین فن­آوری ساخت خازن­های الکترولیت ساخته شده­اند و هریک 640 ژول انرژی را ذخیره می­کنند. قطر این خازن­ها 3 اینچ، طول آنها 5.63 اینچ و وزن آنها 900گرم است. در بانک خازنی 8 عدد از این خازن­ها با هم سری شده و ولتاژ کار آنها به 3200ولت و ولتاژ پیک به 3600ولت می­رسد. سپس 4 دسته از این مجموعه با هم موازی می­شوند و ظرفیت کل خازن­ها به 3088میکروفاراد می­رسد. انرژی کل مجموعه با توجه به فرمول 7 به 16000ژول و انرژی پیک 20کیلوژول خواهد بود. [/FONT] file:///C:/DOCUME%7E1/ali/LOCALS%7E1/Temp/msohtmlclip1/01/clip_image029.gif [FONT=&quot](8)[/FONT] [FONT=&quot]مقدار انرژی ذخیره شده به ازای ولتاژ شارژ در نمودار شکل 5 نشان داده شده است.[/FONT] file:///C:/DOCUME%7E1/ali/LOCALS%7E1/Temp/msohtmlclip1/01/clip_image031.gif[FONT=&quot]يك نكته كاربردی اين است كه با هريك از خازن­ها باید یک مقاومت 50کیلواهم 10 وات موازی نمود. این مقاومت دو وظیفه بر عهده دارد. وظیفه اول آن ایجاد تعادل و یکسان سازی ولتاژ هنگام شارژ در خازن­هایی است که با هم به صورت سری قرار گرفته­اند. وظیفه دوم آن تخلیه کامل خازن­ها پس از اتمام کار است. هنگام شارژ یک مقاومت 900اهم با آن­ها به صورت سری قرار می­گیرد و وظیفه آن محدود کردن جریان شارژ است. برای تخلیه سریعتر خازن­ها از یک مقاومت 6250اهم استفاده می­شود. مقاومت داخلی سری[/FONT](ESR)[FONT=&quot] خازن­ها کلا 14.7 میلی­اهم و مقدار اندوکتانس(القاکنایی) داخلی[/FONT](ESL)[FONT=&quot] آنها در کل 1 میکروهانری است.[/FONT] [FONT=&quot]با یک محاسبه ساده می­توان نشان داد اگر جریان پالسی شلیک را 100کیلوآمپر در نظر بگیریم و عرض پالس 56میکروثانیه باشد، فرکانس معادل[/FONT](1/2PW)[FONT=&quot] 9کیلوهرتز خواهد بود. می­دانیم به دلیل اثر پوستی[SUP](1)[/SUP] در جریان متناوب الکترون­ها ترجیح می­دهند از پوسته بیرونی سیم حرکت کنند تا از مغز سیم و با فرمول کاربردی 9 می­توان عمق پوستی را محاسبه نمود.[/FONT] file:///C:/DOCUME%7E1/ali/LOCALS%7E1/Temp/msohtmlclip1/01/clip_image033.gif [FONT=&quot](9)[/FONT] [FONT=&quot]دراین رابطه [/FONT]file:///C:/DOCUME%7E1/ali/LOCALS%7E1/Temp/msohtmlclip1/01/clip_image035.gif[FONT=&quot] عمق پوستی بر حسب متر، [/FONT]file:///C:/DOCUME%7E1/ali/LOCALS%7E1/Temp/msohtmlclip1/01/clip_image037.gif[FONT=&quot] ضریب گذردهی مغناطیسی ماده، [/FONT]file:///C:/DOCUME%7E1/ali/LOCALS%7E1/Temp/msohtmlclip1/01/clip_image039.gif[FONT=&quot]مقاومت ویژه جسم و [/FONT]f[FONT=&quot] فرکانس کار بر حسب هرتز می­باشد. مقاومت ویژه فلز مس 16.8نانواهم-متر می­باشد. بنابراین عمق پوستی به طریق زیر محاسبه می­گردد:[/FONT] file:///C:/DOCUME%7E1/ali/LOCALS%7E1/Temp/msohtmlclip1/01/clip_image041.gif [FONT=&quot]در محاسبه اخیر با عنایت به غیر مغناطیسی بودن فلز مس ضریب گذردهی مغناطیسی نسبی[/FONT])file:///C:/DOCUME%7E1/ali/LOCALS%7E1/Temp/msohtmlclip1/01/clip_image037.gif ([FONT=&quot] آن 1 در نظر گرفته شده است. بنابراین ضخامت تسمه مسی مناسب برای اتصال خازن­ها به یکدیگر باید حدود 1.4 میلی­متر باشد. نزدیکترین تسمه استاندارد به مقدار مذکور 1.6 میلی­متر باشد.[/FONT] 1- Skin effect file:///C:/DOCUME%7E1/ali/LOCALS%7E1/Temp/msohtmlclip1/01/clip_image044.gif[FONT=&quot]با افزودن سلف به مدار عرض پالس افزایش می­یابد (شکل 6). [/FONT][FONT=&quot]این کار موجب می­گردد مدت عبور پرتابه از ریل کاهش پیداکند. از طرفی آن بخش از دمای ایجاد شده به سبب مقاومت الکتریکی کاهش می­یابد. اما به دلیل کاهش جریان شتاب پرتاب کاهش می­یابد.[/FONT][FONT=&quot][/FONT] [FONT=&quot]4- طراحی ریل­ها، دیواره نگهدارنده ریل[SUP](1)[/SUP] و آرماتور[SUP](2)[/SUP][/FONT] file:///C:/DOCUME%7E1/ali/LOCALS%7E1/Temp/msohtmlclip1/01/clip_image046.gif[FONT=&quot]ریل­ها شامل دو پلیت به طول 33.5 سانتی­متر و ضخامت 6میلی­متر و عرض 3سانتی­متر از جنس مس بدون اکسیژن انتخاب شدند. فلز تانتالیوم[SUP](3)[/SUP] نیز مناسب می­باشد که البته گرانتر است. [/FONT][FONT=&quot]جنس دیواره نگهدارنده پلیت­های مسی از ماده کامپوزیت [/FONT][FONT=&quot]فایبرگلاس [/FONT][FONT=&quot]به شماره [/FONT]G-9[SUP][FONT=&quot](4)[/FONT][/SUP][FONT=&quot] می­باشد. انتخاب این ماده به دلیل تحمل تنش استثنایی[/FONT](68KSI)[FONT=&quot] و البته عایق بودن آن می­باشد. دو ورقه جداکننده[SUP](5)[/SUP] از جنس تفلون[SUP](6)[/SUP] نیز مطابق شکل 7 استفاده شده است. این ماده باید به صورت دیواره­ای دو پلیت مسی را در فاصله 6میلی­متر(ضخامت گلوله یا مرمی) در طول 33.5سانتی­متر از یکدیگر نگهدارد. انتخاب جنس تفلون به دلیل مقاومت حرارتی زیاد[SUP](7)[/SUP] و بی­نظیر آن بین همه پلیمرها[SUP](8)[/SUP] و همچنین ضریب اصطحکاک بسیار کوچک[SUP](9)[/SUP] می­باشد.[/FONT] [FONT=&quot]حداکثر نیروی تنشی بین ریل­ها از رابطه 8 قابل محاسبه است.[/FONT][FONT=&quot][/FONT] file:///C:/DOCUME%7E1/ali/LOCALS%7E1/Temp/msohtmlclip1/01/clip_image048.gif [FONT=&quot](8)[/FONT] [FONT=&quot]اگر نصف ضخامت ریل(3میلی­متر) را به عنوان شعاع در نظر بگیریم و حداکثر جریان ریل­ها را 100کیلوآمپر فرض کنیم، نیروی پس­ران 23کیلونیوتن به دست می­آید:[/FONT] file:///C:/DOCUME%7E1/ali/LOCALS%7E1/Temp/msohtmlclip1/01/clip_image050.gif [FONT=&quot]به دلیل ایجاد این نیروی قوی، از 16 پیچ و مهره و واشر فولادی مطابق شکل 7 جهت بستن مجموعه تفنگ استفاده می­شود. [/FONT][FONT=&quot][/FONT] file:///C:/DOCUME%7E1/ali/LOCALS%7E1/Temp/msohtmlclip1/01/clip_image052.giffile:///C:/DOCUME%7E1/ali/LOCALS%7E1/Temp/msohtmlclip1/01/clip_image054.gif[FONT=&quot][/FONT] [FONT=&quot]1[/FONT]- Rail enclosure [FONT=&quot]2[/FONT]- Armature [FONT=&quot]3[/FONT]- Tantalum [FONT=&quot]4[/FONT]- Garolite/Melanite impregnated inter woven fibreglass [FONT=&quot]5[/FONT]- Spacer [FONT=&quot]6[/FONT]- Teflon [FONT=&quot]7[/FONT]- High thermal resistance [FONT=&quot]8[/FONT]- Polymer [FONT=&quot]9[/FONT]- Low coefficient of friction file:///C:/DOCUME%7E1/ali/LOCALS%7E1/Temp/msohtmlclip1/01/clip_image056.gif[FONT=&quot]گلوله بهتر است از آلیاژ آلومینیوم به شماره [/FONT]Al1100[FONT=&quot] انتخاب شود زیرا نقطه ذوب آلومینیوم(660درجه سانتی­گراد) کمتر از مس(1080درجه سانتی­گراد) بوده و این موجب می­گردد فرسایش ریل کاهش یابد. نقطه ذوب آلیاژ مذکور 646درجه سانتی­گراد است. ابعاد گلوله [/FONT][FONT=&quot]25[/FONT][FONT=&quot]x[/FONT][FONT=&quot]25[/FONT][FONT=&quot]x[/FONT][FONT=&quot]6میلی­متر انتخاب می­شود.[/FONT][FONT=&quot] انتخاب طول گلوله بر بازده شتاب آن تآثیر گذار است.[/FONT] [FONT=&quot]5- تزریق گلوله به ریل[/FONT] file:///C:/DOCUME%7E1/ali/LOCALS%7E1/Temp/msohtmlclip1/01/clip_image058.gif[FONT=&quot]اگر انرژی کامل شلیک به یک گلوله ساکن در ریل اعمال شود، ریل و هرآنچه در بین آن است به دلیل حرارت فوق­العاده زیاد ایجاد شده به سبب جریان 100هزار آمپری در مقاومت اهمی ریل، بلافاصله ذوب می­شوند. برای اجتناب از ایجاد جوش نقطه­ای در ریل لازم است که گلوله قبل از اعمال شتاب الکترومغناطیسی با یک سرعت اولیه در حال حرکت باشد. بسیاری از محققان به دلیل عدم توجه به این نکته در ساخت تفنگ الکترومغناطیسی موفق نبوده­اند.[/FONT] file:///C:/DOCUME%7E1/ali/LOCALS%7E1/Temp/msohtmlclip1/01/clip_image060.gif[FONT=&quot]برای ایجاد سرعت اولیه در گلوله پیشنهاد می­گردد از یک سیستم تزریق بادی[SUP](1)[/SUP] با عملکرد مشابه تفنگ بادی مطابق شکل 10 استفاده گردد.[/FONT] file:///C:/DOCUME%7E1/ali/LOCALS%7E1/Temp/msohtmlclip1/01/clip_image062.gif[FONT=&quot]لوله این تفنگ بادی به طول 30 سانتی­متر و مشابه دیواره ریل که قبلا توضیح داده شد، از جنس تفلون پلی­کربنات می­باشد. در شکل 11 بخش شتاب بادی و شتاب الکترومغناطیسی یکپارچه نشان داده شده است. در شکل 12 تفنگ کامل بدون منبع تغذیه نشان داده شده است. در قسمت بادی یک شیر الکتریکی نیم اینچ جریان گاز را کنترل نموده و به عنوان ماشه شلیک تفنگ عمل می­کند. این سیستم برای فشار [/FONT]PSI[FONT=&quot]500 یا 35 اتمسفر طراحی می­شود که مطابق شکل 13 برای شلیک گلوله آلومینیومی 6 گرمی و رساندن آن به سرعت 150 متر بر ثانیه(540 کیلومتر بر ساعت) کافیست. البته هرچقدر سرعت اولیه گلوله بیشتر باشد بهتر است. زیرا مدت حضور آن در ریل کاهش یافته و فرسایس ریل و اصطحکاک نیز کاهش می­یابد. پیشنهاد می­شود در طراحی تفنگ­های ریلی در آینده تزریق گلوله با سرعت مافوق صوت(330 متر بر ثانیه) انجام شود. جنس گاز مورد استفاده بهتر است از نیتروژن باشد.[/FONT] [FONT=&quot]1[/FONT]- Pneumatic injector file:///C:/DOCUME%7E1/ali/LOCALS%7E1/Temp/msohtmlclip1/01/clip_image064.gif[FONT=&quot] این انتخاب موجب می­گردد از اکسید شدن ریل جلوگیری شود و از طرفی به دلیل وزن مولکولی نیتروژن که 30 درصد از هوا کمتر است سرعت گلوله بیشتر می­شود.[/FONT] [FONT=&quot]6- شارژر[/FONT] file:///C:/DOCUME%7E1/ali/LOCALS%7E1/Temp/msohtmlclip1/01/clip_image066.gif[FONT=&quot]چنان که گفته شد هر خازن با یک مقاومت 50 کیلواهم 10 وات سری شده است که وظیفه آن ایجاد تعادل در ولتاژهای خازن­های سری می­باشد. اما وقتی خازن­ها شارژ شدند این مقاومت­ها به طور پیوسته 130 وات توان تلف می­کنند. [/FONT] [FONT=&quot]بنابراین شارژر باید برای توان 150 وات و ولتاژ 3500 ولت طراحی شود. برای این منظور معمولا برای افزایش ولتاژ برق شهر(220 ولت) بخشی به کمک ترانسفورماتور و بخشی دیگر توسط چند برابر کننده­های ولتاژ دیود- خازنی استفاده می­شود.[/FONT] file:///C:/DOCUME%7E1/ali/LOCALS%7E1/Temp/msohtmlclip1/01/clip_image068.gif[FONT=&quot]در شکل 13 مدار الکتریکی تفنگ به کمک نرم­افزار [/FONT]PSpice 9.0[FONT=&quot] رسم شده است. عمل کلیدزنی[SUP](1)[/SUP] که هنگام ورود گلوله به ریل اتفاق می­افتد با یک کلید که فرض نمودیم بدون اتلاف است مدل شده است. اندوكتانس ریل­ها 1 میکروهانری فرض شده است. [/FONT] [FONT=&quot]7- منبع تغذیه [/FONT] file:///C:/DOCUME%7E1/ali/LOCALS%7E1/Temp/msohtmlclip1/01/clip_image071.gif[FONT=&quot]چنان که در شکل 16 دیده می­شود، اگر از مدارهای شکل دهنده پالس[SUP](2)[/SUP] استفاده نشود، شکل موج جریان ریل نمایی خواهد بود. نتیجه این کار کاهش بازده تفنگ است. در تفنگ­های ریلی پیشرفته[/FONT]][FONT=&quot]8[/FONT][[FONT=&quot] با روش­های مختلف شکل موج جریان را پالسی می­کنند. در شکل 17 شکل موج جریان یک تفنگ ریلی عظیم نیروی دریایی آمریکا که در شکل 1 شلیک آن را نیز مشاهده نموده­اید، آورد شده است[/FONT]][FONT=&quot]9[/FONT][[FONT=&quot].[/FONT] [FONT=&quot]1[/FONT]- Projectile switching [FONT=&quot]2[/FONT]- Pulse Forming Network [FONT=&quot] [/FONT] [FONT=&quot]نتیجه گیری [/FONT] [FONT=&quot]تفنگ ریلی درحال حاضر نسبت به سایر شتاب­دهنده­ها از نظر سرعت گلوله هنگام خروج از لوله بی­نظیر می­باشد. از این نظر رکورددار سرعت آزمایشگاه تحقیقات ملی ساندیا[SUP](1)[/SUP] می­باشد که سرعت یک گلوله 1 گرمی به ابعاد 6 میلی­متر را به مقدار خارق­العاده 16000 متر بر ثانیه رسانده است. در زمینه گلوله­های سنگین آزمایشگاه ماکسول[SUP](2)[/SUP] توسط یک تفنگ با انرژی 32 میلیون ژول یک گلوله 1.6 کیلوگرمی را به سرعت 3300 متر بر ثانیه(یعنی 9 مگاژول انرژی جنبشی) رسانده است. انجام این کار توسط پیشران­های شیمیایی یا مکانیکی غیر ممکن است. دلیل انجام تحقیقات گسترده در زمینه تفنگ­های ریلی علاوه بر امور دفاعی، بکارگیری جهت پرتاب ماهواره­های کوچک به فضا و قرار دادن آنها در مدارهای اطراف کره زمین می­باشد. مهمترین عواملی که در طراحی و ساخت تفنگ­های ریلی باید مد نظر باشد کاهش فرسایش ریل بر اثر شلیک، افزایش بازده و کاهش هزینه­های نگهداری است.[/FONT] [FONT=&quot] [/FONT] [FONT=&quot]مراجع:[/FONT] [1] IEEE, 2008: 2008 14th symposium on electromagnetic launch technology. Electromagnetic Launch Technology, IEEE, Ed., IEEE, Victoria, British Columbia, Canada, Proceedings of a meeting held 10-13 June 2008. [2] http://www.powerlabs.org/ [3] Harry D. Fair, “ Electromagnetic launch: a review of the U.S. national program, “ IEEE Transactions on Magnetics, Vol. 33, No.1 , January 1997, pp. 11-16. [4] Th.H.G.G. Weise, “ Electrothermal gun research in europe summary of major activities and results obtained from german and franco-german R&D programmes, “ IEEE Transactions on Magnetics, Vol. 33, No.1, January 1997, pp. 21-25. [5] Gennady A. Shvetsov, “ Overview of some recent EML efforts within russia, “ IEEE Transactions on Magnetics, Vol. 33, No.1, January 1997, pp. 26-30. [6] Technology Review:, Electromagnetic Railgun Blasts Off, February 6, 2008, by Brendan Borrell [7] R.A. Meger, K. Cooper, H. Jones, J. Neri, S. Qadri, I.L. Singer,J. Sprague, and K.J. Wahl, “Analysis of Rail Surfaces from a Multishot Railgun,” IEEE Trans. on Magnetics 41(1), pp. 211-213(2005) [8] Prof. John Mankowski, Prof. Michael Giesselmann, Prof. Stephen Bayne, Prof. Jahan Rasty, A Multi-Stage Distributed Energy Plasma Arc Railgun, Texas Tech University, December, 2010 [9] Test and Evaluation of Electromagnetic Railguns, NDIA Gun & Missile Systems April 23-26, 2007, Office of Naval Research. [FONT=&quot] [/FONT] [FONT=&quot] [/FONT] [FONT=&quot] [/FONT] [FONT=&quot] [/FONT] [FONT=&quot] [/FONT] [FONT=&quot] [/FONT] [FONT=&quot] [/FONT] [FONT=&quot] [/FONT] [FONT=&quot]1[/FONT]- Sandia National Research Laboratories [FONT=&quot]2[/FONT]- Maxwell Laboratories
 
بالا