Arman hz
عضو جدید
ﺗﻴﻮﻧﻴﻨﮓ ﺧﻮﺩﺭﻭ، ﺍﺯ ﺳﺮﮔﺮﻣﻲ ﺗﺎ ﺻﻨﻌﺘﻲ ﺟﻬﺎﻧﻲ
ﺍﺯ ﺯﻣﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﺩﺳﺘﻜﺎﺭﻱ ﺧﻮﺩﺭﻭ ﺩﺭ ﺑﺴﻴﺎﺭﻱ ﺍﺯ ﺟﻮﺍﻣﻊ ﭘﻴﺸﺮﻓﺘﻪ ﻭ ﺻﺎﺣﺐ ﻓﻨﺎﻭﺭﻱ ﺧﻮﺩﺭﻭﻫﺎﻱ ﻣﺪﺭﻥ ﮔﺴﺘﺮﺵ ﻳﺎﻓﺘﻪ ﺍﺳﺖ، ﻧﮕﺎﻩ ﺑﻪ ﺗﻴﻮﻧﻴﻨﮓ ﺑﺘﺪﺭﻳﺞ ﺍﺯ ﺑﻌﺪ ﺳﺮﮔﺮﻣﻲ ﻭ ﺗﻔﺮﻳﺢ
ﺑﻪ ﻳﻚ ﺻﻨﻌﺖ ﺣﺮﻓﻪﺍﻱ ﺗﻐﻴﻴﺮ ﻳﺎﻓﺘﻪ ﺍﺳﺖ . ﺍﻣﺎ ﺍﺣﺘﻤﺎﻻ ﺑﺴﻴﺎﺭﻱ ﺑﺮ ﺍﻳﻦ ﺑﺎﻭﺭﻧﺪ ﻛﻪ ﺗﻴﻮﻧﻴﻨﮓ ﺧﻮﺩﺭﻭ ﺻﺮﻓﺎ ﻣﺤﺪﻭﺩ ﺑﻪ ﻇﺎﻫﺮ ﺁﻥ ﻣﻲﺷﻮﺩ ﺍﻣﺎ ﺍﻳﻦ ﻳﻚ ﺗﺼﻮﺭ ﻧﺎﺩﺭﺳﺖ ﺍﺳﺖ .
ﺩﺭ ﺗﻴﻮﻧﻴﻨﮓ ﺧﻮﺩﺭﻭ ﺍﺯ ﺑﺪﻧﻪ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺗﺎ ﺷﺎﺳﻲ، ﻣﻮﺗﻮﺭ، ﻛﻤﻚﻫﺎ ﻭ ﺣﺘﻲ ﭼﺮﺥﻫﺎ، ﺩﺳﺘﻜﺎﺭﻱ ﻣﻲ ﺷﻮﻧﺪ ﻛﻪ ﻫﺪﻑ ﻧﻬﺎﻳﻲ ﺗﻤﺎﻣﻲ ﺍﻳﻦ ﻛﺎﺭﻫﺎ ﺗﻨﻬﺎ ﻳﻚ ﭼﻴﺰ ﺍﺳﺖ : ﺍﻓﺰﺍﻳﺶ ﺳﻄﺢ
ﻋﻤﻠﻜﺮﺩ ﺧﻮﺩﺭﻭ ﻭ ﺩﺭ ﻋﻴﻦ ﺣﺎﻝ ﺑﺮﺧﻮﺭﺩﺍﺭﻱ ﺍﺯ ﻇﺎﻫﺮﻱ ﺟﺬﺍﺏﺗﺮ. ﺍﻳﻦ ﻓﺮﺁﻳﻨﺪ ﻣﻮﺟﺐ ﺷﺪﻩ ﺗﺎ ﻫﻢﺍﻛﻨﻮﻥ ﺍﺯ ﺻﻨﻌﺖ ﺗﻴﻮﻧﻴﻨﮓ ﺧﻮﺩﺭﻭ ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﻳﻜﻲ ﺍﺯ ﺳﻮﺩﺁﻭﺭﺗﺮﻳﻦ ﺻﻨﺎﻳﻊ ﻧﺴﺒﺘﺎ
ﻧﻮﻇﻬﻮﺭ ﺩﺭ ﺩﻧﻴﺎ ﻳﺎﺩ ﺷﻮﺩ.
ﺗﺎﺭﻳﺨﭽﻪ ﭘﻴﺪﺍﻳﺶ ﺗﻴﻮﻧﻴﻨﮓ ﺧﻮﺩﺭﻭ
ﺑﻪ ﺩﻫﻪ 70 ﻭ 80 ﻣﻴﻼﺩﻱ ﺑﺎﺯ ﻣﻲﮔﺮﺩﻳﻢ. ﺩﺭ ﺁﻥ ﺳﺎﻝﻫﺎ ﺑﺴﻴﺎﺭﻱ ﺍﺯ ﻣﺤﺼﻮﻻﺕ ﮊﺍﭘﻨﻲ ﺑﻪ ﺑﺎﺯﺍﺭﻫﺎﻱ ﺧﺎﺭﺟﻲ ﺍﻳﻦ ﻛﺸﻮﺭ ﺭﺍﻩ ﭘﻴﺪﺍ ﻧﻤﻲﻛﺮﺩﻧﺪ.
ﻳﻜﻲ ﺍﺯ ﺩﻻﻳﻞ ﺍﺻﻠﻲ ﻋﺪﻡ ﺭﺍﻫﻴﺎﺑﻲ ﺧﻮﺩﺭﻭﻫﺎﻱ ﮊﺍﭘﻨﻲ ﺑﻪ ﺑﺎﺯﺍﺭﻫﺎﻱ ﺧﺎﺭﺟﻲ، ﻇﺎﻫﺮ ﻧﻪﭼﻨﺪﺍﻥ ﺟﺬﺍﺏ ﺁﻧﻬﺎ ﺑﻮﺩ، ﺩﺭﺣﺎﻟﻲ ﻛﻪ ﻫﻤﺎﻥ ﺳﺎﻝﻫﺎ ﺧﻮﺩﺭﻭﻫﺎﻳﻲ ﻧﻈﻴﺮ ﻓﻮﺭﺩ ﻣﺎﺳﺘﻨﮓ ﺑﺎ ﺁﻥ
ﻇﺎﻫﺮ ﻛﺸﻴﺪﻩ ﻭ ﻫﻴﺠﺎﻥﺍﻧﮕﻴﺰ، ﻃﺮﻓﺪﺍﺭﺍﻥ ﺯﻳﺎﺩﻱ ﺑﺮﺍﻱ ﺧﻮﺩ ﺩﺳﺖ ﻭ ﭘﺎ ﻛﺮﺩﻩ ﺑﻮﺩ . ﺑﺎ ﺍﻳﻦ ﺣﺎﻝ ﻧﻤﻲﺷﺪ ﺍﺯ ﻳﻚ ﻓﺎﻛﺘﻮﺭ ﻣﻬﻢ ﭼﺸﻢ ﭘﻮﺷﻲ ﻛﺮﺩ : ﻣﺼﺮﻑ ﺳﻮﺧﺖ ﭘﺎﻳﻴﻦ ﻭ ﺍﻗﺘﺼﺎﺩﻱ
ﺑﻮﺩﻥ ﺧﻮﺩﺭﻭﻫﺎﻱ ﮊﺍﭘﻨﻲ.
ﻫﻤﻴﻦ ﻓﺎﻛﺘﻮﺭ ﺍﺳﺎﺳﻲ ﺭﺍﻩ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﻱ ﻭﺭﻭﺩ ﺗﺪﺭﻳﺠﻲ ﺧﻮﺩﺭﻭﻫﺎﻱ ﺍﻳﻦ ﻛﺸﻮﺭ ﺑﻪ ﺧﺎﻙ ﺁﻣﺮﻳﻜﺎ ﻭ ﺳﺎﻳﺮ ﻛﺸﻮﺭﻫﺎﻱ ﺍﺭﻭﭘﺎﻳﻲ ﺑﺎﺯ ﻛﺮﺩ، ﺍﻣﺎ ﺑﺎ ﻭﺭﻭﺩ ﺍﻳﻦ ﺧﻮﺩﺭﻭﻫﺎ ﺑﻪ ﺍﻳﻦ ﻛﺸﻮﺭﻫﺎ
ﻣﺸﺨﺺ ﺷﺪ ﻛﻪ ﺑﺎﻳﺪ ﻛﺎﺭﻫﺎﻳﻲ ﺭﻭﻱ ﻗﺴﻤﺖﻫﺎﻱ ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺁﻧﻬﺎ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﺩﺍﺩ. ﺩﺳﺘﻜﺎﺭﻱﻫﺎﻱ ﺳﺎﺩﻩ ﺑﺮ ﺭﻭﻱ ﺍﻳﻦ ﺧﻮﺩﺭﻭﻫﺎ ﺯﻣﻴﻨﻪﺳﺎﺯ ﺷﻜﻞﮔﻴﺮﻱ ﺻﻨﻌﺖ ﭘﺮﺭﻭﻧﻘﻲ ﺑﻪ ﻧﺎﻡ ﺗﻴﻮﻧﻴﻨﮓ
ﺧﻮﺩﺭﻭ ﺑﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ . ﺍﻣﺎ ﻧﻜﺘﻪ ﺟﺎﻟﺐ ﺍﻳﻦ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺩﻫﻪ 90 ﻭ ﻫﻤﺰﻣﺎﻥ ﺑﺎ ﮔﺴﺘﺮﺵ ﺑﺎﺯﻱﻫﺎﻱ ﻭﻳﺪﺋﻮﻳﻲ ﮔﺮﺍﻳﺶ ﺑﻪ ﺗﻴﻮﻧﻴﻨﮓ ﺧﻮﺩﺭﻭ ﻧﻴﺰ ﺍﻓﺰﺍﻳﺶ ﻗﺎﺑﻞ ﺗﻮﺟﻬﻲ ﻳﺎﻓﺖ.
ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﻣﻴﺎﻥ، ﺑﺎﺯﻱ ﻭﻳﺪﺋﻮﻳﻲ ﻣﻮﺳﻮﻡ ﺑﻪ Gran Turismo ﻧﻘﺶ ﺑﺴﺰﺍﻳﻲ ﺩﺍﺷﺖ. ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺑﺎﺯﻱ ﺗﺼﺎﻭﻳﺮ ﺧﻮﺩﺭﻭﻫﺎﻱ ﺍﺳﭙﺮﺕ ﻭ ﻣﺴﺎﺑﻘﻪﺍﻱ ﺩﻳﺪﻩ ﻣﻲﺷﻮﺩ ﻛﻪ ﺑﺎ
ﺑﺮﺧﻮﺭﺩﺍﺭﻱ ﺍﺯ ﻇﺎﻫﺮﻱ ﺟﺬﺍﺏ ﻭ ﺗﻐﻴﻴﺮ ﻳﺎﻓﺘﻪ، ﺗﻘﺮﻳﺒﺎ ﺍﺯ ﻫﺮ ﻣﺴﻴﺮ ﺳﺨﺖ ﻭ ﺩﺷﻮﺍﺭﻱ ﻋﺒﻮﺭ ﻣﻲﻛﻨﻨﺪ. ﺍﺯ ﻫﻤﺎﻥ ﺟﺎ ﺑﻮﺩ ﻛﻪ ﺑﺴﻴﺎﺭﻱ ﺍﺯ ﺩﺳﺖﺍﻧﺪﺭﻛﺎﺭﺍﻥ ﺑﺎﺯﺍﺭ ﺧﻮﺩﺭﻭ ﻣﺘﻮﺟﻪ ﺍﻳﻦ
ﻣﻮﺿﻮﻉ ﺷﺪﻧﺪ ﻛﻪ ﺣﺘﻲ ﻣﻲﺗﻮﺍﻥ ﺧﻮﺩﺭﻭﻫﺎﻱ ﺭﻭﺯﻣﺮﻩﺍﻱ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺧﻴﺎﺑﺎﻥﻫﺎ ﺣﺮﻛﺖ ﻣﻲﻛﻨﻨﺪ ﺭﺍ ﻧﻴﺰ ﺑﺎ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﻳﻚﺳﺮﻱ ﺗﻐﻴﻴﺮﺍﺕ ﺑﻪ ﺧﻮﺩﺭﻭﻫﺎﻳﻲ ﺑﺎ ﺳﻄﺢ ﻋﻤﻠﻜﺮﺩ ﺑﻬﺘﺮ ﺗﺒﺪﻳﻞ ﻛﺮﺩ.
ﺩﺭ ﺻﻨﻌﺘﻲ ﻛﻪ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺑﻪ ﺗﻴﻮﻧﻴﻨﮓ ﺧﻮﺩﺭﻭ ﻳﺎﺩ ﻣﻲﺷﻮﺩ، ﻣﻌﻤﻮﻻ ﺑﺨﺶﻫﺎ ﻭ ﻗﻄﻌﺎﺕ ﺟﺪﻳﺪ ﺑﻪ ﺧﻮﺩﺭﻭ ﺍﻓﺰﻭﺩﻩ ﻣﻲﺷﻮﻧﺪ ﻛﻪ ﺍﻟﺒﺘﻪ ﺩﺭ ﺑﺴﻴﺎﺭﻱ ﺍﺯ ﻣﻮﺍﺭﺩ ﺍﻳﻦ ﻗﻄﻌﺎﺕ ﺟﺎﻱ ﻗﻄﻌﺎﺗﻲ
ﻛﻪ ﺍﺯ ﺍﺑﺘﺪﺍ ﺭﻭﻱ ﺧﻮﺩﺭﻭ ﻭﺟﻮﺩ ﺩﺍﺷﺘﻪﺍﻧﺪ ﺭﺍ ﻣﻲﮔﻴﺮﻧﺪ . ﺑﺎ ﺍﻳﻦ ﺣﺎﻝ ﺩﺭ ﻣﻮﺍﺭﺩﻱ ﻧﻴﺰ ﺩﻳﺪﻩ ﺷﺪﻩ ﻗﻄﻌﺎﺗﻲ ﺑﺮﺍﻱ ﻧﺨﺴﺘﻴﻦﺑﺎﺭ ﺑﻪ ﺧﻮﺩﺭﻭ ﻣﺘﺼﻞ ﻣﻲﺷﻮﻧﺪ ﻛﻪ ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﺑﺎﻝ ﺭﻭﻱ
ﺩﺭ ﺻﻨﺪﻭﻕ ﻋﻘﺐ ﺧﻮﺩﺭﻭﻫﺎ ﻧﺼﺐ ﻣﻲﺷﻮﻧﺪ . ﺷﺎﻳﺪ ﺩﺭ ﻧﮕﺎﻩ ﻧﺨﺴﺖ ﺍﻳﻦﮔﻮﻧﻪ ﺗﻠﻘﻲ ﺷﻮﺩ ﻛﻪ ﺍﻓﺰﻭﺩﻥ ﺍﻳﻦ ﻗﻄﻌﻪ ﺑﻪ ﺧﻮﺩﺭﻭ ﺗﻨﻬﺎ ﺟﻨﺒﻪ ﺳﺮﮔﺮﻣﻲ ﻭ ﺗﺰﺋﻴﻨﻲ ﺩﺍﺭﺩ ﺍﻣﺎ ﺍﮔﺮ ﺑﻪ ﻃﻮﺭ
ﺍﺻﻮﻟﻲ ﻭ ﺩﻗﻴﻘﺎ ﺩﺭ ﺟﺎﻱ ﺧﻮﺩ ﻧﺼﺐ ﺷﻮﺩ ﻣﻲﺗﻮﺍﻧﺪ ﺑﻪ ﭘﺎﻳﺪﺍﺭﻱ ﻫﺮ ﭼﻪ ﺑﻴﺸﺘﺮ ﺧﻮﺩﺭﻭ ﺩﺭ ﺳﺮﻋﺖﻫﺎﻱ ﺑﺎﻻ ﻛﻤﻚ ﻛﻨﺪ . ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﺭﻭﺳﺖ ﻛﻪ ﺧﻮﺩﺭﻭﻫﺎﻱ ﺍﺳﭙﺮﺕ ﺳﺮﻋﺘﻲ ﻛﻪ ﺩﺭ
ﻣﺴﺎﺑﻘﺎﺕ ﺭﺍﻟﻲ ﺑﻴﻦﺍﻟﻤﻠﻠﻲ ﺑﻪ ﻛﺎﺭ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﻣﻲﺷﻮﻧﺪ ﻣﻌﻤﻮﻻ ﺍﺯ ﭼﻨﻴﻦ ﺑﺎﻝﻫﺎﻳﻲ ﺑﺮﺧﻮﺭﺩﺍﺭﻧﺪ.
ﻧﻜﺘﻪ : ﺍﻣﻜﺎﻥ ﺍﻓﺰﺍﻳﺶ ﺳﻄﺢ ﻋﻤﻠﻜﺮﺩ ﺧﻮﺩﺭﻭ ﻭ ﺩﺭ ﻋﻴﻦ ﺣﺎﻝ ﺑﺮﺧﻮﺭﺩﺍﺭﻱ ﺍﺯ ﻇﺎﻫﺮﻱ ﺟﺬﺍﺏﺗﺮ ﻣﻮﺟﺐ ﺷﺪﻩ ﺗﺎ ﻫﻢﺍﻛﻨﻮﻥ ﺍﺯ ﺻﻨﻌﺖ ﺗﻴﻮﻧﻴﻨﮓ ﺧﻮﺩﺭﻭ ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﻳﻜﻲ ﺍﺯ ﺳﻮﺩﺁﻭﺭﺗﺮﻳﻦ
ﺻﻨﺎﻳﻊ ﻧﺴﺒﺘﺎ ﻧﻮﻇﻬﻮﺭ ﺩﺭ ﺩﻧﻴﺎ ﻳﺎﺩ ﺷﻮﺩ
ﺍﻣﺎ ﺑﺮﺧﻲ ﺍﺯ ﻣﻮﺍﺭﺩﻱ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺗﻴﻮﻧﻴﻨﮓ ﺧﻮﺩﺭﻭ ﻣﻮﺭﺩ ﺗﻮﺟﻪ ﻗﺮﺍﺭ ﻣﻲﮔﻴﺮﺩ ﻭ ﻣﻴﺎﻥ ﺟﻮﺍﻧﺎﻥ ﻧﻴﺰ ﻃﺮﻓﺪﺍﺭﺍﻥ ﺯﻳﺎﺩﻱ ﭘﻴﺪﺍ ﻛﺮﺩﻩ ﻣﻤﻜﻦ ﺍﺳﺖ ﺩﺭ ﺍﻓﺰﺍﻳﺶ ﺳﻄﺢ ﻋﻤﻠﻜﺮﺩ ﺧﻮﺩﺭﻭ
ﻫﻴﭻﮔﻮﻧﻪ ﺗﺄﺛﻴﺮﻱ ﻧﺪﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻨﺪ . ﻧﻮﺭﭘﺮﺩﺍﺯﻱ ﺩﺭ ﻗﺴﻤﺖﻫﺎﻱ ﺩﺍﺧﻠﻲ ﻭ ﺧﺎﺭﺟﻲ ﺧﻮﺩﺭﻭ ﺍﺯ ﺟﻤﻠﻪ ﺍﻳﻦ ﻣﻮﺍﺭﺩ ﺍﺳﺖ . ﺩﺭ ﺗﺎﺯﻩﺗﺮﻳﻦ ﺗﻜﻨﻴﻚﻫﺎﻱ ﺗﻴﻮﻧﻴﻨﮓ ﺩﺭ ﻗﺴﻤﺖ ﺯﻳﺮﻳﻦ ﺧﻮﺩﺭﻭ ﺍﺯ
ﭼﺮﺍﻍﻫﺎﻱ ﻣﺨﺼﻮﺹ ﻧﺌﻮﻥ ﻳﺎ ﺳﺎﻳﺮ ﭼﺮﺍﻍﻫﺎ ﺑﺮﺍﻱ ﻧﻮﺭﭘﺮﺩﺍﺯﻱ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﻣﻲﺷﻮﺩ. ﻧﺼﺐ ﺍﻳﻦ ﭼﺮﺍﻍﻫﺎ ﺩﺭ ﺯﻳﺮ ﺧﻮﺩﺭﻭ ﻫﻨﮕﺎﻡ ﺣﺮﻛﺖ ﺩﺭ ﺷﺐ ﺳﺎﺧﺘﺎﺭﻱ ﻭﻫﻢﺍﻧﮕﻴﺰ ﺑﻪ ﺁﻥ ﻣﻲﺩﻫﺪ.
ﺍﻧﺘﺨﺎﺏ ﺳﺨﺘﻲ ﺑﻪ ﻧﺎﻡ ﺗﺎﻳﺮ
ﺑﺪﻭﻥ ﺷﻚ ﻳﻜﻲ ﺍﺯ ﺩﺷﻮﺍﺭﺗﺮﻳﻦ ﺑﺨﺶﻫﺎ ﺩﺭ ﺗﻴﻮﻧﻴﻨﮓ ﺧﻮﺩﺭﻭ ﺭﺍ ﻣﻲﺗﻮﺍﻥ ﻣﺮﺑﻮﻁ ﺑﻪ ﺍﻧﺘﺨﺎﺏ ﺗﺎﻳﺮﻫﺎﻱ ﺟﺪﻳﺪ ﺩﺍﻧﺴﺖ. ﺍﺯ ﺁﻧﺠﺎ ﻛﻪ ﺗﺎﻳﺮﻫﺎ ﺗﺄﺛﻴﺮ ﻗﺎﺑﻞ ﺗﻮﺟﻬﻲ ﺑﺮ ﺳﻄﺢ ﻋﻤﻠﻜﺮﺩ
ﺧﻮﺩﺭﻭ ﻭ ﺩﺭ ﻛﻞ ﺭﻓﺘﺎﺭ ﺁﻥ ﺩﺭ ﺟﺎﺩﻩ ﻭ ﺧﻴﺎﺑﺎﻥ ﺩﺍﺭﻧﺪ ﻭ ﮔﺬﺷﺘﻪ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺑﻪ ﻃﻮﺭ ﺩﻭﺭﻩﺍﻱ ﻧﻴﺰ ﺑﺎﻳﺪ ﺗﻌﻮﻳﺾ ﺷﻮﻧﺪ، ﺍﻧﺘﺨﺎﺏ ﺗﺎﻳﺮﻫﺎﻳﻲ ﻣﺘﻔﺎﻭﺕ ﺍﺯ ﺗﺎﻳﺮﻫﺎﻱ ﺍﺻﻠﻲ ﻣﻲﺗﻮﺍﻧﺪ ﻛﺎﺭ
ﭘﺮﻫﺰﻳﻨﻪﺍﻱ ﺑﺎﺷﺪ . ﺍﻣﺎ ﻧﻜﺘﻪ ﺍﺳﺎﺳﻲ ﺍﻳﻨﺠﺎﺳﺖ ﺍﻧﺘﺨﺎﺏ ﺗﺎﻳﺮﻱ ﺑﺎ ﻣﺸﺨﺼﺎﺗﻲ ﻛﻪ ﺑﺎ ﺧﻮﺩﺭﻭﻱ ﻣﻮﺭﺩ ﻧﻈﺮ ﻫﻤﺨﻮﺍﻧﻲ ﻭ ﻫﻤﺎﻫﻨﮕﻲ ﻧﺪﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ ﻧﻪ ﺗﻨﻬﺎ ﺑﻪ ﺍﻓﺰﺍﻳﺶ ﻗﺎﺑﻞ ﺗﻮﺟﻪ
ﻣﺼﺮﻑ ﺳﻮﺧﺖ ﺧﻮﺩﺭﻭ ﻣﻨﺠﺮ ﻣﻲﺷﻮﺩ ﺑﻠﻜﻪ ﻣﻤﻜﻦ ﺍﺳﺖ ﺩﺭ ﺳﺮﻋﺖﻫﺎﻱ ﺑﺎﻻ ﻭ ﺑﻪ ﺧﺼﻮﺹ ﺩﺭ ﮔﺮﺩﺵﻫﺎﻱ ﺳﺮﻳﻊ ﺣﺎﺩﺛﻪﺳﺎﺯ ﺷﻮﻧﺪ . ﺑﻪ ﻫﻤﻴﻦ ﺩﻟﻴﻞ ﺗﻮﺻﻴﻪ ﻣﻲﺷﻮﺩ ﺩﺭ ﺗﻴﻮﻧﻴﻨﮓ
ﺧﻮﺩﺭﻭ ﺗﻤﺮﻛﺰ ﻭﻳﮋﻩﺍﻱ ﺭﻭﻱ ﺍﻧﺘﺨﺎﺏ ﺗﺎﻳﺮﻫﺎﻱ ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺷﻮﺩ .
ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ ﺩﺭ ﺑﺴﻴﺎﺭﻱ ﺍﺯ ﻧﻘﺎﻁ ﺟﻬﺎﻥ ﺗﻼﺵ ﻣﻲﺷﻮﺩ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺗﻴﻮﻧﻴﻨﮓ ﺧﻮﺩﺭﻭ، ﺗﺎﻳﺮﻫﺎ ﺑﻴﺶ ﺍﺯ ﻫﺮ ﺯﻣﺎﻥ ﺩﻳﮕﺮﻱ ﺩﺭ ﺩﻝ ﺧﻮﺩﺭﻭ ﺟﺎﻱ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻨﺪ . ﺑﻪ ﻋﺒﺎﺭﺕ ﺩﻳﮕﺮ ﺑﺎ ﺍﻧﺠﺎﻡ
ﺗﻐﻴﻴﺮﺍﺗﻲ ﺍﺯ ﺟﻤﻠﻪ ﭘﺎﻳﻴﻦ ﺁﻭﺭﺩﻥ ﺍﺭﺗﻔﺎﻉ ﺧﻮﺩﺭﻭ، ﻋﻤﻼ ﻓﺎﺻﻠﻪﺍﻱ ﻣﻴﺎﻥ ﺧﻮﺩﺭﻭ ﻭ ﮔﻠﮕﻴﺮﻫﺎ ﺩﻳﺪﻩ ﻧﻤﻲﺷﻮﺩ ﻭ ﺍﻳﻦﮔﻮﻧﻪ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﮔﻔﺘﻪ ﻣﻲﺷﻮﺩ ﺗﺎﻳﺮﻫﺎ ﺩﺭ ﺑﺪﻧﻪ ﺧﻮﺩﺭﻭ ﻏﺮﻕ
ﺷﺪﻩﺍﻧﺪ! ﺩﺭ ﺍﺩﺍﻣﻪ ﺍﻳﻦ ﺭﻭﻧﺪ ﺑﺎﻳﺪ ﺑﻪ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺍﺯ ﺳﭙﺮﻫﺎﻱ ﻋﺮﻳﺾ ﺍﺷﺎﺭﻩ ﻛﺮﺩ. ﺍﻳﻦ ﻣﻮﺭﺩ ﺩﻗﻴﻘﺎ ﻳﻜﻲ ﺍﺯ ﻣﻮﺍﺭﺩﻱ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺁﻥ ﻗﻄﻌﻪ ﺍﻭﻟﻴﻪ ﺧﻮﺩﺭﻭ ﺑﺮﺩﺍﺷﺘﻪ ﺷﺪﻩ ﻭ ﺑﻪ
ﺟﺎﻱ ﺁﻥ ﻗﻄﻌﻪ ﺍﺭﺗﻘﺎ ﻳﺎﻓﺘﻪﺗﺮﻱ ﻧﺼﺐ ﻣﻲﺷﻮﺩ. ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺍﺯ ﺳﭙﺮﻫﺎﻱ ﻋﺮﻳﺾ ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﺑﺨﺶ ﺗﻜﻤﻴﻞﻛﻨﻨﺪﻩ ﺗﻴﻮﻧﻴﻨﮓ ﻇﺎﻫﺮﻱ ﺧﻮﺩﺭﻭ ﺷﺎﻣﻞ ﻧﺼﺐ ﭼﺮﺍﻍﻫﺎﻱ ﺍﺿﺎﻓﻲ ﺩﺭ ﻗﺴﻤﺖ
ﺟﻠﻮﻳﻲ ﺧﻮﺩﺭﻭ ﻣﻲﺷﻮﺩ . ﭼﺮﺍﻍﻫﺎﻱ ﺯﻧﻮﻥ ﺍﺯ ﺟﻤﻠﻪ ﺍﻳﻦ ﻣﻮﺍﺭﺩ ﺍﻓﺰﺍﻳﺸﻲ ﺍﺳﺖ .
ﻣﺒﺤﺚ ﭘﻴﭽﻴﺪﻩﺍﻱ ﺑﻪ ﻧﺎﻡ ﺗﻴﻮﻧﻴﻨﮓ ﻣﻮﺗﻮﺭ
ﺩﺭ ﺗﻴﻮﻧﻴﻨﮓ ﺧﻮﺩﺭﻭ ﺑﻪ ﺟﺮﺃﺕ ﻣﻲﺗﻮﺍﻥ ﮔﻔﺖ ﺗﻴﻮﻧﻴﻨﮓ ﺑﺨﺶ ﻣﻮﺗﻮﺭﻱ، ﭘﻴﭽﻴﺪﻩﺗﺮﻳﻦ ﭘﺎﺯﻝ ﺩﺳﺘﻜﺎﺭﻱ ﺧﻮﺩﺭﻭﺳﺖ . ﭼﻪ ﺑﺴﺎ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﻛﻮﭼﻚﺗﺮﻳﻦ ﺗﻐﻴﻴﺮﺍﺕ ﻏﻴﺮﺍﺻﻮﻟﻲ ﻭ ﺑﻪ ﺩﻭﺭ ﺍﺯ
ﺍﺳﺘﺎﻧﺪﺍﺭﺩﻫﺎﻱ ﻓﻨﻲ ﻣﻲﺗﻮﺍﻧﺪ ﺑﻪ ﺑﺮﻭﺯ ﺣﻮﺍﺩﺙ ﺟﺒﺮﺍﻥ ﻧﺎﭘﺬﻳﺮﻱ ﻣﻨﺠﺮ ﺷﻮﺩ .
ﻣﺘﺨﺼﺼﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺯﻣﻴﻨﻪ ﺗﻴﻮﻧﻴﻨﮓ ﻣﻮﺗﻮﺭ ﺧﻮﺩﺭﻭ ﻓﻌﺎﻟﻴﺖ ﺩﺍﺭﻧﺪ ﻣﻌﻤﻮﻻ ﺍﺯ ﺗﻮﺭﺑﻮﺷﺎﺭﮊﻫﺎﻱ ﺟﺪﻳﺪ ﻭ ﺑﻪ ﺭﻭﺯ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﻛﺮﺩﻩ ﻭ ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ ﺑﻪ ﺑﻪﻛﺎﺭﮔﻴﺮﻱ ﺗﺎﺯﻩﺗﺮﻳﻦ ﻓﻨﺎﻭﺭﻱﻫﺎﻱ
ﺍﺭﺍﺋﻪ ﺷﺪﻩ ﺩﺭ ﺯﻣﻴﻨﻪ ﺧﻨﻚﺳﺎﺯﻱ ﻣﻮﺗﻮﺭ ﺧﻮﺩﺭﻭ ﺗﻮﺟﻪ ﺩﺍﺭﻧﺪ . ﺩﺭ ﺗﻴﻮﻧﻴﻨﮓ ﻣﻮﺗﻮﺭﻱ ﺧﻮﺩﺭﻭ، ﻫﻤﻮﺍﺭﻩ ﺍﺯ ﻓﻴﻠﺘﺮﻫﺎﻱ ﻣﺪﺭﻥﺗﺮﻱ ﺑﻪ ﺟﺎﻱ ﻓﻴﻠﺘﺮﻫﺎﻱ ﺍﻭﻟﻴﻪ ﻭ ﻣﻌﻤﻮﻻ ﺳﺎﺩﻩ ﺧﻮﺩﺭﻭ
ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﻣﻲﺷﻮﺩ . ﺍﻣﺎ ﺩﺭ ﻣﻮﺍﺭﺩﻱ ﻧﻴﺰ ﻣﻮﺗﻮﺭ ﺧﻮﺩﺭﻭ ﻛﺎﻣﻼ ﺑﺮﺩﺍﺷﺘﻪ ﺷﺪﻩ ﻭ ﻧﺴﺨﻪ ﺍﺭﺗﻘﺎ ﻳﺎﻓﺘﻪﺗﺮﻱ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺭﻭﻱ ﺧﻮﺩﺭﻭ ﻧﺼﺐ ﻣﻲﺷﻮﺩ . ﺍﻳﻦ ﻛﺎﺭ ﻣﻌﻤﻮﻻ ﺩﺭ ﻣﻮﺍﻗﻌﻲ ﻛﻪ ﻗﺮﺍﺭ
ﺍﺳﺖ ﺧﻮﺩﺭﻭ ﺑﺮﺍﻱ ﺭﻗﺎﺑﺖﻫﺎﻱ ﺭﺍﻟﻲ ﻳﺎ ﭘﻴﺴﺖ ﺁﻣﺎﺩﻩ ﺷﻮﺩ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﻣﻲﮔﻴﺮﺩ .
ﺩﺭ ﺣﺎﻝ ﺣﺎﺿﺮ ﻣﻮﺗﻮﺭ ﺧﻮﺩﺭﻭﻫﺎ ﻭ ﺣﺘﻲ ﻛﺎﻣﻴﻮﻧﺖﻫﺎ ﺑﻪ ﻃﻮﺭ ﻛﺎﻣﻼ ﺑﺮﻗﻲ ﻛﻨﺘﺮﻝ ﻣﻲﺷﻮﺩ . ﺍﻳﻦ ﭘﻴﺸﺮﻓﺖ ﺗﻜﻨﻴﻜﻲ ﻣﻮﺟﺐ ﺷﺪﻩ ﺑﻬﺒﻮﺩ ﺳﻄﺢ ﻋﻤﻠﻜﺮﺩ ﻣﻮﺗﻮﺭ ﺧﻮﺩﺭﻭ ﺍﺯ ﻃﺮﻳﻖ
ﻓﺮﺁﻳﻨﺪﻱ ﻣﻮﺳﻮﻡ ﺑﻪ ﺗﻴﻮﻧﻴﻨﮓ ﺗﺮﺍﺷﻪﺍﻱ ﺑﺮﺍﺣﺘﻲ ﺻﻮﺭﺕ ﮔﻴﺮﺩ . ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﻓﺮﺁﻳﻨﺪ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪﺭﻳﺰﻱ ﺻﻮﺭﺕ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺩﺭ ﺗﺮﺍﺷﻪ ﺭﺍﻳﺎﻧﻪﺍﻱ ﺧﻮﺩﺭﻭ ﺑﺎ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﺍﺻﻼﺣﺎﺗﻲ ﺗﻐﻴﻴﺮ ﭘﻴﺪﺍ ﻣﻲﻛﻨﺪ . ﺍﻳﻦ
ﺗﻐﻴﻴﺮﺍﺕ ﺑﻪ ﺑﻬﺒﻮﺩ ﻋﻤﻠﻜﺮﺩ ﻣﺪﻳﺮﻳﺘﻲ ﻣﻮﺗﻮﺭ ﺧﻮﺩﺭﻭ ﻣﻨﺠﺮ ﻣﻲﺷﻮﺩ
ﺍﺯ ﺯﻣﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﺩﺳﺘﻜﺎﺭﻱ ﺧﻮﺩﺭﻭ ﺩﺭ ﺑﺴﻴﺎﺭﻱ ﺍﺯ ﺟﻮﺍﻣﻊ ﭘﻴﺸﺮﻓﺘﻪ ﻭ ﺻﺎﺣﺐ ﻓﻨﺎﻭﺭﻱ ﺧﻮﺩﺭﻭﻫﺎﻱ ﻣﺪﺭﻥ ﮔﺴﺘﺮﺵ ﻳﺎﻓﺘﻪ ﺍﺳﺖ، ﻧﮕﺎﻩ ﺑﻪ ﺗﻴﻮﻧﻴﻨﮓ ﺑﺘﺪﺭﻳﺞ ﺍﺯ ﺑﻌﺪ ﺳﺮﮔﺮﻣﻲ ﻭ ﺗﻔﺮﻳﺢ
ﺑﻪ ﻳﻚ ﺻﻨﻌﺖ ﺣﺮﻓﻪﺍﻱ ﺗﻐﻴﻴﺮ ﻳﺎﻓﺘﻪ ﺍﺳﺖ . ﺍﻣﺎ ﺍﺣﺘﻤﺎﻻ ﺑﺴﻴﺎﺭﻱ ﺑﺮ ﺍﻳﻦ ﺑﺎﻭﺭﻧﺪ ﻛﻪ ﺗﻴﻮﻧﻴﻨﮓ ﺧﻮﺩﺭﻭ ﺻﺮﻓﺎ ﻣﺤﺪﻭﺩ ﺑﻪ ﻇﺎﻫﺮ ﺁﻥ ﻣﻲﺷﻮﺩ ﺍﻣﺎ ﺍﻳﻦ ﻳﻚ ﺗﺼﻮﺭ ﻧﺎﺩﺭﺳﺖ ﺍﺳﺖ .
ﺩﺭ ﺗﻴﻮﻧﻴﻨﮓ ﺧﻮﺩﺭﻭ ﺍﺯ ﺑﺪﻧﻪ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺗﺎ ﺷﺎﺳﻲ، ﻣﻮﺗﻮﺭ، ﻛﻤﻚﻫﺎ ﻭ ﺣﺘﻲ ﭼﺮﺥﻫﺎ، ﺩﺳﺘﻜﺎﺭﻱ ﻣﻲ ﺷﻮﻧﺪ ﻛﻪ ﻫﺪﻑ ﻧﻬﺎﻳﻲ ﺗﻤﺎﻣﻲ ﺍﻳﻦ ﻛﺎﺭﻫﺎ ﺗﻨﻬﺎ ﻳﻚ ﭼﻴﺰ ﺍﺳﺖ : ﺍﻓﺰﺍﻳﺶ ﺳﻄﺢ
ﻋﻤﻠﻜﺮﺩ ﺧﻮﺩﺭﻭ ﻭ ﺩﺭ ﻋﻴﻦ ﺣﺎﻝ ﺑﺮﺧﻮﺭﺩﺍﺭﻱ ﺍﺯ ﻇﺎﻫﺮﻱ ﺟﺬﺍﺏﺗﺮ. ﺍﻳﻦ ﻓﺮﺁﻳﻨﺪ ﻣﻮﺟﺐ ﺷﺪﻩ ﺗﺎ ﻫﻢﺍﻛﻨﻮﻥ ﺍﺯ ﺻﻨﻌﺖ ﺗﻴﻮﻧﻴﻨﮓ ﺧﻮﺩﺭﻭ ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﻳﻜﻲ ﺍﺯ ﺳﻮﺩﺁﻭﺭﺗﺮﻳﻦ ﺻﻨﺎﻳﻊ ﻧﺴﺒﺘﺎ
ﻧﻮﻇﻬﻮﺭ ﺩﺭ ﺩﻧﻴﺎ ﻳﺎﺩ ﺷﻮﺩ.
ﺗﺎﺭﻳﺨﭽﻪ ﭘﻴﺪﺍﻳﺶ ﺗﻴﻮﻧﻴﻨﮓ ﺧﻮﺩﺭﻭ
ﺑﻪ ﺩﻫﻪ 70 ﻭ 80 ﻣﻴﻼﺩﻱ ﺑﺎﺯ ﻣﻲﮔﺮﺩﻳﻢ. ﺩﺭ ﺁﻥ ﺳﺎﻝﻫﺎ ﺑﺴﻴﺎﺭﻱ ﺍﺯ ﻣﺤﺼﻮﻻﺕ ﮊﺍﭘﻨﻲ ﺑﻪ ﺑﺎﺯﺍﺭﻫﺎﻱ ﺧﺎﺭﺟﻲ ﺍﻳﻦ ﻛﺸﻮﺭ ﺭﺍﻩ ﭘﻴﺪﺍ ﻧﻤﻲﻛﺮﺩﻧﺪ.
ﻳﻜﻲ ﺍﺯ ﺩﻻﻳﻞ ﺍﺻﻠﻲ ﻋﺪﻡ ﺭﺍﻫﻴﺎﺑﻲ ﺧﻮﺩﺭﻭﻫﺎﻱ ﮊﺍﭘﻨﻲ ﺑﻪ ﺑﺎﺯﺍﺭﻫﺎﻱ ﺧﺎﺭﺟﻲ، ﻇﺎﻫﺮ ﻧﻪﭼﻨﺪﺍﻥ ﺟﺬﺍﺏ ﺁﻧﻬﺎ ﺑﻮﺩ، ﺩﺭﺣﺎﻟﻲ ﻛﻪ ﻫﻤﺎﻥ ﺳﺎﻝﻫﺎ ﺧﻮﺩﺭﻭﻫﺎﻳﻲ ﻧﻈﻴﺮ ﻓﻮﺭﺩ ﻣﺎﺳﺘﻨﮓ ﺑﺎ ﺁﻥ
ﻇﺎﻫﺮ ﻛﺸﻴﺪﻩ ﻭ ﻫﻴﺠﺎﻥﺍﻧﮕﻴﺰ، ﻃﺮﻓﺪﺍﺭﺍﻥ ﺯﻳﺎﺩﻱ ﺑﺮﺍﻱ ﺧﻮﺩ ﺩﺳﺖ ﻭ ﭘﺎ ﻛﺮﺩﻩ ﺑﻮﺩ . ﺑﺎ ﺍﻳﻦ ﺣﺎﻝ ﻧﻤﻲﺷﺪ ﺍﺯ ﻳﻚ ﻓﺎﻛﺘﻮﺭ ﻣﻬﻢ ﭼﺸﻢ ﭘﻮﺷﻲ ﻛﺮﺩ : ﻣﺼﺮﻑ ﺳﻮﺧﺖ ﭘﺎﻳﻴﻦ ﻭ ﺍﻗﺘﺼﺎﺩﻱ
ﺑﻮﺩﻥ ﺧﻮﺩﺭﻭﻫﺎﻱ ﮊﺍﭘﻨﻲ.
ﻫﻤﻴﻦ ﻓﺎﻛﺘﻮﺭ ﺍﺳﺎﺳﻲ ﺭﺍﻩ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﻱ ﻭﺭﻭﺩ ﺗﺪﺭﻳﺠﻲ ﺧﻮﺩﺭﻭﻫﺎﻱ ﺍﻳﻦ ﻛﺸﻮﺭ ﺑﻪ ﺧﺎﻙ ﺁﻣﺮﻳﻜﺎ ﻭ ﺳﺎﻳﺮ ﻛﺸﻮﺭﻫﺎﻱ ﺍﺭﻭﭘﺎﻳﻲ ﺑﺎﺯ ﻛﺮﺩ، ﺍﻣﺎ ﺑﺎ ﻭﺭﻭﺩ ﺍﻳﻦ ﺧﻮﺩﺭﻭﻫﺎ ﺑﻪ ﺍﻳﻦ ﻛﺸﻮﺭﻫﺎ
ﻣﺸﺨﺺ ﺷﺪ ﻛﻪ ﺑﺎﻳﺪ ﻛﺎﺭﻫﺎﻳﻲ ﺭﻭﻱ ﻗﺴﻤﺖﻫﺎﻱ ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺁﻧﻬﺎ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﺩﺍﺩ. ﺩﺳﺘﻜﺎﺭﻱﻫﺎﻱ ﺳﺎﺩﻩ ﺑﺮ ﺭﻭﻱ ﺍﻳﻦ ﺧﻮﺩﺭﻭﻫﺎ ﺯﻣﻴﻨﻪﺳﺎﺯ ﺷﻜﻞﮔﻴﺮﻱ ﺻﻨﻌﺖ ﭘﺮﺭﻭﻧﻘﻲ ﺑﻪ ﻧﺎﻡ ﺗﻴﻮﻧﻴﻨﮓ
ﺧﻮﺩﺭﻭ ﺑﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ . ﺍﻣﺎ ﻧﻜﺘﻪ ﺟﺎﻟﺐ ﺍﻳﻦ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺩﻫﻪ 90 ﻭ ﻫﻤﺰﻣﺎﻥ ﺑﺎ ﮔﺴﺘﺮﺵ ﺑﺎﺯﻱﻫﺎﻱ ﻭﻳﺪﺋﻮﻳﻲ ﮔﺮﺍﻳﺶ ﺑﻪ ﺗﻴﻮﻧﻴﻨﮓ ﺧﻮﺩﺭﻭ ﻧﻴﺰ ﺍﻓﺰﺍﻳﺶ ﻗﺎﺑﻞ ﺗﻮﺟﻬﻲ ﻳﺎﻓﺖ.
ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﻣﻴﺎﻥ، ﺑﺎﺯﻱ ﻭﻳﺪﺋﻮﻳﻲ ﻣﻮﺳﻮﻡ ﺑﻪ Gran Turismo ﻧﻘﺶ ﺑﺴﺰﺍﻳﻲ ﺩﺍﺷﺖ. ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺑﺎﺯﻱ ﺗﺼﺎﻭﻳﺮ ﺧﻮﺩﺭﻭﻫﺎﻱ ﺍﺳﭙﺮﺕ ﻭ ﻣﺴﺎﺑﻘﻪﺍﻱ ﺩﻳﺪﻩ ﻣﻲﺷﻮﺩ ﻛﻪ ﺑﺎ
ﺑﺮﺧﻮﺭﺩﺍﺭﻱ ﺍﺯ ﻇﺎﻫﺮﻱ ﺟﺬﺍﺏ ﻭ ﺗﻐﻴﻴﺮ ﻳﺎﻓﺘﻪ، ﺗﻘﺮﻳﺒﺎ ﺍﺯ ﻫﺮ ﻣﺴﻴﺮ ﺳﺨﺖ ﻭ ﺩﺷﻮﺍﺭﻱ ﻋﺒﻮﺭ ﻣﻲﻛﻨﻨﺪ. ﺍﺯ ﻫﻤﺎﻥ ﺟﺎ ﺑﻮﺩ ﻛﻪ ﺑﺴﻴﺎﺭﻱ ﺍﺯ ﺩﺳﺖﺍﻧﺪﺭﻛﺎﺭﺍﻥ ﺑﺎﺯﺍﺭ ﺧﻮﺩﺭﻭ ﻣﺘﻮﺟﻪ ﺍﻳﻦ
ﻣﻮﺿﻮﻉ ﺷﺪﻧﺪ ﻛﻪ ﺣﺘﻲ ﻣﻲﺗﻮﺍﻥ ﺧﻮﺩﺭﻭﻫﺎﻱ ﺭﻭﺯﻣﺮﻩﺍﻱ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺧﻴﺎﺑﺎﻥﻫﺎ ﺣﺮﻛﺖ ﻣﻲﻛﻨﻨﺪ ﺭﺍ ﻧﻴﺰ ﺑﺎ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﻳﻚﺳﺮﻱ ﺗﻐﻴﻴﺮﺍﺕ ﺑﻪ ﺧﻮﺩﺭﻭﻫﺎﻳﻲ ﺑﺎ ﺳﻄﺢ ﻋﻤﻠﻜﺮﺩ ﺑﻬﺘﺮ ﺗﺒﺪﻳﻞ ﻛﺮﺩ.
ﺩﺭ ﺻﻨﻌﺘﻲ ﻛﻪ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺑﻪ ﺗﻴﻮﻧﻴﻨﮓ ﺧﻮﺩﺭﻭ ﻳﺎﺩ ﻣﻲﺷﻮﺩ، ﻣﻌﻤﻮﻻ ﺑﺨﺶﻫﺎ ﻭ ﻗﻄﻌﺎﺕ ﺟﺪﻳﺪ ﺑﻪ ﺧﻮﺩﺭﻭ ﺍﻓﺰﻭﺩﻩ ﻣﻲﺷﻮﻧﺪ ﻛﻪ ﺍﻟﺒﺘﻪ ﺩﺭ ﺑﺴﻴﺎﺭﻱ ﺍﺯ ﻣﻮﺍﺭﺩ ﺍﻳﻦ ﻗﻄﻌﺎﺕ ﺟﺎﻱ ﻗﻄﻌﺎﺗﻲ
ﻛﻪ ﺍﺯ ﺍﺑﺘﺪﺍ ﺭﻭﻱ ﺧﻮﺩﺭﻭ ﻭﺟﻮﺩ ﺩﺍﺷﺘﻪﺍﻧﺪ ﺭﺍ ﻣﻲﮔﻴﺮﻧﺪ . ﺑﺎ ﺍﻳﻦ ﺣﺎﻝ ﺩﺭ ﻣﻮﺍﺭﺩﻱ ﻧﻴﺰ ﺩﻳﺪﻩ ﺷﺪﻩ ﻗﻄﻌﺎﺗﻲ ﺑﺮﺍﻱ ﻧﺨﺴﺘﻴﻦﺑﺎﺭ ﺑﻪ ﺧﻮﺩﺭﻭ ﻣﺘﺼﻞ ﻣﻲﺷﻮﻧﺪ ﻛﻪ ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﺑﺎﻝ ﺭﻭﻱ
ﺩﺭ ﺻﻨﺪﻭﻕ ﻋﻘﺐ ﺧﻮﺩﺭﻭﻫﺎ ﻧﺼﺐ ﻣﻲﺷﻮﻧﺪ . ﺷﺎﻳﺪ ﺩﺭ ﻧﮕﺎﻩ ﻧﺨﺴﺖ ﺍﻳﻦﮔﻮﻧﻪ ﺗﻠﻘﻲ ﺷﻮﺩ ﻛﻪ ﺍﻓﺰﻭﺩﻥ ﺍﻳﻦ ﻗﻄﻌﻪ ﺑﻪ ﺧﻮﺩﺭﻭ ﺗﻨﻬﺎ ﺟﻨﺒﻪ ﺳﺮﮔﺮﻣﻲ ﻭ ﺗﺰﺋﻴﻨﻲ ﺩﺍﺭﺩ ﺍﻣﺎ ﺍﮔﺮ ﺑﻪ ﻃﻮﺭ
ﺍﺻﻮﻟﻲ ﻭ ﺩﻗﻴﻘﺎ ﺩﺭ ﺟﺎﻱ ﺧﻮﺩ ﻧﺼﺐ ﺷﻮﺩ ﻣﻲﺗﻮﺍﻧﺪ ﺑﻪ ﭘﺎﻳﺪﺍﺭﻱ ﻫﺮ ﭼﻪ ﺑﻴﺸﺘﺮ ﺧﻮﺩﺭﻭ ﺩﺭ ﺳﺮﻋﺖﻫﺎﻱ ﺑﺎﻻ ﻛﻤﻚ ﻛﻨﺪ . ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﺭﻭﺳﺖ ﻛﻪ ﺧﻮﺩﺭﻭﻫﺎﻱ ﺍﺳﭙﺮﺕ ﺳﺮﻋﺘﻲ ﻛﻪ ﺩﺭ
ﻣﺴﺎﺑﻘﺎﺕ ﺭﺍﻟﻲ ﺑﻴﻦﺍﻟﻤﻠﻠﻲ ﺑﻪ ﻛﺎﺭ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﻣﻲﺷﻮﻧﺪ ﻣﻌﻤﻮﻻ ﺍﺯ ﭼﻨﻴﻦ ﺑﺎﻝﻫﺎﻳﻲ ﺑﺮﺧﻮﺭﺩﺍﺭﻧﺪ.
ﻧﻜﺘﻪ : ﺍﻣﻜﺎﻥ ﺍﻓﺰﺍﻳﺶ ﺳﻄﺢ ﻋﻤﻠﻜﺮﺩ ﺧﻮﺩﺭﻭ ﻭ ﺩﺭ ﻋﻴﻦ ﺣﺎﻝ ﺑﺮﺧﻮﺭﺩﺍﺭﻱ ﺍﺯ ﻇﺎﻫﺮﻱ ﺟﺬﺍﺏﺗﺮ ﻣﻮﺟﺐ ﺷﺪﻩ ﺗﺎ ﻫﻢﺍﻛﻨﻮﻥ ﺍﺯ ﺻﻨﻌﺖ ﺗﻴﻮﻧﻴﻨﮓ ﺧﻮﺩﺭﻭ ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﻳﻜﻲ ﺍﺯ ﺳﻮﺩﺁﻭﺭﺗﺮﻳﻦ
ﺻﻨﺎﻳﻊ ﻧﺴﺒﺘﺎ ﻧﻮﻇﻬﻮﺭ ﺩﺭ ﺩﻧﻴﺎ ﻳﺎﺩ ﺷﻮﺩ
ﺍﻣﺎ ﺑﺮﺧﻲ ﺍﺯ ﻣﻮﺍﺭﺩﻱ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺗﻴﻮﻧﻴﻨﮓ ﺧﻮﺩﺭﻭ ﻣﻮﺭﺩ ﺗﻮﺟﻪ ﻗﺮﺍﺭ ﻣﻲﮔﻴﺮﺩ ﻭ ﻣﻴﺎﻥ ﺟﻮﺍﻧﺎﻥ ﻧﻴﺰ ﻃﺮﻓﺪﺍﺭﺍﻥ ﺯﻳﺎﺩﻱ ﭘﻴﺪﺍ ﻛﺮﺩﻩ ﻣﻤﻜﻦ ﺍﺳﺖ ﺩﺭ ﺍﻓﺰﺍﻳﺶ ﺳﻄﺢ ﻋﻤﻠﻜﺮﺩ ﺧﻮﺩﺭﻭ
ﻫﻴﭻﮔﻮﻧﻪ ﺗﺄﺛﻴﺮﻱ ﻧﺪﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻨﺪ . ﻧﻮﺭﭘﺮﺩﺍﺯﻱ ﺩﺭ ﻗﺴﻤﺖﻫﺎﻱ ﺩﺍﺧﻠﻲ ﻭ ﺧﺎﺭﺟﻲ ﺧﻮﺩﺭﻭ ﺍﺯ ﺟﻤﻠﻪ ﺍﻳﻦ ﻣﻮﺍﺭﺩ ﺍﺳﺖ . ﺩﺭ ﺗﺎﺯﻩﺗﺮﻳﻦ ﺗﻜﻨﻴﻚﻫﺎﻱ ﺗﻴﻮﻧﻴﻨﮓ ﺩﺭ ﻗﺴﻤﺖ ﺯﻳﺮﻳﻦ ﺧﻮﺩﺭﻭ ﺍﺯ
ﭼﺮﺍﻍﻫﺎﻱ ﻣﺨﺼﻮﺹ ﻧﺌﻮﻥ ﻳﺎ ﺳﺎﻳﺮ ﭼﺮﺍﻍﻫﺎ ﺑﺮﺍﻱ ﻧﻮﺭﭘﺮﺩﺍﺯﻱ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﻣﻲﺷﻮﺩ. ﻧﺼﺐ ﺍﻳﻦ ﭼﺮﺍﻍﻫﺎ ﺩﺭ ﺯﻳﺮ ﺧﻮﺩﺭﻭ ﻫﻨﮕﺎﻡ ﺣﺮﻛﺖ ﺩﺭ ﺷﺐ ﺳﺎﺧﺘﺎﺭﻱ ﻭﻫﻢﺍﻧﮕﻴﺰ ﺑﻪ ﺁﻥ ﻣﻲﺩﻫﺪ.
ﺍﻧﺘﺨﺎﺏ ﺳﺨﺘﻲ ﺑﻪ ﻧﺎﻡ ﺗﺎﻳﺮ
ﺑﺪﻭﻥ ﺷﻚ ﻳﻜﻲ ﺍﺯ ﺩﺷﻮﺍﺭﺗﺮﻳﻦ ﺑﺨﺶﻫﺎ ﺩﺭ ﺗﻴﻮﻧﻴﻨﮓ ﺧﻮﺩﺭﻭ ﺭﺍ ﻣﻲﺗﻮﺍﻥ ﻣﺮﺑﻮﻁ ﺑﻪ ﺍﻧﺘﺨﺎﺏ ﺗﺎﻳﺮﻫﺎﻱ ﺟﺪﻳﺪ ﺩﺍﻧﺴﺖ. ﺍﺯ ﺁﻧﺠﺎ ﻛﻪ ﺗﺎﻳﺮﻫﺎ ﺗﺄﺛﻴﺮ ﻗﺎﺑﻞ ﺗﻮﺟﻬﻲ ﺑﺮ ﺳﻄﺢ ﻋﻤﻠﻜﺮﺩ
ﺧﻮﺩﺭﻭ ﻭ ﺩﺭ ﻛﻞ ﺭﻓﺘﺎﺭ ﺁﻥ ﺩﺭ ﺟﺎﺩﻩ ﻭ ﺧﻴﺎﺑﺎﻥ ﺩﺍﺭﻧﺪ ﻭ ﮔﺬﺷﺘﻪ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺑﻪ ﻃﻮﺭ ﺩﻭﺭﻩﺍﻱ ﻧﻴﺰ ﺑﺎﻳﺪ ﺗﻌﻮﻳﺾ ﺷﻮﻧﺪ، ﺍﻧﺘﺨﺎﺏ ﺗﺎﻳﺮﻫﺎﻳﻲ ﻣﺘﻔﺎﻭﺕ ﺍﺯ ﺗﺎﻳﺮﻫﺎﻱ ﺍﺻﻠﻲ ﻣﻲﺗﻮﺍﻧﺪ ﻛﺎﺭ
ﭘﺮﻫﺰﻳﻨﻪﺍﻱ ﺑﺎﺷﺪ . ﺍﻣﺎ ﻧﻜﺘﻪ ﺍﺳﺎﺳﻲ ﺍﻳﻨﺠﺎﺳﺖ ﺍﻧﺘﺨﺎﺏ ﺗﺎﻳﺮﻱ ﺑﺎ ﻣﺸﺨﺼﺎﺗﻲ ﻛﻪ ﺑﺎ ﺧﻮﺩﺭﻭﻱ ﻣﻮﺭﺩ ﻧﻈﺮ ﻫﻤﺨﻮﺍﻧﻲ ﻭ ﻫﻤﺎﻫﻨﮕﻲ ﻧﺪﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ ﻧﻪ ﺗﻨﻬﺎ ﺑﻪ ﺍﻓﺰﺍﻳﺶ ﻗﺎﺑﻞ ﺗﻮﺟﻪ
ﻣﺼﺮﻑ ﺳﻮﺧﺖ ﺧﻮﺩﺭﻭ ﻣﻨﺠﺮ ﻣﻲﺷﻮﺩ ﺑﻠﻜﻪ ﻣﻤﻜﻦ ﺍﺳﺖ ﺩﺭ ﺳﺮﻋﺖﻫﺎﻱ ﺑﺎﻻ ﻭ ﺑﻪ ﺧﺼﻮﺹ ﺩﺭ ﮔﺮﺩﺵﻫﺎﻱ ﺳﺮﻳﻊ ﺣﺎﺩﺛﻪﺳﺎﺯ ﺷﻮﻧﺪ . ﺑﻪ ﻫﻤﻴﻦ ﺩﻟﻴﻞ ﺗﻮﺻﻴﻪ ﻣﻲﺷﻮﺩ ﺩﺭ ﺗﻴﻮﻧﻴﻨﮓ
ﺧﻮﺩﺭﻭ ﺗﻤﺮﻛﺰ ﻭﻳﮋﻩﺍﻱ ﺭﻭﻱ ﺍﻧﺘﺨﺎﺏ ﺗﺎﻳﺮﻫﺎﻱ ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺷﻮﺩ .
ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ ﺩﺭ ﺑﺴﻴﺎﺭﻱ ﺍﺯ ﻧﻘﺎﻁ ﺟﻬﺎﻥ ﺗﻼﺵ ﻣﻲﺷﻮﺩ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺗﻴﻮﻧﻴﻨﮓ ﺧﻮﺩﺭﻭ، ﺗﺎﻳﺮﻫﺎ ﺑﻴﺶ ﺍﺯ ﻫﺮ ﺯﻣﺎﻥ ﺩﻳﮕﺮﻱ ﺩﺭ ﺩﻝ ﺧﻮﺩﺭﻭ ﺟﺎﻱ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻨﺪ . ﺑﻪ ﻋﺒﺎﺭﺕ ﺩﻳﮕﺮ ﺑﺎ ﺍﻧﺠﺎﻡ
ﺗﻐﻴﻴﺮﺍﺗﻲ ﺍﺯ ﺟﻤﻠﻪ ﭘﺎﻳﻴﻦ ﺁﻭﺭﺩﻥ ﺍﺭﺗﻔﺎﻉ ﺧﻮﺩﺭﻭ، ﻋﻤﻼ ﻓﺎﺻﻠﻪﺍﻱ ﻣﻴﺎﻥ ﺧﻮﺩﺭﻭ ﻭ ﮔﻠﮕﻴﺮﻫﺎ ﺩﻳﺪﻩ ﻧﻤﻲﺷﻮﺩ ﻭ ﺍﻳﻦﮔﻮﻧﻪ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﮔﻔﺘﻪ ﻣﻲﺷﻮﺩ ﺗﺎﻳﺮﻫﺎ ﺩﺭ ﺑﺪﻧﻪ ﺧﻮﺩﺭﻭ ﻏﺮﻕ
ﺷﺪﻩﺍﻧﺪ! ﺩﺭ ﺍﺩﺍﻣﻪ ﺍﻳﻦ ﺭﻭﻧﺪ ﺑﺎﻳﺪ ﺑﻪ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺍﺯ ﺳﭙﺮﻫﺎﻱ ﻋﺮﻳﺾ ﺍﺷﺎﺭﻩ ﻛﺮﺩ. ﺍﻳﻦ ﻣﻮﺭﺩ ﺩﻗﻴﻘﺎ ﻳﻜﻲ ﺍﺯ ﻣﻮﺍﺭﺩﻱ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺁﻥ ﻗﻄﻌﻪ ﺍﻭﻟﻴﻪ ﺧﻮﺩﺭﻭ ﺑﺮﺩﺍﺷﺘﻪ ﺷﺪﻩ ﻭ ﺑﻪ
ﺟﺎﻱ ﺁﻥ ﻗﻄﻌﻪ ﺍﺭﺗﻘﺎ ﻳﺎﻓﺘﻪﺗﺮﻱ ﻧﺼﺐ ﻣﻲﺷﻮﺩ. ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺍﺯ ﺳﭙﺮﻫﺎﻱ ﻋﺮﻳﺾ ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﺑﺨﺶ ﺗﻜﻤﻴﻞﻛﻨﻨﺪﻩ ﺗﻴﻮﻧﻴﻨﮓ ﻇﺎﻫﺮﻱ ﺧﻮﺩﺭﻭ ﺷﺎﻣﻞ ﻧﺼﺐ ﭼﺮﺍﻍﻫﺎﻱ ﺍﺿﺎﻓﻲ ﺩﺭ ﻗﺴﻤﺖ

ﻣﺒﺤﺚ ﭘﻴﭽﻴﺪﻩﺍﻱ ﺑﻪ ﻧﺎﻡ ﺗﻴﻮﻧﻴﻨﮓ ﻣﻮﺗﻮﺭ
ﺩﺭ ﺗﻴﻮﻧﻴﻨﮓ ﺧﻮﺩﺭﻭ ﺑﻪ ﺟﺮﺃﺕ ﻣﻲﺗﻮﺍﻥ ﮔﻔﺖ ﺗﻴﻮﻧﻴﻨﮓ ﺑﺨﺶ ﻣﻮﺗﻮﺭﻱ، ﭘﻴﭽﻴﺪﻩﺗﺮﻳﻦ ﭘﺎﺯﻝ ﺩﺳﺘﻜﺎﺭﻱ ﺧﻮﺩﺭﻭﺳﺖ . ﭼﻪ ﺑﺴﺎ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﻛﻮﭼﻚﺗﺮﻳﻦ ﺗﻐﻴﻴﺮﺍﺕ ﻏﻴﺮﺍﺻﻮﻟﻲ ﻭ ﺑﻪ ﺩﻭﺭ ﺍﺯ
ﺍﺳﺘﺎﻧﺪﺍﺭﺩﻫﺎﻱ ﻓﻨﻲ ﻣﻲﺗﻮﺍﻧﺪ ﺑﻪ ﺑﺮﻭﺯ ﺣﻮﺍﺩﺙ ﺟﺒﺮﺍﻥ ﻧﺎﭘﺬﻳﺮﻱ ﻣﻨﺠﺮ ﺷﻮﺩ .
ﻣﺘﺨﺼﺼﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺯﻣﻴﻨﻪ ﺗﻴﻮﻧﻴﻨﮓ ﻣﻮﺗﻮﺭ ﺧﻮﺩﺭﻭ ﻓﻌﺎﻟﻴﺖ ﺩﺍﺭﻧﺪ ﻣﻌﻤﻮﻻ ﺍﺯ ﺗﻮﺭﺑﻮﺷﺎﺭﮊﻫﺎﻱ ﺟﺪﻳﺪ ﻭ ﺑﻪ ﺭﻭﺯ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﻛﺮﺩﻩ ﻭ ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ ﺑﻪ ﺑﻪﻛﺎﺭﮔﻴﺮﻱ ﺗﺎﺯﻩﺗﺮﻳﻦ ﻓﻨﺎﻭﺭﻱﻫﺎﻱ
ﺍﺭﺍﺋﻪ ﺷﺪﻩ ﺩﺭ ﺯﻣﻴﻨﻪ ﺧﻨﻚﺳﺎﺯﻱ ﻣﻮﺗﻮﺭ ﺧﻮﺩﺭﻭ ﺗﻮﺟﻪ ﺩﺍﺭﻧﺪ . ﺩﺭ ﺗﻴﻮﻧﻴﻨﮓ ﻣﻮﺗﻮﺭﻱ ﺧﻮﺩﺭﻭ، ﻫﻤﻮﺍﺭﻩ ﺍﺯ ﻓﻴﻠﺘﺮﻫﺎﻱ ﻣﺪﺭﻥﺗﺮﻱ ﺑﻪ ﺟﺎﻱ ﻓﻴﻠﺘﺮﻫﺎﻱ ﺍﻭﻟﻴﻪ ﻭ ﻣﻌﻤﻮﻻ ﺳﺎﺩﻩ ﺧﻮﺩﺭﻭ
ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﻣﻲﺷﻮﺩ . ﺍﻣﺎ ﺩﺭ ﻣﻮﺍﺭﺩﻱ ﻧﻴﺰ ﻣﻮﺗﻮﺭ ﺧﻮﺩﺭﻭ ﻛﺎﻣﻼ ﺑﺮﺩﺍﺷﺘﻪ ﺷﺪﻩ ﻭ ﻧﺴﺨﻪ ﺍﺭﺗﻘﺎ ﻳﺎﻓﺘﻪﺗﺮﻱ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺭﻭﻱ ﺧﻮﺩﺭﻭ ﻧﺼﺐ ﻣﻲﺷﻮﺩ . ﺍﻳﻦ ﻛﺎﺭ ﻣﻌﻤﻮﻻ ﺩﺭ ﻣﻮﺍﻗﻌﻲ ﻛﻪ ﻗﺮﺍﺭ
ﺍﺳﺖ ﺧﻮﺩﺭﻭ ﺑﺮﺍﻱ ﺭﻗﺎﺑﺖﻫﺎﻱ ﺭﺍﻟﻲ ﻳﺎ ﭘﻴﺴﺖ ﺁﻣﺎﺩﻩ ﺷﻮﺩ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﻣﻲﮔﻴﺮﺩ .
ﺩﺭ ﺣﺎﻝ ﺣﺎﺿﺮ ﻣﻮﺗﻮﺭ ﺧﻮﺩﺭﻭﻫﺎ ﻭ ﺣﺘﻲ ﻛﺎﻣﻴﻮﻧﺖﻫﺎ ﺑﻪ ﻃﻮﺭ ﻛﺎﻣﻼ ﺑﺮﻗﻲ ﻛﻨﺘﺮﻝ ﻣﻲﺷﻮﺩ . ﺍﻳﻦ ﭘﻴﺸﺮﻓﺖ ﺗﻜﻨﻴﻜﻲ ﻣﻮﺟﺐ ﺷﺪﻩ ﺑﻬﺒﻮﺩ ﺳﻄﺢ ﻋﻤﻠﻜﺮﺩ ﻣﻮﺗﻮﺭ ﺧﻮﺩﺭﻭ ﺍﺯ ﻃﺮﻳﻖ
ﻓﺮﺁﻳﻨﺪﻱ ﻣﻮﺳﻮﻡ ﺑﻪ ﺗﻴﻮﻧﻴﻨﮓ ﺗﺮﺍﺷﻪﺍﻱ ﺑﺮﺍﺣﺘﻲ ﺻﻮﺭﺕ ﮔﻴﺮﺩ . ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﻓﺮﺁﻳﻨﺪ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪﺭﻳﺰﻱ ﺻﻮﺭﺕ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺩﺭ ﺗﺮﺍﺷﻪ ﺭﺍﻳﺎﻧﻪﺍﻱ ﺧﻮﺩﺭﻭ ﺑﺎ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﺍﺻﻼﺣﺎﺗﻲ ﺗﻐﻴﻴﺮ ﭘﻴﺪﺍ ﻣﻲﻛﻨﺪ . ﺍﻳﻦ
ﺗﻐﻴﻴﺮﺍﺕ ﺑﻪ ﺑﻬﺒﻮﺩ ﻋﻤﻠﻜﺮﺩ ﻣﺪﻳﺮﻳﺘﻲ ﻣﻮﺗﻮﺭ ﺧﻮﺩﺭﻭ ﻣﻨﺠﺮ ﻣﻲﺷﻮﺩ