خودروي 8 ميليون توماني ايران خودرو

yamaha R6

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
خودروي 8 ميليون توماني ايران خودرو مديرعامل ايران خودرو با بيان اينكه بحث توليد پيكان مطرح نيست گفت: در حال حاضر اقدامات لازم براي توليد يك خودروي مردمي با قيمت 6 تا 8 هزار دلار توسط ايران خودرو در حال انجام است كه در توليد اين خودرو از طراحي و مشخصات پيكان نيز استفاده خواهد شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادي خبرگزاري فارس، منوچهر منطقي صبح امروز در يك نشست خبري در پاسخ به سوال فارس كه پرسيد آيا توليد پيكان مجددا آغاز خواهد شد يا خير؟ اظهار داشت: استراتژي ايران خودرو، توليد يك خودروي مردمي براي عرضه در داخل كشور و همچنين كشورهاي اسلامي است كه در توليد اين خودرو بايد از حداكثر زير مجموعه‌ها و طراحي‌هاي موجود در كشور استفاده شود.

وي ادامه داد: استفاده از اين زيرساختها قيمت تمام شده خودروي مردمي را كاهش خواهد داد كه در اين زمينه پيكان به عنوان يكي از گزينه هاي زيرساختي مطرح است.

بررسي قيمت تندر E2 در وزارت صنايع
چندي پيش قيمت تندر 90 پس از حدود دو ماه كشمكش بين خودروسازان و وزارت صنايع مشخص و قرار شد اين خودرو با قيمت‌هاي سال 85 به مردم عرضه شود، اين در حالي استكه قيمت تندر مدل E2 تاكنون مشخص نشده و همين مسئله شكاياتي را از سوي برخي خريداران به همراه داشته است.

منطقي در پاسخ به سوال فارس مبني بر زمان تعيين قيمت تندر E2 گفت:پيشنهادمان را در اين مورد به وزارت صنايع ارايه داده‌ايم و اين موضوع در حال بررسي است.

وي افزود: پيشنهاد ما در مورد قيمت تندر E2 پايين‌تر 13 ميليون و 900 هزار تومان است.

خبرنگار ما همچنين از منطقي پرسيد شما پيشتر اعلام كرده بوديد توليد تندر 90 در صورت عدم افزايش قيمت فروش اين خودرو متوقف خواهد شد ولي تا به حال چنين اتفاقي نيفتاده، دليل آن چيست؟ مديرعامل ايران خودرو پاسخ داد: يك مجموعه اقتصادي بايد سودزايي خود را در محصولات مختلف حفظ كند و ما در مورد قيمت تندر مسيري را انتخاب كرديم كه بر اساس آن قيمت پايه براي مدلهايي كه اقشار كم‌درآمد خريدار آن هستند، لحاظ مي‌شود.

وي افزود: علاوه بر اين، مذاكراتي را با شركت رنو پارس داشته‌ايم تا افزايش بهره‌وري قطعه‌سازان داخلي و كاهش قيمت تمام شده قطعه را شاهد باشيم.

وي ادامه داد: در صورت تحقق اين برنامه، قيمت قطعات تندر به قيمت‌هاي سال 85 مي‌رسد و ضرر خودروسازان نيز جبران خواهد شد.

پژو با دست خودش، خودكشي نمي‌كند!
مديرعامل ايران خودرو در واكنش به بحث‌هاي مطرح شده از سوي وزير صنايع مبني بر خروج شركت پژو فرانسه از بازار ايران در صورت ضرورت گفت: طبق برنامه‌ريزي ايران خودرو در سالهاي آينده دو همكار خارجي براي اين شركت حفظ خواهد شد كه شامل پژو فرانسه و يك شركت آسياي جنوب شرقي است.

وي با تاكيد بر لزوم كاهش ميزان وابستگي به منابع خارجي تكنولوژيكي تصريح كرد: ميزان وابستگي ايران خودرو به شركت پژو كاهش خواهد يافت به طوريكه تا آخر امسال 3 محصول مشترك و تا شهريور سال آينده نيز يك محصول مشترك به توليدات داخل متكي خواهد شد.

وي افزود: وقتي 20 سال با يك همكار خارجي كار مي‌كنيم نمي‌توان به راحتي نهادهاي مشترك ايجاد شده را با يك مجموعه ديگر جايگزين كرد، هرچند سياست و اقتصاد دو موضوع به هم تنيده‌اند و در صورتيكه نياز باشد ارتباطمان را با پژو فرانسه قطع مي‌كنيم.

منطقي در مورد شريك دوم ايران خودرو طي سالهاي آينده نيز گفت: با چند شركت ژاپني در حال مذاكره‌ايم كه هر كدام از شرايط مناسب برخوردار باشد به عنوان شريك انتخاب خواهد شد.

وي با بيان اينكه هيچ كس با دست خودش، خودكشي نمي‌كند گفت: بعيد مي‌دانم شركت پژو بخواهد از بازار ايران خارج شود زيرا بعد از فرانسه بزرگترين بازار پژو به ايران اختصاص دارد.

وي افزود: پژو بهره‌وري مالي بالايي را در ايران داشته و بعيد مي‌دانم كه تمايلي به خروج از ايران داشته باشد ولي اگر شرايط سياسي اقتضا كند به ناچار از آن تبعيت مي‌كنيم.

وي از طراحي پژو 405 و پارس جديد با همكاري شركت پژو در آينده خبر داد.

احتمال كاهش قيمت خودرو در سال آينده
تاثير بحران اقتصادي جهان و كاهش قيمت مواد اوليه بر بهاي تمام شده خودرو در كشور از جمله مواردي بود كه در اين نشست خبري از سوي خبرنگاران مطرح شد.

منطقي در اين مورد با بيان اينكه خودروسازان ايراني مواد اوليه مورد نياز خود را براي كل سال 87 به قيمت شش ماهه اول سال خريداري كرده‌اند گفت: اگر قرار باشد كاهشي در قيمت تمام شده خودرو اتفاق بيفتد، براي سال 88 خواهد بود و ما نيز اين مسئله را در برنامه‌هايمان اعمال كرده‌ايم.

وي افزود: در كاهش قيمت توليد خودرو يك عامل موثر است ولي در افزايش آن چندين عامل نقش دارد و به همين دليل كاهش قيمت‌ها دور از ذهن است، هرچند قصد داريم كاهش قيمت مواد اوليه را در محصولات خود اثر دهيم.

وي با بيان اينكه بايد بررسي لازم در مورد تاثير بحران اقتصاد جهاني انجام شود گفت: قرار بود ايران خودرو در سال جاري به بالانس ارزي برسد ولي اين امر با تاخير و در سال 88 محقق خواهد شد.

منطقي در پاسخ به اين سوال كه آيا ايران خودرو به مرز ورشكستگي رسيده است؟ نيز گفت: ورشكستگي ايران خودرو مفهومي ندارد و در حال حاضر ارزش دارايي ما چند برابر ارزشي است كه در بورس عنوان مي‌شود.

وي افزود: تمام محصولات ايران خودرو سود‌ده نيستند كه در اين زمينه مي‌توان به تندر90 اشاره كرد ولي توليدات ما تركيبي از محصولات سود ده و ضررده است.

وي همچنين با بيان اينكه تحريم‌هاي اقتصادي، هزينه توليد ايران خودرو را افزايش داده است گفت: اين مسئله از نظر تكنولوژيكي آسيبي به شركت وارد نكرده است.

امسال 70 درصد صادرات محقق مي‌شود
مديرعامل ايران خودرو با اشاره به برنامه ريزي انجام شده براي صادرات يك ميليارد دلاري محصولات اين شركت طي سال جاري گفت: بروز بحران اقتصاد جهاني بر اين برنامه تاثير‌گذار است و پيش‌بيني مي‌كنيم حدود 70 درصد برنامه محقق شود.

وي افزود: صادرات خودرو در سال جاري به سه مقطع تقسيم‌بندي مي‌شود كه مقطع نخست شامل شش ماهه اول سال است و مانعي در اين مدت وجود نداشت ولي در مقطع دوم كه از اوايل پاييز و با بروز بحران اقتصادي جهان آغاز شد، بازار صادراتي محصولات تحت تاثير قرار گرفت.

وي ادامه داد: براي مقطع سوم كه از ابتداي سال 2009 شروع شده، برنامه‌ريزي استراتژيك انجام داده‌ايم.

واكنش منطقي به صحبتهاي رئيس راهنمايي تهران
منطقي در واكنش به بحث‌هاي مطرح شده از سوي رئيس راهنمايي و رانندگي تهران مبني بر تشديد آلودگي هواي تهران بدليل برداشتن مخزن بنزين برگشتي از محفظه احتراق خودرو و قرار دادن شيلنگ به جاي آن به منظور ورود بخار سمي و سرطان‌زاي بنزين به هوا، به فارس گفت: شاخص‌هاي يورو 2 بر اساس سطحي تعريف شده كه مجموعه خودرو مي‌تواند بنزين را به داخل خودرو انتقال دهد كه البته اين ميزان برگشتي داراي حد مجازي است.

وي افزود: در حال حاضر برخي از خودروهاي ايران خودرو كه بر اساس استاندارد يورو 2 توليد مي‌شوند، منعي در اين خصوص ندارند و فاقد كنيستر (مخزن بنزين برگشتي) هستند.

وي ادامه داد: هم‌اكنون كنيستر بر روي پژو 206 نصب مي‌شود و سعي داريم اين قطعه را تا سال آينده بر روي پژو 405 نيز نصب كنيم.

وي در مورد سرطان زا بودن بخار سمي ناشي از برگشت بنزين از محفظه احتراق بنزين به هوا نيز گفت: اگر اين سم سرطان‌زا بود تمام كاركنان پمپ بنزين‌ها بايد سرطان مي‌گرفتند.

وي همچنين در مورد توقف توليد پژو 405 به دليل عدم رعايت استانداردهاي روز در سال آينده گفت: در حال حاضر خودروهايي در داخل توليد مي‌شوند كه تكنولوژي توليد آنها پايين تر از 405 است و ابتدا توليد آنها بايد متوقف شود.

هزينه‌هاي توليد X12 قبلا پرداخت شد
منطقي با اشاره به برنامه توليد خودروي ملي X12 ايران خودرو در آينده‌اي نزديك اظهار داشت: در توليد اين خودرو از موتور ملي استفاده مي‌شود كه هزينه‌هاي توليد آن قبلا پرداخت شده است.

وي افزود: اين خودرو يكي از كم‌هزينه‌ترين خودروها از نظر طراحي بوده و به منظور تكميل سبد محصولات صادراتي، توليد مي‌شود.

مديرعامل ايران خودرو با بيان اينكه در ابتدا طراحي X12 براي صادرات به كشورهاي ديگر آغاز شد گفت: قيمت فروش اين خودرو در داخل كمتر از 10 ميليون تومان است.

وي همچنين از برنامه افزايش بهره‌وري نيروي كار ايران خودرو و عدم جذب نيروي كار جديد خبر داد و گفت: در شرايط فعلي كه خودروسازان خارجي با انبوهي از خودروهاي مدل 2008 فروش نرفته خود روبرو هستند، ما خواستار حفظ تعرفه‌هاي فعلي واردات خودرو به كشور هستيم تا به اين ترتيب امكان حمايت از خودروسازان داخلي وجود داشته باشد.

منطقي در پايان با اشاره به تدوين طرح هدفمند كردن يارانه‌ها گفت: اجراي اين طرح در ابتدا قيمت تمام شده توليد خودرو را افزايش خواهد داد و يك شوك به خودروسازان وارد مي‌كند ولي سعي داريم اين شوك را مديريت كنيم.

مصاحبه منطقي امروز با يك ساعت تاخير برگزار شد.
 

Similar threads

بالا