خلبانی- گواهینامه CPL

essyh2003

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
سی - پی -ال مخفف Comertial pilot License هست که به معنی گواهینامه

خلبانی هواپیماهای تبلیغاتی است و در ایران تقریبا داره کم کم متقاضی پیدا میکنه

الف- شرایط صدور گواهینامه:

- موفقیت در آزمون كتبی
- دارا بودن حداقل تجربه پروازی
- دارا بودن مهارت پروازی مورد نیاز
- صلاحیت پزشكی


1- آزمون كتبی:

1-1- شرایط عمومی
1-1-1- حداقل سن 18 سال تمام
1-1-2- دارا بودن حداقل مدرک تحصیلی دیپلم متوسطه
1-1-3- دارا بودن حداقل 75 درصد از مجموع تجربیات پروازی مندرج در بند 1-2
1-1-4- ارائه فرم تكمیل شده درخواست آزمون

2-1- شرایط اختصاصی:
متقاضی باید آزمون مربوط به موضوعات ذیل را با موفقیت بگذراند.
1-1-1- مقررات هوائی (AIR LAW)
1-1-2- اطلاعات عمومی در مورد هواپیما (AIRCRAFT GENERAL KNOWLEDGE)
1-1-3- كارائی و برنامه ریزی پرواز در شرایط (FLIGHT PERFORMANCE AND PLANNING)
1-1-4- كارائی و محدودیتهای انسانی (HUMAN PERFORMANCE AND LIMITATION)
1-1-5- هواشناسی (METEOROLOGY)
1-1-6- ناوبری (NAVIGATION)
1-1-7- دستورالعمل عملیاتی (OPERATIONAL PROCEDURES)
1-1-8- اصول پرواز (PRINCIPLES OF FLIGHT)
1-1-9- رادیو تلفنی (RADIOTELEPHONY)

تبصره1: دستورالمل خاص مربوط به معافیت بعضی از موضوعات آزمون در مورد پرسنل نظامی و دارندگان گواهینامه های مختلف خلبانی در ضمیمه های 2 و 3 درج گردیده است.

تبصره 2: به دارندگان این نوع گواهینامه كه سن آنان از مرز 60 سال تجاوز نماید اجازه داده نخواهد شد تا در پروازهای حمل و نقل بار و یا مسافر به عنوان خلبان یا كمك خلبان فعالیت پروازی داشته باشند. مبنای محاسبه سن دارنده گواهینامه، اولین تاریخ تولد مندرج در اولین گواهینامه صادره از طرف این دفتر خواهد بود.



2- تجارب پروازی:

1-2- جمع ساعات پرواز نباید كمتر از 200 ساعت باشد.
1-1-2- چنانچه متقاضی دوره آموزشی را كه مورد تائید دفتر گواهینامه ها، امتحانات و امور پزشكی باشد بگذراند (APPROVED TRAINING COURSE) جمع ساعات پرواز فوق به 150 ساعت تقلیل خواهد یافت.
2-1-2- چنانچه متقاضی از آموزش دهنده های مصنوعی (SYNTHETIC FLIGHT TRAINER) مورد تائید دفتر گواهینامه ها، امتحانات و امور پزشكی استفاده نموده باشد حداكثر 10 ساعت از این نوع آموزشها را میتواند در مجموع ساعات پرواز موضوع این بند بمنظور صدور گواهینامه محاسبه نمود.
3-1-2- چنانچه متقاضی دارای تجارب پروازی بر روی نوع و یا انواع دیگری از وسائل پرنده باشد (OTHER CATEGORIES) دفتر گواهینامه ها، امتحانات و امور پزشكی با در نظر گرفتن تجارب پروازی فوق و ملحوظ نمودن آنها می توان مجموع ساعات پروازی مورد نظر را (200یا150ساعت) به تناسب كاهش دهد.
2-2- متقاضی باید تجارب پروازی زیر را كامل نموده باشد.
1-2-2- یكصد (100) ساعت پرواز بعنوان خلبان فرمانده (PILOT IN COMMAND) و یا پرواز مستقل (SOLO)
2-2-2- چنانچه متقاضی دوره آموزشی را كه مورد تائید دفتر گواهینامه هاع امتحانات و امور پزشكی باشد طی نموده باشد (APPROVE TRAINING COURSE) جمع ساعات پرواز فوق به 70 ساعت تقلیل خواهد یافت.
3-2-2- بیست (20) ساعت پرواز ناوبری (CROSS COUNTRY) بعنوان خلبان فرمانده (PILOT IN COMMAND) و یا پرواز مستقل (SOLO)
4-2-2- مسافت طی شده موضوع بند 3-2-2 نباید كمتر از 540 كیلومتر (300 ناتیكال مایل) بوده بطوریكه متقاضی باید در طول انجام این پرواز در دو فرودگاه مختلف دو عمل
نشستن و برخاستن انجام داده باشد.
5-2-2- متقاضی باید 10 ساعت آموزش پرواز با دستگاه را طی نموده باشد. (INSTRUMENT INSTRUCTION TIME)
6-2-2- چنانچه متقاضی از آموزش دهنده های مصنوعی زمینی پرواز با دستگاه (INSTRUMENT TRAINER) استفاده نموده باشد، دفتر گواهینامه ها، امتحانات و امور پزشكی حداكثر 5 ساعت از این نوع آموزشها را میتواند در قالب مجموع 10 ساعت پرواز موضوع این بند بعنوان (INSTRUMENT GROUND TIME) محاسبه نماید.
7-2-2- چنانچه متقاضی مایل به كسب اختیارات انجام پرواز در شب باشد، انجام 3
پرواز آزمایشی توسط معلم خلبان منتخب سازمان هواپیمائی كشوری تائید گردد.

تبصره: مسئولیت انجام مراحل آموزشهای پروازی به عهده موسسه آموزش دهنده می باشد.




کاکپیت درنا

4- صلاحیت پزشكی:
متقاضی باید تحت ارزیابی پزشكی از نوع كلاس 1 قرار گیرد.

تبصره: شرایط احراز موفقیت در ارزیابی كلاس 1 در ضمیمه شماره 1 درج گردیده است.

ب- اختیارات
RIVILEGES

دارنده این نوع گواهینامه مجاز می باشد:
1- از تمامی اختیارات مربوط به دارنده گواهینامه خلبانی شخصی هواپیما استفاده نماید.
2- به عنوان سر خلبان هواپیمائیكه در عملیاتی به غیر از حمل و نقل بازرگانی (COMMERCIAL AIR TRANSPORT OPERATION) استفاده می شود با استفاده از مقررات VFR پرواز نماید.
3- به عنوان سر خلبان هواپیمائی كه در عملیات حمل و نقل بازرگانی (COMMERCIAL AIR TRANSPORTATION) و مجاز به پرواز با یك خلبان باشد وبا استفاده از مقررات VFR حداکثر تا سن 60 سالگی پرواز نماید.
4- به عنوان كمك خلبان هواپیمائی كه در عملیات حمل و نقل بازرگانی عمل می نماید و نیاز به كمك خلبان دارد و با استفاده از مقررات VFR حداکثر تا سن 60 سالگی پرواز نماید.
5- به منظور پرواز بر روی هواپیماهائی كه به عنوان تایپ محسوب می گردند كسب مجوز مربوطه (TYPE RATING) الزامی می باشد.



6- چنانچه دارنده گواهینامه آموزشهای برخاستن و نشستن و همچنین ناوبری هوائی در شب را به مدت حداقل 5 ساعت دریافت نموده باشد و حداقل 5 برخاستن و نشستن را به عنوان سر خلبان هواپیما انجام داده و مورد تائید خلبان منتخب سازمان هواپیمائی كشوری (CAO DESIGNATOR) قرار گرفته باشد مجاز به انجام پرواز در شب بوده مشروط بر اینکه عملیات پروازی مذکور از مقررات VFR استفاده و از محدوده دور ترافیك فرودگاه مربوط تجاوز ننماید
 
بالا