ببینید دوست عزیز، هدف شما از بنزین، ماده ای هست که بتوند توی ماشین بریزید و فقط ماشین رو روشن نگه داره و راه ببره یا که خواصی که برای بنزین تعریف شده رو هم داشته باشه ؟
بنزین طبق جداول استاندارد لازمه که چندین فاکتور مهم داشته باشه: محدوده معینی از فشار بخار رید، دانسیته، ارزش حرارتی، عدد اکتان، بدون ترکیبات اولفینی، مقدار حداقلی از آروماتیک ها.
نفتا فشار بخار رید خیلی بالایی داره و این فشار بخار خیلی بالا باعث مشکل در استارت خوردن ماشین میشه و اصطلاحا ماشین خفه می کنه و سخت روشن میشه. برای همین لازم هست که فشار بخارش رو کم کنند. از طرف دیگه چون عدد اکتانش خیلی پایینه (حدود 60) برای همین باعث ناک زدن موتور میشه که خب خیلی آسیب رسون هست.
مکمل بنزین که در جایگاه عرضه فقط گازوئیل رنگبری شده و بوبری شده هست ! باور نمی کنید درش رو باز کنید و داخل یه ظرف روشن بریزید و بزارید 2 هفته جلوی آفتاب باشه، اون وقت میبینید که رنگ و بوی گازوئیل کاملا بر میگرده! اگه بازم قبول نمی کنید تشریف بیارید تا ببرمتون کارخونه تولید کننده-ش خودتون ببینید!
مکمل بنزین واقعی باید ترکیبات اکسیژن دار و مقداری هم ترکیبات آروماتیک داشته باشه. خیلی از اکتان بوسترهایی که توی بازار هست ترکیبات سازنده-اش رو روش نوشتن.
برای اضافه کردن مکمل های جایگاه بنزین (همون گازوئیل!) لازمه مقدار زیادی به نفتا اضافه کنید تا محدوده فشار بخار ریدش رو تنظیم کنید و این مقدار زیاد باعث میشه هم دانسته-ش بالا بره و هم مقدار دوده زدن توی ماشین خیلی زیاد بشه و مجبور بشین روغن موتور رو زود به زود عوض کنید تا ماشین یاتاقان نزنه و فرسایش ماشین خیلی زیاد نشه، تازه اگر حرارت زیاد سوختن گازوئیل توی ماشین باعث سوختن سرسیلندر نشه و خیلی مسائل دیگه که نخوام وارد مسایل فنی ماشین بشیم.
بطور خلاصه بگم اضافه کردن مکمل به نفتا نمی تونه بنزین مناسب درست کنه ولی اگر هدفتون فقط روشن کردن ماشین باشه، بله میتونه! دوستی دارم که چند سال هست دو-سوم باک ماشینش رو بنزین و مابقی رو گازوئیل میزنه! در زمان جنگ هم که بنزین کم بوده بعضی ها با تینرفوری و الکل و روغن سوخته یه سوختی میساختن که توی ماشین قابل سوختن بود!
آقا مهدی ممنون از توضیحاتتون
من نمیخوام ماشین روشن بشه
میخوام یه چیزی باشه که مشخصات بنزین استاندارد را داشته باشه
نمیخوام هم زیاد گازوئیل بهش اضافه کنم
مکمل هم میخوام همون که شما فرمودید یعنی آروماتیک دار و اکسیژن دار بهش اضافه کنم
ولی میخوام ببینم میشه یه راهی پیدا کرد که به جای اینکه نفتا داخل راکتورهای گران قیمت که پر از پلاتین هستند ریفورم بشه
به وسیله افزودن یک سری موادی به نفتا بنزین استاندارد درست کرد.
نهایتش مثلا یک کمی حرارت هم بدیم ولی دیگه توی راکتور فرایند نداشته باشه
مثلا نفتای سبک یا نفتای سنگین را یک سری موادی مانند مکمل های واقعی و اصلی بنزین بهش اضافه کنیم و اگر نیاز شد کمی به هم بزنیم و حرارت بدیهم
تا اینکه بشه مشخصات بنزین استاندارد را داشته باشه.
بازم عرض میکنم که در کل هدفم اینه که ببینم میشه یه راهی پیدا کرد که با حد اقل هزینه از نفتا بنزین گرفت یا اینکه باید حتما از توی واحد ریفورمینگ عبور کنه!
توی کشور روزانه دهها میلیون لیتر نفتا تولید میشه که اکثرا خام به خارج از کشور صادر میشه
نفتای زیادی هم توی عراق تولید میشه که میاد از ایران ترانزیت میشه
میخوام ببینم میشه با حد اقل هزینه و سرمایه یه راه حلی برای تولید بنزین از این نفتا پیدا کرد یا نه
مثلا کمی اتانول و متانول و سایر ترکیبات اکسیژن دار بهش اضافه کنیم یا سایر کارهائی که بشه یه فرمول جدید ازش پیدا کرد که راحت تر بشه از نفتا بنزین گرفت.
بازم از اینکه جوابمو میدید تشکر میکنم.